handdator

Visa fullständig version : Teknikutförande på marklyft och bänkpress


Scratch89
2005-01-18, 09:16
När jag kör marklyft så böjer jag mig lite framåt med ryggen, går ner med vikten och upp igen. Jag ställer alltså INTE ner vikten på golvet, den nuddar knappt. Ska man göra såhär eller ska man låta den ställas ner?
Jag varierar också mitt omvända grepp, alltså ett set med högerhanden i curlgrepp, ett set med vänsterhanden i curlgrepp osv... Ska man göra detta eller inte?
I bänkpress går jag inte hela vägen ner, utan har kanske 6-7cm kvar till bröstet. Jag tycker detta känns bra då jag har fått rejält ont i axlarna ibland när jag gått ändå ner, jag tycker inte heller att det blir nån kontakt där nere. Vad tycker ni ?

jwzrd
2005-01-18, 09:31
Marklyften kan du nog utan trubbel fortsätta köra som du gör. Se till att hålla ryggen rak dock. Men bänkpress på det sättet är ett bra sätt att skaffa sig problem med rotatorkuffen. Stretcha bröst och axlar så att du kan köra hela vägen, kanske plocka av lite (ego)vikter?

z_bumbi
2005-01-18, 09:57
Ska man träna bröstet i bänkpressen så är ju sista biten det viktigaste.

Sheogorath
2005-01-18, 10:07
Jag tycker att mark blir för likt böj om man kör med negativ fas och bibehållen spänning. Jag kör bara positiv fas i mark, och släpper ner stången med ett ljudligt brak mellan varje rep.

jwzrd
2005-01-18, 10:28
Jag tycker att mark blir för likt böj om man kör med negativ fas och bibehållen spänning. Jag kör bara positiv fas i mark, och släpper ner stången med ett ljudligt brak mellan varje rep.

Det är ju nästan samma övning, konstigt att det känns som böj.

30cm
2005-01-18, 10:41
Angående bänkpressen så finns det en annan tråd där det snackas om Coleman. Han kör korta rörelser, alltså inte stretcha i bottenläget eller gå ända upp. Det funkar bra för honom men det verkar vara kontroversiellt om det är optimalt.

Toljanen
2005-01-18, 10:43
Angående bänkpressen så finns det en annan tråd där det snackas om Coleman. Han kör korta rörelser, alltså inte stretcha i bottenläget eller gå ända upp. Det funkar bra för honom men det verkar vara kontroversiellt om det är optimalt.
I bänkpress går han ända ner men inte ända upp!

jwzrd
2005-01-18, 10:43
Han kör stretchdelen av alla bröstövningar, ingen lock-out alltså. Rakt motsatt det som efterfrågas i tråden.

Scratch89
2005-01-18, 11:00
Sjävla grejen är att jag nog faktiskt klarar av hela rörelsen på samma vikt, fast jag bara inte kör det.. Men jag ska nog sänka vikterna för att testa om det går ;) Stretchar gör jag varje kväll så det är inga problem :hbang:

Sheogorath
2005-01-18, 11:08
Det är ju nästan samma övning, konstigt att det känns som böj.

Sluta upp med den där spydiga attityden. Jag sa inte på något ställe att det är "konstigt" att det känns som böj. Mark blir däremot mer olik böj utan negativ fas och bibehållen spänning.

jwzrd
2005-01-18, 11:11
Sluta upp med den där spydiga attityden. Jag sa inte på något ställe att det är "konstigt" att det känns som böj. Mark blir däremot mer olik böj utan negativ fas och bibehållen spänning.

:D

Jag är spydig för att jag har kört mark i 10 år mer än du. Eventuellt också för att jag blev irriterad över folk som måste slänga hela 100kg i golvet i mark för att dom inte orkar sänka vikten utan att riva hela gymmet.

Tur att du inte kör där jag kör.

Sheogorath
2005-01-18, 15:58
Det handlar inte om ork utom om vilket utförande jag valt. För mig är marklyft en funktionell övning som imiterar ett tungt lyft från marken, där det som ska lyftas befinner sig i viloposition, vilket exempelvis hyllor, soffor, pianon eller whatever gör. Om man inte nystartar från varje lyft utan bibehåller spänningen kommer denna aspekten av lyftet att gå förlorad, då man knappast håller på att köra touch-and-go i ett antal reps när man lyfter pianon. Visst, man släpper det inte i golvet heller, men jag räknar kallt med att om jag kan köra positiv fas på tre reps så kan jag garanterat köra negativt på ett. Troligen ungefär lika många. Greppet är det inget problem med.

jwzrd
2005-01-18, 16:13
Så vad gick din jämförelse ut på egentligen då? Du kör enbart positiva mark för att kunna lyfta ett piano, som du sen måste köra även den negativa delen på? (Och bara för att vara säker på att du klarar den negativa fasen met ett piano i verkliga livet, så kör du fler positiva rep med en stång på gymmet.).

Själv gör jag inga anspråk på att träna för att förbättra min funktionella styrka, men som av en Slump(tm), så klarar jag mig mycket bra i trädgårdslandet, bland trädstockarna nu efter stormen och som flytthjälp.

Jag skulle nog säga att, just det att hålla anspänningen under en längre period på en tung vikt är just Det som gör att man har en användbar styrka. Ett piano låter sig inte baxas upp på en släpkärra på två sekunder. Det brukar krävas åtskilliga lyft, nedsättningar och lirkanden.

z_bumbi
2005-01-18, 16:46
Att släppa vikten helt i övre läget funkar om man har ett podie att vara på (Gärna ett för tyngdlyftning.) och en bra stång. Jag tror inte man tjänar något nämnvärt på att köra den varianten, så om det inte gäller maxningar utan man bör i alla fall försöka hålla emot något på nervägen.
Den negativa delen är också ett sätt att bli stark på. :)

Gäller det en maxning ska man ju i alla fall hålla kontakt med eller kontroll på stången under nervägen och inte bara släppa den i övre läget

jwzrd
2005-01-18, 16:50
Att släppa stänger och hantlar (från hög höjd) känns som en dålig egotripp. Alltid räklar på sin första kur eller bara allmänt, ja vad beror det på, som gör det.

Sve
2005-01-18, 17:19
Det handlar inte om ork utom om vilket utförande jag valt. För mig är marklyft en funktionell övning som imiterar ett tungt lyft från marken, där det som ska lyftas befinner sig i viloposition, vilket exempelvis hyllor, soffor, pianon eller whatever gör. Om man inte nystartar från varje lyft utan bibehåller spänningen kommer denna aspekten av lyftet att gå förlorad, då man knappast håller på att köra touch-and-go i ett antal reps när man lyfter pianon. Visst, man släpper det inte i golvet heller, men jag räknar kallt med att om jag kan köra positiv fas på tre reps så kan jag garanterat köra negativt på ett. Troligen ungefär lika många. Greppet är det inget problem med.

Tänk om du släpper moster Ingas piano som du släpper dina mark då?
BLir inte moster väldans irriterad av att hennes piano ser ut som skräp?

stahlberg
2005-01-18, 17:27
Men alla mosters grannar blir förbaskat glada, när de slipper höra mosters pianoklinkande dagarna i ända.

Sve
2005-01-18, 17:35
Men alla mosters grannar blir förbaskat glada, när de slipper höra mosters pianoklinkande dagarna i ända.

Moster bor i eget hus på landet. Och hennes hund gillar pianomusik.

stahlberg
2005-01-18, 17:42
Där ser man hur dåligt insatt jag är i Sheogoraths familjeförhållanden!