handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det med vitaminer då man tränar?

Axon
2005-01-17, 23:48
Hur viktigt är det egentligen att inta Vitaminer då man tränar?
Jag tränar mycket hårt nu under några veckor , och jag intar nästan ingen C-vitamin. Hur bra är C-vitamin brustableter , duger de för intag av C-vitamin?

sunkan
2005-01-17, 23:57
Det är mycket viktigt att du får i dig vitaminer om du inte vill bli sjuk eller dyligt. Det är ju inte precis ett minus att få i sig vitaminer :eating:

Axon
2005-01-18, 01:39
Vad är det bästa sättet att få i sig lite vitamin då? Funkar multivitamin drick eller ska man köpa tabletter :confused:

Ectomorph
2005-01-18, 04:38
Vad är det bästa sättet att få i sig lite vitamin då? Funkar multivitamin drick eller ska man köpa tabletter :confused:

Jag skulle investera i nån multitablettburk på någon hälsokostaffär. Brustabletter smakar ju som läsk - tveksam om det ger lika bra effekt som vitaminkapslar.

King Grub
2005-01-18, 07:03
Det beror på hur mycket du får i dig genom kosten. Täcker du ditt behov genom vanlig mat (och det är egentligen inte svårt) finns det inget syfte med extra tillskott.

Tolkia
2005-01-18, 07:15
C-vitamin är väl f.ö. en av de vitaminer som det är absolut lättast att få i sig från kosten. Jag äter i och för sig en "Vitamineral" om dagen, så detta är absolut inte på något sätt propagera mot vitamintillskott, men det är då inte för att få upp mitt c-vitaminintag.

z_bumbi
2005-01-18, 09:50
Vad är det bästa sättet att få i sig lite vitamin då?

Mat.
Det absolut bästa sättet är att äta varierad mat med mycket grönsaker och frukt.

HenrY
2005-01-18, 09:58
Ät broccoli o blomkål! :thumbup: kanske inte dm bästa för just C vitamin, men iaf mycket bra grönsaker!
För C vitamin skulle jag äta apelsin, eller mandarin! Gööööött!

Axon
2005-01-20, 20:32
Är det nån som vet hur mycket C vitamin innehåller färsk pressad Citron(saft) per dl?
och finns det nån tabell där man se rekomenderad daglig intag av C vitamin? *grr27*

King Grub
2005-01-20, 20:43
http://www.slv.se/ har svaren.

90 mg per dag för män, 75 för kvinnor. Den övre hälsosamma gränsen är satt vid 2000 mg/dag, så toxiciteten är LÅG. Rekommendationer för atleter av ledande forskare som Weber ligger på runt 200 mg/dag.

Niclaaas
2005-01-20, 22:51
http://www.slv.se/ har svaren.

90 mg per dag för män, 75 för kvinnor. Den övre hälsosamma gränsen är satt vid 2000 mg/dag, så toxiciteten är LÅG. Rekommendationer för atleter av ledande forskare som Weber ligger på runt 200 mg/dag.

inte ofta man får chansen att tillrättavisa grub så...

rekommendationerna höjdes 2004 för vuxna från 60mg till 75mg. den övre gränsen är satt till 1000mg/dag. alltså detsamma som brustabletterna man kan köpa på affären

4th Edition of the Nordic Nutrition Recommendations

King Grub
2005-01-21, 07:56
Vill man experimentera med högre doser kan man ha i åtanke att den amerikanska övre gränsen ligger på 2000 mg, och 4000 mg anses vara "well tolerated". Många tycker sig se hälsofördelar med överdosering av vitamin c (även om jag har svårt hur dessa skall yttra sig).

Niclaaas
2005-01-21, 11:05
Vill man experimentera med högre doser kan man ha i åtanke att den amerikanska övre gränsen ligger på 2000 mg, och 4000 mg anses vara "well tolerated". Många tycker sig se hälsofördelar med överdosering av vitamin c (även om jag har svårt hur dessa skall yttra sig).

...men man har aldrig kunnat visa på några fördelar med "megadoser" under vetenskapliga tester, right?

---------------------------------------------------

kan även tillägga att sveriges rekommendationer är väldigt låga när det gäller C-vitamin (bland de lägsta i världen?) och många länder bl.a. USA inte kan förstå varför vi har satt så lågt. inte för att det ska ge extra fördelar utan
just för att det är så svårt att överdosera och att det är bra att sätta en högre siffra och vara mer på den säkra sidan

jag tycker att brustabletterna på ett gram är helt onödiga :)
köp hellre en multivitamin då, man får nästan alltid dagsbehovet av C-vitamin av en sådan.

för att ligga i riskzonen för skörbjugg ska man i regel ligga på under 10mg/dag under en längre tid. lättare symptom på C-vitaminbrist är t.ex. inflammerat och blodigt tandkött

jag lyssnade faktiskt på C-vitaminsföreläsningarna :cool:

Dumleman
2005-02-14, 20:56
Såg ni vetenskapen värld idag? Där visade de bland annat att vitamin A i stora mängder(vet ej hur stora) leder till benskörhet och ökad risk för lungcancer och att vitamin C inte har något förebyggade effekt mot förkylning. Man kan faktiskt inte påvisa någon som helst positiv effekt med vitamin C :). De säger dessutom att man bör snacka med en läkare innan man ska börja knapra diverse vitamin tabletter. Sammanfattningsvis kan man säga att sunkan's påstående att "Det är ju inte precis ett minus att få i sig vitaminer" är en sanning med grov modifikation om man får tro på det som berättades i vetenskapens värld. Repris den 19/2.

King Grub
2005-02-14, 21:00
Såg ni vetenskapen värld idag? Där visade de bland annat att vitamin A leder till benskörhet och ökad risk för lungcancer och att vitamin C inte har något förebyggade effekt mot förkylning. Man kan faktiskt inte påvisa någon som helst positiv effekt med vitamin C :).

Bra pålästa... *rolleyes*

Cochrane Database Syst Rev. 2004 Oct 18;(4):CD000980. Vitamin C for preventing and treating the common cold.

Mil Med. 2004 Nov;169(11):920-5. Vitamin C supplementation and respiratory infections: a systematic review.

Adv Ther. 2002 May-Jun;19(3):151-9. Preventing the common cold with a vitamin C supplement: a double-blind, placebo-controlled survey.

Dumleman
2005-02-14, 21:15
De framstod som ganska insatta. "Mr. Vitamin C" himself's efterträdare påstod att hans "mästare" hade fel. Det tror jag inte han skulle göra om han inte hade bra bevis. Många företag tjänar multum på försäljning av vitamin C tillskott och de lär inte erkänna vitamin C som verkningslös mot förkylningar i första taget.

King Grub
2005-02-14, 21:25
Har du kollat upp referenserna? Ett flertal välrenommerade studier från så sent som förra året visar på en klar effekt av askorbinsyra när det gäller att behandla förkylning. Då kan man inte säga, att man inte har kunnat påvisa effekt. Att det inte går att bota förkylning med C-vitamin står klart, men säger man att det inte har någon effekt på förkylningen överhuvudtaget säger man emot studierna som visar på att så är fallet.

Zakath
2005-02-14, 21:29
Tycker inte du ska satsa på vitamintabletter, det är ganska kasst eftersom man då ofta äter automatiskt mindre grönsaker. Och det finns inte en vitamintablett i världen som slår en kost rik på grönsaker!

Det finns ju några nya studier som tyder på att grönsker inte kan ersättas helt med tabletter.

Zakath
2005-02-14, 21:31
Har du kollat upp referenserna? Ett flertal välrenommerade studier från så sent som förra året visar på en klar effekt av askorbinsyra när det gäller att behandla förkylning. Då kan man inte säga, att man inte har kunnat påvisa effekt. Att det inte går att bota förkylning med C-vitamin står klart, men säger man att det inte har någon effekt på förkylningen överhuvudtaget säger man emot studierna som visar på att så är fallet.

Handlar det om en överdosering i studierna eller är det RDI som använts?

Doctor Snuggles
2005-02-14, 21:40

NÄÄÄ! Du menar att vetenskapens värld har VINKLAT eller UTESLUTIT fakta? Det kan inte stämma. :D

Men en sak, kan man verkligen få i sig alla mineraler (inte vitaminer) man behöver genom en sk balanserad kost? Minns mig ha läst att jordbruket har gjort att marken blivit uttarmad vilket resulterat i mycket lägre nivåer av mineraler i den producerade födan (har för mig de gör stickprover i USA vart urtonde år eller något).

King Grub
2005-02-14, 21:48
Handlar det om en överdosering i studierna eller är det RDI som använts?

Överdosering.

z_bumbi
2005-02-14, 22:07

Behandla var de helt klart med på, t ex 20% kortare upplevd förkylning.

Det var att förebygga som stora doser C inte var bevisat skulle fungera.

King Grub
2005-02-15, 06:37
Okej, men det är inte samma sak som "Man kan faktiskt inte påvisa någon som helst positiv effekt med vitamin C".

Sverker
2005-02-15, 07:03
Men en sak, kan man verkligen få i sig alla mineraler (inte vitaminer) man behöver genom en sk balanserad kost? Minns mig ha läst att jordbruket har gjort att marken blivit uttarmad vilket resulterat i mycket lägre nivåer av mineraler i den producerade födan (har för mig de gör stickprover i USA vart urtonde år eller något).

Gäller främst för mineralet selen. Odlingsmarken i Sverige är relativt fattig på selen redan från början. Försurningen med svavel från koleldning, vilket drabbar främst de södra delarna av Sverige där jordbruksmarken finns, ökar urlakningen av selen.

I slutändan gäller det alltså att få tillbaka så mycket gödsel/rötslam det bara går till åkermarken för att hålla kretsloppet igång.

Lizard
2005-02-15, 07:47
Citerar mig själv:
...samtidigt är det ingen som riktigt "vet".........

Ursprungskosten, vare sig man avser stenålderskost eller tidiga odlarkulturer har alla det gemensamt att avkastningen och tillgången var sämre men betydligt näringsrikare. Jmf de tidiga rekomendationerna på fett och protein innan det endokrina systemet blev mer klarlagt. Förr såg man protein och fett som utelutande energi- och konstruktionsmatrial medans modern forskning visar på ett betydligt mer komplext samband där bla hormonbalansen delvis regleras genom tillgång eller efterfrågan på någon av dem.
Hur synen på vitaminer, mineraler och spårämnen ser ut om tio - tjugo år, då vi kanske vet mer, kan vi bara spekulera i.

Lizard

Lizard

Styx
2005-02-15, 08:15
De framstod som ganska insatta. "Mr. Vitamin C" himself's efterträdare påstod att hans "mästare" hade fel. Det tror jag inte han skulle göra om han inte hade bra bevis. Många företag tjänar multum på försäljning av vitamin C tillskott och de lär inte erkänna vitamin C som verkningslös mot förkylningar i första taget.

"Mr. Vitamin C", är det Linus Pauling dom pratade om? Han som åt 6g c-vitamin om dagen och jobbade hela sitt liv med att bevisa dess goda effekt, han lyckades väl aldrig men blev lite drygt 90år iaf. :)
Det tyckte en läkare jag pratade med förra veckan vara tillräckligt skäl för att äta mycket c-vitamin, det och dess bevisade skyddande effekt mot magsäckscancer.

stefannn
2005-02-15, 11:40
kapar tråden....

faan inte tänkt påt men brustablett 1g c vitamin om man tar 2 sånna är man ju uppe i 2000mg... som sägs vara högsta nivån ..eller??

z_bumbi
2005-02-15, 11:43
Okej, men det är inte samma sak som "Man kan faktiskt inte påvisa någon som helst positiv effekt med vitamin C".

Nej det är ganska stor skillnad. :D

Niclaaas
2005-02-15, 12:52
kapar tråden....

faan inte tänkt påt men brustablett 1g c vitamin om man tar 2 sånna är man ju uppe i 2000mg... som sägs vara högsta nivån ..eller??

inte i sverige. då är rekommenderade högsta nivån 1g/dag

Tolkia
2005-02-15, 13:08
"Mr. Vitamin C", är det Linus Pauling dom pratade om? Han som åt 6g c-vitamin om dagen och jobbade hela sitt liv med att bevisa dess goda effekt, han lyckades väl aldrig men blev lite drygt 90år iaf. :)
Det tyckte en läkare jag pratade med förra veckan vara tillräckligt skäl för att äta mycket c-vitamin, det och dess bevisade skyddande effekt mot magsäckscancer.
Å andra sidan är historien full av exempel på folk som rökt, supit och levt rullan och blivit över 90 år (särskilt de som eventuellt vill kommentera ens kosthåll brukar ha någon släktings släkting som uppfyller kriterierna ...), men jag är inte säker på att det är så många läkare som skulle rekommendera det som livsförlängande åtgärder ... :D

King Grub
2005-02-15, 13:10
kapar tråden....

I studierna som påvisar positiv effekt på förkylning har doser upp på 8 g per dag använts. :)

Om jag skulle använda C-brus skulle jag bryta den i delar och ta den utspritt under dagen i stället för en stor dos.

stefannn
2005-02-15, 13:33
I studierna som påvisar positiv effekt på förkylning har doser upp på 8 g per dag använts. :)

Om jag skulle använda C-brus skulle jag bryta den i delar och ta den utspritt under dagen i stället för en stor dos.

nu har väl c vitamin jävligt låg toxicitet .. men vilka doser ska man vara uppe i för att kunna ta skada??

King Grub
2005-02-15, 13:39
nu har väl c vitamin jävligt låg toxicitet .. men vilka doser ska man vara uppe i för att kunna ta skada??

Individuellt; vissa får gastrointestinala problem vid 1000 mg per dag, men det finns dokumenterade fall med personer som använd 25000 mg dagligen i tiotals år utan problem. Den amerikanska rekommendationen för att undvika njursten och diarré är max 2000 mg per dag (Food and Nutrition Board, Institute of Medicine. Vitamin C. Dietary Reference Intakes for Vitamin C, Vitamin E, Selenium, and Carotenoids. Washington D.C.: National Academy Press; 2000:95-185); de nordiska rekommendationerna är förhållandevis låga på hälften.

Styx
2005-02-15, 13:50
Å andra sidan är historien full av exempel på folk som rökt, supit och levt rullan och blivit över 90 år (särskilt de som eventuellt vill kommentera ens kosthåll brukar ha någon släktings släkting som uppfyller kriterierna ...), men jag är inte säker på att det är så många läkare som skulle rekommendera det som livsförlängande åtgärder ... :D

Ja precis, jag var lite ironisk i mitt inlägg,
Churchill är ju ett bra exempel, drack stora mängder whisky, rökte mycket cigarr, var inte på något sätt vältränad, ändå levde han dryga 90 år.
Man kan aldrig titta på sånt här, confoundingfaktorerna är hundratals och dessa kan man aldrig kontrollera.

stefannn
2005-02-15, 14:05
gastrointestinala betyder på svenska??? är det nåt tarmproblem eller??

King Grub
2005-02-15, 14:14
Gastrointestinal = rörande mage och tarm.

Sverker
2005-02-15, 14:16
Ja precis, jag var lite ironisk i mitt inlägg,
Churchill är ju ett bra exempel, drack stora mängder whisky, rökte mycket cigarr, var inte på något sätt vältränad, ändå levde han dryga 90 år.
Man kan aldrig titta på sånt här, confoundingfaktorerna är hundratals och dessa kan man aldrig kontrollera.

Nobelpris också ! inte att förglömma.

z_bumbi
2005-02-15, 14:19
Nobelpris också ! inte att förglömma.

Herr C-vitamin hade två iofs. :D

-xR-
2005-03-18, 13:40
Grub: Tar du några vitamintillskott? Tycker du det är värt att lägga pengar på för att "garantera" att man tillgodosett sitt behov?

/Emil

King Grub
2005-03-18, 14:00
Grub: Tar du några vitamintillskott? Tycker du det är värt att lägga pengar på för att "garantera" att man tillgodosett sitt behov?

/Emil

Jag tar en vanlig multivitamin/mineraltablett om dagen. Apotekets Mitt Val Sport. Inte för att jag behöver, utan just för att det känns bra. Det ger ingen "effekt". Äter man någorlunda varierat så behöver man inte supplementera med vitamintillskott.

RKRKRK
2011-12-27, 00:35
Utgå från att man aldrig kan bli sjuk, göt vitaminer och mineraler någon skillnad på hypertrofi?

Säg att en människa får i sig en liten mängd vitaminer och mineraler
Och en annan får i sig det som rekommenderas skulle det då göra någon skillnad på hypertrofi?

prOtotype
2011-12-27, 10:22
Utgå från att man aldrig kan bli sjuk, göt vitaminer och mineraler någon skillnad på hypertrofi?

Säg att en människa får i sig en liten mängd vitaminer och mineraler
Och en annan får i sig det som rekommenderas skulle det då göra någon skillnad på hypertrofi?

Varför ska man utgå från att man aldrig kan bli sjuk? Om du kan hålla dig friskare så har du möjlighet att träna kontinuerligt över lång tid vilket är en stor faktor för resultaten.

RKRKRK
2011-12-27, 23:20
Det jag vill veta är om vitaminer och mineraler har någon effekt på hypertrofi förutom det att det skyddar mot sjukdomar och infektioner. Givetvis är det en jätte stor fördel, men vill bara veta om det har någon annan effekt också som skulle göra att man blir större.

Dikkie
2011-12-27, 23:29
Enligt doktorn på vårdcentralen så blir kroppen "lat" om man äter vitamintabletter eftersom att den får de så koncentrerat.
Så när man slutar äta vitamintabletterna så får kroppen det svårare att ta upp vitaminerna/mineralerna från kosten..
Stämmer detta?

Sverker
2011-12-28, 07:48
Nej.

Vitaminer är vitaminer för att de är livsnödvändiga i olika kemiska reaktioner i kroppen. Vi skulle inte ens kunna förbränna kolhydrater eller fett utan vitaminer.

Det blir kanske lite lättare ifall vi accepterar att dagsbehovet av olika vitaminer istället skulle beskrivas som mg / 1000 kcal vi förbränner.
Tränar vi mer förbränner vi mer kalorier och vitaminbehovet ökar. Vi behöver inte 2 mg vit-B1 / dag utan 0.8 mg / 1000 kcal;)

Aldrig hört att upptaget skulle sjunka ned till kritiska nivåer när man går från högt intag från tillskott till lågt intag när man äter mat. Vitaminerna är livsnödvändiga och finns det brist på någon vitamin måste kroppen anstänga sig för att fånga in det lilla som kommer.

Eddie Vedder
2011-12-28, 09:25
Det jag vill veta är om vitaminer och mineraler har någon effekt på hypertrofi förutom det att det skyddar mot sjukdomar och infektioner. Givetvis är det en jätte stor fördel, men vill bara veta om det har någon annan effekt också som skulle göra att man blir större.

Vitaminer och mineraler är inget man äter för att det ska skydda mot sjukdom. Vissa har bland annat en effekt på immunförsvaret men det är en kraftig förenkling. De ingår i alla möjliga processer. B-vitaminerna är ju katalysatorer i vår metabolism av proteiner, fett och kolhydrater exempelvis.

Det finns flera mikronäringsämnen som ingår i processer som kan tänkas vara gynnsamma för träningen och hypertrofin men den intressanta frågan är vilka mängder som egentligen krävs och om mer gör något extra. Frågan är alltså inte OM det spelar roll för resultat och hypertrofi. Frågan är vid vilken låg nivå det inverkar negativt och om höga doser kan göra minsta relevanta skillnad.

RKRKRK
2011-12-28, 09:28
Okej där ser man.
Detta vet man alltså inte än? Eller är det några studier påväg?

Eddie Vedder
2011-12-28, 09:30
Okej där ser man.
Detta vet man alltså inte än? Eller är det några studier påväg?

Det finns massor av studier på mängder av vitaminer och mineraler i olika doser.