handdator

Visa fullständig version : Skillnaden mellan militärpress och hantel press verkligen så stor?


Tridnod
2005-01-17, 22:32
Kollar man i övningsbanken så är skillnaden att militär tar biceps korta, till skillnad från hantel som tar generellt, samt att hantelpress tar supraspinatus som inte militär tar. Vad exakt är det som gör militär till en så otroligt mycket bättre övning?

tp_88
2005-01-17, 22:54
Militärpress är inte en otroligt mycket bättre övning.
De är väldigt lika. Jag tycker det är bra att variera mellan dessa två.

Weird
2005-01-17, 22:55
militär press köra mna stående och kan cheeta lite med benen vilket gör att du kan använda mer vikt och det vet vi att vad det är bra för.....
sen så är stående presar då det ivolverar fler muskler

Scratch89
2005-01-18, 08:34
militär press köra mna stående och kan cheeta lite med benen vilket gör att du kan använda mer vikt och det vet vi att vad det är bra för.....
sen så är stående presar då det ivolverar fler muskler


Om manär byggare och det är axlarna man är ute efter att isolera o träna så är det ingen skillnad på hantel o militär?

Shadow Warrior
2005-01-18, 09:33
Om manär byggare och det är axlarna man är ute efter att isolera o träna så är det ingen skillnad på hantel o militär?

Millitärer gör inte oh-press.

Stående pressar är bäst over all (massa och styrka).
Sittante pressar utan ryggstöd är bäst för att isolera axlarna.
Sittande pressar med ryggstöd är bäst för att "förflytta vikt".

Så ser jag det i allafal.

jwzrd
2005-01-18, 09:34
Militärpress är en övning som tar bort en del fokus från balansaspekten av övningen. Därför kan man pressa jämförelsevis lite mer vikt. Och byggare eller ej, att tro att muskeltillväxt kommer mer av mer isolerade övningar är att vara fel ute. Isolationsövningar "fungerar" endast som komplement till basövningar. Basövningarna lägger grunden och skapar "tillväxtmiljön", isolationsövningar ger dom sista procenten.

Personligen gillar jag dock hantelpress utan ryggstöd bättre än militärpress och andra varianter på OH-pressar med skivstång.

z_bumbi
2005-01-18, 09:58
militär press köra mna stående och kan cheeta lite med benen vilket gör att du kan använda mer vikt och det vet vi att vad det är bra för.....
sen så är stående presar då det ivolverar fler muskler

Jag kör hantelpress stående.

mentzer
2005-01-18, 10:03
Millitärer gör inte oh-press.

Stående pressar är bäst over all (massa och styrka).
Sittante pressar utan ryggstöd är bäst för att isolera axlarna.
Sittande pressar med ryggstöd är bäst för att "förflytta vikt".

Så ser jag det i allafal.

Förklara tack!

Shadow Warrior
2005-01-18, 10:27
Förklara tack!

Behöver jag det?

Ok då...

Stående press ger mer styrka (styrka som i användbar styrka, styrka över fler leder osv) (inte specifik styrka i axelmusklerna.

Sittande Hantelpress utan stöd blir autotamtiskt med isolerande eftersom du inte kan använda pecsen lika mycket. Gämfört med press med ryggstöd tar denna övning lite mer på övre traps såsom jag förståt. Men generellt sett skulle jag säga att den isolerar axlar mer än det andra varianterna.

Sittande press med rygg stöd (speciellt med skivstång) tvingar dej att ha en viss vinkel på ryggstödet alternativt en jävla svank offtast både och för att slippa "pressa runt ansiktet". Här tror jag det flesta förflyttar mer vikt med.

Big_Vik
2005-01-18, 16:16
Det låter ju bra det. Förut då jag körde militärpress körde jag 40 stående x 5 typ, nu gör jag 23,5X 7 reps (=47 kg) i sittande hantelpress. kan någon här garantera att jag ökat en del i militärpressen? :smokin:

Rockhard
2005-01-18, 19:00
Jag kör hantelpress stående.

Är det inte svårt att få upp hantlarna då?

z_bumbi
2005-01-18, 19:02
Är det inte svårt att få upp hantlarna då?

Nej inte vad jag har märkt men jag är å andra sidan inte känd för att vara stark.
Jag har vid något tillfälle lagt upp hantlarna på en scottbräda som står horisentelt bara för att testa och det funkar faktiskt.

aliquis
2005-01-18, 20:29
Tycker det är svårare att få upp stången än hantlar. Stången lägger jag i ställningen för böj, hantlarna slänger jag upp mha knäna.

Högst marginell skillnad i båda om jag kör stående vad gäller vikterna för min del.

Mac
2005-01-18, 20:36
Ni som kör stående har ni fötterna axelbrett bredvid varandra eller typ denna ena foten lite framför kroppen? hoppas n fattar,, :D

z_bumbi
2005-01-18, 20:39
Ni som kör stående har ni fötterna axelbrett bredvid varandra eller typ denna ena foten lite framför kroppen? hoppas n fattar,, :D

Jag har fötterna bredare än axelbrett (Jag får bättre balans så.) men fötterna är bredvid varandra i alla fall.

aliquis
2005-01-18, 20:46
Bredvid, bredare än axelbrett.

Lallle
2005-01-18, 20:48
Jag testade sittande militärpress med ryggstöd idag och jag måste säga att det tog så otroligt mycket bättre än hantelpress för mig. Underbart.