handdator

Visa fullständig version : proteindrink innan läggdags.


hassezilla
2005-01-17, 22:13
Käkar whey-80 vassle några gånger om dagen. till frukost före+efter gym samt innan läggdags. Är lite fundersam om vassledrink innan sängdags, ska jag byta ut den mot några äggvitor istället? Drinken innehåller 120 Kcal.
Tillägger att jag deffar.

Orm
2005-01-17, 22:58
Både vassle och äggvitor ger ganska rejält insulinpåslag.
Varför inte hela ägg? Sista målet före sänggående finns det ingen anledning att undvika fett på!

/edit:
Fast det var ju inget svar på din fråga. Jag skulle köra med drinken. Fast jag har inga som helst belägg för att det är bättre...
Men med tanke på att en äggvita innehåller typ 3 gram protein så är det iaf ENKLARE med en drink.

cjs
2005-01-17, 23:07
Jag tycker det är jobbigt att svepa en drink innan sänggående, man blir så pissnödig och sover nästan sämre pga det.

Varför inte käka en burk makrillfilé i tomatsås, alt. lite lax eller en bit kyckling. Tycker du det är jobbigt skulle jag väl isåfall rekommendera ett kaseinprotein (protec, milk-90, sloow protein el.dyl) tillsammans med nåt gram fiskolja!

hassezilla
2005-01-17, 23:40
Jag tycker det är jobbigt att svepa en drink innan sänggående, man blir så pissnödig och sover nästan sämre pga det.

Varför inte käka en burk makrillfilé i tomatsås, alt. lite lax eller en bit kyckling. Tycker du det är jobbigt skulle jag väl isåfall rekommendera ett kaseinprotein (protec, milk-90, sloow protein el.dyl) tillsammans med nåt gram fiskolja!

Det var det jag var ute efter. ett bra kvällsmål som ger lite protein innan läggdags. vet inte hur pass viktigt det är. har hört flera förståsigpåare säga att kroppen behöver protein innan man lägger sig för att inte bryta ner musklerna under natten. Har då hursomhelst hamnat på 2500Kcal redan så då får man hoppa över kvällsfikat.. :whipped:

PUMPISH
2005-01-18, 00:12
1 Lätt kesella! (33 g kasein)

Blanda i lite funlight för smaken så blir det lättare att tugga :hbang:

hassezilla
2005-01-18, 00:15
1 Lätt kesella! (33 g kasein)

Blanda i lite funlight för smaken så blir det lättare att tugga :hbang:

Kanske vore nåt! Borde ju inte vara alltför många Kcal i den.

30cm
2005-01-18, 00:54
Proteindrink är inte optimalt men jag brukar ta det för det är mycket smidigt att slänga i sig istället för att koka ägg eller steka kött kl 1 på natten. Ren makrill eller tonfisk är helt enkelt inte gott. Keso eller Kesella var bra förslag. Nu ska jag ta ett färdigkokt ägg och drygt en halv dl Whey och drömma sött om min kommande frukost.

flamingeric
2005-01-18, 13:26
Proteindrink är inte optimalt men jag brukar ta det för det är mycket smidigt att slänga i sig istället för att koka ägg eller steka kött kl 1 på natten. Ren makrill eller tonfisk är helt enkelt inte gott. Keso eller Kesella var bra förslag. Nu ska jag ta ett färdigkokt ägg och drygt en halv dl Whey och drömma sött om min kommande frukost.

Om proteinet består av kasein så har jag förstått att det är ganska så optimalt p.g.a att kasein tas upp mycket långsamt och under en längre tid vilket gör att kroppen har tillgång till aminosyror under natten, har för mig att det kunde röra sig om cirka 8 timmar som max.
Det är däremot inte optimalt om du tar en whey(=vassle) drink innan sänggåendes eftersom vassleproteinet tas upp väldigt snabbt av kroppen (=runt en timme). Detta gör att du inte kommer att ha tillgång till aminosyror under en längre tid när du sover.

30cm
2005-01-18, 14:06
Så sant, så sant, men det är smidigt. Jag hade kasein förrut men mitt rum började likna ett kemilabb med whey, kasein, kreatin, glutamin, dextropur, oboy, fruktos, omega-3, multivitamintabletter, c-vitaminer mm. Keep it simple istället. Om man har ett färdigkokt ägg eller lite påläggsskinka eller liknande kan man ju kompletera med det. Då får man både snabba och långsamma proteiner --> proteinpeak under sömnens initialt väldigt anabola stadium och sedan ett jämt flöde av lite slöa proteiner. Men som sagt; keep it simple, en proteindrink är mycket bättre än ingenting.

PUMPISH
2005-01-18, 14:34
just därför är det så mycket enklare att bara springa ner till ica och ladda lite med lätt kesella :D