handdator

Visa fullständig version : bröd under deff?


hassezilla
2005-01-17, 22:11
Vad anser ni om att käka bröd under deffen? Har idag käkat cirka 50 gram wasa sport och 100 gram av ett mjukt fullkornsbröd som heter polarkraft extrem. har ett energi innehåll per 100 gram/170 kcal/28 gram kolhydrat/8,5 gram protein/13 gram kostfiber/2,5 gram fett. Har ej aning om GI, men hårt bröd har väl ganska högt har jag för mig? Bättre att byta ut allt bröd mot ex pasta? Det mjuka brödet äter jag ca 3 timmar efter gym tillsammans med magert kött som ett mellanmål.

Orm
2005-01-17, 23:10
Jag tror personligen (kolla där, inga vetenskapliga belägg den här gången heller...) att några skivor Sportbröd, speciellt om du sprider ut dem under dagen, inte sabbar din deff. Se bara till att de ryms i din kaloribudget.
Samma gäller det andra brödet. Fullkorn och råg borde innebära ett inte allt för högt GI (typ 80-90 chansar jag på). 28 gram kolisar lär ju inte ge dig någon blodsockerspik direkt.

Jag äter Pågens Längtan (också fullkorn/råg) utan samvetskval när jag deffar.

Å andra sidan kan man ju resonera som så att du fått i dig 100 gram kolhydrater från bröd och det är kanske lite för mycket.

Hmm, nu är det nog nära en svammelstämpel men vad jag försöker få fram är vikten av balans och helhet.
Lev inte bara på bröd men undvik det inte heller om du tycker det är gott!

hassezilla
2005-01-17, 23:44
Jag tror personligen (kolla där, inga vetenskapliga belägg den här gången heller...) att några skivor Sportbröd, speciellt om du sprider ut dem under dagen, inte sabbar din deff. Se bara till att de ryms i din kaloribudget.
Samma gäller det andra brödet. Fullkorn och råg borde innebära ett inte allt för högt GI (typ 80-90 chansar jag på). 28 gram kolisar lär ju inte ge dig någon blodsockerspik direkt.

Jag äter Pågens Längtan (också fullkorn/råg) utan samvetskval när jag deffar.

Å andra sidan kan man ju resonera som så att du fått i dig 100 gram kolhydrater från bröd och det är kanske lite för mycket.

Hmm, nu är det nog nära en svammelstämpel men vad jag försöker få fram är vikten av balans och helhet.
Lev inte bara på bröd men undvik det inte heller om du tycker det är gott!

Får det till ungefär 60 gram kolhydrater. Det borde ju inte vara alltför farligt tycker man ju. Mmm... finns inget mumsigare än en burk makrillfile' i tomatsås utbrett över 2 skivor wasa sport...*ironi* :eating:

Jay-Z
2005-01-17, 23:49
Mmm... finns inget mumsigare än en burk makrillfile' i tomatsås utbrett över 2 skivor wasa sport...*ironi* :eating:

Jag håller med. Fast utan ironin. :) Fast min deff tillåter så små mängder kolhydrater att det blir makrill utan brödet. *cry*

hassezilla
2005-01-18, 00:14
Jag håller med. Fast utan ironin. :) Fast min deff tillåter så små mängder kolhydrater att det blir makrill utan brödet. *cry*

Man blir faktiskt rätt less makrill om man äter en burk om dagen. Men kom igen 30-40 gram bröd blir ju inte mycket kollisar, typ 20 gram. :eating:

PUMPISH
2005-01-18, 00:16
det är säkert inte så farligt dock ännu bättre helt utan bröd :D

aliquis
2005-01-18, 01:06
Bröd dominerar ju pasta totalt vad gäller smak. Rågbröd är näringsrikare än pasta. Skit i GI ;D

PUMPISH
2005-01-18, 01:10
ja jag tycker också att bröd är godare än pasta fast jag äter inte nåt av dom under min deff...om det är nångång jag verklugen blir allt för snurrig och behöver kollisar så brukar det vara havregryn med nån skopa protein rakt in i gröten :eating:

King Grub
2005-01-18, 07:17
Flerkornsbröd med lågt GI är väl t o m ett bättre val än, säg, pasta, som kolhydratkälla. Betydligt mer näring än i packat vetemjöl. Polarkraft Extrem kan rekommenderas. Marknadens bästa (både vad gäller GI och näring) och godaste bröd. :thumbup:

Droog
2005-01-18, 09:25
Ang. Polarkraft Extrem Har du ett GI på brödet?

Vatten, rågmjöl av hela spannmålskornet, vetemjöl, potatisflingor, vetegluten, fruktos, kruskakli av vete, korngritts, surdeg av råg, rågskållning, salt, vegetabiliskt margarin, fibrer från sockerbetan, jäst, socker, mjölbehandlingsmedel

Kommer inte surdegen för långt nere för att det ska vara riktigt lågt?

Thony
2005-01-18, 09:30
Flerkornsbröd med lågt GI är väl t o m ett bättre val än, säg, pasta, som kolhydratkälla. Betydligt mer näring än i packat vetemjöl. Polarkraft Extrem kan rekommenderas. Marknadens bästa (både vad gäller GI och näring) och godaste bröd. :thumbup:


var fyndar man detta bröd ? i affären förmodar ja att du svara men då är motfrågan genast VILKEN ? ;)

King Grub
2005-01-18, 09:31
Ang. Polarkraft Extrem Har du ett GI på brödet?

Inte från tillverkaren, men jag har två kamrater med diabetes, och båda har något lägre sockernivåer efter att ha ätit 250 kcal Polarkraft än 250 kcal Schulstads GI-testade Yoghurtbröd och inget annat. En icke-vetenskaplig hemmastudie. ;)

King Grub
2005-01-18, 09:31
var fyndar man detta bröd ? i affären förmodar ja att du svara men då är motfrågan genast VILKEN ? ;)

Alla.

hassezilla
2005-01-18, 16:04
Flerkornsbröd med lågt GI är väl t o m ett bättre val än, säg, pasta, som kolhydratkälla. Betydligt mer näring än i packat vetemjöl. Polarkraft Extrem kan rekommenderas. Marknadens bästa (både vad gäller GI och näring) och godaste bröd. :thumbup:
Japps, det rockar fett, jäkligt gott! :hbang:

bubbe
2005-01-18, 20:11
är det någon som har koll på axa sportbröd? har kommit något nytt nu antaligen som svar på polar extrem, men är det lågt GI?

aliquis
2005-01-18, 20:18
Flerkornsbröd med lågt GI är väl t o m ett bättre val än, säg, pasta, som kolhydratkälla. Betydligt mer näring än i packat vetemjöl. Polarkraft Extrem kan rekommenderas. Marknadens bästa (både vad gäller GI och näring) och godaste bröd. :thumbup:
Trist att det är lite dyrt bara... men smaskens som sagt, alla polarkraft har ju god smak o schysst konsistens, och även de andra har ju minskat ner på sockerarterna. Men jag tyckte smaken led av det? :D. Extrem är gott dock, blir så många plastpåsar i köket bara ;/

Rataxes
2005-01-19, 21:52
Köpte hem ett paket Polarkraft Extrem och blev nästan chockad när jag tog min första tugga. Hur är det ens näringskemiskt möjligt att göra ett bröd som är lika gott och saftigt som äkta tekakor, men ändå är nyttigare än de äckligaste och hårdaste fullkornsbröden?

Hoffa
2005-01-19, 22:07
Köpte hem ett paket Polarkraft Extrem och blev nästan chockad när jag tog min första tugga. Hur är det ens näringskemiskt möjligt att göra ett bröd som är lika gott och saftigt som äkta tekakor, men ändå är nyttigare än de äckligaste och hårdaste fullkornsbröden?

Göran Persson kanske har pumpat in mer pengar i bröd industrin för att tillverka bröd för hälsomedvetna människor... ;)

Men fortfarande antar jag att detta bröd också har högt II som allt annat bröd?

Men fortfarande ett underbart bröd..

Sverker
2005-01-20, 07:51
Köpte hem ett paket Polarkraft Extrem och blev nästan chockad när jag tog min första tugga. Hur är det ens näringskemiskt möjligt att göra ett bröd som är lika gott och saftigt som äkta tekakor, men ändå är nyttigare än de äckligaste och hårdaste fullkornsbröden?

Det är kanske så enkelt att de vet vad de gör och har bra råvaror kanske ;)

aliquis
2005-01-20, 09:47
Köpte hem ett paket Polarkraft Extrem och blev nästan chockad när jag tog min första tugga. Hur är det ens näringskemiskt möjligt att göra ett bröd som är lika gott och saftigt som äkta tekakor, men ändå är nyttigare än de äckligaste och hårdaste fullkornsbröden?
Det är väl inte nyttigare? De är ju 100% råg.
Det är eventuellt "hälsosammare" som i lägre gi o dylikt, men nyttigare? En del vetemjöl, kruskakli och potatisgojs i extrem, kanske gör det mer variationsrikt men nyttigare som sagt? :)

King Grub
2005-01-20, 09:54
Det är väl inte nyttigare? De är ju 100% råg.
Det är eventuellt "hälsosammare" som i lägre gi o dylikt, men nyttigare? En del vetemjöl, kruskakli och potatisgojs i extrem, kanske gör det mer variationsrikt men nyttigare som sagt? :)

Att få i sig näringsämnen får en samling olika sädesslag behöver inte betyda att helheten blir onyttigare än om man bara använder ett sädesslag, även om detta i sig är det nyttigaste. Näringsämnen kompletterar varandra.

stocktown
2005-01-20, 14:34
Det är kanske så enkelt att de vet vad de gör och har bra råvaror kanske ;)

kanske friserade testresultat!?, vet att gi på flera livsmedel ändrats genom åren!!

Tolkia
2005-01-20, 17:08
Jag kan förstå hur fördomen att allt som är nyttigt är äckligt ocoh för den delen att äckligheten ökar linjärt med nyttigheten kan uppkomma, men jag förstår inte hur den kan fortleva som den gör ...

Rataxes
2005-01-20, 17:31
Just vad gäller affärsköpt bröd är det en generalisering som nästan alltid stämmer, polarkraft är i varje fall det första riktigt nyttiga brödet jag har provat som också var riktigt gott och hade en mjuk och saftig konsistens.

Sverker
2005-01-20, 18:20
Ett sätt att göra bröd saftigt är ju att skålla rågmjölet eller för den delen grahamsmjölet. Då förklistrar man stärkelsen och gör att den håller vatten starkare=> brödet saftigt ytterligare en vecka. Nackdelen blir antagligen att GI ökar på brödet.

Själv skållar jag alltid fullkornsmjölet när jag bakar. Brödet blir klart bättre.

Egen surdeg är inte dåligt det heller. Skålla rågmjöl och rör ned ytterligare rågmjöl efter skållningen. Låt bunken stå en vecka i svalen och lukta dig till förändringen. Efter en vecka är det rejält surt och blir bra att tillsätta till bakdegen hemma.

kampsporttjej
2005-01-20, 19:17
men alltså, polarbröd extrem.... tappar inte det "brödets ursprungliga funktion", dvs vara en kolhydratkälla? och det energiinnehållet, borde inte det
leda till att man äter fler brödskivor av det?

King Grub
2005-01-20, 19:24
men alltså, polarbröd extrem.... tappar inte det "brödets ursprungliga funktion", dvs vara en kolhydratkälla? och det energiinnehållet, borde inte det
leda till att man äter fler brödskivor av det?

Vad menar du? Är det inte en kolhydratkälla? :confused: Jag förstår inte.

Och energimängden från brödet är väl helt upp till var och en att bestämma hur stor den skall vara. Vill jag ha 500 kcal från bröd äter jag det, oavsett energimängden per 100 gram på just den brödsorten.

Sverker
2005-01-20, 19:29
Vad menar du? Är det inte en kolhydratkälla? :confused: Jag förstår inte.



Kan tänka mig att bröd som nästan bara består av hela rågkorn och solrosfrön passar in på vad kampsporttjejen skriver. Helt plötsligt är det inte kolkydrat i brödet utan fett och kostfibrer.
Finns massor med spånplattor som är gjorda på nästan bara kruskakli. Då kommer den mesta energin helt plötsligt från proteinet vilket man ofta inte tänker på.

kampsporttjej
2005-01-20, 19:32
jag menar att det man får är ett bröd med lägre energiinnehåll [från kolhydrater]. visst, brödskivan är lika stor som låt säga polarkraft havre, men
energin är ju olika. däremot är prisskillnaden väldigt stor. man betalar således för mindre energi!
är inte det det amerikanska misstaget: att minska energin i produkter?
en liten tanke bara.
visst, polarbröd extrem är gott också, men jag tror inte att folk här köper
det endast för att det är gott, för det är det många brödsorter som är!

kroppen vill ju likförbannat ha sin energi, så varför är det "bättre" att äta
polarkrafts extrem-bröd?


en sak till... kan kroppen känna sig mätt och nöjd på kvällen när man ska sova om man ligger på kaloriminus?
hur bra är det att manipulera våra naturliga mättnadssignaler
för att uppnå dagens ideal?

King Grub
2005-01-20, 20:17
kroppen vill ju likförbannat ha sin energi, så varför är det "bättre" att äta polarkrafts extrem-bröd?

Då får du helt enkelt äta mer. ;) Brödtillverkaren har ju inte bestämt hur mycket en "portion" är. Har du en viss mängd energi du vill ha i dig... så får du äta så mycket. Priset är givetvis kanske olyckligt, men har inte mycket med själva näringen i sig att göra, även om vissa sorter kostar mer per kalori.

raZmus
2005-01-21, 00:32
Polarkraftbröden är enormt goda överlag, extrem är inget undantag! :)

Hur är det med Extrems "runda syskon", Polarkraft Äpple, Havre, Lingon osv?

owster
2005-01-22, 15:10
jag menar att det man får är ett bröd med lägre energiinnehåll [från kolhydrater]. visst, brödskivan är lika stor som låt säga polarkraft havre, men
energin är ju olika. däremot är prisskillnaden väldigt stor. man betalar således för mindre energi!
är inte det det amerikanska misstaget: att minska energin i produkter?
en liten tanke bara.
visst, polarbröd extrem är gott också, men jag tror inte att folk här köper
det endast för att det är gott, för det är det många brödsorter som är!

kroppen vill ju likförbannat ha sin energi, så varför är det "bättre" att äta
polarkrafts extrem-bröd?


en sak till... kan kroppen känna sig mätt och nöjd på kvällen när man ska sova om man ligger på kaloriminus?
hur bra är det att manipulera våra naturliga mättnadssignaler
för att uppnå dagens ideal?

Kalorier har väl inget med mättnadskänsla att göra. Om du äter bara 1500kcal men all energi kommer från grönsaker kommer du nog att känna dig mättare än någonsin pga alla fibrer.

Max
2005-01-22, 23:37
Kalorier har väl inget med mättnadskänsla att göra. Om du äter bara 1500kcal men all energi kommer från grönsaker kommer du nog att känna dig mättare än någonsin pga alla fibrer.
Och en pizza som innehåller 2000 kcal är väldigt lätt att sätta i sig utan att bli sprängmätt.