handdator

Visa fullständig version : Tunga pass=Förkylning?


CroCop
2005-01-17, 21:04
Helt allvarlig tråd. Jag känner att efter riktigt tunga bröstpass blir jag alltid, exakt alltid hängig och känner "förkylningssymptom". Varför? en teori jag har skulle väl vara att man alltsomoftast nu under vintertid (förkylningstid) har virus i kroppen och att dom utlöses när man tar ut alla krafter. Kan det stämma?

hobbitar
2005-01-17, 21:06
Vet inte men jag känner precis likadant!

HenrY
2005-01-17, 21:10
Om jag känner något, så ere precis tvärtom!

CroCop
2005-01-17, 21:11
Helskumt alltså, slår aldrig fel! känner mig hängig idag och tänkte efter vad det kunde bero på, givetvis hade jag kört bröst igår...

Allan
2005-01-17, 21:11
Du beskriver nåt som brukar dyka upp i samband med bröstpass och knäböj. Det har att göra med att du pressar ut luften ur lungorna mer effektivt vid bröstträning och knäböjjar, och liksom får "tomt" i skallen. Kan botas med regelbunden konditionsträning.

allan

CroCop
2005-01-17, 21:15
Okej! Jag har verkligen usel kondition efter min fotskada, så det kan mycket väl vara det du säger. men hur menar du med "tomt" i skallen ?

Allan
2005-01-17, 21:17
Tung i huvudet, bristande energi, hängig.

allan

CroCop
2005-01-17, 21:28
och det får man genom att andas mer? kan du förklara det jag hänger inte med där.

Allan
2005-01-17, 21:36
Om du genom yttre påverkan pressar ur all luft ur lungorna och inte har så bra kondition kommer du att känna av det, helt enkelt. Det är jobbigt. Fast inne i kroppen. Den exakta definitionen på det hela kan jag inte - och struntar i den. Det är så. Det är huvudorsaken till att folk inte tränar knäböj för övrigt - det är för jobbigt.
Alla drabbas inte av det här, men det finns tillräckligt många som råkar ut för det för att man ska ha tagit sig en funderare kring vad det kunde bero på.

allan

CroCop
2005-01-17, 21:38
Allright, blir mer cardio helt enkelt då! Tack för svaren, uppskattas verkligen att ni med kunskap delar med er, hoppas jag kan göra samma sak till er i framtiden =)

King Grub
2005-01-17, 21:40
Inte att förglömma är att ett hårt träningspass sätter ned immunförsvaret rätt kraftigt den närmaste tiden efter passet. Men det är ju inget man märker omedelbart.

CroCop
2005-01-17, 21:43
Det kan jag mycket väl tro, en kombination av dessa två kan och är nog orsaken till denna "förkylning".

CroCop
2005-01-17, 21:48
btw king grub: vet att detta inte är något privatforum eller nåt i den stilen men du som har koll på det här med näringslära kanske kan tipsa mig om nån bra svensk bok som behandlar de viktigaste ämnena för muskelbyggnad. Vill lära mig och inte bara behöva sitta och fråga!

King Grub
2005-01-17, 21:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36367

Den enda på svenska värd namnet.

På engelska är utbudet gigantiskt. Kan rekommendera Nutrition For Health, Fitness & Sport av Melvin H Williams.

CroCop
2005-01-17, 21:54
Tack så mycket! vill lära mig grunderna på svenska innan man går in på det mer avancerade på engelska.

King Grub
2005-01-17, 21:59
Tack så mycket! vill lära mig grunderna på svenska innan man går in på det mer avancerade på engelska.

Ovan nämnda bok på engelska är i och för sig mer lättfattlig än den svenska, bara du behärskar språket. Den är lättfattligt, samtidigt som den är djupgående och nära nog heltäckande vad gäller näring för idrottsmän, både för konditionsidrottare och, för ovanlighetens skull, styrketränande.

http://www.yihsient.com.tw/images/cover/e19175b.jpg

Trance
2005-01-17, 22:03
När jag har haft ett uppehåll med träningen så kör jag alltid hårt i början(att jag inte lär mig) och blir alltid förkylld som fan.

bicep_wannabe
2005-01-17, 22:32
Förstår precis vad du menar, brukar känna det också.. Särskilt efter ett tungt benpass.. Jag blir också ofta sjuk när jag har en riktig tung träningsperiod.. det enda jag tar är c-vitamin varje morgon och äter mycket frukt-grönsaker och försöker vila så mycket som möjligt.. har aldrig haft problem sen dess..