handdator

Visa fullständig version : angående bulk


stefan82
2005-01-17, 21:00
jag har en fråga som jag hoppas kunna få besvarad... när man bulkar och äter mer energi än man gör av med ...är det så genomtänkt igentligen , för om man äter precis lika mycket energi som man gör av med så borde juh kroppen ändå ha täckt sitt behov för uppbyggnad av muskelmass... jag förstår ju att man måste öka på energiintaget efter hand pga den ökade muskelmassan och så...men är det inte så att kroppen borde jobba lika optimalt om man ger den precis vad den behöver som att man skulle ge ett överskott av energi?

z_bumbi
2005-01-17, 21:04
Det krävs även energi för att bygga muskler.

stefan82
2005-01-17, 21:06
jojo det stämmer juh men det e juh precis det jag menar ifall man precis täcker energibehovet för vad kroppen kräver för muskeluppbyggnad så borde man ju inte behöva ligga på ett överskott för muskeltillväxt. eller ?

Arnesson
2005-01-17, 21:09
Kan även vara svårt att veta exakt vad kroppen behöver, då är det bättre att vara på den säkra sidan.

Är ju även så som bumbi skrev ovan.

stefan82
2005-01-17, 21:12
jo det är iofs sant men i teorin borde juh inte ett överskott ge mer kanske då högre gH nivåer....

King Grub
2005-01-17, 21:26
Bara överätandet i sig innebär att en del av viktökningen kommer att bestå av muskelmassa; ju lägre kroppsfett, desto mer av viktökningen = muskler. Ju mer fett man lägger på sig, desto större blir fettökningarn på bekostnad av muskelökningarna.

"In most situations involving a significant change in body weight, both fat-free body mass (FFM) and body fat participate, but the relative contribution of FFM and fat to the total weight change is influenced by the initial body fat content. Overfeeding: In experiments of at least 3-weeks' duration, the weight gain of thin people comprises 60-70% lean tissues, whereas in the obese it is 30-40%"

Annals of the New York Academy of Sciences 904:359-365 (2000)

stefan82
2005-01-17, 21:41
ok tack.. nu fick jag lite klarhet i frågan :)

z_bumbi
2005-01-17, 21:41
jo det är iofs sant men i teorin borde juh inte ett överskott ge mer kanske då högre gH nivåer....

GH-nivåerna blir väl iofs högre om du äter mindre, svält är ett väldigt bra sätt att få upp GH-värden. :D Stirra dig inte blind på olika hormonnivåer som nämns både i tidningar och av folk på nätet som i många fall inte har läst på och/eller tolkar in för stor betydelse i det hela.

Äter man mer så går man upp i vikt, tränar man samtidigt så har man större chans att få lite muskler på köpet. För att gå upp ett kilo muskler krävs det en ganska stor mängd energi för att just kunna bilda det kilot, för att vara säker på att man har tillräckligt med energi samt att orka träna så hårt som krävs så är det en fördel om man ligger en bra bit över sin nollnivå.