handdator

Visa fullständig version : Finns det ekologiskt vassle?


Semiramis
2005-01-17, 19:21
Eftersom jag försöker använda ekologiska produkter i mesta möjliga mån undrar jag om det överhuvudtaget finns ekologisk vassle att köpa?

muskelbyggarn
2005-01-18, 18:06
Med största sannolikhet inte, har att göra med de stora volymer som krävs för att producera till priser som går att sälja.

Vänl,,,
Tobbe

aliquis
2005-01-18, 20:31
Vill iofs minnas att eiselthenrik snackade om att eventuellt börja med ekologiskt vassle en gång i tiden när jag talade med honom, så det finns nog visst.

Frågan är ju om ekologisk vassle någonsin kan bli vare sig snällare eller miljövänligare än soja? ;D

z_bumbi
2005-01-18, 20:36
Frågan är ju om ekologisk vassle någonsin kan bli vare sig snällare eller miljövänligare än soja? ;D

Det är väl inte så svårt att slå sojan? Soja är ju ett stort miljöproblem i många länder.

Tolkia
2005-01-18, 22:47
En animalisk produkt, om Än aldrig så ekologiskt framställd, borde väl inte kunna slå en ekologiskt odlad vegetabilie (man kan ju odla mycket soja på den mark som krävs för att föda kon)? Jämfört med konventionellt odlad soja däremot ... särskilt de genmodifierade, bekämpningsmedelsresistenta sorterna (t.ex. roundup:s).

nordland
2005-01-18, 22:53
Det är väl inte så svårt att slå sojan? Soja är ju ett stort miljöproblem i många länder.

jepps... Japan och China. Där är ju i stort sett varenda jävel beroende av soja :D :D Det är ju som knark där borta ...

muskelbyggarn
2005-01-19, 09:16
Jag har svårt att se att någon råvara för proteintillskott skulle kunna vara ekologisk (rätta mig om jag har fel). Med tanke på vilka volymer som krävs för att tillverkare av råvaror skall kunna tjäna pengar. Ekologiskt i all ära men om det blir någon ekologisk råvara så blir det väl som med mjölken, allt blandas i samma tank och 10 liter ekologisk mjölk in i tanken blir 10 liter ekologisk mjölk ur.

Vänl,,,
Tobbe

Semiramis
2005-01-19, 09:27
Jag har svårt att se att någon råvara för proteintillskott skulle kunna vara ekologisk (rätta mig om jag har fel). Med tanke på vilka volymer som krävs för att tillverkare av råvaror skall kunna tjäna pengar. Ekologiskt i all ära men om det blir någon ekologisk råvara så blir det väl som med mjölken, allt blandas i samma tank och 10 liter ekologisk mjölk in i tanken blir 10 liter ekologisk mjölk ur.

Vänl,,,
Tobbe

Nej det är väl kanske litet utopiskt, men det börjar med efterfrågan. För ett antal år sedan fanns ju ekoligiska grönsaker endast i hälsokosten, nu blir det mer och mer vanligt i den vanliga handeln och börjar så smått på sina håll till och med användas som lockvaror.

Tolkia
2005-01-19, 11:25
Plus att efterfrågan ökar chanserna att det man vill ha också skall dyka upp på marknaden väsentligt! "Tjat ger resultat", som alla små barn vet ...

aliquis
2005-01-19, 11:47
Det är väl inte så svårt att slå sojan? Soja är ju ett stort miljöproblem i många länder.
Och om så nu är fallet så går majoriteten av den odlade sojan i dessa länder till... ?
jepps... Japan och China. Där är ju i stort sett varenda jävel beroende av soja :D :D Det är ju som knark där borta ...
Talar vi "kryddan" nu? För särskilt mycket sojabönor totalt sett äter de inte.


Och jag är som sagt säker på att eiselthenrik diskuterade det i ett mail med mig. Tror råvaran skulle komma från arla isf men är inte säker, men det verkade ju att typ all nyzeeländsk mejeriproduktion var rätt ok också?

z_bumbi
2005-01-19, 12:12
Och om så nu är fallet så går majoriteten av den odlade sojan i dessa länder till... ?

Västvärden som har fått för sig att äta mer soja för att det ska vara mer miljövänligt?

aliquis
2005-01-20, 11:45
Västvärden som har fått för sig att äta mer soja för att det ska vara mer miljövänligt?
djurfoder?

EiseltUK
2005-01-20, 12:28
Vi hade för avsikt att lansera ekologiskt protein, men råvaran hade inte tillräckligt bra löslighet pga att den inte är instantisering. Vi kan skicka den på instantisering men minsta volym är 20 ton och det är en aning för mycket i förhållande till efterfrågan på ekologiskt protein.

Vi hoppas att det kan bli något i framtiden.

/ Henrik

aliquis
2005-01-20, 12:41
Hur mycket dyrare är det då? Om man gick över HELT till ekologiskt protein borde ju inte volymen vara något problem iaf?

Tolkia
2005-01-20, 14:52
djurfoder?
Nej, inte djurfoder "?" - djurfoder "!" :D

andreasse
2008-08-28, 08:33
Det är väl inte så svårt att slå sojan? Soja är ju ett stort miljöproblem i många länder.

Underbart med inkompetens!

Anledning till att sojaodlingar hugger ned regnskog, och bidrar till allmän skogsförstöring och miljöförstöring. Är för att nästan all soja går till djuruppfödning. Så både våra mejeriprodukter och vår köttkonsumtion är "odlade" på soja.

Om vi käkar sojan direkt, kan vi ta bort 90% av våra sojaodlingar.

andreasse
2008-08-28, 08:34
Om ni gillar siffror:

Sveriges import av sojabönor och sojamjöl uppgick 2000 till 358100 ton. Bara 6600 ton klassificerades som ”ej djurfoder” i statistiken.
Nutana och Friggs, landets två största tillverkare av sojabiffar, sojakorv och liknande vegetarisk mat, använde enligt uppgift 70 respektive 20 ton år 2000.