handdator

Visa fullständig version : äta hur efter deff?


maja_C
2005-01-17, 18:43
jag har deffat nu ett bra tag,i början gick det super och jag åt bara det som var bra för deffen och lyckades gå ner. Nu de tre senaste veckorna har det dock spårat ur lite och börjat likna anorexia och jag äter alldeles för lite och har blvit ganska smal nu. Nu till frågan: Jag är trött på att itne ha ngn energi i kroppen, jag blir hängig och kall så jag ska verkligne börja äta mer nu. Men om jag börjar äta osm jag gjorde innan deffen (ganska nyttigt men inte jättestrikt) vilket jag DÅ inte gick upp av utan låg på en stabil nivå, kommer jag då NU gå upp i vikt? Kroppen är ju nu inställd på att jag äter väldigt lite och börjar jag då äta mkt mer kommer jag väl gå upp mer än bara muskler? alltså lägga på mig en del fett? Eller?

King Grub
2005-01-17, 18:58
Om du har sänkt dina leptinnivåer, förlorat muskelmassa, och sänkt din ämnesomsättning är risken stor att du lägger på dig fett när du ökar energiintaget, ja.

Samtidigt är det jättebra att du inser, att du hamnat i en ohållbar situation. Att öka matintaget är nämligen den enda lösningen för att åtgärda vad som annars kan bli en ond spiral, där du måste sänka energiintaget mer och mer i takt med att ämnesomsättningen sjunker. Och det håller ju inte! Då är det mycket bättre att acceptera en initial viktökning i form av både muskler och fett, vilket, kombinerat med rätt mängd träning, normaliserar din ämnesomsättning och ökar din muskelmassa, vilket innebär en bättre form på sikt. :thumbup:

maja_C
2005-01-18, 19:28
ok, om jag gör så här, vad sägs?

Jag börjar denna veckan (har alltså börjat) att äta 4-5 mål om dagen, frukost, lunch, mellanmål, middag, (mellanmål). Så åt jag även innan jag började mixtra med allt. Men nu äter jag mindre av allt än vad jag gjorde innan. Tex 1 port havregrynsgröt istället för två. Lite mindre portioner, lite mindre frukost (frossade i frukt innan). ska jag hålla på så i en vecka eller nått, hinner kroppen vänja sig vid ett litet ökat intag då? Äter inte så att jag blir mätt nu. Men om typ 3veckor vill ajg kunna äta mer och få i mig tillräckligt mkt energi, är det rimligt att jobba sig sakta uppåt och äta lite mer och lite mer nu under några veckor, är det bra? Eller ska jag köra rakt på och äta lika mkt som ''de andra'' som tränar som jag?

King Grub
2005-01-18, 19:45
Visst är det helt okej att gradvis öka energiintaget, men om du inte äter dig mätt är det något som är fel.

maja_C
2005-01-18, 21:42
Fast, om jag äter mig mätt kan jag äta väldigt mkt mat. väldigt stora port och det ''känns'' inte som om min kropp är redo för en sådan ökning nu? Inte mitt mentala heller kanske, har man haft komplex innan blir det nog inte så bra om man helt plötsligt lägger på sig några kilon för snabbt?

King Grub
2005-01-18, 21:45
Om det är risk att halka ner i ätstörningsträsket, är det bra att du märker tendenserna, och då skall du naturligtvis inte göra något som kan stjälpa åt det hållet. :)

Tolkia
2005-01-18, 22:39
Det är klart att du inte skall sätta igång att hetsäta. Å andra sidan skall du inte lura dig själv (eller någon annan; när man "lurar" sig själv är det ofta med en obehaglig aning om sanningen i bakhuvudet) att upprätthålla en trend som verkar tämligen nära ätstörningar åt andra hållet (svält) heller, med motiveringen att det är säkrast att du inte äter så mycket eftersom du "inte är van", "inte mår så bra av att äta så mycket (handen på hjärtat - fysiskt eller psykiskt?)", "inte vill gå upp i vikt för fort (hur sakta som helst kan ju vara för fort om man är i den sitsen) osv.
Det är bra att du ser vartåt det barkar; nu gäller det att inte nöja sig med att se, utan ta tag i det också. Det är förmodligen skitjobbigt, men det blir garanterat inte lättare om du drar ut på det. Skjut nu och skjut hårt!

maja_C
2005-01-19, 18:44
happ, då är det väl bara att käka då... Fast inte överäta, jag känner redan nu efter att ha börjat äta mer att jag börjar komma ut rädslan att äta för mkt. Jag blir ju mkt piggare och varmare med mat i magen och det är värt mer än att vara jättejättesmal. Tack för svaren, de hjälper mig jättemkt!