Visa fullständig version : Äta mer utan att bli fet
bujinkan
2005-01-17, 15:06
Hej alla glada.
Jag är 22år, 183cm och väger ca 90kg. Vill bygga muskler men samtidigt undvika att lägga på mig "sälspäck" (som jag har ganska gott om redan).
Har hittils ätit ca 2500-3000kalorier per dag och jag har en känsla av att det är lite för lite. Hur mycket bör, måste man trycka i sig per dag för att få en bra muskelökning och inte bli fetare än jag redan är. Tränar 4ggr/veckan ca 1h gym +15-20min löpband varje gång.
Tacksam för svar.
//"Sälen"
MyungChul
2005-01-17, 18:05
du bör ju ta reda på hur mycke kcal du förbrukar/dygn, och lägga dig en rimlig nivå under det. 500kcal/dygn är bra riktlinjer för en säker och hälsosam nedgång. sen vet jag inte hurvida man lyckas med att bygga muskler med kaloriunderskott. undrar om det går att ligga på kaloriminus de dagar man inte tränar, och +-0 de dagar man tränar..
Callister
2005-01-17, 18:33
Enligt vad jag läst av Grub går det INTE att förlora fett samtidigt som man bygger muskler. Det är möjligt men då måste personen i fråga bevakas dygnet runt m. perfekt vila, kost, träning... och allt därtill.
bujinkan
2005-01-17, 19:23
Tror att jag har blivit lite missförståd(eller om jag misstolkar svaren). Bryr mig inte om att jag inte går ner i vikt för tillfället, men jag vill inte lägga på mig MER, (om det inte är muskler dvs). Måste man ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler, och om svaret är Ja, betyder det då oxå att man lägger på sig en massa fetvävnad på köpet. (som man får deffa bort sen) Kan man få något resultat om man ligger på kaloriminus. Tycker nämligen att jag har ökat i muskler och styrka... HELP :confused:
Ja du måste troligtvis ligga på kalorieöverskott för att bygga muskler, och du kommer troligtvis lägga på dig lite eller mycket fett beroende på hur mycket extra du äter.
Ibland har man tur och hittar en bra nivå där man lägger på sig muskler men knappt nån märkbar fettvävnad, men troligtvis mindre muskelmassa än om du hade legat på ett högre ordentligt kalorieöverskott.
stefannn
2005-01-17, 19:34
Enligt vad jag läst av Grub går det INTE att förlora fett samtidigt som man bygger muskler. Det är möjligt men då måste personen i fråga bevakas dygnet runt m. perfekt vila, kost, träning... och allt därtill.
vad alla studier än säger ... så vet jag folk som senaste året lagt på sig bra jävligt med muskler och ser faan så hårda ut
Callister
2005-01-17, 19:36
Såklart de gör när mer muskler framtäder och framhävs mer än fettet.
Runda Grodan
2005-01-17, 19:54
The Hormonal response to cardio
The main hormone secreted when doing cardio is GH, secondly TSH (thyroid Stimulating Hormone). The more intense you do it the more of those hormones will get secreted. The point of these hormones is to help your body adapt to the physical stress your doing (cardio), your body does everything in its power to keep your body from getting heavier, which involves preventing food from accumulating on your body as fat and muscle. If you regulary do intense cardio (at least twice a week) for only even like 15 minutes, that is generally enough to keep anything you eat from acummulating on your body. Yes, you can eat all the pizza, cake, pie, tons of calories whatever you want, and you most likely wont gain weight or extremely slowly at the least, your body looks at this as a threat to your survival of the surroudings of your environment. But keep in mind in order for this non-accumulating of food to occur, you must push your self as hard as you can with your cardio workouts.
Long, moderate intensity cardio raises the following hormones: GH, TSH, T3, cortisol, Some T2. note: T3 and cortisol eat away at both fat and muscle
Short, high intensity cardio raises the following hormones: GH, TSH, T2, and some T3. note:T2 preserves more muscle than T3.
Long, low intensity cardio raises the following hormones: generally little to none at all.
The best way to increase your metabolism is a combination of doing intense cardio, and eating tons of calories all through out the day. Eating plenty of food helps your body adapt to its environment better, and in the case of cardio, it will help you lose fat. This is the key to getting that lean small look.
Ovanstående text är saxad ur en diskussion om kardiovaskulär träning och fettförbränning. Den har inga referenser och är vad jag förstår en persons egna åsikter som verkar ha läst en del. Det låter hur som helst rätt intressant.
Det som fungerar bäst för mig när det gäller att bli av med fett är att äta rätt nyttigt och köra korta högintensiva pass på exempelvis trappmaskinen. Efter mina styrkepass brukar jag köra 10 min på trappmaskinen och sedan stupa. Detta hjälper mig att bli av med fett samtidigt som jag kan behålla eller t.o.m. öka min styrka. Nackdelen är bara att jag blir så jäkla hungrig men med dessa korta pass har min kropp ställt om sig hormonellt och gör att jag kan äta mer utan att lägga på mig alltför mycket fett. Så är det tänkt i alla fall.
Jag vet inte om man kan äta en massa pizza, kakor och glass som det står i ovanstående text men du kanske fattar vad han menar... Jag tog fetstil på en bit av texten som jag tyckte var rätt viktig.
Runda Grodan
2005-01-17, 20:04
Jag missuppfattade visst din fråga lite. Sorry. Nån kan plocka bort min posts om ni vill. :em:
King Grub
2005-01-17, 20:20
Jag missuppfattade visst din fråga lite. Sorry. Nån kan plocka bort min posts om ni vill. :em:
Behövs inte; inte när det givande läsning. :thumbup:
Hursomhelst, ett energiöverskott på runt 15% garanterar optimala förutsättningar muskeltillväxt. Cirka 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 gram protein per kilo kroppsvikt, och resten kolhydrater. Givetvis helt ungefära siffror och inga måsten, bara generella rekommendationer.
bujinkan
2005-01-17, 20:35
Okej, Så det är bara till att lägga på sig lite till under byggperioden och deffa bort den om något år eller så. :eating: Hur mycket lägger man på sig i ett "snyggt" värmande lager om man går på ett överskott på 15%. Svårt att svara på men mellan lilltån och månen, 1kg 10kg???
Tack för alla svar, alltid lika imponerande med all kunskap på detta forum.
:bow:
King Grub
2005-01-17, 20:43
Okej, Så det är bara till att lägga på sig lite till under byggperioden och deffa bort den om något år eller så. :eating: Hur mycket lägger man på sig i ett "snyggt" värmande lager om man går på ett överskott på 15%. Svårt att svara på men mellan lilltån och månen, 1kg 10kg???
Tack för alla svar, alltid lika imponerande med all kunskap på detta forum.
:bow:
Ett kilo kroppsfett består av 7000-7500 kcal. När du ätit så mycket mer än du gjort av med, oavsett hur lång tid detta tar, har du gått upp ett kilo späck. Med modifikation för energiåtgång för eventuell muskelökning (och det är okänt exakt hur mycket energi som krävs för att nybilda ett kilo muskelprotein).
fletchta
2005-01-18, 00:54
Btw, T2, vad har det för funktion i kroppen och var tillverkas det? Har nyligen läst i senaste kursen om sköldkörteln och allt om T3, och T4, men T2 har jag aldrig stött på i mina böcker.
/nyfiken
Btw, T2, vad har det för funktion i kroppen och var tillverkas det? Har nyligen läst i senaste kursen om sköldkörteln och allt om T3, och T4, men T2 har jag aldrig stött på i mina böcker.
/nyfiken
Säkert bara en förväxling med T4 eftersom T4 inte nämns i posten.
Något tyroxidhormon med två jod finns inte.
T4 omvandlas ju till T3 som är den aktiva formen.
King Grub
2005-01-18, 08:15
Biosci Rep. 2002 Feb;22(1):17-32. Thyroid hormones and mitochondria., Goglia F, Silvestri E, Lanni A.
Because of their central role in the regulation of energy-transduction, mitochondria, the major site of oxidative processes within the cell, are considered a likely subcellular target for the action that thyroid hormones exert on energy metabolism. However, the mechanism underlying the regulation of basal metabolic rate (BMR) by thyroid hormones still remains unclear. It has been suggested that these hormones might uncouple substrate oxidation from ATP synthesis, but there are no clear-cut data to support this idea. Two iodothyronines have been identified as effectors of the actions of thyroid hormones on energy metabolism: 3',3,5-triiodo-L-thyronine (T3) and 3,5-diiodo-L-thyronine (T2). Both have significant effects on BMR, but their mechanisms of action are not identical. T3 acts on the nucleus to influence the expression of genes involved in the regulation of cellular metabolism and mitochondria function; 3,5-T2, on the other hand, acts by directly influencing the mitochondrial energy-transduction apparatus. A molecular determinant of the effects of T3 could be uncoupling protein-3 (UCP-3), while the cytochrome-c oxidase complex is a possible target for 3,5-T2. In conclusion, it is likely that iodothyronines regulate energy metabolism by both short-term and long-term mechanisms, and that they act in more than one way in affecting mitochondrial functions.
Där ser man. Man lär sig :em:
Jag tror att jag klarar mig i alla fall *flex*
Var tvungen att läsa på lite på nätet. Upptäckten är ju relativt färsk.
Skjöldkörteln utsöndrar två hormon, T4 och T3.
T2 är en omvandling/metabolit av T3 som sker ute i vävnaden. Visserligen är den aktiv och har effekt men den är inget skjöldkörtelhormon. Hård gränsdragning här.
fletchta
2005-01-18, 11:03
Jahopp där ser man! då får man väl glänsa lite och skriva det på tentan :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.