handdator

Visa fullständig version : Risgrynsgröt eller Havregrynsgröt med lite lingon?


GymTT
2005-01-17, 14:47
Hejsan!

Jag har nu börjat äta gröt till frukostarna. Min fråga är vilken gröt som är mest nyttig för oss styrketränande? Jag brukar antingen äta risgrynsgröt från ICA liksom, eller Havregrynsgröt med lite lingon. Eller kan man äta både och ?
Vilken är det bästa alternativet?

MVH TT

King Grub
2005-01-17, 14:56
Visst kan du äta båda. Havregrynsgröt är dock betydligt nyttigare. Risgrynsgröt är vitt, polerat ris, socker, mjölk och grädde. Det är mer gott än nyttigt. Och havre är näringsrikare än ris.

vildängel
2005-01-17, 15:02
Visst kan du äta båda. Havregrynsgröt är dock betydligt nyttigare. Risgrynsgröt är vitt, polerat ris, socker, mjölk och grädde. Det är mer gott än nyttigt. Och havre är näringsrikare än ris.
Men om man gör risgrynsgröten själv så har man ju varken i socker eller grädde, så då borde det vara betydligt bättre? Även om det kanske inte är lika bra som havre...

King Grub
2005-01-17, 15:06
Kokar du den på fullkornsris och fettsnål mjölk är det naturligtvis helt okej... men hur gott är det? Vitt ris är aldrig direkt nyttigt.

GymTT
2005-01-17, 15:07
Visst kan du äta båda. Havregrynsgröt är dock betydligt nyttigare. Risgrynsgröt är vitt, polerat ris, socker, mjölk och grädde. Det är mer gott än nyttigt. Och havre är näringsrikare än ris.


Okej, då lägger jag ned risgrynsgröten och kör för fullt på havre. Det går väl bra att lägga in lite lingon i potionen för att göra smaken till det lite bättre?
Har du annars några bra tips på riktigt nyttiga maträtter för övrigt Grub?
Tackar

MVH TT

King Grub
2005-01-17, 15:08
Det är inget som helst fel på lingon.

Maträtters nyttighet beror på dess ingredienser. Nyttiga råvaror = nyttig måltid.

Metal_boy_
2005-01-17, 15:19
På tala om gröt så tänkte jag ta en av mina tupperwareburkar och blanda upp med både havregryn och rågflingor, har inbillat mig att det kan bli en jäkligt god gröt? den grova smakrika smaken från rågflingorna blandat med den släta lite mer milda smaken från havregrynen kan nog göra den jäkligt god. Nån som provat?

King Grub
2005-01-17, 15:21
På tala om gröt så tänkte jag ta en av mina tupperwareburkar och blanda upp med både havregryn och rågflingor, har inbillat mig att det kan bli en jäkligt god gröt? den grova smakrika smaken från rågflingorna blandat med den släta lite mer milda smaken från havregrynen kan nog göra den jäkligt god. Nån som provat?

Jättegott! Även om jag föredrar den perfekta kombinationen i AXA:s färdiga Grynblandning.

GymTT
2005-01-17, 15:23
Det är inget som helst fel på lingon.

Maträtters nyttighet beror på dess ingredienser. Nyttiga råvaror = nyttig måltid.


Okej, men då kör jag på havregrynsgröt med lingon, frukost och som mellanmål.
Btw, Vad säger du om typ Weider bars, 40 procent protein heter de typ, aså de smakar ju som godis nästan, är det något att ha eller skit?
Är dessa saker nyttiga? Broccolli, Päron, Morot, Mango, Cocos, Kiwi, Vindruvor?

MVH TT

King Grub
2005-01-17, 15:31
I princip alla frukter, bär och grönsaker är nyttiga.

Kokos är det däremot inte.

Mall
2005-01-17, 15:41
Jag brukar äta gröt på fiberhavre. Det ger inte den där kletiga "pudding"-känslan som många kopplar till gröt. Dessutom så tycker jag det smakar bättre :) Det tar iofs ett tag att vänja sig som med det mesta.

Ifall du inte vill köra på det kan du slänga i lite linfrön, det kan också vara gott.

Sverker
2005-01-17, 15:49
Kokar du den på fullkornsris och fettsnål mjölk är det naturligtvis helt okej... .


Vete tusan om det går att få till en risgrynsgröt med fullkornsris :D
Det hela bygger ju på att man skall koka ut stärkelsen ur riskornen och få till det där fina klistret.

GymTT
2005-01-17, 16:00
I princip alla frukter, bär och grönsaker är nyttiga.

Kokos är det däremot inte.

Okej, tänkte höra om det finns något nyttigt müsli också? Vilket märke?Modell?
Hur är det med mjölk, hur mycket bör man dricka om dagen?
Lite offtopic, men slänger in lite småfrågor då jag har många:P


MVH TT

Callister
2005-01-17, 16:04
Ang. Musli ska du iaf inte använda de som heter något i stil med Crunch, krisp eller liknande - då detta är kakor i princip. ;) De finns rätt mycket olika men du kan ju kolla på baksidan ifall det är nyttigt eller inte, bäst är att blanda själv. :hbang:

TTT
2005-01-17, 16:39
Axas Sportgryn tycker jag det blir fin gröt av. Lite rågsikt i är inte heller fy skam. Och så ett rejält lass hallonsylt på. :eating:

Helea
2005-01-17, 16:46
Har ni testat rågmjölsgröt någon gång? Om inte, så gör det. Det är ruskigt gott faktiskt. Lite omväxling efter all havregrynsgröt på mornarna. Rågmjölet tar lite längre tid att koka. Om man låter det stå en lite stund efter att det kokat så blir det perfekt! Ruskigt gott :thumbup:

/Helea

Tolkia
2005-01-17, 17:41
Vete tusan om det går att få till en risgrynsgröt med fullkornsris :D
Nej, det är tveksamt. Däremot går det bra med råris. Jag har i och för sig aldrig provat själv, men jag tror inte alls att det blir så dumt - om man inte har kravet att det skall smaka exakt som risgrynsgröt på vitt ris. Varför man nu skulle ha det - man köper ju inte fisk och tror att det skall smaka som kyckling.

Edit: Rågmjöls- eller rågflingegröt med lingon ... mmmmm! Fast absolut bäst, om man kastar alla nyttighetsambitioner åt sidan är ändå kornmjölsgröt; helst när man har mjöl från eget lantbruk. Barndom i en kastrull ... :eating: