handdator

Visa fullständig version : Vill ha limegrönt tyg, vart?


Patriarch K
2005-01-17, 14:28
Jag håller på att leta efter limegrönt kostymtyg. Problemet är att jag inte hittar något. Finns det någon här som vet vart jag kan vända mig för inhandel av sådant tyg, eventuellt specialtillverkning?

Metal_boy_
2005-01-17, 17:09
jobbar du för Twinl*b eller? :D

abjorn
2005-01-17, 17:19
jag vill ha en chockrosa kostym :)

s_himself
2005-01-17, 17:22
haha året innan jag tog studenten va den en kille som hade ormskinnskostym på sig :cool:

eller om det va krokodil :smokin:

Patriarch K
2005-01-17, 17:51
Rosa vore fint också, fast då en skarp, nästan lysande rosa.
Fast det är limegrön jag är ute efter. Ingen som har någon aning om vart man kan köpa sådana tyger? Jag har 1½ år på mig innan studenten, men det är lika bra att få det gjort nu.

jakke
2005-01-17, 17:53
Rosa vore fint också, fast då en skarp, nästan lysande rosa.
Fast det är limegrön jag är ute efter. Ingen som har någon aning om vart man kan köpa sådana tyger? Jag har 1½ år på mig innan studenten, men det är lika bra att få det gjort nu.
Tror du vinner tid på att gå in på en tygaffär och prata med dom.. Annars kanske det finns tyg butiker på nätet och då är google din kompis

Patriarch K
2005-01-17, 17:58
Tror du vinner tid på att gå in på en tygaffär och prata med dom.. Annars kanske det finns tyg butiker på nätet och då är google din kompis

Har kollat i tygaffär. De säger att det kommer bli svårt att få tag på. Ha letat på google och mailat lite folk, de svarar inte. :insane:

Löjtnant Blank
2005-01-17, 22:18
Har kollat i tygaffär. De säger att det kommer bli svårt att få tag på. Ha letat på google och mailat lite folk, de svarar inte. :insane:
PM:a gärna om du hittar en bra tygaffär. Jag är på jakt efter ett tjockt gardintyg (ljuddämpning).

Tolkia
2005-01-17, 23:08
Detta kanske kan vara något, om du skulle ha vägarna förbi Sundbyberg någon gång det närmaste året. Affären sägs vara välsorterad; dock vet jag inte riktigt vad det står för; det kan vara så att det helt enkelt är en omskrivning för att den för "lajvarvänliga" tyger, vilket de flesta andra tygaffärer inte gör.

Textilcentrum i Sundbyberg
Järnvägsgatan 56, Sundbyberg
08-29 94 20

Det här är också en juste tygaffär; dock avigt belägen.
Gittes tygkälla (http://www.gittes.se/index.html)

Löjtnant Blank
2005-01-17, 23:35
Textilcentrum i Sundbyberg
Järnvägsgatan 56, Sundbyberg
08-29 94 20

Be Yankeee svänga förbi och prova ut något tjusigt! Jag vet att han inte har något emot känslan av glatt tyg mot bar hud.

Spiffy
2005-01-17, 23:42
PM:a gärna om du hittar en bra tygaffär. Jag är på jakt efter ett tjockt gardintyg (ljuddämpning).

Varför inte bygga en ram av trä. Sätter stenull eller liknande inne i den, sen klär du med ett snyggt tyg. sätter upp ramen på väggen med ett litet mellanrum mellan vägg och ull.

MacLeod
2005-01-18, 00:07
Textilcentrum är en av de bättre tygbutikerna faktiskt.
Blank: Tänkt som draperi eller? För det har dom, exempelvis tjock röd sammet som jag tänkte tjacka till ytterdörren.

Pez
2005-01-18, 00:26
Blank: Tänkt som draperi eller? För det har dom, exempelvis tjock röd sammet som jag tänkte tjacka till ytterdörren.
"Pimp my appartment"?

AFanatic
2005-01-18, 00:39
Åk till Borås...finns en tygbutik bredvid Din sko i Knalleland!

MacLeod
2005-01-18, 00:51
"Pimp my appartment"?

Blir en bra kontrast till mina specialtapeter jag satte upp i hallen (som Nine sen oxå satte upp) plus att jag slipper att det läcker in samt viktigast, ut ljud.

z_bumbi
2005-01-18, 09:30
Varför inte bygga en ram av trä. Sätter stenull eller liknande inne i den, sen klär du med ett snyggt tyg. sätter upp ramen på väggen med ett litet mellanrum mellan vägg och ull.

Gardiner har oupplysta människor för fönstren så är det ljud utifrån man vill dämpa så vill samma oupplysta människor nog inte ha en stor ram för fönstret.

Själv vet jag att gardiner är av ondo men jag skulle inte heller vilja ha minerallull fritt i lägenheten...

Droog
2005-01-18, 09:41
Jag kanske får tipsa om en ljusblå kostym i fräckt 70-tals snitt? Det skulle jag vilja ha.

Löjtnant Blank
2005-01-18, 16:14
Gardiner har oupplysta människor för fönstren så är det ljud utifrån man vill dämpa så vill samma oupplysta människor nog inte ha en stor ram för fönstret.

Själv vet jag att gardiner är av ondo men jag skulle inte heller vilja ha minerallull fritt i lägenheten...
Oupplysta människor? Mineralullfri lägenhet? Ha, ha. Är du full? Vad menar du?

z_bumbi
2005-01-18, 16:20
Oupplysta människor? Mineralullfri lägenhet? Ha, ha. Är du full? Vad menar du?

Jag gillar inte gardiner. :D
Förslaget var alltså att slänga in mineralull (Stenull.) i en ram och sen bara spänna ett tyg framför, då får man mineralull fritt i lägenheten.

Var det meningen att du skulle dämpa ljud från fönster eller var det allmän ljuddämpning det var frågan om?

Muaytudd
2005-01-18, 16:24
Åk till Thailand så fixar de en kostym med gula prickar om du vill ha det på 4 dagar.

Löjtnant Blank
2005-01-18, 16:24
Varför inte bygga en ram av trä. Sätter stenull eller liknande inne i den, sen klär du med ett snyggt tyg. sätter upp ramen på väggen med ett litet mellanrum mellan vägg och ull.
Tanken har slagit mig, men då var jag mer inne på Gullfiber (killen på byggaffären sa att det har bra ljuddämpningsegenskaper). Men av estetiska och praktiska skäl vill jag sätta upp tjocka gardiner på alla fyra väggarna i min lilla "studio". Eventuellt kan det bli aktuellt med "ram"-lösningen bakom gardinerna om ljudet fortfarande studsar för mycket. Men jag vill inte ha det helt dämpat, det ska låta naturligt. Det är alltså av akustiska skäl jag gör så här, annars skulle jag bara hänga upp en tavla eller två och se glad ut.

Jag får kanske låna en kamera och fotografera rummet när jag är färdig, så att du får se vad jag menar.

z_bumbi
2005-01-18, 16:25
Jag kan ju också göra ett halvseriöst inlägg om man tänker på ursprungsfrågan.

Finns det överhuvudtaget några bra (Stor sortering.) siter/webshopar för tyg?

Löjtnant Blank
2005-01-18, 16:27
z_bumbi: Jag vill dämpa onödiga ljudreflexer. Rummet jag använder till studio är nästan kvadratiskt, och mina högtalare gillar inte att spela i en gigantisk kakburk.

Löjtnant Blank
2005-01-18, 16:28
Jag kan ju också göra ett halvseriöst inlägg om man tänker på ursprungsfrågan.

Finns det överhuvudtaget några bra (Stor sortering.) siter/webshopar för tyg?
Även min fråga. Jag har letat...

z_bumbi
2005-01-18, 16:35
z_bumbi: Jag vill dämpa onödiga ljudreflexer. Rummet jag använder till studio är nästan kvadratiskt, och mina högtalare gillar inte att spela i en gigantisk kakburk.

Har nog bara varit inne i en enda studio i hela mitt liv så läs tipset utifrån det.
Testa att hänga upp täcket från sängen om du vill ha mer dämpning än tyg ger, duntäcken kanske är överdrivet men billiga täcken från IKEA/Jysk kostar inte många kronor.

vega
2005-01-18, 16:50
http://www.furulundsmodetyger.se/
De har väl ganska mycket tyger, sedan om de har limegrönt tyg det är en annan sak :)

JJ
2005-01-18, 18:02
Tanken har slagit mig, men då var jag mer inne på Gullfiber (killen på byggaffären sa att det har bra ljuddämpningsegenskaper). Men av estetiska och praktiska skäl vill jag sätta upp tjocka gardiner på alla fyra väggarna i min lilla "studio". Eventuellt kan det bli aktuellt med "ram"-lösningen bakom gardinerna om ljudet fortfarande studsar för mycket. Men jag vill inte ha det helt dämpat, det ska låta naturligt. Det är alltså av akustiska skäl jag gör så här, annars skulle jag bara hänga upp en tavla eller två och se glad ut.

Jag får kanske låna en kamera och fotografera rummet när jag är färdig, så att du får se vad jag menar.

Äggkartonger ska tydligen fungera bra. Har ingen egen erfarenhet dock. Förslagsvis täckta av ett skynke.

z_bumbi
2005-01-18, 18:02
http://www.furulundsmodetyger.se/
De har väl ganska mycket tyger, sedan om de har limegrönt tyg det är en annan sak :)

Se heter ju den firman, jag har sökt på massor av konstiga namn som liknar det. Tackar!

MacLeod
2005-01-19, 00:10
Gullfiber har ju riktigt bra dämpande egenskaper. Om du har plats så är den billigaste lösningen att du fäster gulllfibern först och sen kör äggkartong på den.
O för det estetiska så hänger du "gardiner" runt om.

Löjtnant Blank
2005-01-19, 16:54
Gullfiber har ju riktigt bra dämpande egenskaper. Om du har plats så är den billigaste lösningen att du fäster gulllfibern först och sen kör äggkartong på den.
O för det estetiska så hänger du "gardiner" runt om.
Jag har en känsla av att Gullfiber och äggkartonger blir lite overkill, men vi får se. Jag ska hur som helst svänga in till IKEA i nästa vecka och se om jag hittar några okej tyger.

Dina sammetsgardiner måste gå på en del?

Tolkia
2005-01-19, 17:16
Om man inte hittar något tyg som kombinerar ett någorlunda estetiskt utseende med goda dämpningsegenskaper kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera att ha dubbla lager; närmast väggen filt, typ bordsfilt (alltså sådan som man lägger under stora dukar), och ovan på den en (ett) snyggare gardin (draperi) i något kraftigt tyg.

Löjtnant Blank
2005-01-19, 19:43
Om man inte hittar något tyg som kombinerar ett någorlunda estetiskt utseende med goda dämpningsegenskaper kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera att ha dubbla lager; närmast väggen filt, typ bordsfilt (alltså sådan som man lägger under stora dukar), och ovan på den en (ett) snyggare gardin (draperi) i något kraftigt tyg.
Ah! Bra idé! Det skulle kunna bli helt perfekt faktiskt. Det borde inte låta varken kakburk eller garderob. Smidigt skulle det också vara. Damn, nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag får sova ett par nätter på saken.

MacLeod
2005-01-19, 23:39
Velvet är ju alltid velvet, och kostar ju en del. Men måste man så måste man.

Dom brukar ju ha sjukt bra dämpning i "surroundrummen" på finare ljudbutiker.
Den ombyggda på norrlandsgatan i sthlm är så jävla tight att det låter som att man håller för öronen när man pratar där inne..
Kanske kan kolla med dom hur dom gjort.

Patriarch K
2005-02-17, 23:05
Har vi kommit fram till vart man kan hitta limegrönt tyg än? :sleep:

Afanatic: Jag har varit i Borås på furulunds och kikat men de hade inget och de hävdade att det skulle vara mycket svårt att få tag på sådant tyg. Morr!

Nu har jag endast 1½ år kvar till studenten, jag måste fixa en limegrön kostym i tid *grr27*