handdator

Visa fullständig version : Enskild Firma


Dipshit
2005-01-17, 14:25
Tjenas!

Jag funderar lite på att starta enskild firma på:
https://www.foretagsregistrering.se/

Nån här som har gjort detsamma?

Är det bara att fylla i, punga ut 1000 riksdollar, kontakta skatteverket, sen finito?

Tack på förhand!

stahlberg
2005-01-17, 14:40
Fördelen med enskild firma är just den att det är minst byråkrati att starta (och driva) den. Nackdelen är att du "är lika med" din firma, du ansvarar t.ex med din egen förmögenhet för skulder som uppstår.

Under hela verkasmheten måste du "sköta papperskriget". Firman ska ha bokföring för varje transaktion, du ska anmäla och betala t.ex moms och andra skatter. Du bör räkna med att kunna "leva på" din firma, du kan inte samtidigt som du har den lyfta t.ex arbetslöshetsunderstöd.

I princip är det förstås väldigt enkelt att ha enskild firma (eller för all del vilket företag som helst). Men det kan löna sig att kontakta en bokförare - eller revisor som det heter i Sverige - och gå igenom hur verksamheten praktiskt ska gå till.

marst060
2005-01-18, 08:37
Det är mycket enkelt att starta en enskild firma. Du skickar bara in ansökningarna, betalar och vips så får du ditt firmanr(personummer) och registreringsbevis.

Se till att namnet du väljer är orginellt, annars godkänns det inte.

Med enskild firma sköter du bokslut i samband med din egen deklaration. Mycket enkelt det finns instruktioner hur du skall göra. Får du problem, ring rsv och fråga. Kostar gratis.

Vad det gäller arbetslöshetskassa är det ingen fara alls. Du kan vara tvungen att visa att firman inte tar in några stora vinster som du kan leva på osv men självklart kan du få a-kassa om du står utan inkomst.
'
Startade min enskilda firma för ett år sedan, verksamheten har gått på sparlåga hitills av olika skäl men 2005 blir året då jag och min kompanjon tar steget in i de rikas skara. Nå skämt åsido, det är mest på skoj men det är kul att ha en liten firma att laborera med. Men en enskild firma är ju som sagt bäst för små eller väldigt säkra projekt då det inte görs någon skillnad på din och firman ekonomi. Skall det investeras så finns det andra alternativ som gör att du kan skydda din privatekonomi på ett annat sätt.

Lycka till. Får man fråga vad du har för affärsidé?

tinus
2005-01-18, 22:42
Det är mycket enkelt! Numera går det väldigt fort också..tror handläggningstiden är ca en vecka nu, den var uppe i ca 8 veckor efter sommaren *rolleyes*

Angående namn,så kan du gå in på Bolagsverket.se och göra snabb sökningar på ev företagsnamn du har tänkt dig..får du upp något som heter likadant och är AB glöm det, då kommer du aldrig att få igenom namnet,är det däremot en enskild firma,handelsbolag eller kommanditbolag i ett annat län än där du har tänkt vara verksam,är det fritt fram..oftast

/Tinus..som jobbar på ovanstående nämd myndighet :) dock inte med registreringarna,så jag är omutbar :booty:

stahlberg
2005-01-18, 22:48
Det var intressant att man kan få a-kassa om man är utan inkomst. I Finland är det inte så enkelt, en företagare (också privatföretagare) kan inte få "a-kassa" (arbetslöshetspeng), däremot nog pengar av socialnämnden...och det kan innebära byråkrati.

Jag har nog varit med om företagsverksamhet i Sverige också, men bara i handelsbolags- resp. aktiebolagsform (och a-kassepengar tänkte vi inte ens på att söka, för all del).

Hardcore_pb
2005-01-19, 00:13
men nu kommer den intressanta frågan kan jag starta upp ett litet bolag vad som helst och sedan köpa in en massa prylar utan moms sen att företaget inte får några jobb och får således inga inkomster är det lungt? eller måste man omsätta något för att kunna köpa saker via företaget?


/Hardcore

Prankie
2005-01-19, 00:21
men nu kommer den intressanta frågan kan jag starta upp ett litet bolag vad som helst och sedan köpa in en massa prylar utan moms sen att företaget inte får några jobb och får således inga inkomster är det lungt? eller måste man omsätta något för att kunna köpa saker via företaget?


/Hardcore

Du måste ha inkomst av tjänster eller annat som täcker momset som du ska dra av. Som jag har förstått säljer du en tjänst för 100kr, där 20kr är moms. Då får du bara dra av 20kr i moms.

KniveN
2005-01-19, 05:27
Du måste ha inkomst av tjänster eller annat som täcker momset som du ska dra av. Som jag har förstått säljer du en tjänst för 100kr, där 20kr är moms. Då får du bara dra av 20kr i moms.

Stämmer..


Har man F-skatt så får man ingen kassa.

JJ
2005-01-19, 09:27
men nu kommer den intressanta frågan kan jag starta upp ett litet bolag vad som helst och sedan köpa in en massa prylar utan moms sen att företaget inte får några jobb och får således inga inkomster är det lungt? eller måste man omsätta något för att kunna köpa saker via företaget?


/Hardcore

Du tror inte att alla skulle ha en egen firma då?

muskelbyggarn
2005-01-19, 09:29
Stämmer, om du köper in ex. en dator för 10 000 där moms är 2000 sek så måste du sälja något för 10 000 där 2000 är inkl. moms för att kunna göra ett momsavdrag (summan blir då noll i momsinbetalning 2000 - 2000 = 0). Kallas för att kvitta momsen.

I vissa fall (mycket få) kan det handla om att man får tillbaka moms av staten men det är MYCKET sällan det sker, ex. vid en större investering som köp av en svindyr maskin eller dyligt. Dock skall man passa sig för att försöka momsfiffla för direkt du som företag yrkar på momsåterbäring (alltså få tillbaka moms) så är kontrollerna svinhårda!



Annars som svar på första frågan så är det enkelt att starta firma. Bara att köra på, men håll tungan rätt i munnen bara. Mycket om att få ett företag effektivt vad gäller egen lön är att förstå rådande skatteregler.

Ex. om du efter inkomster - utgifter har låt säga 100 000 kvar så måste du lägga undan ca: 52 000 som kommer gå iväg i egenavgift och löneskatt. Det är det som blir kvar som blir din lön, dvs. i detta fall 48000. Detta är det vanligaste felet livegna gör, de tar ut för mycket i lön och när skatten sedan skall in så finns inga pengar kvar att betala in på skattekontot!

Akassa och starta företag är en DJUNGEL, det är många krav och måsten. Det går inte att vara arbetslös och få akassa, företaget måste vara startat 6 månader innan man blir arbetslös och kräver akassa, sedan finns det vissa kriterier beroende på akassa man tillhör hur mycket man får tjäna per vecka för att inte bli av med akassan. Är man arbetslös så söker man istället efter startauppbidraget som är samma som a-kassa i 3-6 månader.


Vänl,,,
Tobbe

marst060
2005-01-19, 09:40
men nu kommer den intressanta frågan kan jag starta upp ett litet bolag vad som helst och sedan köpa in en massa prylar utan moms sen att företaget inte får några jobb och får således inga inkomster är det lungt? eller måste man omsätta något för att kunna köpa saker via företaget?


/Hardcore


Som tidigare medlemmar sagt så kan du inte dra av moms utan att ha fått en inkomst först. Men det man kan göra är ju såklart at köpa in saker till firman direkt från olika grossister och slippa påslaget butiker och återförsäljare gör. Saker du skall använda till firman, tex dator, skrivbord förbrukningsmateriel, proteinpulver... Momsen åker du på men utan påslaget från återförsäljare blir det ju billigare.

Hardcore_pb
2005-01-19, 11:17
Som tidigare medlemmar sagt så kan du inte dra av moms utan att ha fått en inkomst först. Men det man kan göra är ju såklart at köpa in saker till firman direkt från olika grossister och slippa påslaget butiker och återförsäljare gör. Saker du skall använda till firman, tex dator, skrivbord förbrukningsmateriel, proteinpulver... Momsen åker du på men utan påslaget från återförsäljare blir det ju billigare.

Okej det låter vettigt tänkte mer på om det fanns ett dånt där snyggt kryphål där men det gjorde det inte.

Men kan jag göra som marst säger köpa in saker till grossist pris utan att mitt företag säljer nåt?

/Hardcore

marst060
2005-01-19, 12:08
Du kan göra det, ja.

Hur vet jag det? Utbildning men framförallt erfarenhet. Driver som sagt själv en enskild firma och har flera bekanta som gör samma sak. Håll dig inom rimlighetens gräns bara. Heter firman Kalles dataservice och skall pyssla med dataservice så kan du få problem om du köper in reservdelar till bilen. Förstår du vad jag menar?

Men allt är ju relativt, jag har köpt in proteinpulver till min firma direkt från tillverkare. Gick bra men det är ett gränsfall. Sen finns det flera andra kryphål om du bara vill ha billiga saker.

Hardcore_pb
2005-01-19, 16:23
Du kan göra det, ja.

Hur vet jag det? Utbildning men framförallt erfarenhet. Driver som sagt själv en enskild firma och har flera bekanta som gör samma sak. Håll dig inom rimlighetens gräns bara. Heter firman Kalles dataservice och skall pyssla med dataservice så kan du få problem om du köper in reservdelar till bilen. Förstår du vad jag menar?

Men allt är ju relativt, jag har köpt in proteinpulver till min firma direkt från tillverkare. Gick bra men det är ett gränsfall. Sen finns det flera andra kryphål om du bara vill ha billiga saker.

Låter rätt bra man kanske måste hitta på nåt bara för att kunna säga att man är egen företagare, för om man kan ta en jäkla massa saker direkt från företagen så blir det ganska mycket pengar i slutändan.

/Hardcore

Pez
2005-01-19, 19:09
Du kan göra det, ja.

Hur vet jag det? Utbildning men framförallt erfarenhet. Driver som sagt själv en enskild firma och har flera bekanta som gör samma sak. Håll dig inom rimlighetens gräns bara. Heter firman Kalles dataservice och skall pyssla med dataservice så kan du få problem om du köper in reservdelar till bilen. Förstår du vad jag menar?

Men allt är ju relativt, jag har köpt in proteinpulver till min firma direkt från tillverkare. Gick bra men det är ett gränsfall. Sen finns det flera andra kryphål om du bara vill ha billiga saker.
Nu skulle iofs reservdelar till bilen stämma in bättre på "Kalles dataservice" än proteinpulver (beroende på vad prottet är upptaget som på fakturan/redovisningen)... sysslar man med service av datorer är det ju inte omöjligt att man har en servicebil som företaget äger.
Vad tog du upp prottet som?

Allan
2005-01-19, 19:15
Man måste betala en del till SMÅA, Småföretagarnas A-kassa, innan man kan börja hämta ut ersättning. Och ersättningen är givetvis baserad på ens uppgivna inkomst.

allan

zam
2005-01-19, 19:31
Ehhum..när ni ändå är inne på ämnet....ingen kosttillskottsäljare som kan tänka sig att skriva verktyg eller skruv eller nåt på kvittot.... :) :notme:

Styrkebyggare
2005-01-19, 20:22
Man måste betala en del till SMÅA, Småföretagarnas A-kassa, innan man kan börja hämta ut ersättning. Och ersättningen är givetvis baserad på ens uppgivna inkomst.

allan

Alfakassan fungerar precis lika bra, och kostar en hundring i månaden.

stahlberg
2005-01-20, 09:24
Angående momsåterbäring från staten.

I Finland betalar man moms 1,5 månader efter den månad "verksamheten" sker. Dvs momsen för 0101-0131 ska betalas 0315. Har man negativ moms betalar man inget, men får ingen ersättning. Om momsen för hela året varit negativ kan man få återbäring.

På den tiden jag var "aktiv" i Sverige betalades moms på ungefär samma sätt. Jag vill minnas att momsen för 0101-0131 betalades 0320. Men där var det så (åtminstone för AB) att om momsen var negativ för en månad så fick man återbäring direkt. Jag kan väl inte minnas så helt fel, fastän det var en tid sedan?

I t.ex EU-handel, som är momsfri, får man alltid återbäring. Svenskt företag A säljer till svenskt företag B (i priset ingår moms). Svenskt företag B säljer till EU-företag C utom Sverige. Då får B återbäring på den moms man betalt.

Inte kan man väl KRÄVA en inkomst för ett företag? Självfallet måste man få återbäring om momsen är negativ, om alla "papper" är i skick?