handdator

Visa fullständig version : mått på hundars fysik?


secce
2005-01-17, 14:16
Någon som har någon koll på hur man mäter hundars fysik? Min första tanke var att man kanske kan få en hyffsad inblick om man mäter hur många kilo hunden kan dra efter sig i t.ex 10 meter. Finns det andra mätmetoder? Finns det några officiella metoder?

mvh

Jense
2005-01-17, 14:20
Någon som har någon koll på hur man mäter hundars fysik? Min första tanke var att man kanske kan få en hyffsad inblick om man mäter hur många kilo hunden kan dra efter sig i t.ex 10 meter. Finns det andra mätmetoder? Finns det några officiella metoder?

mvh


hänga i ett rep så länge som möjligt med munnen.

t.ex

Herkulez
2005-01-17, 14:45
hänga i ett rep så länge som möjligt med munnen.

t.ex
nja det har mer med hur länge en hund orkar hålla på innan han blir less och släpper pga att han blir utråkad

ps: jense, provade dragselen, han tyckte det var svinkul att dra mina småsyskon efter boben, men hade vääääärldens pump i låren sen =)

Jense
2005-01-17, 14:48
ja precis. träna vilja :D


bra med pump i benen på HUNd,R4.

Garnax
2005-01-17, 14:50
Varför skulle man vilja mäta fysiken på sin hund? *screwy*

mini
2005-01-17, 14:50
Vet inte hur mycket tävlingar det genomförs i Sverige med tex weightpulling. Dock borde det vara en typ av måttstock. Kanske lättare att svara på frågan om man förstår vad du menar, typ varför du undrar?

Elajt
2005-01-17, 14:51
Man vill se om KCG har gett någon effekt *flex*

Jense
2005-01-17, 14:54
Varför skulle man vilja mäta fysiken på sin hund? *screwy*


därför att alla köper inte små pudlar för att stroppa runt med på stan. folk köper ibland hundar som de kan träna upp och ha kul med.

Garnax
2005-01-17, 14:56
Att man kan vilja träna sin hund och hålla den i fin form och ha kul tillsammans kan jag förstå...

varför man dock ska Mäta fysisken fattar jag inte...

mmartin
2005-01-17, 14:57
därför att alla köper inte små pudlar för att stroppa runt med på stan. folk köper ibland hundar som de kan träna upp och ha kul med.


He he jense, trodde inte du var inne på sånt snusk!


nä det var dåligt skämt faktiskt, förstår vad du menar :hbang:

Jense
2005-01-17, 14:59
He he jense, trodde inte du var inne på sånt snusk!


nä det var dåligt skämt faktiskt, förstår vad du menar :hbang:


va bara du som kunde se det snuskiga i det.

garnax, för att man vill ha den fysiskt starkaste hunden när man köper eller ngt, vad vet jag

Bolio
2005-01-17, 15:07
Weightpull är ett bra sätt att mäta hur stark en hund är, men vad innebär egentligen styrka? Styrka är en kombination av hur mycket en hund kan dra och hur mycket en hund vill dra. När det gäller raserna som man vanligtvis kör weightpull med är viljan det som är riktigt stort.

pellepedal
2005-01-17, 15:10
Min första tanke var att man kanske kan få en hyffsad inblick om man mäter hur många kilo hunden kan dra efter sig i t.ex 10 meter.

Då skulle min hund komma rätt högt på listan, antar jag. Det är en New Foundland. De har bland annat användits till att dra timmer i skogen med förr.

Med tanke på att det är ett rätt stort exemplar jag har (häst enligt många), så blir det några kilon...

Bolio
2005-01-17, 15:13
Då skulle min hund komma rätt högt på listan, antar jag. Det är en New Foundland. De har bland annat användits till att dra timmer i skogen med förr.

Inte om den får tävla mot bulldogs... Har någon New Foundland någonsin dragit över 1 ton?

pellepedal
2005-01-17, 15:21
Inte om den får tävla mot bulldogs... Har någon New Foundland någonsin dragit över 1 ton?

Vet inte. Tycker sån statistik är tämligen ointressant. Dessutom har jag inte sagt att de är starkast, bara att de är fruktansvärt starka. Det måste ju finnas ett skäl till attt de fick vara med ute i skogen och arbeta.

Men det är inte "njuffens" huvudsyssla. Det är att rädda liv i vatten.

mmartin
2005-01-17, 15:29
tja bolio-boy, minns du mig?? *love* ;)

En ren fundering bara eftersom du nämner hur viljan är viktig vilket den med all säkerhet är, men borde inte terriers av olika slag vara rätt duktiga isf? det är ju inte för inte som de är världskända som fruktansvärt "envisa"...

Metal_boy_
2005-01-17, 15:31
Att man kan vilja träna sin hund och hålla den i fin form och ha kul tillsammans kan jag förstå...

varför man dock ska Mäta fysisken fattar jag inte...

Men va fan, det är ju samma sak med oss som mäter våra bröstmått o grejer. Låt min hund ha intresset att pumpa järn precis som jag! Han kommer till mig om kvallarna och frågar om hans biceps har blivit större och jag brukar säga att: du är på god väg gubben , du har en bra grund och bra gener, men glöm inte att äta. Min hund är en familjemedlem, han är min son.


EDIT: den långa nosen och de håriga benen har han ärvt från sin mor..

Dipshit
2005-01-17, 17:03
Ingen som har en anatomikarta på en biffig hund?
Kul o se om de har nåt som liknar oss.. och va allt heter! *popcorn*

Tolkia
2005-01-17, 17:50
tja bolio-boy, minns du mig?? *love* ;)

En ren fundering bara eftersom du nämner hur viljan är viktig vilket den med all säkerhet är, men borde inte terriers av olika slag vara rätt duktiga isf? det är ju inte för inte som de är världskända som fruktansvärt "envisa"...
Inte bolio-boy, men f.d. terrierägare ... särskilt små terriers är jäkligt duktiga i förhållande till sin kroppsstorlek (de klår ju knappast en rottweiler i absoluta kilon); tåliga, sega och envisa som SATAN. Enda problemet är att övertyga dem om att det är så kul att det är något de vill göra (inte alltid det lättaste) - för vill de inte, så är det bara att lägga ner. Att kuva en terrier med muskelstyrka är nog i princip omöjligt. Å andra sidan är de grymt entusiastiska och roliga att jobba med om man är på samma våglängd.

emmzan
2005-01-17, 18:14
Ingen som har en anatomikarta på en biffig hund?
Kul o se om de har nåt som liknar oss.. och va allt heter! *popcorn*

Mja, dom har samma muskler som vi har ungefär och dom heter samma sak :)
Ska leta efter en bra anatomibild.

z_bumbi
2005-01-17, 18:16
Mja, dom har samma muskler som vi har ungefär och dom heter samma sak :)
Ska leta efter en bra anatomibild.

Båtsman? *popcorn*