handdator

Visa fullständig version : Vad sänker GI:t mest? Och hur mycket behövs?

TylerDurden84
2005-01-17, 13:20
Är det någon som vet vad som är bäst att dricka för att sänka GI:t på livsmedlet mest? Äppelcidervinäger, citron eller ättika?

Hjälper det något eller är det onödigt. Om man tex äter 100 gram skumbananer och dricker 4 matskedar äppelcidervinäger innan, hur mycket sänks GI:t då ungefär. Skumbananer ligger väl på 110 eller nåt på skalan. Någon som har någon rimlig gissning på hur mycket det sänks? För jag har ingen aning. Jag vet bara att äppelcidervinäger smakar så äckligt och surt att det måste vara bra ;)

King Grub
2005-01-17, 13:25
Om du bekymrar dig över GI:t på skumbananer är det nog dessa du skall plocka bort, inte försöka manipulera blodsockersvaret på något som är 100% värdelöst att äta. Skumbananerna är fortfarande lika värdelösa. Äter du skumgodis så ofta att du bekymrar dig över blodsockersvaret på dessa är det där det är fel, och är det bara någon gång då och då spelar det ingen roll, så då behöver du inte hålla på och äckla med vinäger.

Den mest effektiva GI-sänkaren är annars psylliumfrön, men även allt surt som de produkter du nämner sänker värdet. Ett par teskedar vinäger till en normalkomponerad måltid (obs: ett "mixed meal", inte skumbananer) sänker blodsockersvaret med minst 20 % (Sugiyama, M., Tang, A.C., Wakaki, Y., & Koyama, W. (2003). Glycemic index of single and mixed meal foods among common Japanese foods with white rice as a reference food. European Journal of Clinical Nutrition, 57, 743-752), men utnyttja det till något någorlunda vettigt som råkar ha lite högre GI i sådana fall, som en fling-, ris-, eller mackbaserad måltid, inte något som bara gör din kropp ont att äta.

Runda Grodan
2005-01-17, 13:50
Har du provat att mixa skumbananerna med ättika? Det borde väl fungera? :cheers:

King Grub
2005-01-17, 13:59
Dricka ättika? Jättebra.

Vad skall man med godis till om det skall smaka ättika?

Runda Grodan
2005-01-17, 14:03
Dricka ättika? Jättebra.

Vad skall man med godis till om det skall smaka ättika?

Jag hittar inte smileygubben som himlar med ögonen.

TylerDurden84
2005-01-18, 11:02
Okej, det är inte så att jag doppar maten eller godiset i vinägern. Då hade man vart lite onödig kan man tycka. Jag dricker ett glas innan med ett par teskedar ä.cid.vinäger i. Men tack för svaret, då vet jag att det sänks en del i alla fall. Men är det något särskilt med just socker och vinäger som gör att man manipulerar kroppens blodsocker? Förresten, hur ser innehållet för psylliumfrön ut? Är det inte mycket fett där??

z_bumbi
2005-01-18, 11:20
Men är det något särskilt med just socker och vinäger som gör att man manipulerar kroppens blodsocker? Förresten, hur ser innehållet för psylliumfrön ut? Är det inte mycket fett där??

All sur mat tar längre tid att lämna magsäcken, fråga mig inte varför då magsaften är rejält sur i sig självt.

Psylliumfrön är fibrer, inte så mycket mer...

Runda Grodan
2005-01-18, 11:29
Jag bara skojade lite när jag skrev att man kunde mixa skumbananer i ättika. Trodde alla skulle förstå det. :em:

TylerDurden84
2005-01-18, 11:51
Okej, rekommenderar ni experter psylliumfrön före ä.cid.vinäger då? Vart köper man dessa frön då? Naturapotek eller?

Och Runda Grodan: Jag förstod att du skämtade;)

z_bumbi
2005-01-18, 11:55
Okej, rekommenderar ni experter psylliumfrön före ä.cid.vinäger då? Vart köper man dessa frön då? Naturapotek eller?

Och Runda Grodan: Jag förstod att du skämtade;)

Jag rekommenderar varken psyllumfrön eller vinäger, även om jag inte är expert på området.
Ät bra mat istället så slipper du bry dig om att du ska försöka sänka något GI, får du så lite fibrer i en måltid att du anser dig behöva tillsätta psyllumfrön av just den anledningen så äter du för lite grönsaker och frukt.

TylerDurden84
2005-01-18, 12:12
Okej, men jag äter rätt bra med grönsaker och frukt tycker jag! Men det verkar som både du och Grub är lite emot dessa GI-sänkande produkter. Får man lov att fråga varför om det stämmer? Det kan väl inte vara skadligt att ta ett par matskedar vinäger i ljummet vatten i samband med en måltid med måttligt högt GI om man vill sänka värdet?

z_bumbi
2005-01-18, 12:33
Okej, men jag äter rätt bra med grönsaker och frukt tycker jag! Men det verkar som både du och Grub är lite emot dessa GI-sänkande produkter. Får man lov att fråga varför om det stämmer? Det kan väl inte vara skadligt att ta ett par matskedar vinäger i ljummet vatten i samband med en måltid med måttligt högt GI om man vill sänka värdet?

Mig veterligen är inte äppelsidervinäger farligt i de doserna men jag undrar fortfarande varför man måste bry sig om en sådan sak om man inte äter potatismos samtliga mål under dagen?

Har du en måltid som du anser vara måttligt högt GI på samtidigt som du äter bra med grönsaker så har du ju redan då sänkt GI genom att äta grönsakerna, äter du sen en vettig proteinkälla till och tillräckligt med fett så är du ju nere på ännu lägre värden.
Äter du dessutom flera mindre måltider och tränar regelbundet så spelar GI på varje måltid ännu mindre roll.

Det värsta måste vara folk som tillsätter psyllumfrön till gröt (Gärna gjord på fiberhavregryn.) som redan i sig har rejält med fibrer.

Ska jag tillsätta vinäger till en måltid skulle jag personligen använda det som en vinigrett till grönsakerna och inte dricka det i ett glas för den delen..

King Grub
2005-01-18, 12:37
Jag är "emot" dessa manipulationer av den enkla anledning, att om man äter en bra kost så behöver man inte sänka vare sig GI eller II. En bra kost har bra värden i alla fall. Ett redan lågt GI... varför försöka sänka det ytterligare? Varför strävar man efter ett för lågt blodsocker?

Äter man inte en bra kost är den som behöver ses över; då kan man inte göra den nyttig genom att manipulera blodsocker- och insulinsvar med frön och ättika.

Och är det ett enstaka skräpmål då och då spelar det ingen roll i alla fall.

Men det är inte skadligt i "normala" doser, och i slutändan är det ju upp till individen om han eller hon vill mixtra med frön eller se över kostupplägget.

TylerDurden84
2005-01-18, 12:43
Tack för dessa svar. Jag äter inte potatismos allt för ofta, men det händer ofta att jag äter stekt potatis som finns i micromat jag ibland måste pga tidsbrist på att göra riktig mat. Är det ännu sämre att ta det morgonen om man ska äta en rejäl tallrik flingor (Special K) och mjölk?

King Grub
2005-01-18, 12:49
Tack för dessa svar. Jag äter inte potatismos allt för ofta, men det händer ofta att jag äter stekt potatis som finns i micromat jag ibland måste pga tidsbrist på att göra riktig mat. Är det ännu sämre att ta det morgonen om man ska äta en rejäl tallrik flingor (Special K) och mjölk?

Gillar du Special-K men vill ha det lågglykemiskt, så visst kan du använda lite loppfrön till dessa. Just flingor är ett av de livsmedel som jag tycker att man kan använda sig av GI-sänkare med "gott" samvete, då dessa ofta (typen Coco-pops undantagna) inte alls är näringsmässigt dåliga, men väl dåliga GI-mässigt, och är man riktigt flingförtjust, så varför inte?

Stor skillnad på att sänka GI på skumbananer och tro att dessa blir nyttiga bara för det, och att sänka blodsockersvaret på fullkornsflingor. :)

TylerDurden84
2005-01-18, 12:58
Kanon!! Jag är inte riktig så dum så jag tror att lösgodiset blir nyttigt för att man tar GI-sänkande medel, men det borde inte bli sämre heller för den delen kan man tycka, men jag äter inte allt för mycket skumbaner ändå så jag håller mig nog i liv i några år till i alla fall;) men tack för svaren!!

Overload
2005-01-18, 18:29
Gillar du Special-K men vill ha det lågglykemiskt, så visst kan du använda lite loppfrön till dessa. Just flingor är ett av de livsmedel som jag tycker att man kan använda sig av GI-sänkare med "gott" samvete, då dessa ofta (typen Coco-pops undantagna) inte alls är näringsmässigt dåliga, men väl dåliga GI-mässigt, och är man riktigt flingförtjust, så varför inte?

Stor skillnad på att sänka GI på skumbananer och tro att dessa blir nyttiga bara för det, och att sänka blodsockersvaret på fullkornsflingor. :)

Grub vet du vad All-Bran plus flingorna har för GI?
När jag äter dom strör jag alltif på lite GI sänkande linfrön för att va på säkra sidan.

King Grub
2005-01-18, 18:32
Grub vet du vad All-Bran plus flingorna har för GI?
När jag äter dom strör jag alltif på lite GI sänkande linfrön för att va på säkra sidan.

42-55.

Ref:

Potter JG, Coffman KP, Reid RL, Krall JM, Albrink MJ. Effect of test meals of varying dietary fiber content on plasma insulin and glucose response. Am J Clin Nutr 1981; 34: 328-34.

Holt S, Brand J, Soveny C, Hansky J. Relationship of satiety to postprandial glycaemic, insulin and cholecystokinin responses. Appetite 1992; 18: 129-41.