handdator

Visa fullständig version : Latsens fibrer


Prowler
2005-01-17, 12:42
Undrar om jag fattat fel, men ibland undrar ju folk hur dom ska träna övre eller nedre delen av latsen. Går det att välja? Är det inte en hel muskel med fibrer som löper hela vägen uppifrån och ner? Man kan väl inte träna bara en övre eller nedre del av fibrerna? Brecis som man inte kan träna inre eller yttre delen av brösten? Har jag fel så berätta gärna hur det ligger till!

TTT
2005-01-17, 12:46
Latisimus dorsi är EN muskel. Måhända tror folk att rotatorkuffen är en övre del?? Inte den blekaste faktiskt. intressant fråga.

Shadow Warrior
2005-01-17, 12:49
Därav är det dumt att köra chins/latsdrag/rodd så brett som Arnold och nissarna gjorde... man får inte bredare lats av det helt enkelt snarare riskerar man att skada axelleden.

Nån som inte håller med?

aliquis
2005-01-17, 12:51
Men alla fibrer fäster väl inte längst ner på ryggen utan över en längre sträcka? Så tanken var väl isf om man kunde använda en viss del av fibrerna. Men jag tror mest det är gnäll från folk som tycker att just deras är konstiga eller annorlunda eller något, jag har då aldrig sett något konstigt på en bild där någon har lats som inte "går ner" så långt som de skulle. Inte för jag är extremt insatt i hur de ser ut i normala fall ;)

http://www.exrx.net/Graphics/LatissimusDorsiSide.gif

Dvs om det skulle gå att få med de längre ner för sig och de högre upp/inåt för sig.. men men, inget JAG tror på ;D

TTT
2005-01-17, 12:55
Därav är det dumt att köra chins/latsdrag/rodd så brett som Arnold och nissarna gjorde... man får inte bredare lats av det helt enkelt snarare riskerar man att skada axelleden.

Nån som inte håller med?

Är villig att medhålla. Men jag är lite vilsen vad gäller en sak. Rodd kör jag primärt för rhomboideerna. Är detta fel?

Shadow Warrior
2005-01-17, 13:00
Är villig att medhålla. Men jag är lite vilsen vad gäller en sak. Rodd kör jag primärt för rhomboideerna. Är detta fel?

Alla rodd övningar är basövnignar, alltså de går över två leder involverar flera muskelgrupper osv.

Vanliga roddd övningar är därmed för lats, romdboiod, baksida axel och traps.

Dorian Yates påstår ju i allafall att hans skivstångsroddar bidrog mest till hans grymma rygg.

TTT
2005-01-17, 13:04
Alla rodd övningar är basövnignar, alltså de går över två leder involverar flera muskelgrupper osv.

Vanliga roddd övningar är därmed för lats, romdboiod, baksida axel och traps.

Dorian Yates påstår ju i allafall att hans skivstångsroddar bidrog mest till hans grymma rygg.

Då har man lite mer kött på benen. =) Men ändock känner jag att det är romboiderna det tar mest på.

Prowler
2005-01-17, 13:05
Inte för att jag har maffiga vingar, men i många fall är det väl massan som saknas för att hela muskeln ska synas som man vill? Precis som att brösten oftast börjar synas mer nertill än upptill innan massan börjar bankas på plats.

Shadow Warrior
2005-01-17, 13:10
Inte för att jag har maffiga vingar, men i många fall är det väl massan som saknas för att hela muskeln ska synas som man vill? Precis som att brösten oftast börjar synas mer nertill än upptill innan massan börjar bankas på plats.

Precis... bygg mer rygg helt enkelt... marklyft för erector spinae (och alla andra rygg muskler med), rodd för romboids, nedre/mellersta traps och lats och drag uppifrån för lats, samt shrugs för övre traps.

Numero1
2005-01-17, 17:07
Därav är det dumt att köra chins/latsdrag/rodd så brett som Arnold och nissarna gjorde... man får inte bredare lats av det helt enkelt snarare riskerar man att skada axelleden.

Nån som inte håller med?
*bs* :D

HenrY
2005-01-17, 18:53
Mitt problem är, som jag beskrev i en föregående tråd, att det verkligen känns som jag enbart jobbar denna (inringade) delen av latsen! o inte hela latsen som fäster långt där nere.
Vilket syns på mina resultat med!
Hur det är möjligt vet jag inte, men det känns verkligen så!

Shadow Warrior
2005-01-17, 19:09
Mitt problem är, som jag beskrev i en föregående tråd, att det verkligen känns som jag enbart jobbar denna (inringade) delen av latsen! o inte hela latsen som fäster långt där nere.
Vilket syns på mina resultat med!
Hur det är möjligt vet jag inte, men det känns verkligen så!

Om du jobbar mer med teres major så använder du nog för brett grepp... prova att köra smalare i latsdrag och om det finns tillgång till en bra pullover maskin så kör den med.

HenrY
2005-01-17, 19:10
Om du jobbar mer med teres major så använder du nog för brett grepp... prova att köra smalare i latsdrag och om det finns tillgång till en bra pullover maskin så kör den med.

Är teres major den inringade musklen, alltså den som ör över latsen?
Någon som har en bild på en pullover maskin?

Frazze
2005-01-17, 22:58
Och, när du kör ex ryggdrag för latsen, gå långt i stretchfasen för att involvera nedre delen lite mer.

Shadow Warrior
2005-01-18, 09:41
Kabelpullover görs bäst stående från övre trissan, en maskin är dock alltid att föredra.

HenrY
2005-01-18, 09:55
Kabelpullover görs bäst stående från övre trissan, en maskin är dock alltid att föredra.

Aa, den ska jag börja köra!
Någon som har en exakt beskrivning av övningen?

Frazze: jo jag gör redan det, synd bara att jag är så lång så man kommer inte riktigt så långt som man vill kanske. Men det är endå inge problem!

Är teres major den inringade muskeln på bilden jag la ut tidigare? Alltså den under latsen?

mentzer
2005-01-18, 10:05
Om du jobbar mer med teres major så använder du nog för brett grepp... prova att köra smalare i latsdrag och om det finns tillgång till en bra pullover maskin så kör den med.
Varrför skulle man jobba mer med teres major bara för att man har ett brett grepp?

Numero1
2005-01-18, 10:14
Varrför skulle man jobba mer med teres major bara för att man har ett brett grepp?
Shadow Warrior: jag undrar samma sak?

Shadow Warrior
2005-01-18, 10:21
Shadow Warrior: jag undrar samma sak?

Det få gångerna jag har kört med brett grepp så har träningsvärken hammnat där istället för i lattsen.

Pålitlig information, nej kanske inte *rolleyes*

jwzrd
2005-01-18, 10:38
Att dra med teres är ett vanligt nybörjar- och egoproblem. Helt enkelt för mycket vikt på stången. Om vi tar vanligt brett latsdrag (frampå eller bakpå, spelar ingen roll), så ska FÖRST axlarna ner/bakåt, sen drar man stången ner mot bröstet/nacken samtidigt som man "lyfter" bröstkorgen. Drar man frampå kan man luta/svanka lite samtidigt. Korrekt utförd på en något för lätt vikt kan biceps tom vara avslappnade då. Felaktigt utförd svider båda övningarna mest i bakre delta, just teres och armarna. Förmodligen får du träningsvärk i yttre/nedre bröstet och magen också.

Men alltså, ner med axlarna först, sen kraftfullt ihop med skulderbladen och kontrahera latsen så att stången följer med ner. Rörelsen börjar i latsen. För att lära in rörelsen i början kan du "dra kramp". Dvs dra ner stången mot nacken/bröstet och håll 2-3 sekunder och försök få kramp där det ska "ta".

Att trolla med olika övningar fungerar bara för någon som lärt sig använda latsen.

Numero1
2005-01-18, 10:38
Det få gångerna jag har kört med brett grepp så har träningsvärken hammnat där istället för i lattsen.

Pålitlig information, nej kanske inte *rolleyes*
Det var ju skickligt av dig att veta att det är just i M. Teres major som du har träningsvärk...

jwzrd
2005-01-18, 10:42
Det handlar inte primärt om övningsval, det handlar om hur man aktiverar musklerna.