Visa fullständig version : Är detta en rimlig frukost?
Patriarch K
2005-01-17, 10:47
Jag har det problemet att jag kan knappt äta något till frukost. Det känns som om jag bränner sönder kroppen innan jag äter mitt riktiga mål efter frukost.
Min frukost består av:
5msk matolja
2glas mjölk
1st vitamintablett
Kan det vara något som "fungerar" utan att bränna bort allt jag har i kroppen?
Det där låter fruktansvärt snålt tilltaget. Om du nu har sådana fruktansvärda problem så kanske du skulle börja dagen med en måltidsersättningsdryck?
Bobbokrull
2005-01-17, 10:53
För det första...vad menar du med att "bränna sönder kroppen"?
Mjölk är bra, men att bara dricka ett mjölkglas som frukost är helt värdelöst. Frukosten bör ju vara dagens största mål och du går då ut hårt med två mjölkglas och 5 msk matolja??? Varför så mycket fett och varför inte ett fett med bättre samamnsättning?
Vet inte riktigt vad ditt mål är? Man blir vad man äter....och...ja....det du äter till frukost är helt enkelt skräp.
För det första...vad menar du med att "bränna sönder kroppen"?
Mjölk är bra, men att bara dricka ett mjölkglas som frukost är helt värdelöst. Frukosten bör ju vara dagens största mål och du går då ut hårt med två mjölkglas och 5 msk matolja??? Varför så mycket fett och varför inte ett fett med bättre samamnsättning?
Vet inte riktigt vad ditt mål är? Man blir vad man äter....och...ja....det du äter till frukost är helt enkelt skräp.
woRd! *popcorn*
268kcal, 15g fett, 20g kolhydrater och 14g protein(om det är lättmjölk). Nej, det duger inte. Om du nu hasr så svårt att äta frukost, så släng i dig en liter mjölk i alla fall.
Patriarch K
2005-01-17, 11:10
Hmm, det jag menar med att bränna sönder kroppen är att jag bränner bort allt fett och sen bränns musklerna och min träning går till spillo :)
Jo, det är en hemsk frukost. Någon som har något knep för att kunna äta mer?
Det jag är mest rädd för är att jag bränner bort mina muskler. Är måltidsersättningsdryck det enda alternativet för mig?
Är måltidsersättningsdryck det enda alternativet för mig?
nej, att lära sig äta frukost är nog det bästa alternativet. Jag kunde inte heller käka på morgonen förut, men så började jag kliva upp en halvtimme tidigare, så jag varit vaken ett tag, duschat, klätt på mig osv innan jag åt, då gick det bättre. Flrutom vissa olyckliga dagar, men oftast gick det bra, nu är det inga problem alls. Alltså, köp havregryn och ställ klockan tidigare.
Hmm, det jag menar med att bränna sönder kroppen är att jag bränner bort allt fett och sen bränns musklerna och min träning går till spillo :)
Jo, det är en hemsk frukost. Någon som har något knep för att kunna äta mer?
Det jag är mest rädd för är att jag bränner bort mina muskler. Är måltidsersättningsdryck det enda alternativet för mig?
Har du möjlighet att ta med dig en matlåda som du kan äta någon timme senare på jobb el. skola (vad du nu gör)? Då kan du se till att äta ett ordentligt mål mat då istället. Och bara ta en ersättare det där första målet.
Annars så är det bara att gå upp tidigare.
spacedog
2005-01-17, 11:58
Är det inte också så att man skall undvika fett just vid frukosten? Någonting med insulinkänsligheten, men det har andra bättre koll på.
Vad beträffar knep för att kunna äta mer...tja, bit ihop. ;) Inte bokstavligt då alltså...
Är det inte också så att man skall undvika fett just vid frukosten? Någonting med insulinkänsligheten, men det har andra bättre koll på.
Vad beträffar knep för att kunna äta mer...tja, bit ihop. ;) Inte bokstavligt då alltså...
Du skall undvika stora mängder fett, inte utesluta det.
kampsporttjej
2005-01-17, 12:10
frazze>> fem matskedar olja är mer än 15 gram fett.
en tesked olja väger ju 3 gram!
frazze>> fem matskedar olja är mer än 15 gram fett.
en tesked olja väger ju 3 gram!
Oj, FEM matskedar? hah, jag räknade på en matsked (typ13g) Herregud karljävel :), 730kcal, 67g fett, 20g kolhydrater och 14g protein. *screwy*
82E% fett
Missade det där med de FEM matskedarna! Ta det lugnt med fettet mannen. :whipped:
Ser ju helt värdelöst ut.
Patriarch K
2005-01-17, 13:22
Jo, det är helt värdelöst, men det är bättre än inget.
5msk fett är alltså för mycket? Jag vill ju lägga på mig lite *screwy*
Men okej, om det är farligt för insulinet ska jag nog minska lite på det.
Jag behöver fler knep än att gå upp tidigt för att kunna äta frukost. På helger och sånt brukar det oftast vara jättelätt att äta direkt när man går upp.
reinholdsson
2005-01-17, 13:46
Jag behöver fler knep än att gå upp tidigt för att kunna äta frukost. På helger och sånt brukar det oftast vara jättelätt att äta direkt när man går upp.
Det är inte så att du sover för lite då? Om du nu har enklare att äta direkt när du går upp på helgerna, som man normalt sett sover mer på.
Du får ju nästan i dig dagsbehovet av fett i den frukost du käkar nu. =P
King Grub
2005-01-17, 14:00
Nej, det är det inte.
Det är bättre att vänta någon timme tills du kan äta en vettigt frukost.
Rör ihop en tonfisksallad med ris kvällen innan. Perfekt "Ta med" mat.
En liten skvätt olivolja är inte fel och mer behövs inte.
Om du känner att du inte vill gå ner i vikt är det viktigt att äta bra med kolhydrater, det är lättast för kroppen att "omvandla" till energi och på så sätt minskar du risken för att kroppen ska bryta ner sig själv...vilket då kan leda till viss muskelförlust.
Prova gärna att göra som flera redan sagt, gå upp lite tidigare och prova havregryn, ett mkt bra alternativ :), eller varför inte någon form av smörgås med bra pålägg som du gillar. Annars kanske det kan vara lättare att äta ett par frukter och sedan en rejälare måltid lite längre fram på förmiddagen.
Lycka till
Annie
spacedog
2005-01-17, 16:45
Jag förstår inte riktigt det där med att du inte "kan" äta frukost. Är kruxet att du är för trött för att göra iordning frukosten på morgonen, eller kan du av någon anledning helt enkelt inte få ned maten, eller vad?
Någon har säkert sagt det, men massa fett på morgonen är bara dåligt! Sänker insulinkänsligheten m.m.
jag har hört att man ska dricka ett glas juice (helst apelsin) ett tag innan frukost eftersom det sätter fart på aptiten...vet ej dock om det är så bra ur näringssynpunkt, vet säkert nån annan? ....men det är ju inte det du verkar fråga om utan hur du ska kunna få i dig frukosten....
så mitt råd är att gå upp, drick ett glas apelsinjuice, ta en dusch eller nåt och käka sen frukost! funkar för mej...
Markus H
2005-01-17, 17:36
Detta förslag som jag ger dig är säkert bara skit det med (men faan så mycket bättre än det du gör mot dig själv nu).
Jag tar men shaker, öser i 50g havregryn, 60g proteinpulver (excel) och fyller upp med 4dl Lättmjölk. Mixar hela kalaset och sveper tillsammans med två Sportvitamin piller (från apoteket) detta tar max tio minuter. Hur svårt är det?
Om jag har räknat rätt så är det 65 g protein, 44,8g Kolhydrater, 520 Kcal och 9g fett.
Patriarch K
2005-01-17, 18:03
Spacedog:
Det är så att man sitter med maten i munnen och tuggar men vill helst spotta ut det för man är inte ett dugg hungrig.
Det där med apelsinjuicen ska jag nog testa, det låter som ett bra alternativ.
Annars får jag väl göra iordning lite tonfisksallad eller gröt som ni andra säger.
Det där med shakern låter intressant det också.
Jag börjar med juicen och ser vart det leder. Ge gärna fler tips...
MyungChul
2005-01-17, 18:09
gå en morgonpromenad, är du inte hungrig efter det är det fel på dig
och med morgonpromenad menar jag inte nå halvsåsande i en park
spacedog
2005-01-17, 18:39
Spacedog:
Det är så att man sitter med maten i munnen och tuggar men vill helst spotta ut det för man är inte ett dugg hungrig.
Vill och vill, hungrig och hungrig...vill man växa så måste man äta. Det är ju hardcore att tvinga i sig maten, se det som en utmaning. :hbang:
Men jag förstår vad du menar och det skadar kanske inte att göra det lite lättare. Själv har jag gjort som Markus H tidigare och blandat ihop havregryn, proteinpulver och mjölk, men nu har jag förstått att snabba kolhydrater och proteiner inte är optimalt på morgonen. Så vi får väl se hur tuff jag själv är när jag sitter där och tvingar i mig gröt istället... ;)
Jag känner igen dedär, hade också de problemet förut, man mår nästan illa bara man känner lukten av mat o man får knappt ner en skiva bröd. För mig va de så oavsett hur jag hade sovit under kvällen eller om jag gick upp i god tid innan. Känslan brukade håla i sig till framåt 10-11 tiden på förmiddagen då jag kände att aptiten började komma.
Ofta är de lättare att dricka näringen om man känner sådär så du får väl försöka komma på lite bra saker som du kan få i dig på de sättet. Problemet är att GI värdet på de du äter ofta höjs om du mixar de osv. men ´jag tycker nog att de är bättre att du får i dig nån näring överhuvudtaget till o börja med.
Vissa tycker att dom får igång aptiten om dom får i sig något sött på morgonen så att ta ett glas apelsinjuice tycker jag också att du ska prova.
För mig har de blivit bättre o bättre med tiden men något som jag tyckte funkade bra för mig var att käka lite havregryn (okokta) med mjölk. De e ett ganska lätt sätt att få i sig mera näring o de är inte alls lika svårätet som gröt (tycker jag). Nu är som sagt GI värdet på okokta havregryn väldigt högt men man kan ju blanda det med t ex psylliumfrön eller liknande för att sänka det något.
Själv har jag gjort som Markus H tidigare och blandat ihop havregryn, proteinpulver och mjölk, men nu har jag förstått att snabba kolhydrater och proteiner inte är optimalt på morgonen. Så vi får väl se hur tuff jag själv är när jag sitter där och tvingar i mig gröt istället... ;)
Snabbt protein är alldeles utmärkt att ta på morgonen däremot ska du som du skrev undvika snabba kolhydrater...
spacedog
2005-01-17, 19:06
Så var det kanske. Jag har för mig att någon skrev här att vassleprotein inte var lämpligt på morgonen, men det kan vara fel. Rent intuitivt verkar det ju vara en god idé att få i sig ett snabbt protein när kroppen inte fått något på flera timmar, men mina kunskaper om näringslära är minst sagt begränsade.
King Grub
2005-01-17, 19:10
Jag har för mig att någon skrev här att vassleprotein inte var lämpligt på morgonen, men det kan vara fel.
Det kan säkert vara en god idé (även om det inte är 100% nödvändigt, om man har någon annan fullvärdig proteinkälla i frukosten) att inkludera ett snabbt protein som en del av frukosten. Dock bör man se till att man har ett protein med lite långsammare aminosyreutsöndring också, så man har tillgång till aminosyror fram till nästa mål.
spacedog
2005-01-17, 19:19
Ok, så om vi knäcker ned några ägg i mixen också så börjar vi närma oss ett vinnande koncept? [Edit: eller räcker det kanske med mjölk?] Då behöver vi bara få ned GI:t på havregrynen...psylliumfrön, sa ni?
Bara en tanke jag fick... Juice är ju visst socker, men ändå långsamma kollisar. Kan det inte va en ide att äta liiiite godis med snabba kollisar i och bli pigg och därmed få tillbaka aptiten? För det är väl lite där problemet ligger? Och sen duscha eller whatever för att sen käka frukost.
King Grub
2005-01-17, 20:22
Bara en tanke jag fick... Juice är ju visst socker, men ändå långsamma kollisar. Kan det inte va en ide att äta liiiite godis med snabba kollisar i och bli pigg och därmed få tillbaka aptiten? För det är väl lite där problemet ligger? Och sen duscha eller whatever för att sen käka frukost.
Juice är inte socker. Juice är ren pressad frukt, inte det minsta socker tillsatt. De sockerarter som finns där är de som finns naturligt i frukten, och eftersom fruktos vanligtvis utgör en så stor del av dessa sockerarter blir blodsockersvaret i regel lågt efter fruktintag.
Godisätande, oavsett mängd, är inte min uppfattning av en bra start på dagen...
Jag är inte så säker på att det har med något sockerbehov att göra; jag vet flera som dricker ett stort glas citronvatten när de går upp, gör sig vackra för dagen och sedan är pigga och vakna och redo för frukost. Själv är jag inte så kräsen, så jag tycker att det duger bra med ett glas vanligt vatten (har en mugg stående i badrummet för detta behov), däremot håller jag helt med om att det känns bra att "väcka munnen" med ett glas vatten innan frukost, precis som man väcker resten av kroppen med tvättning/dusch/fakultativ morgontoalettprocedur. Godis är i och för sig väldigt gott på morgonen (synd att jag inte kan äta det varje dag utan att förvandlas till en julgris på två ben ...), men då vill jag fortfarande ha mitt vatten först, för att smaklökarna skall ha vaknat nog att uppskatta delikatesserna.
Håller med tidigare skribenter om att det nog kan var värt det att g å i säng lite tidigare på kvällen för att kunna stiga upp och låta kroppen vakna på morgonen, istället för att rivstarta den.
Jag som trodde jag var ensam om det här fenomenet.... !
Jag kan omöjligt äta något på morgonen. Går jag upp kl 7, kl 8 eller kl 10 så kan jag ändå inte äta något förrän kl 10. Det spelar ingen roll om jag sovit 12 eller 6 timmar. Innan kl 10 går det inte att äta. Försöker jag så spyr jag bara upp allting. På sin höjd kan jag dricka ett glas juice...
Patriarch K
2005-01-18, 17:50
Idag gick jag upp en halvtimma tidigare och drack ett glas juice, sen gick jag och la mig igen. Jag kände att det faktiskt gick att äta mer *yourock*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.