handdator

Visa fullständig version : Muskelskada i ryggen (hjälp!)


Salle
2005-01-17, 09:30
Jag har gjort illa muskeln/muskelfästet mellan höger skulderblad och ryggraden (IGEN). Slarvarde med formen när jag körde T-bar row. *grr*

Jag har ett naprapatbesök inbokat i morgon sen tidigare. Jag har fått hjälp att stretcha ut just den muskel jag nu har skadat. Frågan är om det kan hjälpa att gå till en naprapat eller om det rentav kan bli värre?

Min tanke är att knapra en voltarenkur i ca en vecka och fortsätta med naprapatbesöken därefter. Vad säger ni som har erfarenhet av liknande skador? Finns det några andra preparat/behandlingar som ni rekommenderar i det här läget?

Tack på förhand.

Thony
2005-01-17, 09:37
vila funkar ju ? *flex*

Salle
2005-01-17, 10:42
vila funkar ju ? *flex*

För er andra som behagar att komma med tips så vill jag tillägga att jag inte är förståndshandikappad som Thony verkar tro.... ;)

Frazze
2005-01-17, 11:10
Om du gjort illa(misstänker att du gjort illa) muskelfästet i en muskel så låter det inte så särdeles begåvat att ställa sig och stretcha den.

Och ang. gå till en naprapat, nej, jag tror knappast de gör någonting som får något att bli värre, inte om du går till en legitimerad(i Sverige legitimerad) naprapat i alla fall. Det är som att undra om tandvärken ska bli värre efter att man varit hos tandläkaren.
(Givetvis kan det under pågående naprapatbehandling bli så att du får ondare i form av träningsvärk eller dylikt mellan besöken, men de här tjejerna och killarna vet vad de håller på med i de allra flesta fallen, några rötägg finns det ju dock alltid)

Att käka inflammationshämmande utan att ha en inflammation låter ju lite onödigt. Men samtidigt, om du misstänker att du kommer att få en inflammation kanske det kan vara smart.

Alltså, vila idag, gå till napraspaten imorgon och hö vad han/hon tycker. Skriv här vad han/hon tyckte och gör som han/hon tyckte, om det inte är alldeles uppåt väggarna :)

Salle
2005-01-17, 15:16
Tack för tipsen, det var faktiskt idag jag skulle till naprapaten... snackade med honom och han tyckte jag skulle komma förbi, för han kunde hjälpa mig sade han.

Jag är lite skeptisk gentemot den yrkeskåren. Slängde bort massor av pengar på en kiropraktor en gång i tiden..

Salle
2005-01-17, 18:54
Jag fick någon form av laserbehandling och så klämde han lite och knäckte lite och lade på aloe vera. Ska dit igen på torsdag.

Ingen som helst träning av överkroppen på ett tag, han tyckte att jag skulle undvika att springa också... Jag skulle göra roddrörelser i luften och lätta korta stretchrörelser.

Uppdaterar tråden när jag har varit där igen....

HenrY
2005-01-17, 18:57
Jag fick någon form av laserbehandling och så klämde han lite och knäckte lite och lade på aloe vera. Ska dit igen på torsdag.

Ingen som helst träning av överkroppen på ett tag, han tyckte att jag skulle undvika att springa också... Jag skulle göra roddrörelser i luften och lätta korta stretchrörelser.

Uppdaterar tråden när jag har varit där igen....

Precis sånna där grejer som gör att jag inte vill gå till läkaren med min rygg!
(är lite sned) då kommer han/hon bara säga "inga mer tunga övningar som ben böj och marklyft för din del" då skulle jag dööööö... :cryout:

Frazze
2005-01-17, 22:57
Jag är lite skeptisk gentemot den yrkeskåren. Slängde bort massor av pengar på en kiropraktor en gång i tiden..


vill bara påpeka att det är två rätt skilda yrken vad gäller utbildningarna(i Sverige) och internationell status. Funderade på att plugga till något av dem, och efter studiebesök på skolorna och praktik hos båda alt. så valde jag naprapat utan tvekan.

En tanke bara :)

Thony
2005-01-18, 09:26
Jag fick någon form av laserbehandling och så klämde han lite och knäckte lite och lade på aloe vera. Ska dit igen på torsdag.

Ingen som helst träning av överkroppen på ett tag, han tyckte att jag skulle undvika att springa också... Jag skulle göra roddrörelser i luften och lätta korta stretchrörelser.

Uppdaterar tråden när jag har varit där igen....



med andra ord VILA *kissass*


Har själv råkat ut för samma sak för ett tag sen.

Salle
2005-01-18, 15:23
med andra ord VILA *kissass*


Har själv råkat ut för samma sak för ett tag sen.

:) Hur länge lät du bli att träna?