Visa fullständig version : Popcorn
mini_Arnold
2005-01-16, 23:40
Är det relativt bra? Majs är bra men detta micras + är nog tillsatt salt också?
... För att eventuellt GI skall spela roll skall du ha i dig rätt rejält med popcorn. Tror inte det är mycket kolhydrater där inte.
Beror väl mest om du anväder olja när du gör dem eller inte.
mini_Arnold
2005-01-16, 23:44
Är det relativt bra? Majs är bra men detta micras + är nog tillsatt salt också?
Alltså micropopcorn
Alltså micropopcorn
Man behöver inte köpa färdiga påsar för att göra popcorn i micron. De finns de som gör med saltat vatten i micron utan olja.
mini_Arnold
2005-01-17, 00:12
Man behöver inte köpa färdiga påsar för att göra popcorn i micron. De finns de som gör med saltat vatten i micron utan olja.
Okej.
Min poäng är
Vad tror du händer? Hur mycket kolhydrater hade du egentligen tänkt att få i dig?
Skall du äta micropopcorn så är det nog oljan som spelar roll, en snabb sökning på livsmedelsverkets hemsida visar att det är 22% fett i micropopcorn. För mycket, vet inte. Men det är samma sak som potatis i sig är inte "dåligt" men friterar du det så blir det fett antar jag.
Att ni orkar fråga om minsta lilla grej utan att ta två sekunder att söka information själva.
..förlåt, lite trött. Men poängen kvarstår.
King Grub
2005-01-17, 06:32
Majs är bra
Majs är faktiskt synnerligen värdelöst. :) Inte värt att kallas grönsak ens.
mini_Arnold
2005-01-17, 07:51
Min poäng är
Vad tror du händer? Hur mycket kolhydrater hade du egentligen tänkt att få i dig?
Skall du äta micropopcorn så är det nog oljan som spelar roll, en snabb sökning på livsmedelsverkets hemsida visar att det är 22% fett i micropopcorn. För mycket, vet inte. Men det är samma sak som potatis i sig är inte "dåligt" men friterar du det så blir det fett antar jag.
Att ni orkar fråga om minsta lilla grej utan att ta två sekunder att söka information själva.
..förlåt, lite trött. Men poängen kvarstår.
Tack för infot. Seriöst :)
Jag ville höra nåt bra om popcorn så jag slapp få dåligt samvete... men jag skippade popcornen :thumbup:
Majs består ändå av protein?
hangatyr
2005-01-17, 07:58
värdelöst för vad?
ett flertal högkulturer har haft majs som huvudsaklig föda, så helt uselt som mat kan det väl knappast vara?
King Grub
2005-01-17, 08:10
Majs består ändå av protein?
Njaej, mest kolhydrater, och det lilla protein som finns är icke fullvärdigt och dessutom är det lågt på både lysin och tryptofan, så det går inte bra att kombinera med andra livsmedel för att få upp kvaliteten heller.
bicep_wannabe
2005-01-17, 22:54
Har hört att majs är bra källa för kolhydrater,fibrer och B-vitaminer (tiamin och folat) m.m. Kommer tyvärr inte ihåg källan men kan nog rota fram den om den behövs.. Vet inte om det är sant eller bara skitsnack.. men skulle gärna vilja veta vilket ;) har ingen aning själv så.. King grub?
Titta på www.slv.se och sök i deras livsmedelsdatabas.
Majs är ju ingen överdrivet bra källa till fibrer, 2 - 3 g per 100 g när totala kolhydrathalten är 22 g per 100 g.
Folacinhalten är ju hyffsad. 40 mikrogram per 100 g duger. Du behöver ca 400 mikrogram per dag.
Tittar du vidare i databasen kommer du att upptäcka att isbergssallad har en högre halt folacin ! 56 mikrogram per 100 g. Detta gäller de flesta gröna bladgrönsakerna.
Alltså får du i dig mer folacin från salladen än från majsen när du äter en grönsallad ;)
Här sågar vi min favoritgrönsak totalt. *grr27*
Iofs ingen nyhet men i alla fall.. :cryout:
King Grub
2005-01-18, 09:54
Ingen har sagt att majs inte är gott... ;)
Särskilt i form av Frosties. :eating:
bicep_wannabe
2005-01-18, 11:55
Tackar sverker :) Bra att höra det från proffsen så vi amatörer lär oss.. haha
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.