handdator

Visa fullständig version : Greppet släpper vid marklyft!


Scratch89
2005-01-16, 22:32
Tjoho... När jag kör marklyft så brukar greppet faila rätt rejält! Det känns som om jag kan göra 7 reps, fast jag orkar bara fem pga greppet. Jag vill inte använda varken handskar eller remmar, men vilka greppövningar kan man göra för att få ett starkare grepp? (Jag håller redan omvänt)
Måste också tillägga att valkar i händerna är HARDCORE :hbang:

Fatalist
2005-01-16, 23:23
Barholds borde fungera bra

Johan
2005-01-16, 23:31
Borde inte grippers hjälpa? Det tänkte jag testa iallafall.
Vad är Barholds för övning?

Doctor Snuggles
2005-01-16, 23:40
Grippers hjälper, särskilt om du kör mycket statiskt, och du kan ju köra med grippers rätt ofta.
Men annars så är det bara att träna på att hålla stången så länge du kan, alternativt lyfta tyngre och tyngre, d.v.s. håll stången som om du skulle göra shrugs, fast kanske med omvänt grepp då. Det är en smaksak.

Pudzianovski
2005-01-16, 23:52
Du håller redan omvänt? Du menar väl ena handen åt ett håll och andra handen åt andra hållet?

Testa Magnesium, det hjälper mycket.

Griip
2005-01-17, 01:07
Hålla "omvänt" stärker ju inte direkt greppet på samma sätt, så testa att köra vanligt istället, iaf varierande. Själv kör jag bara med "vanligt"(överhands)grepp. Är ju helt klart för mycket teknik och fjolleri i att vända en hand :P

Mart|n
2005-01-17, 07:18
Hålla "omvänt" stärker ju inte direkt greppet på samma sätt, så testa att köra vanligt istället, iaf varierande. Själv kör jag bara med "vanligt"(överhands)grepp. Är ju helt klart för mycket teknik och fjolleri i att vända en hand :P

Anej... :) Det är ju ingen teknik alls, och jag skulle tappa minst 60 kg för att vara "macho".

Scratch89
2005-01-17, 09:44
Oki tack för tipsen, me hur utför man de här övningarna o vad behöver man?

Grisen
2005-01-17, 11:36
Magnesium förbättrar mitt grepp oerhört, dessutom tränas fortfarande greppet, till skillnad från om du använde remmar.

Zakath
2005-01-17, 11:38
Barholds är helt överlägset, mitt grepp ökade till nära dubbla styrken i den övningen på mindre än en månad :thumbup:

spacedog
2005-01-17, 11:50
Men varför vill du inte använda remmar? När du kör marklyft är väl huvudsaken att du får upp vikten, greppet kan du ju träna vid ett annat tillfälle.

Se Lizards inlägg i tråden om dragremmar (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36323).

Shadow Warrior
2005-01-17, 13:13
Barholds är helt överlägset, mitt grepp ökade till nära dubbla styrken i den övningen på mindre än en månad :thumbup:

Men då är ju du "avancerad" med så barholds med vanligt grepp bör väl vara att föredra eller hur för Scratch mf?

Zakath
2005-01-17, 15:09
Men då är ju du "avancerad" med så barholds med vanligt grepp bör väl vara att föredra eller hur för Scratch mf?


Jag kör först med "vanligt" grepp (båda händerna på samma sätt) sen med mixat. Det är viktigt att träna båda två tycker jag.

z_bumbi
2005-01-17, 16:31
Men varför vill du inte använda remmar? När du kör marklyft är väl huvudsaken att du får upp vikten, greppet kan du ju träna vid ett annat tillfälle.

Vid marklyft finns det minst två problem med remmar
Att man kanske inte får dit dem utan att sabba tekniken.
Om man känner att om något går åt skogen vill i alla fall jag kunna släppa stången utan att vara bunden vid den samma.

Man är inte starkare än sin svagaste del och många som inte orkar hålla stången är inte heller lika starka som de tror..

Doctor Snuggles
2005-01-17, 19:12
Jag kör först med "vanligt" grepp (båda händerna på samma sätt) sen med mixat. Det är viktigt att träna båda två tycker jag.

Då kör jag hellre enhandsmark... eller enhandsbarhold... känns mycket naturligare. Fast jag vågar knappt köra barholds med omvänt grepp längre... mina traps växer som gräs av dem....

Doctor Snuggles
2005-01-17, 19:14
Vid marklyft finns det minst två problem med remmar
Att man kanske inte får dit dem utan att sabba tekniken.
Om man känner att om något går åt skogen vill i alla fall jag kunna släppa stången utan att vara bunden vid den samma.

Man är inte starkare än sin svagaste del och många som inte orkar hålla stången är inte heller lika starka som de tror..

Håller med. Det finns en viss teknik med remmar också. Risken är att man slappnar av i handlederna och de sträcks ut på ett mycket obehagligt sätt, och man skadar dem.

spacedog
2005-01-17, 19:38
Aj då, det låter ju inte trevligt. Du rekommenderar alltså att man skippar de sista repetitionerna om greppet ger upp, hellre än att man använder remmar? Å andra sidan kör jag marklyft med bäbisvikter än så länge (typ 120-130 :em: ) och då kanske handlederna är utom farozonen ändå, eller?

Scratch89
2005-01-17, 19:49
Aj då, det låter ju inte trevligt. Du rekommenderar alltså att man skippar de sista repetitionerna om greppet ger upp, hellre än att man använder remmar? Å andra sidan kör jag marklyft med bäbisvikter än så länge (typ 120-130 :em: ) och då kanske handlederna är utom farozonen ändå, eller?
omg jag kör på 110 *cry*

spacedog
2005-01-17, 19:52
omg jag kör på 110 *cry*

Fast jag kör ju med remmar... ;)

Baan
2005-01-17, 19:53
tycker du ska testa magnesium först, dom kanske sälejr det på gymmet (tror inte det men kanske) annars kan du säkert hitta det i någon klätteraffär, kostar ca 8-10 spänn blocket har jag för mig, ett räcker i evighetet, i alla fall för mig (iofs använder jag det bara vid marklyft i princip), så det är bara köpa ;)

Scratch89
2005-01-17, 19:56
tycker du ska testa magnesium först, dom kanske sälejr det på gymmet (tror inte det men kanske) annars kan du säkert hitta det i någon klätteraffär, kostar ca 8-10 spänn blocket har jag för mig, ett räcker i evighetet, i alla fall för mig (iofs använder jag det bara vid marklyft i princip), så det är bara köpa ;)
Vad är det för nåt då? Och vad gör det? :confused:

Vastrix
2005-01-17, 20:01
Vad är det för nåt då? Och vad gör det? :confused:

Vad det är hör du nästan, MAGNESIUMpulver/block ;)
Jag har aldrig använt det vid marklyft men dock vid redskapsgymnastik. Resultatet blev att man slapp en massa handsvett och istället för att halka så "sög" sig händerna fast i ringarna/räcket. Det blir trögt helt enkelt.

/V.

spacedog
2005-01-17, 20:03
Jaså det är samma sak som klättrarna har i sina små påsar? Ja, jag har ju kompisar som klättrar (vältränade rackare, men ack så spinkiga) så det skall jag testa, tackar för tipset.

Doctor Snuggles
2005-01-17, 20:06
Aj då, det låter ju inte trevligt. Du rekommenderar alltså att man skippar de sista repetitionerna om greppet ger upp, hellre än att man använder remmar? Å andra sidan kör jag marklyft med bäbisvikter än så länge (typ 120-130 :em: ) och då kanske handlederna är utom farozonen ändå, eller?

Nja, jag rekommenderar att man tränar upp greppet. Det är lätt att göra - bara att köra så länge tills greppet orkar (man kan ju alltid greppa om, och sätta ner vikten i marken mellan varje rep), och sen efteråt köra barholds, och hålla i vikten så länge man kan, ett eller två set.
Alternativt om man vill fokusera på greppet, och styrkan inte ens räcker till att få upp en repetition, så kan man köra barholds med maxvikt där man inte kan hålla längre än 10 sek, INNAN markpasset, och sen köra barholds för uthålligheten på lättare vikter efter markpasset.

Vet inte om problemet med handlederna är för alla. Jag har en överörlig handled så risken finns för mig.

Scratch89
2005-01-17, 20:14
Vad det är hör du nästan, MAGNESIUMpulver/block ;)
Jag har aldrig använt det vid marklyft men dock vid redskapsgymnastik. Resultatet blev att man slapp en massa handsvett och istället för att halka så "sög" sig händerna fast i ringarna/räcket. Det blir trögt helt enkelt.

/V.


ÅÅh fan, nästan som kalk alltså?

Scratch89
2005-01-17, 20:15
bara att köra så länge tills greppet orkar (man kan ju alltid greppa om, och sätta ner vikten i marken mellan varje rep),


där är det en grej jag undrar över också. Varför ska man lägga ner vikten varje reps? Jag kör mina reps utan att lägga ner vikten på golvet, jag vänder precis innan... Är det fel?

Big_Vik
2005-01-17, 20:54
Får jag tillägga en sak till diskussionen? snälla snälla. :)
Get used to it!

Jag har haft det så i 1,5 år, men t.o.m. ännu värre, måste sätta ner stången mellan varje rep, så det så. har kört holdbar utan verkan och nu står allt mitt hopp till mina nya Grippers. Kan inte trycka RB100 (trainern) en enda gång :(

soeeed
2005-01-17, 21:03
uuum hur utför man övningen barholds, beskriv plz

Big_Vik
2005-01-17, 21:04
Stå och håll en skivstång så länge du kan.

Scratch89
2005-01-17, 21:06
Stå och håll en skivstång så länge du kan.


vanligt grepp med massor av vikt antar jag?

Baan
2005-01-17, 21:17
ÅÅh fan, nästan som kalk alltså?

nästan ja, en polare ville ju prova med kalk med avrådde honom, med tanke på kalks användningsområden :D vet dock inte själv om kalk skulle öka friktionen mellan händerna och stången som då magensium gör. för övrigt kan man väl tillägga att det inte är rent mangesium, det är en viss kemisk formel som står på paketet men det är egentligen skitsamma, det funkar skitbra och är beprovat, samt inte dyrt med tanke på om du bara använder det till marklyft så räcker en förpackning, om åtta stycken om jag kommer ihåg rätt, i väldigt många år

Scratch89
2005-01-17, 21:31
nästan ja, en polare ville ju prova med kalk med avrådde honom, med tanke på kalks användningsområden :D vet dock inte själv om kalk skulle öka friktionen mellan händerna och stången som då magensium gör. för övrigt kan man väl tillägga att det inte är rent mangesium, det är en viss kemisk formel som står på paketet men det är egentligen skitsamma, det funkar skitbra och är beprovat, samt inte dyrt med tanke på om du bara använder det till marklyft så räcker en förpackning, om åtta stycken om jag kommer ihåg rätt, i väldigt många år


Vad kostade en förpackning då sa du ?

Baan
2005-01-17, 21:45
om jag inte minns fel så kostade den 160 hur många den innehöll vet jag inte, minst åtta var det nog, kanske var åtta, men som sagt ett block räcker ju hur länge som helst, kanske ett år om du bara använder det vid marklyft som jag så du kommer knappast lägga några större pengar på magnesium. Nu förutsätter vi såklart att du inte lånar ditt (dina) block till massa människor på gymmet, hände faktiskt på mitt gamla gym att det i princip alltid kom någon och ville använda det o så..