handdator

Visa fullständig version : CoC 3 parallell close


Zakath
2005-01-16, 18:00
Jag har försökt ta kort när jag stänger CoC 3, men det är omöjligt att få så att man ser siffran då metallen blänker o så...

Har någon något bra tips på hur jag ska göra för att få bra fokus på siffran?
Ljus?

Här är mitt patetiska försök, kunde lika gärna vara en CoC 1...... :smash:

Yankeee
2005-01-16, 18:03
Tar du kortet själv eller?

Zakath
2005-01-16, 18:04
Tar du kortet själv eller?



Nej, det var min syster (som inte är så duktig med kameror)... Det går ju inte att fokusera med den jävla kameran på nära håll!

Frantic
2005-01-16, 18:06
Se till att ha en kamera med bra makrofunktion. Då kan du ta "närbilder"

Zakath
2005-01-16, 18:10
Se till att ha en kamera med bra makrofunktion. Då kan du ta "närbilder"


Jag vet hur man fokuserar på nära håll nu, men min jävla syster lyckades ju inte knäppa ett enda kort på andra försöket....... :insane: Orkar inte stänga den längre nu, fick ju hålla fast den i 10s 2 gr... :(

J_Hells
2005-01-16, 18:14
Nej, det var min syster (som inte är så duktig med kameror)... Det går ju inte att fokusera med den jävla kameran på nära håll!

Be henna att stänga den medans du tar kort då. *screwy*

:)

Zakath
2005-01-16, 18:18
Be henna att stänga den medans du tar kort då. *screwy*

:)



EDIT: Läste fel :D

Tror ni att det går att filma med digitalkameran så att siffran syns?

Mart|n
2005-01-16, 18:36
Det ska kunna gå, men det är inte lätt att få till det... Kommer ihåg vilka problem jag, jense och Arne Persson hade när vi skulle filma när jag stängde trean :)

Zakath
2005-01-16, 18:42
Det ska kunna gå, men det är inte lätt att få till det... Kommer ihåg vilka problem jag, jense och Arne Persson hade när vi skulle filma när jag stängde trean :)



Jag lyckades!
Men det går väldigt snabbt, jag har allt på film. Skickar den gärna till lite folk över msn så kan dem intyga att det är äkta.

Edit: Det här var fjärde försöket, bara så ni vet :)

Jag tog 3 screens från filmen:

Mart|n
2005-01-16, 18:43
pm:a mig din mösn då, alltid kul att se :)

Zakath
2005-01-16, 18:43
De som vill se filmen får skicka ett pm med msn så loggar jag in!

RobbeliRobban
2005-01-16, 19:44
Grymt Zakke! :hbang: :hbang:

Axon
2005-01-16, 20:36
grattis zakke u strong ass #¤%"er :)

Tricklev
2005-01-16, 20:44
Ser galet bra ut bananmannen :thumbup:

Hur gammal är syrran? :naughty: , fniss

Zakath
2005-01-16, 20:50
Tack så mycket :cheers:

Min syster är nog lite för mycket för dig tricklev :devil:


Jag hinner inte skicka filmen mer idag, men registrera er här så kan ni kolla filmen som är upplagd där:
http://www.gripboard.com/index.php?act=module&module=gallery&cmd=user&user=4384&op=view_album&album=223

aliquis
2005-01-16, 21:23
Som sagt, kika om du har ett macroläge på någon ratt eller i någon meny. Saknas det kanske den har ok närgräns från början.

Oavsett om den skall kunna nära utan macroläge eller har ett macroläge, och du trots det får en suddig bild, kan du försöka ställa in avståndet manuellt. Om kameran inte kan göra det kan du prova att i förväg pressa ner knappen halvvägs på lagom avstånd och se om det blir skarpt då, börja därefter pressa ihop den och ta bilden.

Zakath
2005-01-16, 21:30
Som sagt, kika om du har ett macroläge på någon ratt eller i någon meny. Saknas det kanske den har ok närgräns från början.

Oavsett om den skall kunna nära utan macroläge eller har ett macroläge, och du trots det får en suddig bild, kan du försöka ställa in avståndet manuellt. Om kameran inte kan göra det kan du prova att i förväg pressa ner knappen halvvägs på lagom avstånd och se om det blir skarpt då, börja därefter pressa ihop den och ta bilden.



Tack för tipsen, men du kanske ska läsa hela tråden nästa gång :D

JJ
2005-01-16, 21:43
Bra jobbat bananen!

jimcg
2005-01-17, 08:20
Jag har försökt ta kort när jag stänger CoC 3, men det är omöjligt att få så att man ser siffran då metallen blänker o så...

Har någon något bra tips på hur jag ska göra för att få bra fokus på siffran?
Ljus?

Här är mitt patetiska försök, kunde lika gärna vara en CoC 1...... :smash:

Bra klämt!!! :thumbup:

Angående att låta någon ovan filma eller ta bilder - testa först med den lättaste gripper du har, tills personen lyckats ta flera bra bilder. Då vet du att det finns förutsättningar för lyckat resultat. Att använda trean varje gång kan inte bli annat än jobbigt.

För att få själva siffran att träda fram mer, kan du smeta i magnesium i stansningen, men sen krävs ju skärpan också, förstås.

Filmen på Gripboard så bra ut, fast det var lite svårt att se hur djupt du satte den.

//Jim

Zakath
2005-01-17, 08:33
Bra klämt!!! :thumbup:

Angående att låta någon ovan filma eller ta bilder - testa först med den lättaste gripper du har, tills personen lyckats ta flera bra bilder. Då vet du att det finns förutsättningar för lyckat resultat. Att använda trean varje gång kan inte bli annat än jobbigt.

För att få själva siffran att träda fram mer, kan du smeta i magnesium i stansningen, men sen krävs ju skärpan också, förstås.

Filmen på Gripboard så bra ut, fast det var lite svårt att se hur djupt du satte den.

//Jim



Japp, sättningen var något djup. Men jag är ganska säker på att den var parallell. Tog ju en screen från filmen med sättningen.

Får göra en ny film med grundare sättning nästa gång, bara jag lyckas på första försöket :D

jimcg
2005-01-17, 13:55
Japp, sättningen var något djup. Men jag är ganska säker på att den var parallell. Tog ju en screen från filmen med sättningen.

Får göra en ny film med grundare sättning nästa gång, bara jag lyckas på första försöket :D

Sorry, jag menade inte att antyda att sättningen var för djup på nåt sätt, bara att det var svårt att se på filmen.

//Jim

christian
2005-01-17, 14:21
Bara att ta fram kameran och fota, och ja den är handhållen.. *flex*

Ett tips annars är kanske att du ställer kameran på autotagning på en bänk och försöker hålla dig själv still, kanske fungerar bättre än en ovan fotograf?

http://albums.kylig.com/produkter/no_2_gripper.jpg

Zakath
2005-01-17, 14:56
Sorry, jag menade inte att antyda att sättningen var för djup på nåt sätt, bara att det var svårt att se på filmen.

//Jim



Nej jag tog inte illa upp, tycker bara det är bra att ni påpekar så att jag vet vad jag kan göra bättre nästa gång :)

jakke
2005-01-17, 15:14
Starkt!!!
Sitter och väntar på min 1:a så jag kan inleda min grippers karriär