handdator

Visa fullständig version : Hur farlig är kroppsvikten vid löpning osv?


tokke
2005-01-16, 12:45
Jag tillhör den skara som vill öka i vikt men ändå kunna löpa för det är skönt. Jag har inget emot att se tjock ut, men hur farligt är de där extra kilona? Jag tänker främst på knä, leder osv. Exempel? Att vara 190+cm och väga 100kg.

Allan
2005-01-16, 12:53
190 och 100 kg är ingen onormal vikt. Att vara 177 och väga 95 :em: är en annan sak. Självklart påverkar en tung kropp lederna på ett annat vis än som som är byggd av balsaträ. Hur menar du mer exakt?

allan

Xponent
2005-01-16, 12:54
Det är väldigt individuellt. Jag som har problem med knäna märker av några extrakilon väldigt snabbt. Måste dra ner på träningsmängd och/eller intensitet.

Men sedan finns det de som inte märker av det. Dom ångar på som vanligt.

Du kan ju fortsätta som förut men vara väldigt vaksam på hur det känns. Se till att du har skor som matchar din vikt. Välj skonsamt underlag att springa på. Undvik allt för kuperade sträckor. Och framförallt, lyssna på din kropp!

tokke
2005-01-16, 13:26
Tack för svaren! Blev lite orolig när jag läst i en annan tråd, det var därför jag undrade. Folk verkar tycka att 100kg är mycket, utan hänsyn till längd. Men då tror jag knäna håller länge till. *flex*

Kalleh
2005-01-16, 13:29
När jag vägde 5-10 kilo mindre än vad jag gör nu gick löpningen mycket lättare och framfrör allt skadefritt. Efter hand som jag lagt på mig massa har jag fått lättare att dra på mig småskador som benhinneinflammationer och skador i knäet. :( Jag springer fortfarande och det går bra, jag måste bara vara lite mer försiktig och uppmärksam på när det börjar göra ont.

Baha
2005-01-16, 14:17
en hög kroppsvikt sliter väl mer på kroppens leder etc oavsett vad vikten består av.

inte bara vid löpning utan i allmänhet

Tolkia
2005-01-16, 14:23
en hög kroppsvikt sliter väl mer på kroppens leder etc oavsett vad vikten består av. Inte bara vid löpning utan i allmänhet
I viss mån måste väl detta vara relativt? D.v.s. en storväxt person borde ha större och kraftigare leder - precis som allt annat är större - än en som är spensligt byggd. En normalviktig stor person borde alltså (inom rimliga gränser) inte utsättas för större slitage än en normalviktig liten person trots en högre kroppsvikt. Om den höga kroppsvikten däremot är en stor övervikt är det en annan sak. Eller?

lauria
2005-01-16, 14:25
Jag är 190cm och väger 100kg..Och jag har inte haft något problem med mina knän, vid löpning...

Baha
2005-01-16, 14:27
jo så tror jag oxå delvis, det som e naturligt vill säga är väl kroppen som regel byggd för. men extra vikt i form av muskelmassa/fett/10 kg i en ryggsäck är ju såklart en belastning som sliter i det långa loppet

man kanske inte får några problem vid löpning nu etc, men det sliter

knän skall ju helst hålla vid 60 års ålder med