handdator

Visa fullständig version : Axelpressar - nödvändigt?


Solle
2005-01-16, 00:07
Är ruskigt trött på alla pressar över huvudet. Missar man nån viktig del av axeln om man enbart kör hantellyft åt sidan samt nån övning för baksidan?

Arne Persson
2005-01-16, 00:09
Är ruskigt trött på alla pressar över huvudet. Missar man nån viktig del av axeln om man enbart kör hantellyft åt sidan samt nån övning för baksidan?

Ja du missar den unika grundstyrkan och koordinationen som pressövningarna ger i hela axelregionen, ja i hela överkroppen, tom hela kroppen!

Solle
2005-01-16, 00:57
Ok! Lika bra att fortsätta pressa då. Tack för svar!

smedberg
2005-01-16, 01:58
och vi som inte kan utföra pressar över huvudet pga skada då? vi är alltså dömda till evigt små axlar? snälla säg nej och gör en glad. :(

Bengan
2005-01-16, 04:02
Jo du är dömd till små axlar, men din skada går nog över så du får arnoldaxlar *flex*

Shadow Warrior
2005-01-16, 10:17
Stående press ger en styrka i hela kroppen som ingen annan pressövning ger. PUNKT.

Zakath
2005-01-16, 10:22
och vi som inte kan utföra pressar över huvudet pga skada då? vi är alltså dömda till evigt små axlar? snälla säg nej och gör en glad. :(



Nej du kan vara lugn *love*
Leta upp några bilder på mig bara, jag tränar inte axlar och har inte gjort det på över 6 månader!

(men jag ska nog börja igen)

bicep_wannabe
2005-01-16, 19:45
Nä, behöver inte ha press övningar.. jag har problem med höger axel och undviker pressar över huvudet och funkar bra med andra.. (vågar knappt säga det med arne i samma tråd) ;) Men styrkan förlorar du klart.. men du kan fortfarande få bra axlar.. tycker jag..

RobbeliRobban
2005-01-16, 20:08
Ja du missar den unika grundstyrkan och koordinationen som pressövningarna ger i hela axelregionen, ja i hela överkroppen, tom hela kroppen!

:thumbup: :thumbup: För att verkligen uppfylla Arnes kriterier, så skall helst pressarna vara fria, och sitter man ner, så är det utan ryggstöd.

Dvs totalförbud på pressar i smith med lätt bakåtlut på bänken och rörelse ner till näsan.

Eatalot
2005-01-16, 20:10
Det finns många bra bänkpressare som inte kör nått axelpressande. Det är vanligt att man bara kör lyft fram och åt sidorna för axlarna om man bänkpressar 2ggr i veckan tex, då det blir för mycke annars helt enkelt.

Så styrkan i överkroppen är inte beroende av att man kör miltärpress.

Har också sett byggare på SM nivå köra sidolyft som primärövning i axelschemat... Byggare med grymma axlar dessutom (vill inte hålla på nämna namn hit å dit).

Mao verkar det gå att få stora axlar utan militärpress också.

Jag själv har alltid kört axelpress men börjat dragit ned det nu pga av massa bänkpress, försöker ändå sticka in övningen nån gång i månaden. Varierar mellan smalbänk å miltär.

Scratch89
2005-01-16, 20:18
Har också sett byggare på SM nivå köra sidolyft som primärövning i axelschemat... Byggare med grymma axlar dessutom (vill inte hålla på nämna namn hit å dit).



Du snackar om Ashmed Ashmed eller? :hbang:

HenrY
2005-01-16, 20:31
Vad jag har hört så tar sidolyft faktiskt större del av axlarna än pressövningar ovanför huvudet gör?
Eller har jag hört fel??

Shadow Warrior
2005-01-16, 20:56
Det finns många bra bänkpressare som inte kör nått axelpressande. Det är vanligt att man bara kör lyft fram och åt sidorna för axlarna om man bänkpressar 2ggr i veckan tex, då det blir för mycke annars helt enkelt.

Så styrkan i överkroppen är inte beroende av att man kör miltärpress.

Har också sett byggare på SM nivå köra sidolyft som primärövning i axelschemat... Byggare med grymma axlar dessutom (vill inte hålla på nämna namn hit å dit).

Mao verkar det gå att få stora axlar utan militärpress också.

Jag själv har alltid kört axelpress men börjat dragit ned det nu pga av massa bänkpress, försöker ändå sticka in övningen nån gång i månaden. Varierar mellan smalbänk å miltär.

Press över huvudet ger en mer funktionell styrka än bänkpress, bänkpress leder även till axelskador skador i längden (enligt vissa personer).

Jag tycker dessa fakta talar för sej självt, men sen så väljer man ju såklart sin egen sanning ;)

Eatalot
2005-01-16, 21:26
Jag menar bara att militärpressen går att komma runt ifall man måste. Ibland krävs det att man prioriterar om, och militärpressen är en tung övning som kräver mycket återhämtning.

Ang axelskador och bänkpress kan jag bara tala efter egen erfarenhet. alla är juh olika byggd och skadebenägna på olika områden. jag tränar styrkelyft och bänkar således med teknik, kilar in skuldrorna i bänken och bryggar så mycket min stela rygg klarar. Har aldrig nånsin haft problem med axeln i bänkpress pga bänkpress. Däremot har jag sabbat den i andra övningar och då fått problem i bänken....

Scratch89: nix, men han kanske också gör det?

JJ
2005-01-16, 21:47
Själv kör jag bara sidolyft för axlarna just nu. Tror man överlever utan militärpress. Ett tag ivarjefall :)

AFanatic
2005-01-16, 21:53
Vad jag har hört så tar sidolyft faktiskt större del av axlarna än pressövningar ovanför huvudet gör?
Eller har jag hört fel??


Inte helt fel.

Sidolyft ger en runt dubbel så stor aktivering i deltoideus (då främst den mellersta delen) jämfört med press.

Har du aldrig kört en pressövning efter avslutat tricepspass? Det märks stor skillnad om man kört triceps förre.

Solle
2005-01-16, 22:20
Blev ju en trevlig diskussion det här!

Tror jag skippar OH-pressarna vartannat pass, till fördel för fler set hantellyft åt sidan.

Tack för svar!

JJ
2005-01-16, 22:21
Blev ju en trevlig diskussion det här!

Tror jag skippar OH-pressarna vartannat pass, till fördel för fler set hantellyft åt sidan.

Tack för svar!
Ingen dum ide att prova. Finns risk för att du kommer att öka lite i bänken då främre axlarna får vila lite extra.

Solle
2005-01-16, 22:23
Ingen dum ide att prova. Finns risk för att du kommer att öka lite i bänken då främre axlarna får vila lite extra.
Det är en risk jag är beredd att ta!
:D

bryggarn
2005-01-16, 23:07
En fråga som kanske är lite off-topic men.. borde inte armhävningar ståendes på händerna mot en vägg vara en av de bättre axelövningarna? Testade att göra nåra sånna idag, fi satan vad tungt!

Shadow Warrior
2005-01-16, 23:15
En fråga som kanske är lite off-topic men.. borde inte armhävningar ståendes på händerna mot en vägg vara en av de bättre axelövningarna? Testade att göra nåra sånna idag, fi satan vad tungt!

Kan vara en bra övning att träna toppläget i men ska du bygga med den behöver du en ställning så du kan köra from.

Zlin
2005-01-17, 01:25
Stående press ger en styrka i hela kroppen som ingen annan pressövning ger. PUNKT.

Varför? Har du något resonemang bakom? Eller en studie kanske?

(Provocerar inte, är bara allmänt nyfiken)

På vilket sätt är axelpressar annorlunda med/utan ryggstöd? Var goda förklara!

Shadow Warrior
2005-01-17, 10:09
Varför? Har du något resonemang bakom? Eller en studie kanske?

(Provocerar inte, är bara allmänt nyfiken)

På vilket sätt är axelpressar annorlunda med/utan ryggstöd? Var goda förklara!

Alltså för mej blir det ungefär 40cm rörelse omfång i handstående pressar emot en vägg, i stående press med skivstång som jag sänker til nyckelbenet blir det 67cms lyftväg.

(på ett ungefär)

Kort sagt handstående pressar emot en vägg omöjliggör fulla reps (huvudet är i vägen) alltså är alla partials, kör du däremot denna övning med två parallela stänger och emot en vägg så kan du sänka dej hela vägen ner, men troligtvis klarar du inte en enda sån repetion, styrkenissar som specialtränat denna press har sällan kommit upp i ett repsantal av 15 ens.

Så därav är det bäst som en kort rörelse alltså vanliga handstående pressar emot en vägg, prova tex att kör ett set efter att du kört dina tunga set stående press, detta för att faila i toppläget med.

jwzrd
2005-01-17, 11:06
Ryggstöd i rörelsen förhåller sig till axelpressar som smith-maskinen gör till bänkpressar. Man får möjligheten att ta spjärn mot bänken helt enkelt. Man kan "brygga" upp vikten, pressa med bröstet i mycket större utsträckning osv.

Dom som vill veta hur klena axlar dom egentligen har, har bara att testa. Första gången man testar klarar man ungefär hälften när man tar bort ryggstödet. Dom som tränat med mig som jag fått att testa brukar börja lipa och gnälla på att dom inte "får luft". Tror fan det när axelpressarna förut varit halva brygg-pressar med "90-graderssvank" ner mot en bröstkorg man lyfter maximalt genom att hålla andan. (Kolla mr_pings träningsfilm för exempel på hur man kan göra i smith-maskinen <insert elakhet om storleken/friskheten på axlarna här>).

Shadow Warrior
2005-01-17, 12:37
Läste lite fel där... trodde Zlin frågade varför handstående pressar skulle vara sämre än vanlig oh-press :smash: (på mej)

EDIT: Fan nu är man förvirrad det var ju Byggarns inlägg jag svarade på då, trodde jag läst helt fel, hehe :smash:

Shadow Warrior
2005-01-17, 12:41
Alltså stående pressar är överlägsna på att bygga funktionell styrka, isolationövningar ger inte starka axlar helt enkelt. Sen så handlar ju stående press om så mycket annat än att bara träna axlar, genom att stå så blir det mycket mer av en basövning, Stående press VS sittande med ryggstöd är ungefär som att gämföra skivstångsrodd och tbar. Visst båda övningarna funkar men ni hajjar nog poängen.

Zlin
2005-01-19, 10:53
Ryggstöd i rörelsen förhåller sig till axelpressar som smith-maskinen gör till bänkpressar. Man får möjligheten att ta spjärn mot bänken helt enkelt. Man kan "brygga" upp vikten, pressa med bröstet i mycket större utsträckning osv.

Dom som vill veta hur klena axlar dom egentligen har, har bara att testa. Första gången man testar klarar man ungefär hälften när man tar bort ryggstödet. Dom som tränat med mig som jag fått att testa brukar börja lipa och gnälla på att dom inte "får luft". Tror fan det när axelpressarna förut varit halva brygg-pressar med "90-graderssvank" ner mot en bröstkorg man lyfter maximalt genom att hålla andan. (Kolla mr_pings träningsfilm för exempel på hur man kan göra i smith-maskinen <insert elakhet om storleken/friskheten på axlarna här>).

Tack för det grymma svaret.

SW: Alltså, själva rörelsen känns som om den är likadan, oavsett om man sitter ner utan ryggstöd, eller står upp. På vilket sätt skulle det göra skillnad att stå upp? Du säger att det blir mer av en basövning då, varför?

Shadow Warrior
2005-01-19, 12:35
Tack för det grymma svaret.

SW: Alltså, själva rörelsen känns som om den är likadan, oavsett om man sitter ner utan ryggstöd, eller står upp. På vilket sätt skulle det göra skillnad att stå upp? Du säger att det blir mer av en basövning då, varför?

Därför att det är jobbigare, du involverar fler muskler, SITTANDE PRESSAR MED RYGGSTÖD ÄR FÖR MESAR!! *grr27*

RobbeliRobban
2005-01-19, 12:39
Borde det inte vara säkrare att stå upp? Då kan man "fjädra" i knäled på negativa fasen, vilket är omöjligt om man sitter.

Shadow Warrior
2005-01-19, 12:43
Borde det inte vara säkrare att stå upp? Då kan man "fjädra" i knäled på negativa fasen, vilket är omöjligt om man sitter.

det med... jag får ont i ryggen om jag sitter med ryggstöd.

Sen så ska man ju inte glömma bort att stående press är en mer "naturlig" rörelse.

zonecapone
2005-01-19, 13:02
MINA AXELPASS SER UT SÅ HÄR IDAG:

Makinpressar 3¤8-10 fullt mag
Pressbakomnacke i smith 3¤6-8r 80 -90kg
Hantelpressar 3¤10 35kg hantlar
Hammer pressar 2¤8 80kg + maskin
Sidolyft 3¤8-10 17-20kg hantlar
Framåtlutad lyft 4¤10 20-22.5kg hantlar

ZONE

Zlin
2005-01-19, 13:06
Därför att det är jobbigare, du involverar fler muskler, SITTANDE PRESSAR MED RYGGSTÖD ÄR FÖR MESAR!! *grr27*

Nu skrev jag ju faktiskt utan ryggstöd. Innebär fler involverade muskler automatiskt bättre utveckling för den muskelgruppen man tränar? Varför i sådana fall?

Ledsen att ha gjort dig upprörd. *kissass* :D

Shadow Warrior
2005-01-19, 13:11
Nu skrev jag ju faktiskt utan ryggstöd. Innebär fler involverade muskler automatiskt bättre utveckling för den muskelgruppen man tränar? Varför i sådana fall?

Ledsen att ha gjort dig upprörd. *kissass* :D

Basövnignar bygger, knäböj bygger bättre än benpress och hack squat, bänkpress bygger bättre än flyes, skivstångscurl är bättre än cable curl, stående press är bättre än sittande osv.....

Sen så är det givetvis upp till var och en och avgöra om det är bättre att isolera maximalt än att belasta maximalt för respektive muskelgrupp.

Sen så är ju stående press mer hardcore... thats good enough for me! :cool:

Player
2005-01-19, 14:33
Varför är alla så bänkkåta? Ta bort militärpressen till förmån för bänken.. vad är det för tjafs?..
Självklart är det skillnad om man nu tränar/tävlar i styrkelyft eller liknande då man satsar på vissa övningar, men för en vanlig motionär?
Alltså axlarna använder man för att kunna lyfta tunga saker över huvudet och därför borde pressövningar över huvudet vara ett självklart val i ett träningsprogram för axlarna, i mitt tycke (om man inte har problem med axlarna självfallet).

Visst borde man kunna basesra ett axelpass på sidolyft mm, men på samma sätt kan du väl basera ett bröstpass på flyes? Enbart tanken på att ta bort bänken eller hantelpressar på bröstpasset får många att stelna av skräck.. men axlarna går tydligen bra..

Nu har jag sagt mitt..

Shadow Warrior
2005-01-19, 14:40
Amen 2 dat Player! :bow:

Press över huvudet är en mycket mer funktionell övning än bänkpress.

mentzer
2005-01-19, 14:43
Är ruskigt trött på alla pressar över huvudet. Missar man nån viktig del av axeln om man enbart kör hantellyft åt sidan samt nån övning för baksidan?

Om du inte är motiverad att köra pressar får du förmodligen inte ut så mycket av dem ändå. Du kan nog lugnt skippa pressarna några veckor tills suget efter dem är tillbaks.

Sve
2005-01-19, 16:46
Ryggstöd i rörelsen förhåller sig till axelpressar som smith-maskinen gör till bänkpressar. Man får möjligheten att ta spjärn mot bänken helt enkelt. Man kan "brygga" upp vikten, pressa med bröstet i mycket större utsträckning osv.

Dom som vill veta hur klena axlar dom egentligen har, har bara att testa. Första gången man testar klarar man ungefär hälften när man tar bort ryggstödet. Dom som tränat med mig som jag fått att testa brukar börja lipa och gnälla på att dom inte "får luft". Tror fan det när axelpressarna förut varit halva brygg-pressar med "90-graderssvank" ner mot en bröstkorg man lyfter maximalt genom att hålla andan. (Kolla mr_pings träningsfilm för exempel på hur man kan göra i smith-maskinen <insert elakhet om storleken/friskheten på axlarna här>).

Kan man annat än hålla med?

Eatalot
2005-01-19, 18:31
Herregud. funktionell styrka hit och dit, allvarligt talat. Hur ofta lyfter man så tunga saker över huvudet? det jobbigaste jag brukar göra är att skruva glödlampor, då får jag kramp i axlarna.

Jag brukar inte behöva lyfta saker vägandes 100kg+ över huvudet några ggr.
Förövrigt ver jag inte hur många som tränar på gym för att få "praktisk styrka", jag hade aldrig nått problem innan jag tränar och har inget nu heller. Om det beror på att jag aldrig gör nått jobbigt låter jag er tolka själv=)

Vill man få funktionell styrka kan man gå ut å dra träd i skogen, hugga med yxa osv.

Zone som har större axlar än alla andra i denna tråden verkar lyckas utan militärpressen också? Skumt.

Sve
2005-01-19, 18:35
Herregud. funktionell styrka hit och dit, allvarligt talat. Hur ofta lyfter man så tunga saker över huvudet? det jobbigaste jag brukar göra är att skruva glödlampor, då får jag kramp i axlarna.

Jag brukar inte behöva lyfta saker vägandes 100kg+ över huvudet några ggr.
Förövrigt ver jag inte hur många som tränar på gym för att få "praktisk styrka", jag hade aldrig nått problem innan jag tränar och har inget nu heller. Om det beror på att jag aldrig gör nått jobbigt låter jag er tolka själv=)

Vill man få funktionell styrka kan man gå ut å dra träd i skogen, hugga med yxa osv.

Zone som har större axlar än alla andra i denna tråden verkar lyckas utan militärpressen också? Skumt.

Klart man inte behöver. De som tränar för att bli "snygga" kör ju inte sådana övningar som är jobbiga för hela kroppen.

Shadow Warrior
2005-01-19, 18:38
Alltså Zone är GAMMAL!! Tror du han tränade sådär förut eller? (no offence Zone :D)

För övrigt så handlar funktionell styrka även om styrkeproportioner i kroppen, varför måste du kunna pressa så och så mycket över huvudet när du igentligen inte ens kan få upp vikten från golvet till den possitionen? Dåliga styrkeproportioner leder till skador osv.

Eatalot
2005-01-19, 18:43
Ska jag vara ärlig tror jag det är såhär:

De tränande som är mindre, säg nybörjare på en 60-80kg, kan köra mycke basövningar å få resultat. men då man tränat en lite längre tid, väger säg 100-120 blir det jobbigare att braka på med allting. Som jag sade innan, det blir för mycke punishment för kroppen. Tex att köra mark böj bänk, militär, smalbänk och allt annat tungt man kan hitta på. Många av övningarna belastar så mycket av kroppen, att den blir aldrig återhämtad.

Då måste man kunna prioritera lite, inte säga: utan militärpress blir axlarna som en 14årig flickas typ.

Kör man då maskin ibland för axlarna, kommer juh ryggen få vila. Kör man skulls istället för smalbänken får axlarna å bröstet vila tex.

Shadow Warrior
2005-01-19, 18:45
Givetvis fungerar det så... anledningen att jag alltid kör fria pressar är dock för att upprätthålla en grundläggande styrka... så om det behövs så minskar jag på annan träning istället.

Sve
2005-01-19, 18:46
Alltså Zone är GAMMAL!! Tror du han tränade sådär förut eller? (no offence Zone :D)

För övrigt så handlar funktionell styrka även om styrkeproportioner i kroppen, varför måste du kunna pressa så och så mycket över huvudet när du igentligen inte ens kan få upp vikten från golvet till den possitionen? Dåliga styrkeproportioner leder till skador osv.

kan man inte frivända vikten från golvet till axlarna så kan man heller inte pressa den. men det är ju bara min åsikt.

Eatalot
2005-01-19, 18:49
Skuggkrigarn; ja men då har du alltså prio på militären, grabben i fråga som ville veta om militärpressen var nödvändig verkar inte ha det. Iofs verkar han inte villa pressa nånting över huvudet, och då blir det värre ;)

Shadow Warrior
2005-01-19, 18:54
Skuggkrigarn; ja men då har du alltså prio på militären, grabben i fråga som ville veta om militärpressen var nödvändig verkar inte ha det. Iofs verkar han inte villa pressa nånting över huvudet, och då blir det värre ;)

Precis... givetvis kan ni andra träna precis som ni vill men jag vill ändå få stående pressar som en generell rekomendation precis som det är en självklarhet att rekomendera marklyft vid ryggträning osv.

Shadow Warrior
2005-01-19, 18:56
kan man inte frivända vikten från golvet till axlarna så kan man heller inte pressa den. men det är ju bara min åsikt.

Säg det till alla som kör sittande pressar med ryggstöd och bara sänker stången/hantlarna till hakan :D

Givetvis ska man kunna frivända vikten med.

Player
2005-01-19, 20:04
Zone som har större axlar än alla andra i denna tråden verkar lyckas utan militärpressen också? Skumt.

Jag tycker mig läsa att han har FYRA press övningar för axlarna.. att militärpress saknas är väl inte det viktigaste, utan själva pressövningarna i sig!

aliquis
2005-01-19, 20:05
Om det är något du inte skall ta bort av axelövningarna så är det väl just över huvudet, varför är du trött på dem? För att de är tyngre?

Solle
2005-01-19, 23:46
Om du inte är motiverad att köra pressar får du förmodligen inte ut så mycket av dem ändå. Du kan nog lugnt skippa pressarna några veckor tills suget efter dem är tillbaks.
Funderar på att göra så.

Om det är något du inte skall ta bort av axelövningarna så är det väl just över huvudet, varför är du trött på dem? För att de är tyngre?
Nä, tung träning är jag inte rädd för. Dom känns tråkiga helt enkelt. Känns som hantellyft åt sidan tar bättre.

Bolio
2005-01-20, 00:26
Stående press ger en styrka i hela kroppen som ingen annan pressövning ger. PUNKT.

Skitsnack. Vadå för styrka? Vadå hela kroppen? Jag tror att du är mycket vilse just nu och du vilseleder även en hel del andra.

Bolio
2005-01-20, 00:31
Zone som har större axlar än alla andra i denna tråden verkar lyckas utan militärpressen också? Skumt.

Hur vet du det? Zone har inte större axlar än alla andra i denna tråden. Och att Zone "lyckas" har ju ett och annat med hur länge han har tränat att göra också. De flesta här är småbarn som inte alls har tränat länge och kan således inte jämföras med Zone. Det finns en hel del människor som har RIKTIGT stora axlar utan att köra pressövningar överhuvudtaget. Kör man riktigt tunga bänkpressar brukar det räcka för många. Mer är inte alltid bättre liksom. Man skulle kunna köra femtioelva axelövningar som Zone gör, men jag tror att de flesta bara blir övertränade av det. Det fyller liksom ingen riktig funktion. Det jwzrd skrev håller jag däremot fullständigt med om, men det gäller inte riktigt för alla och i alla lägen. En del vill ha hjälp av ryggstödet för att orka köra en tyngre vikt, Coleman t.ex. Jag personligen kör utan ryggstöd nuförtiden då jag har svårt att inte koppla in pectoralis annars. För en del funkar det däremot bättre att koppla in fler muskelgrupper och bara få upp vikten så många gånger som möjligt.

PUMPISH
2005-01-20, 00:43
Press över huvudet ger en mer funktionell styrka än bänkpress, bänkpress leder även till axelskador skador i längden (enligt vissa personer).

Jag tycker dessa fakta talar för sej självt, men sen så väljer man ju såklart sin egen sanning ;)

Själv har jag haft ont/problem med axlar innan jag har börjat köra bänk, sen dess har inte jag haft några problem, både axlar och armbågar har läkt helt, tack vore bänk!

Så enligt andra källor så ska bänkpress bara förstärka lederna *rolleyes*

Metal_boy_
2005-01-20, 02:17
kör inga axelpressar över huvud taget..så pisstråkigt och känslan e bara stum för mig...föredrar att bespara pressarna till bröst o tricepspasset. Rodd till hakan ger däremot kontakt för min del.

Shadow Warrior
2005-01-20, 06:28
Skitsnack. Vadå för styrka? Vadå hela kroppen? Jag tror att du är mycket vilse just nu och du vilseleder även en hel del andra.

I denna fråga så litar jag på Brooks Kubik och dom erfarna på Oldschool board.

Sve
2005-01-20, 07:49
I denna fråga så litar jag på Brooks Kubik och dom erfarna på Oldschool board.

exakt. stående press tar bra på stor del av kroppen. speciellt om stången ligger på marken från början också.

så det där med vilseleda får nog tas tillbaka av bolio

RobbeliRobban
2005-01-20, 07:58
Skitsnack. Vadå för styrka? Vadå hela kroppen? Jag tror att du är mycket vilse just nu och du vilseleder även en hel del andra.

Presstyrka. Axelpartiet, triceps, pecs (clavicular), och en hel del annat som stabilisatorer. Börjar du från golvet, så blir det även ben och rygg 8explosivitet och koordination)

aliquis
2005-01-20, 09:19
Nu skrev jag ju faktiskt utan ryggstöd. Innebär fler involverade muskler automatiskt bättre utveckling för den muskelgruppen man tränar? Varför i sådana fall?
Ledsen att ha gjort dig upprörd. *kissass* :D
Spelar väl ingen roll om det är i just den muskelgruppen eller inte? totalt sett bygger det väl mer iaf.

aliquis
2005-01-20, 09:21
SW: Alltså, själva rörelsen känns som om den är likadan, oavsett om man sitter ner utan ryggstöd, eller står upp. På vilket sätt skulle det göra skillnad att stå upp? Du säger att det blir mer av en basövning då, varför?
För att det helt plötsligt blev en övning för mage, rygg och ben också?

jwzrd
2005-01-20, 09:40
Kanske skulle fröknarna mus dra till gymmet och köra en 5x5 i dom båda övningarna och sen berätta vad som var jobbigast. Hörde jag någon nämna CNS och hur bra det var för att bli stor och stark, att övningar utförda stående är bättre för ryggen än motsvarande sittande och att det medför större sex appeal? *grr27* *rolleyes*

Shadow Warrior
2005-01-20, 11:24
Presstyrka. Axelpartiet, triceps, pecs (clavicular), och en hel del annat som stabilisatorer. Börjar du från golvet, så blir det även ben och rygg 8explosivitet och koordination)

Ska bara tillägga att cleana en vikt man kan pressa upprepade gånger ska inte vara några större problem alltså fuckar det inte splittet att börja från golvet.

Clean n press kan ju vara lite svårt att få in i ett schema annars...

Shadow Warrior
2005-01-20, 11:26
exakt. stående press tar bra på stor del av kroppen. speciellt om stången ligger på marken från början också.

så det där med vilseleda får nog tas tillbaka av bolio

Tack för den Sve!

/Tboy ;)

Bolio
2005-01-20, 12:16
I denna fråga så litar jag på Brooks Kubik och dom erfarna på Oldschool board.

Och jag litar på Westside Barbell Club och Mahmud Svensson från västra Pakistan.... Har du ingen egen kunskap?

Bolio
2005-01-20, 12:22
exakt. stående press tar bra på stor del av kroppen. speciellt om stången ligger på marken från början också.

så det där med vilseleda får nog tas tillbaka av bolio

För det första har jag noll respekt för någon som använder sig utav uttryck som "tar bra". Det är samma sorts människor som också undrar ifall kryssdrag tar bättre på övre eller undre bröst...

Ifall stången ligger på marken från början sysslar man med OL, jag snackar styrkelyft. Hur mycket kan man egentligen militärpressa? Jag vill inte marklyfta det, jag vill marklyfta mer vikt och köra militärpressen för sig. Jag är liksom inte intresserad av att tävla eller bli bra i OL, jag vill bli så stark som möjligt och då är det fördelaktigt att köra marklyften för sig och militärpressen för sig eftersom det handlar om så stora skillnader mellan vikterna.

Shadow Warrior hävdar att militärpressen är den övning som bygger "mest" styrka i kroppen. Det är skitsnack. Jämför militärpresse med knäböj och marklyft så lär du väldigt snabbt märka att dessa övningar bygger MER styrka i kroppen. Vill du få mig att äta upp mina ord?

Bolio
2005-01-20, 12:23
Presstyrka. Axelpartiet, triceps, pecs (clavicular), och en hel del annat som stabilisatorer. Börjar du från golvet, så blir det även ben och rygg 8explosivitet och koordination)

Jo, militärpressen är en skitbra övning, men den går inte ens att jämföra med böj och mark när det handlar om att bygga största möjliga mängd kroppsstyrka.

HookersUnited
2005-01-20, 12:51
För det första har jag noll respekt för någon som använder sig utav uttryck som "tar bra". Det är samma sorts människor som också undrar ifall kryssdrag tar bättre på övre eller undre bröst...
Det han menar är att en övning som Clean & Press aktiverar större delar av kroppen än en övning som sittande smithpressar gör.
Ifall stången ligger på marken från början sysslar man med OL, jag snackar styrkelyft. Hur mycket kan man egentligen militärpressa? Jag vill inte marklyfta det, jag vill marklyfta mer vikt och köra militärpressen för sig. Jag är liksom inte intresserad av att tävla eller bli bra i OL, jag vill bli så stark som möjligt och då är det fördelaktigt att köra marklyften för sig och militärpressen för sig eftersom det handlar om så stora skillnader mellan vikterna.
Du har missförstått vad de pratar om, de säger inte att man ska kombinera marklyft och militärpress.
Shadow Warrior hävdar att militärpressen är den övning som bygger "mest" styrka i kroppen. Det är skitsnack. Jämför militärpresse med knäböj och marklyft så lär du väldigt snabbt märka att dessa övningar bygger MER styrka i kroppen. Vill du få mig att äta upp mina ord?
Läs om, läs rätt. Han skriver att det är den PRESSÖVNING som ger mest styrka i kroppen.
Jo, militärpressen är en skitbra övning, men den går inte ens att jämföra med böj och mark när det handlar om att bygga största möjliga mängd kroppsstyrka.
Ingen har jämfört dessa övningar, det är du som har läst och uppfattat fel.

Bolio
2005-01-20, 12:56
Du har missförstått vad de pratar om, de säger inte att man ska kombinera marklyft och militärpress.

Vad är det det som sägs då? Att man lyfter stången från marken är väl i princip marklyft + militärpress?

Läs om, läs rätt. Han skriver att det är den PRESSÖVNING som ger mest styrka i kroppen.

Ok, men bänkpress ger mer styrka i kroppen än vad militärpress ger.

Shadow Warrior
2005-01-20, 13:09
Vad är det det som sägs då? Att man lyfter stången från marken är väl i princip marklyft + militärpress?

Ok, men bänkpress ger mer styrka i kroppen än vad militärpress ger.

Jag har inte sagt att man ska cleana vikten men gör man det så är det bara bra då det bygger styrka, däremot så är det väl rätt uppenbart att det är mer funktionellt att stå upp, eller sitter du ofta ned när du lyfter något utanför gymmet?

"Overhead press builds upperbody strenght that the benchpress can never do"
"The bench press also vears down the shoulders"

-Brook D Kubik-

RobbeliRobban
2005-01-20, 13:11
Jo, militärpressen är en skitbra övning, men den går inte ens att jämföra med böj och mark när det handlar om att bygga största möjliga mängd kroppsstyrka.

Ja, givetvis ger marklyft mer än militärpress, men ger bänkpress mer än militärpress? ger sidolyft mer än militärpress? Varför är det viktigare att kunna ligga ner på en bänk och pressa en stång än att stå upp och kunna pressa en stång?

HookersUnited
2005-01-20, 13:13
Vad är det det som sägs då? Att man lyfter stången från marken är väl i princip marklyft + militärpress?
Det är stor skillnad på en frivändning och ett marklyft. Och det sas aldrig att den övningen skulle ersätta marklyftet.
Ska bara tillägga att cleana en vikt man kan pressa upprepade gånger ska inte vara några större problem alltså fuckar det inte splittet att börja från golvet.
Med det antar jag att SW menar att det inte förstör för marklyftsträning i samma split, just för att man orkar så pass mycket mer i ett marklyft än i en militärpress.
Ok, men bänkpress ger mer styrka i kroppen än vad militärpress ger.
Utveckla gärna det påståendet, jag säger inte att du har fel. Men jag har inte samma åsikt.

Shadow Warrior
2005-01-20, 13:25
Med det antar jag att SW menar att det inte förstör för marklyftsträning i samma split, just för att man orkar så pass mycket mer i ett marklyft än i en militärpress.


Precis... och sen gäller det ju personer som inte är alltför avancerade, kör man lika tunga pressar som coleman (inte för att det är nån som gör det här men...) så är det klar man inte kan (eller bör) cleana vikten först, men alltså kan man reppa 8reps på 65kg så inte kommer det att påverka ens markutveckling negativt för att man cleanar upp den.

Bolio
2005-01-20, 15:18
Jag har inte sagt att man ska cleana vikten men gör man det så är det bara bra då det bygger styrka, däremot så är det väl rätt uppenbart att det är mer funktionellt att stå upp, eller sitter du ofta ned när du lyfter något utanför gymmet?

"Overhead press builds upperbody strenght that the benchpress can never do"
"The bench press also vears down the shoulders"

-Brook D Kubik-

Jag vet inte, jag lyfter aldrig tunga saker utanför gymmet. Jag är inte intresserad av att bli bra på att lyfta tunga saker utanför gymmet, vare sig jag står eller sitter ner. Vill jag bli "funktionellt" stark går jag och bär på ved, som någon annan skrev.

Citaten du hänvisar till är inte särskilta relevanta. För det första bygger bänkpress VISST mer styrka än vad pressar över huvudet gör. Se bara på vilka vikter man kör med. Vad är man starkast i, bänkpress eller militärpress?

Och jag har ingen aning vem Brook D Kubik är.

Bolio
2005-01-20, 15:19
Det är stor skillnad på en frivändning och ett marklyft. Och det sas aldrig att den övningen skulle ersätta marklyftet.

Med det antar jag att SW menar att det inte förstör för marklyftsträning i samma split, just för att man orkar så pass mycket mer i ett marklyft än i en militärpress.

Utveckla gärna det påståendet, jag säger inte att du har fel. Men jag har inte samma åsikt.

Jag gillar inte din attityd.

Shadow Warrior
2005-01-20, 15:30
Men bänkpress är en mycket kortare rörelse och involverar muskler på ett inte helt naturligt sett (spänna ryggen och magen som fan o försöka bryta ryggen av sej själ alternativt trycka skulderbladen genom bänken osv)

*slap*

Bolio
2005-01-20, 15:43
Men bänkpress är en mycket kortare rörelse och involverar muskler på ett inte helt naturligt sett (spänna ryggen och magen som fan o försöka bryta ryggen av sej själ alternativt trycka skulderbladen genom bänken osv)

*slap*

Men det var inte grejen, utan att man faktiskt blir starkare i överkroppen av bänkpress än press ovanför huvudet. Pecsen är en större och starkare muskelgrupp än deltsen. Fast jag orkar inte "debattera" iofs.

HookersUnited
2005-01-20, 15:45
Jag gillar inte din attityd.
Attityd? Jag förklarade bara det du hade missförstått.

Orm
2005-01-20, 15:46
Jag gillar inte din attityd.
Du gillar inte hans attityd? *rolleyes*

Det är väl självklart att en övning som utförs stående ger mer "helkroppsstyrka" än en som utförs liggande på en bänk?

Player
2005-01-20, 16:14
Fast jag orkar inte "debattera" iofs.

Det skulle inte jag heller göra om jag fick lite mothugg som tydligen visade sig svårt att motbevisa, eller i alla fall diskutera. *rolleyes*

Sve
2005-01-20, 17:53
För det första har jag noll respekt för någon som använder sig utav uttryck som "tar bra". Det är samma sorts människor som också undrar ifall kryssdrag tar bättre på övre eller undre bröst...

så för att jag använde mig av det uttryckte reduceras jag till en nolla?

Ifall stången ligger på marken från början sysslar man med OL, jag snackar styrkelyft. Hur mycket kan man egentligen militärpressa? Jag vill inte marklyfta det, jag vill marklyfta mer vikt och köra militärpressen för sig. Jag är liksom inte intresserad av att tävla eller bli bra i OL, jag vill bli så stark som möjligt och då är det fördelaktigt att köra marklyften för sig och militärpressen för sig eftersom det handlar om så stora skillnader mellan vikterna.

Jag snackar inte markyft, jag snackar frivändning. en viss skillnad...
och den gången du händelsevis först frivänder och sedan pressar säg över 140kg, då kommer jag kanske lyssna mer på dig.

Shadow Warrior hävdar att militärpressen är den övning som bygger "mest" styrka i kroppen. Det är skitsnack. Jämför militärpresse med knäböj och marklyft så lär du väldigt snabbt märka att dessa övningar bygger MER styrka i kroppen. Vill du få mig att äta upp mina ord?

Han hävdade att det var den PRESSÖVNING som byggde mest styrka i kroppen.
ska vi jämföra helkroppsövningar så kan jag ju säga att clean & jerk säkert bygger betydligt mer styrka än de du räknade upp.

Eatalot
2005-01-20, 22:34
Nu tycker jag ni bråkar lite i onödan :)

Jag har inte riktigt hängt med i alla vändningar i denna tråden. Det är massa dill om frivändningar å grejor som jag inte förstår, jag trodde vi pratade press, men men.

Det är onödigt att basha bänkpressen också i förmån för militärpressen, då både har sin plats i vilket styrkeprogram som helst.

Såhär tror jag ang frågan, vilket övning som bygger mest styrka i överkroppen (häng med nu, detta blir virrigt).

Skulle man bara köra militärpress skulle man va klen som en räka i bänkpress, ifall man bara köra bänkpress skulle man få upp styrkan i militären också avsevärt. Detta pga flera orsaker, viktvana, tricepsstyrka, och aktiveringen av axlarna som sker i bänkpress.

Många här säger att man får sådan "stabilitet i kroppen" av militärpress. jag tror den stabiliteten är försumbar, om atleten i fråga också kör de 3 stora. Marklyft gör en stabil, böj blir man stabil av. Ger det då verkligen något för stabiliten att stå å lyfta nån liten vikt över huvudet? Jag anser det helt försumbart.

Jag har, som exempel, gjort 3reps på 100kg i militärpress(lätt nigning på sista). Innan det passet hade jag inte direkt satsat på militär, kanske kört det varannan vecka. Min fokus har alltid varit på bänken, kör jag militär är det för assistans av bänken.

Jag tror det resultatet kan tillskrivas bänkandet till stor del, som gett mig bra framsida axlar å explosiva triceps.

Bara min tanke.

z_bumbi
2005-01-20, 22:41
Eatalot: :bow:

spacedog
2005-01-20, 23:09
Skuggkrigarn gav ju den slutgiltiga sanningen för flera sidor sedan: militärpress är mera hardcore - vad är kruxet?

:D

zonecapone
2005-01-25, 10:28
Ok..först..mina axlar kar alltid legat efter...
Gjorde illa min rotator i September för andra gången på kort tid & märkte att pressar gick bra att köra medans sido lyften gjorde riktigt ont..
So what to do?..Körde enbart pressar ett tag & döm om min förvåning då mina axlar började växa som de inte gjort på flera år!!
Så nu när min rotator är bättre varför gå tillbaks till ett program som gav dåliga resultat?
Nej jag kör numera 4 pressövningar i varje axel pass..dock ska tilläggas att jag just nu inte kör några bröst alls..nah..nadda!
Mina bröst var helt enkelt för stora till resten av mej..men faktum är att de inte minskat alls trotts att jag ej tränat dem direkt nu på över 8 veckor!
Yep I may be old & Ive been doing this shit since 1987..but its never to late to learn!

Peace!
ZONE
www.zonecapone.com

rQx
2005-01-25, 16:35
Jag kör axelpressar i smith, går det bra? Jag vågar inte köra fritt =)

Sve
2005-01-25, 20:12
Jag kör axelpressar i smith, går det bra? Jag vågar inte köra fritt =)

nej

Lillgrabben
2005-01-25, 20:30
nej



Varför skulle det inte gå bra?!


Det finns som jag ser det ganska många fördelar med smithpressar för just axlar.

En av de tyngre fördelarna är att man inte behöver vara orolig för att ngn klantig fan knuffar till stången så att man ligger på golvet med söndertrasade rotatormuskler.

Vastrix
2005-01-25, 20:43
En av de tyngre fördelarna är att man inte behöver vara orolig för att ngn klantig fan knuffar till stången så att man ligger på golvet med söndertrasade rotatormuskler.

Det kan väll omöjligt vara en avgörande faktor? I så fall kan du resonera på samma sätt med alla tunga övningar, inte så kul att ramla omkull vid knäböj med > 100kg på stången.
Personligen gillar jag inte riktigt smithen, jag har lätt för att trycka mer med den ena sidan vilket går bra att göra i en smith. Som variation/inskolning är det dock en annan sak.

/V.

Lillgrabben
2005-01-25, 20:51
Det kan väll omöjligt vara en avgörande faktor? I så fall kan du resonera på samma sätt med alla tunga övningar, inte så kul att ramla omkull vid knäböj med > 100kg på stången.
Personligen gillar jag inte riktigt smithen, jag har lätt för att trycka mer med den ena sidan vilket går bra att göra i en smith. Som variation/inskolning är det dock en annan sak.

/V.


"Sve" svarade på en fråga om det "går bra att köra axelpressar i smithen" med ett kategoriskt NEJ.


Om man säger att en viss övning absolut inte är bra så bör man motivera det så att frågeställaren vet varför.

Jag känner till flera fördelar & nackdelar men tycker att den minimerade skaderisken vid smithpressar var övervägande argument i frågan.


"Det kan väll omöjligt vara en avgörande faktor? I så fall kan du resonera på samma sätt med alla tunga övningar, inte så kul att ramla omkull vid knäböj med > 100kg på stången."

Nej inte en avgörande faktor, men iallafall en tänkvärd fundering.



MVH

Sve
2005-01-25, 21:08
man lär sig en felaktig rörelsebana. dessutom kan man trycka hursomhelst å ändå få upp skiten. kolla mr_pings videos *whatever*
ingen pressövning slår stående fria pressar med stång eller hantel.

lauria
2005-01-25, 21:17
Ok..först..mina axlar kar alltid legat efter...
Gjorde illa min rotator i September för andra gången på kort tid & märkte att pressar gick bra att köra medans sido lyften gjorde riktigt ont..
So what to do?..Körde enbart pressar ett tag & döm om min förvåning då mina axlar började växa som de inte gjort på flera år!!
Så nu när min rotator är bättre varför gå tillbaks till ett program som gav dåliga resultat?
Nej jag kör numera 4 pressövningar i varje axel pass..dock ska tilläggas att jag just nu inte kör några bröst alls..nah..nadda!
Mina bröst var helt enkelt för stora till resten av mej..men faktum är att de inte minskat alls trotts att jag ej tränat dem direkt nu på över 8 veckor!
Yep I may be old & Ive been doing this shit since 1987..but its never to late to learn!

Peace!
ZONE
www.zonecapone.com

OT: Vilka övningar kör du då?

Solle
2005-01-25, 21:20
MINA AXELPASS SER UT SÅ HÄR IDAG:

Makinpressar 3¤8-10 fullt mag
Pressbakomnacke i smith 3¤6-8r 80 -90kg
Hantelpressar 3¤10 35kg hantlar
Hammer pressar 2¤8 80kg + maskin
Sidolyft 3¤8-10 17-20kg hantlar
Framåtlutad lyft 4¤10 20-22.5kg hantlar

ZONE

Dom där :)

lauria
2005-01-25, 21:30
Dom där :)


Okej...dom kanske var i tråden här redan??....är svinit trött så ja har inte kollat runt så mkt nu....Tackar iaf!!! :thumbup:

Barba
2005-01-26, 15:00
axelpress, någon som kan länka till bild/url på hur övningen ser ut?

RobbeliRobban
2005-01-26, 15:34
axelpress, någon som kan länka till bild/url på hur övningen ser ut?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBShoulderPress.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/PushPress.html

Eftersom alla menar olika, så, sådär.