handdator

Visa fullständig version : Mitt schema


grisbil3n
2005-01-15, 22:54
Morsning, satte ihop ett schema med ett gäng övningar som jag anser är bekväma o trevliga. Förmodar att åtminstone nåt är åt helvete...

Ålder 19 år
Otränad (klen som ett barn, helt jävla skalad)
Träning utöver detta är morgonpromenader samt trekvart eller så på motionscykeln om dagen.

3 dagarsprogram

Dag 1 bröst, biceps
Bänkpress
Sned bänkpress med hantlar
Hantelflyes
Rak skivstångscurl
Hantelcurl

Dag 2 ben, triceps, mage, underarmar
Knäböj
Utfall
Crunches, raka o sidovridning
Smal bänkpress
Handledscurl med hantlar

Dag 3 rygg, axlar
Hantelrodd
Upprätt rodd
Skivstångsshruggs
Militärpress
Sittande axelpress

3*6 på allt hade ja tänkt mig (utom magen möjligtvis) men det finns säkert nån som har andra synpunkter.

Tack på förhand! :bpump:

n1klas
2005-01-15, 23:06
Trevligt att du ska börja träna...skulle vara kul att följa om du lägger upp en journal(dagbok)

BTW: ser att du är ny så Välkommen till forumet! hoppas du lär dig mkt som jag redan har gjort :cool:

Jorgen
2005-01-15, 23:06
Dag 1 ser ok ut.
Dag 2 gör det inte.
Inte heller dag 3.
Nå, dag 2. Jag hade gärna sett raka mark eller lårcurl på benen. EN tricepsövning??? Triceps är som bekant den största muskeln på överarmen och bör tränas därefter. Liggande tricepssextention, frenchpress hade suttit fint.
Dag 3. Två pressövningar för axlarna, inget för utsidan, inget för baksidan. Hantellyft åt sidan in, en pressövning bort, något för baksidan in också.
En annan observation är att triceps får arbeta på alla dagarna.

//Jörgen

grisbil3n
2005-01-15, 23:54
Dag 1 ser ok ut.
Dag 2 gör det inte.
Inte heller dag 3.
Nå, dag 2. Jag hade gärna sett raka mark eller lårcurl på benen. EN tricepsövning??? Triceps är som bekant den största muskeln på överarmen och bör tränas därefter. Liggande tricepssextention, frenchpress hade suttit fint.
Dag 3. Två pressövningar för axlarna, inget för utsidan, inget för baksidan. Hantellyft åt sidan in, en pressövning bort, något för baksidan in också.
En annan observation är att triceps får arbeta på alla dagarna.

//Jörgen

Raka mark eller lårcurl utöver knäböj eller?

"En annan observation är att triceps får arbeta på alla dagarna."
Menar du att jag kommer att överträna triceps eller att jag ska langa in nåt som stimulerar triceps alla dagar??

Jorgen
2005-01-15, 23:57
Raka mark eller lårcurl utöver knäböj eller?

"En annan observation är att triceps får arbeta på alla dagarna."
Menar du att jag kommer att överträna triceps eller att jag ska langa in nåt som stimulerar triceps alla dagar??
Nej, raka mark eller lårcurl + dom andra övningarna.

Det finns en risk att du kommer att bli sliten i triccorna ja.
Men prova på programmet och se hur det känns.

//Jörgen

grisbil3n
2005-01-16, 00:00
Ok, tackar för svaren!

Bengan
2005-01-16, 04:17
Dag 1 bröst, biceps Ser som sagt av Jörgen, bra ut
Dag 2 ben, triceps, mage, underarmar Alderles för tungt pass, kör man ben ska man vara död, jag har ben en egen dag, kanske att man kan köra ben och axlar
Dag 3 rygg, axlar hade nog kört rygg triceps underarmar istället.

Detta är bara lite tanke hjälp så du har lite att välja mellan.
Men som sagt kul att du börjat träna, det kommer ge dig mycket tillbaks :thumbup:

grisbil3n
2005-01-17, 05:29
Tack tack! Nu vet jag hur ja ska köra och det känns bra.

Hehe, tränade en period för många år sedan och dom där snabba resultaten är jävligt häftiga, hoppas man växer lika mycket nu med.

grisbil3n
2005-01-17, 06:32
Just fan, kan man smyga in magen på dag 1 kanske? Måste ha med mage mina bäckenben sticker ut som två jävla vingar :(

n1klas
2005-01-17, 08:35
Glöm inte att lägga upp en journal *flex*

grisbil3n
2005-01-20, 08:08
*bumpelibump*

Har ett par frågor jag konstigt nog inte lyckas hitta svaret på så jag är riktigt jävla störig och ställer dom här.

Angående vila mellan seten, ska man köra på känn eller sätta ett absolut maximum typ 2 min?

Angående set o reps, man har läst en jävla massa om styrka o massa o fan o hans moster, vad är det som gäller? Är det godkänt med 3*6 när allt kmr omkring?

Slutligen, 3 dagar i sträck är det ok och hur många dagars vila innan man börjar kör dom 3 igen?

aliquis
2005-01-20, 09:27
Coolt, någon som inte har med en massa tramsövningar :thumbup

Kanske kunde man klara sig utan flyes också, men de kanske tar på en längre sträcka så att säga, vad vet jag.
På bendagen saknas raka mark eller eventuellt lårcurl. Kör "aldrig" underarmar numera, borde väl men det tar ju tid från den andra träningen, någon som har koll på om omvänd skivstångscurl o hammercurl räcker till? Isf kunde man byta ut hantelcurlen mot någon av dessa, varannan gång kanske.

Du har glömt något för vaderna, stående vadpress.
På rygg saknas chins/latsdrag och eventuellt något för nedre delen av ryggen, typ hypersträck/sittande rodd. Du kör stående rodd och shrugs, behöver du verkligen två pressövningar till för axlarna? Räcker väl med militärpressen?

Gällande 3x6 beror det väl på hur många övningar du har och hur ofta du kör.. och vad just du klarar av, äter och hur du sköter sömnen. Så det tror jag ingen kan svara på åt dig, variera lite?
Vad gäller "Angående vila mellan seten, ska man köra på känn eller sätta ett absolut maximum typ 2 min?" så tycker jag 2 min låter rätt mycket, på böj o mark där du kör så länge det går kanske du behöver lite vila. Men egentligen vore det kanske smartare att köra på sålänge du utför övningen som det var tänkt och sedan avbryta, för att sedan gå på det en minut senare igen. Istället för att köra till absolut failure kan du ju isf lägga på ett eller ett par set extra eftersom du inte kommer bli lika sliten.

grisbil3n
2005-01-20, 10:40
Coolt, någon som inte har med en massa tramsövningar :thumbup

Kanske kunde man klara sig utan flyes också, men de kanske tar på en längre sträcka så att säga, vad vet jag.
På bendagen saknas raka mark eller eventuellt lårcurl. Kör "aldrig" underarmar numera, borde väl men det tar ju tid från den andra träningen, någon som har koll på om omvänd skivstångscurl o hammercurl räcker till? Isf kunde man byta ut hantelcurlen mot någon av dessa, varannan gång kanske.

Du har glömt något för vaderna, stående vadpress.
På rygg saknas chins/latsdrag och eventuellt något för nedre delen av ryggen, typ hypersträck/sittande rodd. Du kör stående rodd och shrugs, behöver du verkligen två pressövningar till för axlarna? Räcker väl med militärpressen?

Gällande 3x6 beror det väl på hur många övningar du har och hur ofta du kör.. och vad just du klarar av, äter och hur du sköter sömnen. Så det tror jag ingen kan svara på åt dig, variera lite?
Vad gäller "Angående vila mellan seten, ska man köra på känn eller sätta ett absolut maximum typ 2 min?" så tycker jag 2 min låter rätt mycket, på böj o mark där du kör så länge det går kanske du behöver lite vila. Men egentligen vore det kanske smartare att köra på sålänge du utför övningen som det var tänkt och sedan avbryta, för att sedan gå på det en minut senare igen. Istället för att köra till absolut failure kan du ju isf lägga på ett eller ett par set extra eftersom du inte kommer bli lika sliten.

Tackar som fan för ditt svar. Raka mark körde jag igår på benpasset, bytte militären mot hantelpress också, var bekvämare o tog dessutom som attan kändes det som. Idag är det rygg, lär peta in chins...

Angående vila mellan seten så låter din synpunkt väldigt bra, jag tar antal set på känn istället o lägger då kanske till ett så att man får jobba ordentligt...