handdator

Visa fullständig version : fruktos vs sackaros


owster
2005-01-15, 21:06
Sitter här med min biokemi bok och funderar lite på lördagkvällen :D .

Varför är fruktos en långsammare kolhydrat än sackaros när sackaros är en disackarid och fruktos är en monosackarid?

Jag trodde att ju mer komplexa kolhydraterna desto långsammare.

aliquis
2005-01-15, 21:13
Gissar på att det är för att det inte gör någon som helst skillnad att sackarosmolekylen måste delas upp först. Och när den väl har gjort det har du fruktos och glukos och glukosen är snabbare.

owster
2005-01-15, 21:20
Gissar på att det är för att det inte gör någon som helst skillnad att sackarosmolekylen måste delas upp först. Och när den väl har gjort det har du fruktos och glukos och glukosen är snabbare.

Det är sant, tänkte att det skulle ta tid att bryta bindningen mellan fruktos och glukos, men så är det nog inte.

King Grub
2005-01-15, 21:24
Fruktos måste metaboliseras i levern där den långsamt omvandlas till glukos vid behov.

Sackaros är 50/50 fruktos/glukos.

King Grub
2005-01-15, 21:29
Fruktos misstänks vara en bov bakom insulinresistens, Syndrom X och övervikt. Främst i djurstudier, men än saknas tillräckligt med studier för att direkt bekräfta detsamma hos människan.

Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):911-22. Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome.

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jun;89(6):2963-72. Dietary fructose reduces circulating insulin and leptin, attenuates postprandial suppression of ghrelin, and increases triglycerides in women.

owster
2005-01-15, 21:47
Fruktos misstänks vara en bov bakom insulinresistens, Syndrom X och övervikt. Främst i djurstudier, men än saknas tillräckligt med studier för att direkt bekräfta detsamma hos människan.

Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):911-22. Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome.

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jun;89(6):2963-72. Dietary fructose reduces circulating insulin and leptin, attenuates postprandial suppression of ghrelin, and increases triglycerides in women.

Vet aftonbladet om det?

Morgondagens löpsedel: "Frukt gör dig fetare än chips" :thumbup:

owster
2005-01-15, 22:03
Fruktos misstänks vara en bov bakom insulinresistens, Syndrom X och övervikt. Främst i djurstudier, men än saknas tillräckligt med studier för att direkt bekräfta detsamma hos människan.

Am J Clin Nutr. 2002 Nov;76(5):911-22. Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome.

J Clin Endocrinol Metab. 2004 Jun;89(6):2963-72. Dietary fructose reduces circulating insulin and leptin, attenuates postprandial suppression of ghrelin, and increases triglycerides in women.

"Because fructose does not stimulate insulin secretion from pancreatic beta cells, the consumption of foods and beverages containing fructose produces smaller postprandial insulin excursions than does consumption of glucose-containing carbohydrate."

Om jag tolkar detta rätt så produceras mindre insulin om man äter fruktos än glukos, borde inte det vara positivt?

King Grub
2005-01-15, 22:06
Nej, eftersom det får motsatt verkan på leptinnivåerna.

"Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain"

Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):537-43.

Normalpersonen väger ju inte allt han eller hon äter. ;)

owster
2005-01-15, 22:10
Nej, eftersom det får motsatt verkan på leptinnivåerna.

"Because insulin and leptin act as key afferent signals in the regulation of food intake and body weight, this suggests that dietary fructose may contribute to increased energy intake and weight gain"

Am J Clin Nutr. 2004 Apr;79(4):537-43.

Ok, hade inte läst på riktigt om leptin, men låga leptinnivåer sänker metabolismen också vilket bidrar till övervikten, är det riktigt?

Tolkia
2005-01-16, 13:57
Vet aftonbladet om det? Morgondagens löpsedel: "Frukt gör dig fetare än chips" :thumbup:
Vi kanske inte helt skall nonchalera betydelsen av mängden socker (och därmed mängden energi/kalorier) per gram livsmedel ...?

King Grub
2005-01-16, 15:05
Precis; problemet bottnar knappast i intag av frukt, utan i det faktum att ren fruktos tillsätts i allt fler livsmedel för den söta smakens skull, och i gemene mans öron låter fruktos som en hälsosam och näringsrik sak, trots att det är rent socker det handlar om.

Muaytudd
2005-01-16, 15:23
Men argh. Jag blir så konfunderad. Är inne i en yoggyperiod och nu verkar allt vara kört och äta. Eftersom man trycker i sig ett och ett halft packet yoggy om dagen så borde det haganska stor påverkan med tanke på mängden socker.

Tolkia
2005-01-16, 19:30
Naturell yoghurt, kanske? utan tillsats av vare sig fruktos eller sackaros.

hasse36
2005-01-16, 21:36
Fruktos ger lågt insulinsvar som i sin tur leder till låg leptinnivå som i sin tur gör oss hungriga. Fruktos mättar helt enkelt inte.

Jag har inte lusläst rapporten men tycker mig kunna dra slutsatsen att ovanstående gäller för människor.


Because leptin production is regulated by insulin responses to meals, fructose consumption also reduces circulating leptin concentrations...
.
.
.
Decreases in circulating leptin concentrations correlate with increased sensations of hunger during prolonged energy restriction in women...
Källa: http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911#SEC5

TTT
2005-01-16, 22:50
En följdfråga:

Någon som är bra på organisk kemi och vet huruvida Trans- & Cis- strukturen påverkar upptagets snabbhet?

Sverker
2005-01-17, 07:18
En följdfråga:

Någon som är bra på organisk kemi och vet huruvida Trans- & Cis- strukturen påverkar upptagets snabbhet?


Kolhydraters kemi är komplex :confused:

Men trans- och cis-form har jag aldrig hört om när det gäller kolhydrat. Trans och cis beskriver hur molekylen är uppbyggd kring en dubbelbindning och socker har inga dubbelbindningar.


Fruktos finns egentligen bara i två former. Rent fruktsocker (fruktos ), och i vanligt strösocker ( fruktos+glukos ).

Enzymet sackaras som delar socker till glukos och fruktos är snabbt så där finns ingen skillnad i tid när det gäller att få ut det i blodet och fram till levern. Det är ju trots allt levern som tar längst tid på sig att omvandla fruktos till glukos/blodsocker.

TTT
2005-01-17, 07:45
Kolhydraters kemi är komplex :confused:

Men trans- och cis-form har jag aldrig hört om när det gäller kolhydrat. Trans och cis beskriver hur molekylen är uppbyggd kring en dubbelbindning och socker har inga dubbelbindningar.


Fruktos finns egentligen bara i två former. Rent fruktsocker (fruktos ), och i vanligt strösocker ( fruktos+glukos ).

Enzymet sackaras som delar socker till glukos och fruktos är snabbt så där finns ingen skillnad i tid när det gäller att få ut det i blodet och fram till levern. Det är ju trots allt levern som tar längst tid på sig att omvandla fruktos till glukos/blodsocker.

Tack för svaret.. Var för insnöad på att det var organiskt och hade glömt av att det bara gällde dubbelbindningar. Då slipper jag oroa mig för detta iaf.

Den där kemin har gett mig mer huvudbry än vad jag fått svar, vilket nog är problemet när man bara läst det på gymnasisnivå.

Så det finns mao inga kolhydrater som har dubbel- el. trippelbindning?