handdator

Visa fullständig version : detta tycker jag e sjukt.


Baha
2005-01-15, 20:27
Att ordföranden för en organisation som alla studenter vid högskolan måste vara med i kan yttra sig så här e skumt asså.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,587891,00.html

Froddan
2005-01-15, 20:31
Det är förbannat uselt att de uttalar sig politiskt sådär! :insane:

Garnax
2005-01-15, 22:19
Jag tycker det är fel att reservera platser åt invandrare bara för att dom är invandrare.

Dock vore de bra om fler invandrare fick den typen av utbildningar och sen jobb.

Men dom får precis som alla andra söka och hoppas att komma in på sina meriter inte med hjälp av sin bakgrund.

Precis som det är vansinne att kvotera in kvinnor i styrelser, dock vore det bra med fler kvinnor på höga positioner.

Men kvotering är fel väg emot det målet...

Prankie
2005-01-15, 22:48
Varför inte kvotera bort Skåne och kalla det för Mecka. :naughty:

Droog
2005-01-15, 23:01
Tobias Smedberg Ordförande i Sveriges förenade studentkårer är en idiot. Förmodligen en idiot med egna politiska ambitioner, då är det viktigt att vara PK och visa sig från den rätta sidan. Annars klättrar man inte på stegen.

Patte
2005-01-15, 23:50
De som har bäst betyg och meriter, oavsett bakgrund ska komma in på de platser som finns. Varför i helvete ska man särbehandla någon? Jag blir riktigt sur av detta. Det de säger är ungefär "invandrare/tjejer (vad de nu gäller) är så dumma, så de kan inte komma in på sina vanliga betyg så vi får kvotera in dem".... Borde inte det vara mer diskrimenarande isåfall? :confused:

aliquis
2005-01-16, 00:34
Men dom får precis som alla andra söka och hoppas att komma in på sina meriter inte med hjälp av sin bakgrund.
Precis som det är vansinne att kvotera in kvinnor i styrelser, dock vore det bra med fler kvinnor på höga positioner.
Men kvotering är fel väg emot det målet...
:rolleyes:
Anledningen till att ha en kvot är ju att de faktiskt INTE KOMMER IN PÅ SINA MERITER. Gäller både invandrare och kvinnor.

Ralle
2005-01-16, 01:14
I USA har dom redan ett sånt system att minioritetsgrupper får extra poäng då dom söker in på college

High1ander
2005-01-16, 03:14
I USA har dom redan ett sånt system att minoritetsgrupper får extra poäng då dom söker in på college
Affirmative action, sånt gillar vi.... INTE!

Många skolor och företag har fått skit pga det där. Finns dock en skola, som klara sig från att diskriminera genom att just ge "poäng" och inte garantera en viss mängd platser åt en miniritet. Det roliga är dock att idag, vet man inte hur fan man ska tolka lagarna.

Företagen och skolor måste ha en blanding på minoriteter som motsvarar landet eller delstatens procent av minoriteter, men de får inte "reservera" platser.

Det finns två "affirmative action", ena är så den var tänkt, vilket är helt rätt. Att alla har rätten att söka till utbildningar och jobb. Den andra som den råkats tolka är att man måste ha en viss andel minoriteter.

Orkar inte hämta min amerikanska historiabok nu... men kan kolla upp det sen...

Om det inte är tydligt så tycker jag sådant här är BS, för alla parter. "Grattis du kom in för du är mörkhyad, inte för att du klarar av målen" - "Tyvärr, spelar ingen roll att du har bättre betyg, vi måste diskriminera dig pga. sketna politiskt korretka ideal"

skaparn
2005-01-16, 10:38
Nej usch! Kvotering kommer nog aldrig att vara en bra väg ur något problem.

Däremot så kanske man bör se över antagningssystemen, högskoleprovet är ett ganska trubbigt instrument. De olika institutionerna borde få hålla egna antagningsprov som är skräddarsydda för just den utbildningen. Det blir visserligen dyrare, men pengarna kan vi ta från en kraftig nedskärning på antalet platser. Idag finns det på tok för många studerande som är ett resultat av att vi skapat en stämning av att man måste plugga och att yrken utan utbildning kallas för okvalificerade arbeten, med eftertryck.

Sen är förslaget med kvotering skit av rent praktiska orsaker. Att utforma urvalskriterierna utan att ytterligare diskriminera är nästan omöjligt. I Uppsala var ju två utlandsfödda föräldrar kravet, vilket utesluter de med en svensk förälder och en utländsk. Endel andra pratar om viket av utomnordiska studenter. Vän av ordning frågas sig då varför en dansk inte tillför lika mycket som en afrikan.

Arbetet mot diskriminering ska självklart fortsätta, men inte med hjälp av ytterligare diskriminering. Eld ska faktiskt inte bekämpas med eld (vart kommer egentligen det fåniga uttrycket från?).

Garnax
2005-01-16, 12:28
:rolleyes:
Anledningen till att ha en kvot är ju att de faktiskt INTE KOMMER IN PÅ SINA MERITER. Gäller både invandrare och kvinnor.

För varje person som kommer in med hjälp av "reserverade" papper kommer någon som studerat hårdare och skaffat bättre meriter inte in...

Bolio
2005-01-16, 12:33
För varje person som kommer in med hjälp av "reserverade" papper kommer någon som studerat hårdare och skaffat bättre meriter inte in...

Och för varje person som kommer in med hjälp av "svenskt namn" eller "svenskt utseende", kommer med allra största sannolikhet någon som studerat hårdare och kan mer inte in. Frågan om kvotering är ingalunda en fråga om något nytt. Kvotering utförs dygnet runt överallt i detta land. Invandrare får inte jobb för att dem är invandrare. Är inte det lika mycket kvotering?

skaparn
2005-01-16, 12:53
Och för varje person som kommer in med hjälp av "svenskt namn" eller "svenskt utseende", kommer med allra största sannolikhet någon som studerat hårdare och kan mer inte in. Frågan om kvotering är ingalunda en fråga om något nytt. Kvotering utförs dygnet runt överallt i detta land. Invandrare får inte jobb för att dem är invandrare. Är inte det lika mycket kvotering?

Ja, självklart är det så. Men frågan är om det problemet ska lösas med officiell kvotering.

Mindek
2005-01-16, 13:06
Och för varje person som kommer in med hjälp av "svenskt namn" eller "svenskt utseende", kommer med allra största sannolikhet någon som studerat hårdare och kan mer inte in. Frågan om kvotering är ingalunda en fråga om något nytt. Kvotering utförs dygnet runt överallt i detta land. Invandrare får inte jobb för att dem är invandrare. Är inte det lika mycket kvotering?


Hur ofta diskriminerar VHS någon som söker in till högskolan på betyg?

Styrkebyggare
2005-01-16, 13:18
Kvotering inom arbete/utbildning är aldrig bra, eftersom största tänkbara orättvisa i dessa sammanhang är att inte komma in på högst meriter.

Det finns myndigheter (diskrimineringsombudsmannen, JÄMO mfl) som skall se till att allt sker så opartiskt som möjligt. Om inte detta fungerar så får man se över dessa funktioner.

Yankeee
2005-01-16, 13:51
"Deklarera att positiv särbehandling i antagningen till högskolan är ett måste för att uppnå ett jämlikt samhälle."

*bs*

Särbehandling för att uppnå jämlikhet :thumbup:

Tolkia
2005-01-16, 14:08
Kvotering skall väl, som jag har förstått det, gälla för att motverka diskriminering, d.v.s. att vissa grupper (kvinnorl, invandrare m.fl.) får sämre möjligheter än andra p.g.a.någon faktor sin inte är relaterad till deras prestationsförmåga. Alltså: I valet mellan en kvinna och en man som är lika meriterade kan det vara OK att välja kvinnan om kvinnor är i minoritet inom det aktuella yrket/på den aktuella positionen/på den aktuella utbildningen. Kvotering är inte att, som tycks ha varit fallet här, ta in personer med sämre meriter p.g.a. någon faktor som inte i sig är relaterad till personernas prestationsförmåga (Vem tjänar på det? Knappast den ådiskriminerade gruppen i alla fall.). Detta skall inte jämföras med att låta t.ex. ett arbetsprov eller annat lämplighetstest avgöra för betyg, eftersom ett arbetsprov just anses äta individens prestationsförmåga/talang inom det aktuella området (vilket kön, etniskt ursprung, socialgrupp etc., i regel inte gör).

Bolio
2005-01-16, 14:08
Ja, självklart är det så. Men frågan är om det problemet ska lösas med officiell kvotering.

Nä alltså, jag är inte för kvotering, jag är liksom emot lönearbetet i sin helhet. I'm just saying.. :)

nordlander
2005-01-16, 15:20
Ni får väl flytta till ett land där man inte tar in invandrare då... :thumbup:

Styrkebyggare
2005-01-16, 15:36
Kvotering skall väl, som jag har förstått det, gälla för att motverka diskriminering, d.v.s. att vissa grupper (kvinnorl, invandrare m.fl.) får sämre möjligheter än andra p.g.a.någon faktor sin inte är relaterad till deras prestationsförmåga. Alltså: I valet mellan en kvinna och en man som är lika meriterade kan det vara OK att välja kvinnan om kvinnor är i minoritet inom det aktuella yrket/på den aktuella positionen/på den aktuella utbildningen. Kvotering är inte att, som tycks ha varit fallet här, ta in personer med sämre meriter p.g.a. någon faktor som inte i sig är relaterad till personernas prestationsförmåga (Vem tjänar på det? Knappast den ådiskriminerade gruppen i alla fall.). Detta skall inte jämföras med att låta t.ex. ett arbetsprov eller annat lämplighetstest avgöra för betyg, eftersom ett arbetsprov just anses äta individens prestationsförmåga/talang inom det aktuella området (vilket kön, etniskt ursprung, socialgrupp etc., i regel inte gör).


Det är väl just det senare (arbetsprov/lämplighetstest mm) du nämner som skiljer sökande med till synes likvärdiga meriter åt. Det finns alltid en "vinnare", och denne skall tas fram genom en objektiv och systematisk process - inte genom kvotering.

Kimo
2005-01-16, 17:11
Det finns två allvarliga brister i kvoteringsfallet som diskuteras:

1. Personer med föräldrar som inte är födda i Sverige är redan överrepresenterade på juristutbildningen i Uppsala. Alltså utgick men inte från faktiskta förhållanden när man tog beslutet.

2. Kvoteringen gick ut på att personer med båda föräldrarna födda utanför Sverige hade förtur. Detta skulle hypotetiskt kunna innebära att en person med båda föräldrarna födda i Finland skulle gå före en person med pappa från Somalia och mamma från Sverige. På detta sätt kommer man inte åt diskriminering.

Mindek
2005-01-16, 17:18
På detta sätt kommer man inte åt diskriminering.


På vilket sätt diskrimineras sökande till högskolan?

skaparn
2005-01-16, 17:33
På vilket sätt diskrimineras sökande till högskolan?

Jag vet inte, men gissar på att det man syftar på är dels att invandrare tenderar att ha lägre betyg i gymnasiet. Jag säger dock inget om varför det skulle vara så, dels att högskoleprovet gynnar de med svenska som modersmål.

Mindek
2005-01-16, 17:39
Jag vet inte, men gissar på att det man syftar på är dels att invandrare tenderar att ha lägre betyg i gymnasiet. Jag säger dock inget om varför det skulle vara så, dels att högskoleprovet gynnar de med svenska som modersmål.


Tja, studierna på högskolan sker till största del även de på svenska. Utländska tjejer har dessutom bättre betyg än svenska killar i snitt...

Att se till hur stor del av befolkningen som är av utländsk härkomst för att sedan kvotera in motsvarande andel på alla utbildningar kan bara bli fel. Säg att en miljon kineser i 40-årsåldern flyttar till Sverige. Ska då somaliska 20-åringar få förtur till läkarutbildning :confused:

skaparn
2005-01-16, 18:02
Tja, studierna på högskolan sker till största del även de på svenska. Utländska tjejer har dessutom bättre betyg än svenska killar i snitt...

Att se till hur stor del av befolkningen som är av utländsk härkomst för att sedan kvotera in motsvarande andel på alla utbildningar kan bara bli fel. Säg att en miljon kineser i 40-årsåldern flyttar till Sverige. Ska då somaliska 20-åringar få förtur till läkarutbildning :confused:

Jag spekulerade som sagt bara. Men att högskoleprovet gynnar dem som har svenska som modersmål håller jag fast vid. Även en brutalt skärpt invandrare, som kan svenska mer än väl för att ta till sig en svensk universitetsutbildning, kan få problem med räfst, emancipera etc. Men detta är att dra saker till sin spets, jag kan inte tro att det är särskilt många som drabbas av detta så att det skulle rättfärdiga någon sorts kvotering.

Förstå mig rätt, jag avskyr kvotering. Försökte bara sätta mig in i hur förespråkarna tänker.

Bolio
2005-01-16, 18:28
Alltså det pågår ju FET kvotering i arbetslivet. Det är det man försöker motarbeta, att invandrare över huvud taget ska ha utbildningen, jobben får man ordna upp i efterhand. Det är praktiskt taget omöjligt att få jobb som invandrare, och det är faktiskt sant. Jag ser det i och för sig som en trevlig sak för invandrarna... man slipper bli utsugen av någon kapitalist. Och jag är inte heller för kvotering, men det sker ju hela tiden i motsatt ordning, både på blattar och kvinnor.

Mindek
2005-01-16, 20:16
Alltså det pågår ju FET kvotering i arbetslivet.

Jaså det gör det :confused: Källan till det är vadå, MånaFånas uttalanden om att hon är trött på att åka taxi med läkare och jurister från Uzbekistan eller?

Vore väldigt konstigt ifall invandrare till Sverige (som inte kommer av arbetsmarknadsskäl) nådde upp till samma förvärvsfrekvens som svenskarna. Att svenskar passar bätttre in på den svenska arbetsmarknaden är inte speciellt förvånande.

Bolio
2005-01-16, 20:31
Jaså det gör det :confused: Källan till det är vadå, MånaFånas uttalanden om att hon är trött på att åka taxi med läkare och jurister från Uzbekistan eller?

Vore väldigt konstigt ifall invandrare till Sverige (som inte kommer av arbetsmarknadsskäl) nådde upp till samma förvärvsfrekvens som svenskarna. Att svenskar passar bätttre in på den svenska arbetsmarknaden är inte speciellt förvånande.

Källan är främlingsfientlighet - vad annars? Men hur menar du med passar in?

Cilia
2005-01-16, 20:44
jag håller med Tolkia, det är den tolkningen jag har förstått att kvotering innebär också.

och med den utgångspunkten kan man hävda att män har varit kvoterade i väldigt många år i arbetslivet främst på högre positioner. Om man inte menar att det är naturligt att män automatiskt är bättre än kvinnor med samma meriter.

Vid studier visar det sig att kvinnor i allmänhet behöver ha bättre meriter än män för att nå samma positon.

Jag tror generellt att vårt samhälle skulle må bättre av att vara mer integrerat i olika former inte bara vad det gäller invandrare men det gäller att genomföra det på ett riktigt och bra sätt annars får det bara backlash och det kännar ingen på.

Mindek
2005-01-16, 20:46
Men hur menar du med passar in?


Utbildningar som är relevanta för arbetsmarknaden, förståelse för sociala koder, etc etc

Det är dessutom inte så att 0% av invandrarna har jobb och 100% av svenskarna. Skillnaden mellan olika invandrargrupper är dessutom stor.

JAM
2005-01-16, 20:48
"Deklarera att positiv särbehandling i antagningen till högskolan är ett måste för att uppnå ett jämlikt samhälle."

*bs*

Särbehandling för att uppnå jämlikhet :thumbup:
Haha, den där meningen var ju otroligt korkad. Herre gud!

Trance
2005-01-16, 20:52
Källan är främlingsfientlighet - vad annars? Men hur menar du med passar in?

Om två killar med exakt samma meriter söker jobbet, en kan språket mycket bättre samt har har samma kultur så skulle jag helt klart se det som en merit och förmodligen anställa honom först.

Sedan att folk med namn som verklar "utlänska" inte ens får komma till intervju är väl samma sak, de sållar direkt på antagandet att en "svensk" passar bättre till jobbet. Så att få jobb som invandrare är säkert mycket svårare, men det är också svårt att ändra på.

Sen, det bästa sättet att lära sig svenska är ju att interagera med svenskar. Det gör man aldrig om man måste sitta hemma i sitt invandrartäta kvarter på grund av att man inte får jobb.

Helt klart svårt dilemma, men allt är inte hellre främlingsfientlighet. En liten handlare som har t.ex. två säljare till sin tv-affär vill inte stå på barrikaderna och kvotera in någon som inte kan språket så bra.

Sen förstår jag att språket är inte allt nej.

Mindek
2005-01-16, 20:52
och med den utgångspunkten kan man hävda att män har varit kvoterade i väldigt många år i arbetslivet främst på högre positioner.


Det är fritt fram för kvinnor att bygga upp multinationella företag och ta med tjejgänget i styrelsen.

Om du ser historiskt på utbildning så har inte kvinnor varit så intresserade av teknik t.ex. Nu 2004 vill de ha gräddfil in i styrelserna och till chefsjobben. Än idag pluggar kvinnor mest trams, vore bättre att börja ändra där så kanske det är jämnt i styrelser etc. 2040 eller så.

Bolio
2005-01-16, 21:06
Utbildningar som är relevanta för arbetsmarknaden, förståelse för sociala koder, etc etc

Det är dessutom inte så att 0% av invandrarna har jobb och 100% av svenskarna. Skillnaden mellan olika invandrargrupper är dessutom stor.

Äh, jag orkar inte debattera men du har uppenbarligen inte någon större inblick i hur det är på "andra sidan". Jag som är bättre på svenska än de allra flesta svenskar, förstår "sociala koder" (vilket i själva verket betyder att man underkastar sig sociala levnadsregler och moral som man kanske inte alltid tycker är bra, vilket även gäller för en hel del svenskar) och allt vad en svensk gör. Ja, förutom att jag är svensk, har ett invandrarnamn och ser ut som en invandrare. Och det är riktigt svårt för mig att få jobb, jag har försökt och misslyckats varenda gång, även om jag är riktigt skicklig inom det jag håller på med (där utbildning spelar jätteliten roll på den här nivån), och då jag bevittnar hur svenska kompisar inom samma yrkesgrupp enkelt får jobb även fast jag är duktigare. Lyckligtvis är jag anställd utav mig själv nu och behöver inte tänka på den saken, men det är jävligt svårt att lyckas få jobb inom sitt kompetensområde som invandrare.

Bolio
2005-01-16, 21:09
Om två killar med exakt samma meriter söker jobbet, en kan språket mycket bättre samt har har samma kultur så skulle jag helt klart se det som en merit och förmodligen anställa honom först.

Sedan att folk med namn som verklar "utlänska" inte ens får komma till intervju är väl samma sak, de sållar direkt på antagandet att en "svensk" passar bättre till jobbet. Så att få jobb som invandrare är säkert mycket svårare, men det är också svårt att ändra på.

Sen, det bästa sättet att lära sig svenska är ju att interagera med svenskar. Det gör man aldrig om man måste sitta hemma i sitt invandrartäta kvarter på grund av att man inte får jobb.

Helt klart svårt dilemma, men allt är inte hellre främlingsfientlighet. En liten handlare som har t.ex. två säljare till sin tv-affär vill inte stå på barrikaderna och kvotera in någon som inte kan språket så bra.

Sen förstår jag att språket är inte allt nej.

Jag är bra på svenska, jag kan fungera ihop med svenskar socialt, men fortfarande ligger det en sorts skygg misstänksamhet gentemot mig hos svenska arbetsgivare... Det är bara så. Men jag har inte heller någon "lösning" på saken, jag ser det mest som tecken på kapitalets självupplösning.

aliquis
2005-01-16, 21:10
För varje person som kommer in med hjälp av "reserverade" papper kommer någon som studerat hårdare och skaffat bättre meriter inte in...
På just en högskola ser jag inte vitsen till en kvot eftersom man redan kommer in på vad man kan.
Men ni blandade ju in arbetsplatser i det hela, och där kommer som sagt INTE invandrare och kvinnor in på sina meriter, så där är ju en kvot en lösning för att tvinga företagen att inte sätta snea löner eller välja någon för annat än deras kunskap.

Varför kvinnor har lägre lön är väl bara galet, varför en invandrare har svårare att få jobbet kan ju kanske bero på att man sätter något värde i anpassning till samhället/social kompetens/.. eller vad man nu skall kalla det. Det behöver ju inte vara för att det är en invandrare i sig, utan mer för att det blir omständigare.

aliquis
2005-01-16, 21:13
Och för varje person som kommer in med hjälp av "svenskt namn" eller "svenskt utseende", kommer med allra största sannolikhet någon som studerat hårdare och kan mer inte in. Frågan om kvotering är ingalunda en fråga om något nytt. Kvotering utförs dygnet runt överallt i detta land. Invandrare får inte jobb för att dem är invandrare. Är inte det lika mycket kvotering?
Word.. som sagt, på en högskola är det ju redan rättvist, där ser jag inte vitsen till att låta någon smita före. Men på arbetsplatser fungerar det ju annorlunda.

Däremot kan man ju se det som en lösning för att öka kunskapen hos en del av befolkningen som eventuellt har lägre. Men många invandrare är ju välutbildade i sina hemländer också.

Vore väl intelligentare att öka antalet platser och stödet till personer som har svårt att klara av utbildningen. Det trista är väl bara om samhället spenderar pengar på det och de flyr utomlands efteråt, men det gör ju många svenskar också så :)

Bolio
2005-01-16, 21:13
Det är fritt fram för kvinnor att bygga upp multinationella företag och ta med tjejgänget i styrelsen.

Hur oerhört naivt (eller kanske tvärtom) låter inte det egentligen? Tror du verkligen att det är lika lätt för en kvinna att lyckas inom företagsvärlden som en man?

Om du ser historiskt på utbildning så har inte kvinnor varit så intresserade av teknik t.ex. Nu 2004 vill de ha gräddfil in i styrelserna och till chefsjobben. Än idag pluggar kvinnor mest trams, vore bättre att börja ändra där så kanske det är jämnt i styrelser etc. 2040 eller så.

Och om du vänder på det kanske du också kommer på att män alltid har haft en överordnad position i maktordningen mellan kvinnor och män, och det faktum att jobb som till största majoritet utförs av män också är jobb där man får mest betalt. Förövrigt är det år 2005, och vad menar du med trams?

Mindek
2005-01-16, 21:14
Varför kvinnor har lägre lön är väl bara galet


Inom samma jobb tjänar kvinnor ytterst marginellt mindre. Att kvinnor sen som kollektiv har c:a 80% av männens inkomst beror på att de jobbar mindre och oftare inom kommun och landsting.

Mindek
2005-01-16, 21:19
Äh, jag orkar inte heller hålla på och tjafsa en massa på nätet.

Bolio: Du säger ju hela tiden att du inte vill jobba. Arbetsgivarna kanske känner den attityden. Du vill ju inte vara någon slav under kapitalet.

Jaja, mitt sista inlägg på ett bra tag i denna debatt.

skaparn
2005-01-16, 21:21
fortfarande ligger det en sorts skygg misstänksamhet gentemot mig hos svenska arbetsgivare...

Dom kanske läst på Kolozzeum

jag är liksom emot lönearbetet i sin helhet

Skämt åsido, jag förstår vad du menar.

edit: Mindek hann före, men han verkade å andra sidan inte skämta.

Tolkia
2005-01-16, 22:41
Det är fritt fram för kvinnor att bygga upp multinationella företag och ta med tjejgänget i styrelsen.
Off topic: Det är i Sverige större chans att få en chefspost för en person som heter Göran än en person som är kvinna. Kvotering av "göran:ar", möjligen?

mini
2005-01-16, 23:05
Det är fritt fram för kvinnor att bygga upp multinationella företag och ta med tjejgänget i styrelsen.

Om du ser historiskt på utbildning så har inte kvinnor varit så intresserade av teknik t.ex. Nu 2004 vill de ha gräddfil in i styrelserna och till chefsjobben. Än idag pluggar kvinnor mest trams, vore bättre att börja ändra där så kanske det är jämnt i styrelser etc. 2040 eller så.

Det vore kul om du specificerade "trams". Omvårdnad? Pedagogik?

Metal_boy_
2005-01-17, 02:42
finns det arbete till nån över huvud taget idag?....har polare som aldrig får jobb och det trots utbildning..

tyvärr är det ju så att många inte vill anställa invandrare, då även om dom kan språket.