handdator

Visa fullständig version : Tips och råd tack !


pdc9
2005-01-15, 19:36
Jag börjar med att säga att jag är ny här och trots en del övervägande är jag osäker på om jag skriver detta i rätt del av forumet. Men jag hoppas jag kan får lite tips och råd ang min träning.

Jag är 24, har gått på gym i ca fyra år (varav ett år i början var ganska seriöst då jag till och med la till en måltid extra om dagen för att växa). Notera ordet "gått" för jag är inte på något sätt särskilt förtjust i gymmet (då menar jag inte just det jag går på, utan styrketräningen i allmänhet) och min träning hänger oerhört mycket på dagsformen och humöret. Men, jag vill ändå ha en kropp som jag inte ska behöva skämmas för. Har sett en del bilder på er här på forumet och jag siktar inte så högt men mer på en vältränad kropp med de rätta proportionerna. Utan att överdriva !

Går på gym 2-4 ggr i veckan (som sagt, beroende på hur många ggr jag orkar). Mina ben är det största problemet för jag är lång (195 cm) och när jag började gå på gym var benen det sista man tänkte på att träna. Nu vill jag gärna få lite tips på hur jag ska få massa på benen för jag har hört att har man långa ben är det också lite svårare (eller ?). En grej till, jag vill inte äta massa mer än jag brukar, eller är det omöjligt att få massa om man inte samtidigt käkar som fan ? ...

En sista grej också ... var hittar ni motivationen ?? eller rättare sagt, hur behåller ni den?? För visst får jag också ryck ibland och tränar bra under ett par veckor. Sen tröttnar jag, släpar mig kanske till gymmet men väl där kör jag träningspass på 30% av normal kapacitet....

Hoppas på lite hjälpsamma och bra svar. Tack !

Big_Vik
2005-01-15, 20:05
En grej till, jag vill inte äta massa mer än jag brukar, eller är det omöjligt att få massa om man inte samtidigt käkar som fan ?
Ja

Motivationen är något som måste få växa fram, min bara finns där. Den fanns där sen första gången jag steg in i ett gym, även om man hade andra mål/ideal på den tiden (disco :rolleyes: ) Självklart kommer det svackor, det är då man måste fundera över varför man gör det här, vad man vill uppnå och hur mycket man vill satsa. Skulle jag personligen inte finna glädje i träningen skulle jag säkerligen ägna mig åt något annat (CS) istället.

Lycka till! :cheers:

drkrupp
2005-01-15, 21:06
Mina ben är det största problemet för jag är lång (195 cm) och jag har hört att har man långa ben är det också lite svårare (eller ?).

Det tror inte jag. Jag är 190 cm lång och benen är - skulle jag tro - min bästa muskelgrupp. Men det kan ju bero på anlag och sådant också antar jag.

Zakath
2005-01-15, 21:52
För att öka i massa måste du äta mer än du gör av med, du måste inte äta extremt mycket men fortfarande en hel del!

Motivation är en svår grej, min motivation ökar för varje pass då jag kan TA I! Och inte är skadad.....
Att behålla motivationen kan vara knepigt utan struktur i träningen, därför tycker jag att du ska sätta upp ett par mål som är tidsbundna, exakta, realistiska och höga :thumbup: (stahlberg is da boss!)
En annan viktig grej är att inte ge efter för sådana "motivationsryck", håll igen lite istället så räcker motivationen så mycket längre!

capoje
2005-01-16, 00:21
Du får nog mer motivation om man får resultat men sen att träna med polare gör allt roligare, skulle inte alls ha ork o träna utan att ha sällskap.

hyppe
2005-01-16, 02:13
ifall man itne tycker det är kul från början när det gäller att träna (gäller alla sporter) så är det inte lika lätt att nå framgång... Du ska veta att det är mycket enklare ifall man njuter av varje träningspass :D

pdc9
2005-01-16, 10:39
Tack allihop ! :)

Med att sätta upp mål, menar ni att t.ex. mäta låret idag (ska man förresten mäta spännt eller avslappnat?) och sen sikta på en viss ökning i cm till om två månader ?
Vad kan då vara realistiskt (i cm) för mig som inte har särskilt stora ben ?

Hur många pass i veckan kan jag köra ben ? Har läst att om man tränar ordentligt så bör man inte köra samma muskelgrupp förrän en vecka senare, stämmer det ?

Har ni tips på några bra benövningar som framför allt ger massa ? om det nu finns någon som ger bättre massa än andra !?

Och som hyppe skrev, jag får väl ta och njuta när jag kör benen, blir svimfärdig och känner att benen inte orkar ta mig från gymmet till bilen... :thumbup:

Det blev många frågor igen... jag hoppas någon kan orka besvara alla ! :cheers:

Zakath
2005-01-16, 10:46
Tack allihop ! :)

Med att sätta upp mål, menar ni att t.ex. mäta låret idag (ska man förresten mäta spännt eller avslappnat?) och sen sikta på en viss ökning i cm till om två månader ?
Vad kan då vara realistiskt (i cm) för mig som inte har särskilt stora ben ?

Hur många pass i veckan kan jag köra ben ? Har läst att om man tränar ordentligt så bör man inte köra samma muskelgrupp förrän en vecka senare, stämmer det ?

Har ni tips på några bra benövningar som framför allt ger massa ? om det nu finns någon som ger bättre massa än andra !?

Och som hyppe skrev, jag får väl ta och njuta när jag kör benen, blir svimfärdig och känner att benen inte orkar ta mig från gymmet till bilen... :thumbup:

Det blev många frågor igen... jag hoppas någon kan orka besvara alla ! :cheers:



Eftersom det var jag som föreslog det här med mål så svarar jag:

Du kan sätta upp mål på olika sätt.

1, i mått t.ex öka 2cm runt benen etc. (denna är dålig tycker jag då det är ytterst svårt att veta)

2, öka X antal kg i vikt över en viss tidsperiod (denna är bra)

3, ta X antal kg i en viss övning (denna är nog min favorit :thumbup:) Speciellt att kombinera 2 och 3, när man ökar i styrka går man samtidigt upp i vikt!

Om du vill mäta så gör det med muskeln i spänt läge på största stället, mät alltid på samma sätt så att du kan jämföra måtten.


Bästa benövningen är överlägset knäböj, finns ingen övning som ger sån tillväxt och styrka! Se bara till att öva in rätt teknik först.

swarre
2005-01-16, 10:56
Tack allihop ! :)

Med att sätta upp mål, menar ni att t.ex. mäta låret idag (ska man förresten mäta spännt eller avslappnat?) och sen sikta på en viss ökning i cm till om två månader ?
Vad kan då vara realistiskt (i cm) för mig som inte har särskilt stora ben ?

Hur många pass i veckan kan jag köra ben ? Har läst att om man tränar ordentligt så bör man inte köra samma muskelgrupp förrän en vecka senare, stämmer det ?

Har ni tips på några bra benövningar som framför allt ger massa ? om det nu finns någon som ger bättre massa än andra !?


När det gäller mål tycker jag personligen att du sätta upp mål för hur mycket vikt du ska ta vid ett speciellt tillfälle. Speciellt nu i början av din benträning, då du växer mest i början. Kan inte svara på vad som skulle kunna vara realistiskt att öka i cm räknat (finns säkert andra som kan uppskatta bättre än jag :)) men jag tycker som sagt att du ska sätta upp viktmål i stället.

Jag kör ben ett pass i veckan, och vader ett pass i veckan. Självklart kan du köra samma muskelgrupp flera gånger i veckan, känn efter och se hur din kropp svarar. Mer än två gånger per vecka skulle jag inte rekomendera, men det är som sagt personligt och beror mycket på hur hårt du tränar. Ett förslag är att du tar det lite lugnt i början tillskroppen har vant sig.

Vad det gäller övningar så är det bara att kika i övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071)
Tycker även att du ska läsa Knäböj enligt Allan (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027). Finns även en del två.

Lycka till

Edit: Zakath var snabbare tror jag :thumbup:

pdc9
2005-01-16, 11:17
Tackar tackar ... det var snabba svar ! :)

Kanon också med länken till övningsbanken ... vissa övningar som jag läser om här på forumet visste jag inte ens vad de innebar eller såg ut... !

Jag återkommer väl om en dryg månad med förhoppningsvis goda resultat ! *flex*

pdc9
2005-01-16, 16:50
när det ändå finns så många som kommer med snabba och vettiga svar, passar jag på att ställa en fråga till ....

jag är som sagt 195 cm... väger mellan 91-93 kg.... tanken är nu alltså att jag ska börja ta tag lite i gymmandet och framför allt köra benen för att få lite massa. Jag ska kanske försöka äta lite mer än vanligt också. Är det orealistiskt att sikta på 100kg.... och framför allt, om jag nu anstränger mig så mycket för att komma upp till 100 ... hur svårt är det sen att behålla den nivån ? viktmässigt tänker jag då, måste jag fortsätta äta mer än jag egentligen känner för ? eller rasar jag tillbaka till nuvarande vikt om jag sen inte "ägnar hela mitt liv" (en överdrift så klart men om ni läser mina tidigare inlägg i tråden så förstår ni vad jag har för inställning till gymmet) åt att behålla de 100 kg ?!

Zakath
2005-01-16, 16:55
100kg är inte orealistiskt på något sätt, satsa på 1-2kg/månad.
Det blir lättare att äta mycket när du vant dig, men om du helt skiter i kosten så kommer du tappa i vikt (om du inte äter massa skräpmat istället ;))

pdc9
2005-01-16, 17:17
nja...det lär inte bli mycket skitmat.... försöker vara försiktig med att inte dra på mig vikt på fel ställe om man säger så !!

JAM
2005-01-16, 19:22
En sista grej också ... var hittar ni motivationen ?? eller rättare sagt, hur behåller ni den??
Intressant fråga det här. För egen del handlar det helt enkelt om att jag tycker att det är jäkla roligt att styrketräna. Desto mer jag lär mig, desto roligare blir det.

Vidare mår jag bra av att träna, äta och sova vettigt. Sitter t ex aldrig på dagens sista föreläsning med dunkande huvudvärk som andra.

Jag går inte till gymet för att jag "måste", utan för att jag vill dit. :bpump:

swarre
2005-01-16, 21:24
tanken är nu alltså att jag ska börja ta tag lite i gymmandet...

Ännu en nyttig (?) tråd (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36259&highlight=heter+gymma) ;)


Vad det gäller viktökningen så låter 100 kiloa bsolut inte som något orealistiskt mål. Med vilja och ett bra upplägg fixar du det! Självklart är det dock så att du bör fortsätta med träningen och att sköta kosten om du ska kunna bibehålla den standarden.

pdc9
2005-01-16, 23:12
swarre, gymma kanske låter lite löjligt men helt ärligt så känner jag ingen som inte säger så ... möjligtvis att någon ibland säger "pumpa" men annars är "gymma" det vanligaste ! :)

Når jag 100 kg så lägger jag absolut inte av med gymmandet ( :D )... men jag vill helst inte fortsätta tänka på att äta ett mål extra om dagen osv .. det känns nämligen helt onaturligt för mig att äta extra måltider... för mig är det lunch och middag som gäller.

JAM, härligt för dig att du känner sån glädje med gymmet. Jag klagar väl rätt mycket men när jag sen inte går på några veckor (semester och likn) så saknar jag gymmet. Så det är väl lite hat-kärlek där kanske ... hehe :love: :smash:

swarre
2005-01-16, 23:21
swarre, gymma kanske låter lite löjligt men helt ärligt så känner jag ingen som inte säger så ... möjligtvis att någon ibland säger "pumpa" men annars är "gymma" det vanligaste ! :)

Når jag 100 kg så lägger jag absolut inte av med gymmandet ( :D )... men jag vill helst inte fortsätta tänka på att äta ett mål extra om dagen osv .. det känns nämligen helt onaturligt för mig att äta extra måltider... för mig är det lunch och middag som gäller.

Om du läser mitt senaste inlägg i den tråden så vet du vad jag tycker om det utrycket, men tycker du om det så varsågod, det viktiga är trots allt ATT du tränar :)

För min del har det blivit en del av vardagenatt äta ett par "extramål". Det blir inte lättare och mer naturligt med tiden? Att du kommer in i andra vanor?

pdc9
2005-01-17, 11:17
Om du läser mitt senaste inlägg i den tråden så vet du vad jag tycker om det utrycket, men tycker du om det så varsågod, det viktiga är trots allt ATT du tränar :)

läste ditt inlägg i tråden om ordet "gymma" .... jag antar att vi som inte är överdrivet biffiga och tar gymmet som en grej för att hålla oss i godkänd form kan kalla vår träning för "gymmande". Att kalla det "träna bodybuilding" skulle i mitt fall vara lite löjligt, just eftersom jag inte tar det allt för seriöst !

Någon discobyggare är jag iaf definitivt inte, kanske framför allt för att jag inte går på disco eller likn ställen där folk (väldigt många har jag sett när jag väl gått) tar på sig spännis t-shirts trots att det är hundra minusgrader ute... jaja... men var och en får ju träna av vilken anledning man vill...

Metal_boy_
2005-01-17, 15:03
För att bli stor så är tyvärr sanningen det att den största inverkan på det är hur du lever utanför gymet. Ät helst 4-5-6ggr utöver efterträningsdrinken för att hålla ditt blodsockernivå i en anabol fas tillsamans med mycke protein. Ät bra mat oavsett om du bulkar eller deffar fast i olika mängd. Glöm inte att äta bra fett och långsamma kolisar om det inte gäller direkt efter ett träningspass.