handdator

Visa fullständig version : Ljud***** hjälp mig! ;D


aliquis
2005-01-15, 19:12
Min receiver har nog fått damp, började med att hela ljudtjosanet "brummade"/dörrade en massa. Trodde först det var sladden till subben som hade hamnat lite olämpligt så jag provade att dra ut den o grejer, sedan visste jag att vi hade lyft den innan så jag funderade på om elementet eller någon dämpning eller något hade kunnat hamna konstigt, lindade även ihop signalkabeln för att på så vis korta ner den lite (6m).

Nåja, nu drog jag ut subben helt, och till min förvåning kvarstod problemet så fort man höjde volymen lite. Drag ur receivern o satte den i uttaget före en massa annat, men det låter skit fortfarande.

Det kan väl bäst beskrivas som att det fungerar bra tills man närmar sig en viss ljudnivå, då ökar "dörrandet" snabbt för att bara bli skit väldigt snabbt. Typ som om men hade 50hz brum i subben och vred upp volymen på max. Idéer? På receiver? sydkrafts fel? ;D. Musiken kommer visserligen från datorn men då via coax....

Hum.. det fick mig att fundera på det och ändå prova med DVDn, inget brum. Kanske skulle prova att reboota datorn.

ölobrännvin
2005-01-15, 19:17
Det verkar vara ett gnostiserande oljud som har lagt sej i själva kablarnma och då är enda boten att köpa ny kablar....hemskt men sant...

aliquis
2005-01-15, 19:19
ölobrännvin: Men mina kablar som skulle vara 100% gnostiseringsfria :(

Startade om datorn, problemet återstår. Är väl trasigt ljudkort eller efterblivet os (kör windows sedan en fyra dagar tillbaka).. håhåjaja. Kanske är för jag letade och kikade på urlen till det där E-MU-kortet idag? ;D

Spiffy
2005-01-15, 19:23
Kanske kan vara en jordslinga från antennkabel som gör att det brummar.
Testa ryck ut antennkabeln och se om det hjälper.
Det där dörrandet förstår jag inte hur det låter.

Spiffy
2005-01-15, 19:25
Skaffa en bättre coax kabel kan kanske också fixa problemet.

aliquis
2005-01-15, 19:48
heh, min koaxkabel från datorn är stereopropptjosan till 2x rca modell lakritssnöre. Den har låtit förr! :)

antennkabeln är bara en sådan ful plastgrej i T-modell.

En kille är skyldig mig sitt audigykort så det löser sig väl ändå, ingen vet var det är bara ;D

ölobrännvin
2005-01-15, 20:59
Men det låter ju ändå som om det skulle vara nåt med nån kabel och då förmodligtvis inte en högtalarkabel alltså. Så prova att byt ut den kabeln som ser ut att ha mest kompliserad anslutnings mojäng ! :cheers:

Spiffy
2005-01-15, 21:18
testade du ta ut antenn sladden?
Testa flytta runt på din kabel från datorn till receivern, och se om det försvinner när du flyttar runt på den.

aliquis
2005-01-15, 21:44
doh... windows hade fått för sig att använda mikrofonen som output i mixern bara... råkade höra knapptryckningarna i tangentbordet och då kom jag på det. Fråga mig inte varför helt plötsligt, kanske varit så sedan jag installerade skiten bara att jag inte har haft någon volym på. Nu är det iaf fixat, var lite knepigt att hitta det dock.

Problemet var alltså att när volymen blev tillräckligt hög räckte det för att micen skulle ta in det och spela upp det något högre.. och tja..

aliquis
2005-01-16, 11:39
Men bra att det inte sparas heller utan att skiten slår på micen varje gång man rebootar. Någon som har en lösning?

Piranha
2005-01-16, 11:44
Jag skulle börja med att kolla alla signalkablar , även bryggorna på baksidan av stärkaren ifall du har en med "Direct Drive" , sen se till att datorn sitter i ett jordat uttag för ifrån den kommer det massor av störningar , jag skulle heller inte rekomendera en coax emellan dator och stärkare utan hellre välja toshlink ( optisk ) som inte överför störningar.