Visa fullständig version : Ytterligare ett kostschema
bonydrop
2005-01-15, 18:37
Tänkte att det kunde vara bra att få lite åsikter på hur jag äter. Själv tycker jag att jag äter ganska bra, men det kan ju alltid bli bättre.
19 år, 1.82 m, 80 kg, tränat i ett drygt halvår.
10.00 Frukost: Havregrynsgröt (2.5 dl havregryn), 30 g vassle
12.30 Lunch: Ris eller pasta med kycklingfilé eller tonfisk och grönsaker och nån frukt. (Ca 70-80 g kolhydrater och 30-40 g protein)
14.00 Innan träning: 30 g vassle, 70 g maltodextrin
15.00 Efter träning: 30 g vassle, 70 g maltodextrin
15.30: 40 g mixade okokta havregryn med 2 dl mjölk.
16.00: 2-3 vita bröd med pålägg som hamburgekött, ett glas mjölk.
16.30: Middag: Det som lagas. Tex Spaghetti och köttfärsås, potatis och kött, eller samma som lunch. Med en del grönsaker + frukt (Ca 70-80 g kolhydrater och 30-40 g protein)
19.00 Mellanmål: 2 grova bröd med 2 stekta ägg. En frukt.
22.00 Mellanmål: 50 g torrostade jordnötter, 1.5 dl mjölk.
24.00 Kvällsmat: Kasinbaserat protein med 30 ml rapsolja och 1 grovt bröd.
Så ser det ut på träningsdagarna. Icke-träningsdagar ser likadana ut förutom målen med snabba kolhydrater och protein runt träningen. Då äts det mer långsamma kolhydrater på olika ställen på dagen. Vatten dricks till måltiderna då det inte står mjölk :)
Tacksam för lite åsikter om vad som kan förbättras
King Grub
2005-01-15, 18:42
det kan ju alltid bli bättre.
Nej. http://www.stopstart.btinternet.co.uk/sm/winker.gif
bonydrop
2005-01-16, 14:56
Det var ju kul att höra dig säga det :cool:
Men en sak jag hört är att man kanske ska undvika att äta för mycket fett och kolhydrater under samma mål, stämmer det? Jag tycker det är svårt att bara äta fett och protein för jag tycker inte det mättar nästan någonting, så jag har ju i princip kolhydrater i alla mål. Är det någon nackdel?
King Grub
2005-01-16, 15:02
Nej, det är ingen nackdel. För mycket kanske stämmer, men det har inte du.
bonydrop
2005-01-16, 15:24
Okej det var bra. Då fortsätter jag och äter som jag gör bara ;). Kanske snittar på en viktuppgång på ca 1 kg i månaden just nu och det känns ganska lagom. Har tidigare gått uppp 13 kg på ett halvår så nu får det gå lite långsammare. Tack för svaren
Genomtänkt!
Blir du väldigt mätt efter alla småmålen efter träningen?
bonydrop
2005-01-16, 20:36
Jo det kan man ju lugnt säga :D , först så blir jag ganska mätt när jag tar efterträningsdrinken, sen går det andra helt okej, men själva middagen känns i magen, men det e bara att stoppa i sig :eating:
MyungChul
2005-01-17, 18:29
hur mycket vatten dricker du under träningen? eftersom det har en viss mättnadskänsla också, och då har du även före OCH efterdrink. hur mycket vatten har du i dessa?
bonydrop
2005-01-17, 21:21
hur mycket vatten dricker du under träningen? eftersom det har en viss mättnadskänsla också, och då har du även före OCH efterdrink. hur mycket vatten har du i dessa?
Man kan väl säga att jag dricker ca 6 dl vatten innan och efter träning till mitt malto+protein. Sen dricker jag också ca 6 dl rent vatten under träningen, så ja magen känns väldigt full ett tag där :).
Kan tilläga att sen jag började äta på det här sättet (med betydligt mer kolhydrater efter träning, i halvtimmesintervalller) så känns det som att träningen går bättre. Efter att ha stått stilla ett tag i en del muskelgrupper har jag börjat öka igen. Självklart kan det ha andra orsaker också, men det här kan ju vara en.
Tänk om man ändå skulle kunna äta sådär, J*VLA skola
bonydrop
2005-01-18, 01:00
Hehe jo jag vet, jag gick ut gymnasiet förra året och sen dess har det i princip inte blivit någonting, inget plugg, inget arbeta, bara va hemma o göra vad man vill :). Då har man all tid i världen för att planera kost och träning.
Värre kommer det nog bli nästa höst när jag flyttar hemifrån och börjar plugga igen, men till dess: :eating: :bpump: :eating: :sleep:
Det enda jag kom å tänka på var mixxningen av havregryn. Varför inte koka? Har för mig att GI:t blir väldigt mkt högre vid mixning istället för kokning.
Det enda jag kom å tänka på var mixxningen av havregryn. Varför inte koka? Har för mig att GI:t blir väldigt mkt högre vid mixning istället för kokning.
Men det är ju fortfarande exakt samma näring och energimängd så
om GI sänks eller höjs lite är hemskt obetydligt. Men ska man vara
jävligt petig här så är det bra med ett högre GI i det målet eftersom det
ligger i nära anslutning till gympasset.
Matschemat är förmodligen ett av dom bästa jag sett :thumbup:
King Grub
2005-02-07, 06:53
Timmarna efter träning är det bara genomtänkt och BRA att höja GI:t genom att äta okokta gryn i stället för gröt!
bonydrop
2005-02-07, 12:45
Matschemat är förmodligen ett av dom bästa jag sett :thumbup:
Det tackar man för ;). Enda problemet just nu är nog att jag äter lite för mycket, då jag kanske gått upp lite för mycket i vikt det senaste, men det ska jag reglera med att lägga in mer cardio nu.
För övrigt tycker jag det här funkar väldigt bra för mig och jag ökar hyfsad bra
kom över denna tråd och blev sjukt imponerad av ditt kost upplägg. Hur mkt kcal blir de totalt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.