handdator

Visa fullständig version : Simning


phillimon
2005-01-15, 14:30
Jag funderar på att börja simma ca en 3 gånger i veckan. Innan har jag kört lite trappmaskinen varvat med lite styketräning men har inte kännt att det gett så mycket. Det jag vill uppnå med simmningen är att bränna fett samt självfallet bygga muskler. Är simmningen något ni skulle föreslå eller är andra motionsformer mer effektiva?

jakke
2005-01-15, 14:34
Som gammal simmare kan jag väll säga att dina pecs,triccar,axlar och lats kommer växa lite.. Men det är ju lite jämfört med att styrketräna.. Som Cardio är det väll lika bra som ngt annat..

Wooch
2005-01-15, 14:40
Dessutom är det lindrigt mot leder, till skillnad från andra motionsformer. Samt att hela kroppen får arbeta. :thumbup:

phillimon
2005-01-15, 14:51
Någon form av simmingsform som är att föredra?

King Grub
2005-01-15, 14:54
Jag varierar med simning som konditionsträning ett par gånger i veckan; alldeles ypperligt effektivt och med en efterföljande, skön trötthet på rätt sätt. Crawl och fjäril har högre energiförbrukning är bröstsim, om det är det du är ute efter (och har tekniken så du inte stumnar efter 25 meter).

Mall
2005-01-15, 15:05
Fjäril och är ju helt klart det du ska simma ifall du vill bränna fett. Men det är nog ingenting du simmar i en timme eller så. Frisim är det enda simsättet som du kan hålla hög intensitet med under en lång tid. Förutom lite snyggare överkropp kommer du ju definitivt få en smidigare kropp, vilket inte är helt fel ;)

phillimon
2005-01-15, 16:04
Jo tänkte väll också att frisimm var den formen som skulle vara bäst... Tyvärr har jag så dålig teknik att jag bara årkar 1 eller 2 längder innan jag måste vila lite... Förhoppnigvis blir den bättre med tiden.

Mall
2005-01-15, 16:14
I början är andningen kass men så snart man fått upp lungorna och den tekniken så får du ut mer ut träningen.

jakke
2005-01-15, 16:23
Fjäril och är ju helt klart det du ska simma ifall du vill bränna fett. Men det är nog ingenting du simmar i en timme eller så. Frisim är det enda simsättet som du kan hålla hög intensitet med under en lång tid. Förutom lite snyggare överkropp kommer du ju definitivt få en smidigare kropp, vilket inte är helt fel ;)
Jag skulle vilja se någon som inte gått i simning simma fjäril nå mycket mer än 100 meter utan att dö.. Det är mkt jobbigt..

Jompi
2005-01-15, 16:26
Går fjäril snabbare än alla andra stilar eller?

jakke
2005-01-15, 16:39
Går fjäril snabbare än alla andra stilar eller?
Nej, det går långsammare än crawl. Dock jobbar du med ganska stora rörelser under vattnet(=jobbigt)

Mall
2005-01-15, 17:00
Fjäril är lätt det långsammaste simsättet ifall du inte kan tekniken, vilket tar mycket träning för att komma under full med.

phillimon
2005-01-15, 17:02
Funderar på att helt pause med styrketräningen och bara simma i någon månad för att känna hur det känns i kroppen osv... Personligen känns det som om man får ut mer av en timme i vattnet än en timme på trappmaskinen.

Bucyrus
2005-01-15, 18:24
Funderar på att helt pause med styrketräningen och bara simma i någon månad för att känna hur det känns i kroppen osv... Personligen känns det som om man får ut mer av en timme i vattnet än en timme på trappmaskinen.
Varför inte prova att trampa vatten!........Då får du ju två övningar i en :thumbup: / H. (själv GAMMAL simmare) :)