handdator

Visa fullständig version : Hjälp Ang Digital kamera köp


isakssonmartin
2005-01-15, 11:10
hej sitter och fundrerar ang digital kamera

vad tycker ni har tittat på en ollympus MJu-400 med 4 mpixlar 3xopisk zoom (räknar inte digital zoom)

(tycker det räcker med 4mpixlar är inte proffs fotograf eller nåt sånt)

Denna kostar typ 2300sek finns´det någon annnan kamera i samma pris klass
då denna även kräver att man köper med ett hyfsat minnes kort xd eller vad de heter (400spänn)

Men då jag redan har en massa compact flasch kort hemma så undrar jag om det finns någon annan i samma pris klass som antinen är bättre eller har CP minnes kort så man slipper den investeringen

tacksam för råd mvh martin

Mental
2005-01-15, 11:19
Canon PowerShot A85 kanske?
Jag gillar den, är lite av en Canon fan när det gäller kameror.

Lizard
2005-01-15, 11:52
1. Ju mindre kamera desto bättre. Till slut orkar man inte eller i vissa fall vågar man inte ta med sig en tung klump i fickan.
2. Upplösningen är inte så viktig som du tror. Kvaliteten är i allmänhet bättre eller lika bra som en vanlig analog hobbykamera.
3. Stort zoomomfång är nåt man hittat på som försäljningsargument. Ingen fotograf jag känner (jag skyter sällan men här har jag duktigt torrt på fötterna) har zoom på någon kamera. De två standardlinserna i en vanlig yrkeskamera är 35mm för allmänna bilder (på en fest t ex) och en 80mm för porträtt. Det innebär att din zoom gott och väl klarar sig med att bara vara från lite vidperspektiv till helt raktecknande, dvs skala 1:1.

De flesta har sin digitalkamera till samma saker som de har sin analoga. Det brukar betyda lite festbilder, resor och familjebilder. Kungsörnar i flykt, interiörbilder från signalvätska i hjärnan och månens baksida kan du troligtvis lämna till andra och spara pengarna till proteinpulver i stället.

Lizard

obesogen
2005-01-15, 11:56
1. Ju mindre kamera desto bättre. Till slut orkar man inte eller i vissa fall vågar man inte ta med sig en tung klump i fickan.
2. Upplösningen är inte så viktig som du tror. Kvaliteten är i allmänhet bättre eller lika bra som en vanlig analog hobbykamera.
3. Stort zoomomfång är nåt man hittat på som försäljningsargument. Ingen fotograf jag känner (jag skyter sällan men här har jag duktigt torrt på fötterna) har zoom på någon kamera. De två standardlinserna i en vanlig yrkeskamera är 35mm för allmänna bilder (på en fest t ex) och en 80mm för porträtt. Det innebär att din zoom gott och väl klarar sig med att bara vara från lite vidperspektiv till helt raktecknande, dvs skala 1:1.

De flesta har sin digitalkamera till samma saker som de har sin analoga. Det brukar betyda lite festbilder, resor och familjebilder. Kungsörnar i flykt, interiörbilder från signalvätska i hjärnan och månens baksida kan du troligtvis lämna till andra och spara pengarna till proteinpulver i stället.

Lizard

Förlåt om jag stjäl tråden lite...allt det där låser ju vettigt lizard, men du skulle inte kunna rada upp några bra modeller?

isakssonmartin
2005-01-15, 12:44
ja tack det var liksom det som var hela iden :D
och jag sa ju precis att det räcker med 4.0mpixlar

och att jag inte är en proffsfotograf

raZmus
2005-01-15, 13:00
Jag kommer kopa Sony Cybershot DSC T3, da jag som Lizard sager varken ska fotografera signalvatska i hjarnan eller baksidan av manen. Liten smidig, stoooor display och sa far jag en docka till, yay. En svart blir det nog.

Arnesson
2005-01-15, 13:01
Jag kommer kopa Sony Cybershot DSC T3, da jag som Lizard sager varken ska fotografera signalvatska i hjarnan eller baksidan av manen. Liten smidig, stoooor display och sa far jag en docka till, yay. En svart blir det nog.

Vad är skillnaden mot T1?
Jag har nån polare som ville ha T1 istälet, han sa att det var samma kamera, fast de hade gjort nå dumma uppdateringar till T3.

Har du nån koll?

ante
2005-01-15, 13:05
Kör på en Canon Ixus 30, A75 eller A85. Alternativt en Sony kamera.

Mju 400 är förresten en gammal modell, ersättaren heter Mju 410.

Nackdelen med Olympus är lång startid och lång tid mellan bilder. Samt dyra minneskort.

Pudzianovski
2005-01-15, 13:58
Kolla upp batteritid...laddare...vad folk tycker om den modell du är intresserad av...hur smidig den är med datorn. osv osv.

På pricerunner tex.

ante
2005-01-15, 16:23
En Canon i A-serien skulle nog passa dig bra. Har själv en A80, och den är perfekt för mig. Bra batteritid, ligger bra i handen, bra bilder och prisvärd.

Har du några krav på storleken ?

EDIT: en A85 är nog perfekt för dig, om du tycker storleken är ok. Den är inget man har i jeansfickan, men å andra sidan ligger den bättre i handen.

isakssonmartin
2005-01-16, 17:38
jag tror jag tar en canon
A85 om det inte finns någon som tycker att det finns ett bättre alternativ

vad säger ni om typ 3.2mpixel kamera är 4.0 så mkt bättre ???

Frantic
2005-01-16, 17:57
Ska du ha en A85 så ska du veta att den inte är snabb... Det tar ett bra tag från det att man trycker på avtryckaren tills det att kortet tas. Men den tar bra bilder! Ska du ha en A85 så "måste" du även köpa laddningsbara batterier så där ryker några hundralappar. De äter upp fyra vanliga batterier på nolltid

Jag har nyss sålt min A85 och ska ist inhandla en Konica Minolta Dimage G400. Den är mindre och mycket snabbare. Pris: Ca 2500

Makk
2005-01-16, 17:58
Köpte precis en Sony DSC-W1.. riktigt nöjd! Den har fått fina recensioner också!! Läs bl.a. på www.smartson.se.. där du f.ö. kan hitta tester på det mesta!

Ett annat tips om du inte visste det är att beställa på pixmania.com.. bra priser, snabb leverans m.m...

isakssonmartin
2005-01-16, 18:46
ok eftersom jag har barn så krävs det att den i princip tar bilden så fort man knäpper på knappen lutar lite åt SONY DSC_W1 men alla tips tas gärna emot kan inte riktigt bestämma mig :confused:

Pudzianovski
2005-01-16, 18:54
Jag har en Sony W1 och tycker den är kanonbra. OM du köper denna kamera så föreslår jag att du köper till ett "minst" 256mb memorystick PRO eftersom det krävs för att kunna filma i bästa upplösningen.

Tycker kameran är bra. Lätt att föra över kort. Har du XP behöver du bara koppla sladd emellan så kommer det upp en extra enhet i utforskaren. Batteritid är helt ok och den använder sig av vanliga (de vanligaste..vad de nu heter) batterier. Har köpt till en vanling GP Bank laddare och 6 st 1800mph batterier.

Bra kamera helt enkelt. :cheers:

En negativ sak är att minneskorten till Sony ofta är dyrt.

ante
2005-01-16, 19:07
ok eftersom jag har barn så krävs det att den i princip tar bilden så fort man knäpper på knappen lutar lite åt SONY DSC_W1 men alla tips tas gärna emot kan inte riktigt bestämma mig :confused:

tyvärr så är alla digitalkameror sega som fan när det gäller sånt, digitala systemkameror undantaget.

yaddan
2005-01-16, 19:12
Jag och två kompisar köpte varsin Sony DSC-W1 i höstas och vi är ganska missnöjda med dem pga av att man får så många suddiga bilder. Jag vet inte riktigt vad det beror på men ibland blir så många som var tredje bild ur fokus.

Pudzianovski
2005-01-16, 19:19
Jag och två kompisar köpte varsin Sony DSC-W1 i höstas och vi är ganska missnöjda med dem pga av att man får så många suddiga bilder. Jag vet inte riktigt vad det beror på men ibland blir så många som var tredje bild ur fokus.

Jag har aldrig haft det problemet. Jag har tagit kort i mörker som blev bra med. (ur fokussynvinkel då)

Du kanske inte läst instruktionsboken? ;)

yaddan
2005-01-16, 19:28
Hehe, jo vi har läst instruktionsboken alla tre, fipplat med slutartider men utan framgång. Jag tar mest fest-bilder med kameran och det kan vara så att jag inte håller kameran tillräckligt stilla men när jag jämför med kompisar som har andra kameror så får jag oproportionerligt många bilder med undermålig skärpa.

Nån dag, om jag orkar, ska jag testa kameran ordentligt och i nyktert tillstånd...

Pudzianovski
2005-01-16, 19:30
Närbild i ljus inomhus. Med Sonyn tagen av mig. (förminskat bilden så den får plats här på forumet)

ante
2005-01-16, 19:32
jag tror jag tar en canon
A85 om det inte finns någon som tycker att det finns ett bättre alternativ

vad säger ni om typ 3.2mpixel kamera är 4.0 så mkt bättre ???

3.2 mpixel räcker om man inte ska göra förstoringar större än A4, vilket nog inte så många gör.
Tex: Canon Ixus 30 är bättre än Ixus 40, mindre brus i bilderna och samtidigt billigare, samt snyggare design.

Vill du ha en snabb kamera ska du satsa på Ixus 30, 40 eller Sony DSC-P 100 eller W1. (Kommer dock en ersättare till P 100 i februari - P 200 eller nåt!?).

ante
2005-01-16, 19:38
tyvärr så är alla digitalkameror sega som fan när det gäller sånt, digitala systemkameror undantaget.

Ixus 30 och 40 från Canon har samma processor som Canons dyrare digitala systemkameror tex EOS 20-D (pris ca 15000 kr). Vilket innebär att de exempelvis startar och är redo att användas på ca 1 sekund.

Lät som reklam nästan... ;)

aliquis
2005-01-16, 20:37
mju400 är ju gammal, skall du ha en olympus finns nyare kameror. Men om du dessutom redan har CF-kort borde ju valfri Canon Powershot A* vara givet val?

aliquis
2005-01-16, 20:40
jag tror jag tar en canon
A85 om det inte finns någon som tycker att det finns ett bättre alternativ
vad säger ni om typ 3.2mpixel kamera är 4.0 så mkt bättre ???
Problemet är väl enbart att A75 är en A60 med 3.2mp som A70. På samma vis är A85 en A70 med 4mp, dvs inte en uppdaterad A80. A80 har vridbar lcd, det har inte A85. Vill du ha vridbar lcd måste du upp i A95 (även den 4mp).

Mycket bättre är den ju inte, inte ens säkert att en 4mp är bättre, men nu är väl inte canons 4mp dåliga så varför inte. Tror även både A75 och A85 har den mindre 1/2.5" CCDn medans A80 har 1/1.8". Antar att A95 har en större också.

aliquis
2005-01-16, 20:42
Utöver Sony gör väl även Casio lite småsnabba kameror? Vet inte om det gäller fokuseringen. Ricoh skryter ju med hur snabba de är men där får man ju undermålig bildkvalite istället ;D

isakssonmartin
2005-01-16, 21:35
men blir bilder med en ixus 30 godkända även i a4 format???
det blir inte brusigt och korningt ??

isakssonmartin
2005-01-16, 21:40
vad tycks om den vanliga Ixus 4.0 den som är lite mindre men utan optisk zoom men det verkade itne vara nödvändigt såg jag nån som skrev??

Frantic
2005-01-16, 21:42
Tips:
Gå in på www.fotosidan.se/forum och sök. Det finns många trådar om många kameror.

www.cyberphoto.se gör också tester!

ante
2005-01-16, 22:29
men blir bilder med en ixus 30 godkända även i a4 format???
det blir inte brusigt och korningt ??

Ja mig veterligen så blir det bra. Ska du däremot framkalla A3 så behöver du NOG en 4 mpixel kamera.

Kolla testbilder på www.cyberphoto.se

Optisk zoom skulle jag satsa på. Jobbigt att backa/gå framåt för att komma längre/närmare objektet man tänkt fotografera.

Ixus 30 och 40 är de enda Canon-kompakterna som har den snabbare processorn= snabb starttid och kort tid mellan bilderna (om jag kommer ihåg rätt!?).

Alltså skippa Ixus 4.0.

raZmus
2005-01-17, 00:30
http://www.steves-digicams.com/

aliquis
2005-01-17, 11:06
Heh, ja, 3.2mp räcker till 10x15, och förre pixlar brukar ju innebära LÄGRE brus, men jag tycker ändå du skall köra på 4 eftersom jag inte tror rätt 4mp kamera ger sämre bilder. Till A4 kanske det blir ok med 4mp men det hade ju kunnat bli bättre, och A3 med var sig 3.2 eller 4 är ju bara att glömma om man vill ha fotokvalite rätt igenom, Brukar väl sägas att 300dpi är bra kvalite och 200 är väl acceptabelt, dpi = dots per inces.

10 x 15cm = 4 x 6" = 4*300*6*300 = 2mp
A4 = 30 x 21 = 12 x 8" = 12*300*8*300 = drygt 8mp
A3 = 30 x 42 = 21 x 16" = 12*300*16*300 = 17mp

Åt andra hållet får du att 3.2mp ger 3200000/(12*8) = 33333. Roten ur 33333 = 182 dpi på ett A4.


Ixus 4 är väl bara en titta o tryck av kamera, på A*-modellerna kan du ju ställa in en del grejer manuellt.

Allt om digitalfoto testade familjekameror i senaste numret, om man ville greja själv tyckte de Canon A85(?) och någon fujikamera var bästa valet. Om man inte ville det utan ville ha allt helautomatiskt blev valet Olympus C-470.
De hade även en bild uppdelad i rutor med hur bildkvaliten var från de olika kamerorna, skillde en del i färger och detaljer. Men min högst personliga bedömning på just den bilden var väl att olympus > canon > fuji, en del kameror hade riktigt kass bild i jämförelse, typ ricoh.

Numero1
2005-01-17, 12:45
Jag kommer kopa Sony Cybershot DSC T3, da jag som Lizard sager varken ska fotografera signalvatska i hjarnan eller baksidan av manen. Liten smidig, stoooor display och sa far jag en docka till, yay. En svart blir det nog.
Jag köpte T1 i Japan för drygt ett år sedan! Är GRYMT nöjd....
Perfekt liten portabel partykamera. T3 är nog ännubättre..... :thumbup:

raZmus
2005-01-17, 17:25
Forhandlar med tyskarna just nu om de kan skicka en san istallet som plaster pa saren :P
Annars skiljer det anda inte sa mycket.

isakssonmartin
2005-01-19, 20:09
tjena igen satt och surfade digital kamror och såg då en mkt billig och verkar vara vetig kamera en Samsung digimax A400 med 4.0mpix och nästan 3xoptisk zomm (2.8) är samsung en bra och billiga (1810 kr troligen 1950 inklusive frakt)

någon som haft samsun kamror är de skräp oc man bör hellre satsa på en annan eller är de bra????
frågar er då jag inte pallar bli medlem på någon kamrea site eller läsa recensioner på tyska

tacksam för hjälp

porja
2005-01-19, 20:53
En Canon i A-serien skulle nog passa dig bra. Har själv en A80, och den är perfekt för mig. Bra batteritid, ligger bra i handen, bra bilder och prisvärd.

Har du några krav på storleken ?

EDIT: en A85 är nog perfekt för dig, om du tycker storleken är ok. Den är inget man har i jeansfickan, men å andra sidan ligger den bättre i handen.


Glöm inte Canon A95 som kostar några hundra lappar mer, % Mpixel, och bättre bildkvalitet

isakssonmartin
2005-01-20, 15:08
de flesta verka tycka att A95 är sämre än A85 även så i tester

porja
2005-01-20, 16:47
de flesta verka tycka att A95 är sämre än A85 även så i tester


Kolla betygen här då:

http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_a95

:cool:

isakssonmartin
2005-01-23, 20:38
tjena alla blev en MJU olympus 400 väder skyddad med 4.0mpix 3gånger optisk zoom en helt ok kamera faktisk

är hyfsat nöjd faktisk lite slö med att ta bilder men för 2500sek kan man ju inte få alt.

tack alla tips och hjälp.