handdator

Visa fullständig version : Deffa!!


x_emir_x
2005-01-14, 18:46
Hejsan!

Jag hade tänkt Deffa nu efter jul/nyår, fram till sommar.
Hade tänkt få bort den sista biten av magen som är kvar.
Jag vet att det inte funkar med "punktförbränning",
men magen borde ju kunna försvinna den med, eller hur?
Så det handlar alltså om och förbränna ca 2-4kg fett.
Här nedan finns min "kost-schema", som ni kan kommentera.
Skriv det som är bra och det som inte är bra, osv.
Tacksam För Svar!! :angel:

InFo:
Kille, 185cm, 70kg

Kost:

08:00 - Frukost: 2dl fibergryn, 3dl minimjölk, 2 fullkornskivor, 1 äpple

11:00 - Lunch: 50g parboiledris, 1 kycklingfilé, grönsaks-mix 250g

14:00 - Mellis: 250g keso, 1 tomat, 50g gurka, 200g blomkål, 1msk fiskolja

17:00 - EfterTräning: 5msk druvsocker, 4dl vatten

19:00 - Middag: 50g fullkornspasta, 1 tonfisk, grönsaks-mix 250g

21:00 - Kvällsmål: [mixer-dryck] 2 råa ägg, 2dl minimjölk, 1 banan

OBS! Jag tänker inte använda några kosttillskott så som: Whey Fuel, osv.
Föredrar vanlig kost, så lägg inte till några kosttillskott.
Som sagt! Tacksam För Svar!

Mvh - Emir

King Grub
2005-01-14, 19:01
Äter du inte någon form av protein efter träning så gör du ett gigantiskt misstag. Proteinsyntes stimuleras av träning, men enbart vid närvaro av aminosyror. Äter du inte någon form av protein efter träning förblir du i ett tillstånd av ren muskelnedbrytning och förlorar all positiv effekt av träningen.

""Exercise has a profound effect on muscle growth, which can occur only if muscle protein synthesis exceeds muscle protein breakdown; there must be a positive muscle protein balance. Resistance exercise improves muscle protein balance, but, in the absence of food intake, the balance remains negative (i.e., catabolic)."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):109-32. Exercise, protein metabolism, and muscle growth.

Vilken fullvärdig proteinkälla som helst fungerar i frånvaron av kosttillskott. En liter minimjölk ger över 30 gram protein, i lätt drickbar form.

I övrigt ser det helt okej ut näringsmässigt, även om jag skulle lagt en större del av dagens kolhydratintag efter träning, oavsett vad klockan är, för bättre återhämtning och för att stimulera glykogeninlagring och proteinsyntes.

Och råa ägg skulle jag inte ätit alls.

x_emir_x
2005-01-14, 19:25
Tjena King Grub!!
Alltid lika kul och få svar från dig.

1: Så 1L mjölk efter träninig, istället för kosttillskott?
Men är det verkligen bra och dricka så mycket mjölk under Deff??

2: 1L mjölk + 4-5msk druvsocker + 1 banan, är det bra efter träning?

3: Menar du att du inte gillar råa ägg, eller att jag borde skippa dem??
Det var iofs meningen att det skulle bli en drinkblandning med (banan, mjölk och ägg).

Tacksam för svar!!

Mvh - Emir


Äter du inte någon form av protein efter träning så gör du ett gigantiskt misstag. Proteinsyntes stimuleras av träning, men enbart vid närvaro av aminosyror. Äter du inte någon form av protein efter träning förblir du i ett tillstånd av ren muskelnedbrytning och förlorar all positiv effekt av träningen.

""Exercise has a profound effect on muscle growth, which can occur only if muscle protein synthesis exceeds muscle protein breakdown; there must be a positive muscle protein balance. Resistance exercise improves muscle protein balance, but, in the absence of food intake, the balance remains negative (i.e., catabolic)."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):109-32. Exercise, protein metabolism, and muscle growth.

Vilken fullvärdig proteinkälla som helst fungerar i frånvaron av kosttillskott. En liter minimjölk ger över 30 gram protein, i lätt drickbar form.

I övrigt ser det helt okej ut näringsmässigt, även om jag skulle lagt en större del av dagens kolhydratintag efter träning, oavsett vad klockan är, för bättre återhämtning och för att stimulera glykogeninlagring och proteinsyntes.

Och råa ägg skulle jag inte ätit alls.

stybb
2005-01-14, 19:53
Tjena King Grub!!
Alltid lika kul och få svar från dig.

1: Så 1L mjölk efter träninig, istället för kosttillskott?
Men är det verkligen bra och dricka så mycket mjölk under Deff??

2: 1L mjölk + 4-5msk druvsocker + 1 banan, är det bra efter träning?

3: Menar du att du inte gillar råa ägg, eller att jag borde skippa dem??
Det var iofs meningen att det skulle bli en drinkblandning med (banan, mjölk och ägg).

Tacksam för svar!!

Mvh - Emir

Råa ägg kan innehålla ganska friskt med bakterier...

efter träning så kan du dricka nån liter mjölk och käka en banan eller 2 även om det inte är det optimala.. varför så rädd för tillskott?

x_emir_x
2005-01-14, 19:57
Okej! Då får jag väl skippa råa ägg, koka dem kanske??
Jag är inte rädd för tillskott, utan jag får rätt mycket akne utav det.
Dessutom så kostar det en hel del!!

Mvh - Emir

Råa ägg kan innehålla ganska friskt med bakterier...

efter träning så kan du dricka nån liter mjölk och käka en banan eller 2 även om det inte är det optimala.. varför så rädd för tillskott?

King Grub
2005-01-14, 20:23
1. Ja, mjölk är bra, om det är lågfettsprodukter. Kalciumet i mjölkprodukter har en kraftigt fettförbrännande effekt.

2. Det är helt okej! Mjölk innehåller både kasein och vassle, och båda dessa proteiner stimulera proteinsyntes efter träning. Visst går t ex en burk tonfisk i vatten efter passet lika bra proteinmässigt, men efter passet är flytande föda oftat att föredra.

x_emir_x
2005-01-14, 20:31
Tjena!!

Där ser man!! Jag lär mig nått nytt varje dag.
Jag är verkligen tacksam för svaret!!

Mvh - Emir


1. Ja, mjölk är bra, om det är lågfettsprodukter. Kalciumet i mjölkprodukter har en kraftigt fettförbrännande effekt.

2. Det är helt okej! Mjölk innehåller både kasein och vassle, och båda dessa proteiner stimulera proteinsyntes efter träning. Visst går t ex en burk tonfisk i vatten efter passet lika bra proteinmässigt, men efter passet är flytande föda oftat att föredra.

x_emir_x
2005-01-14, 21:40
Tjena King Grub!

Så här ser min KOSTSCHEMA ut, just nu!
Jag är Tacksam om du kan kolla genom och rätta till mig, ifall nått inte stämmer.

Måndagar/Onsdagar/Fredagar, har jag styrketräning och då äter jag så här:
--------------------------------------------------------------------------
MÅNDAG ONSDAG FREDAG
--------------------------------------------------------------------------
08:00 - Frukost: 2dl fibergryn + 2dl minimjölk + 2 fullkornskivor + 1 äpple

11:00 - Lunch: 1dl parboiledris + 1 kycklingfilé + mixade grönsaker 250g

14:00 - Mellis: 250g keso + 1 tomat + 50g gurka + 100g blomkål + 1msk olivolja

17:00 - Träning: [återhämtningdryck] 8dl minimjölk + 4msk druvsocker + 1 banan

19:00 - Middag: 1dl fullkornspasta + 1 tonfisk + mixade grönsaker 250g

21:00 - Kvällis: 2 kokta ägg + 1 tomat + 50g gurka + 100g spenat

Totalt kostintag:
Protein 205 g
Fett 55 g
Kolhydrater 330 g
Kalorier 2,650 kcal
--------------------------------------------------------------------------



Tisdagar/Torsdagar/Söndagar, har jag powerwalk och då äter jag så här:
--------------------------------------------------------------------------
TISDAG TORSDAG SÖNDAG
--------------------------------------------------------------------------
08:00 - Frukost: 2dl all-bran + 4dl lättfil + 2 fullkornskivor + 1 apelsin

11:00 - Lunch: 1dl parboiledris + 1 kycklingfilé + mixade grönsaker 250g

14:00 - Mellis: 250g keso + 1 tomat + 50g gurka + 100g blomkål + 1msk fiskolja

17:00 - Middag: 1dl fullkornspasta + 1 tonfisk + mixade grönsaker 250g

20:00 - Kvällis: 2 kokta ägg + 1 tomat + 50g gurka + 100g broccoli

Totalt kostintag:
Protein 185 g
Fett 55 g
Kolhydrater 230 g
Kalorier 2,150 kcal
--------------------------------------------------------------------------

Lördagar har jag ätardag!!!
Dricker ca 2-3 Liter vatten/dag!!

MVH - Emir

King Grub
2005-01-14, 21:49
Tjena King Grub!

Det är ett öppet forum där vem som helst får svara och privata diskussioner och frågeställningar hålls inte i trådarna.

Och nu är det fredagkväll. :thumbup: Jag har inte hunnit kolla på livsmedlen, men fördelningingen av K/P/F ser helt okej ut.

fatbastard
2005-01-16, 15:01
[QUOTE=King Grub]1. Ja, mjölk är bra, om det är lågfettsprodukter. Kalciumet i mjölkprodukter har en kraftigt fettförbrännande effekt.

Är det så? så om jag ska ut och gå på morgon innan frukost, kan jag då dricka 2-4dl mjölk innan? kommer det att hjälpa mig att förbränna mer då?

Frazze
2005-01-16, 15:09
[QUOTE=King Grub]1. Ja, mjölk är bra, om det är lågfettsprodukter. Kalciumet i mjölkprodukter har en kraftigt fettförbrännande effekt.

Är det så? så om jag ska ut och gå på morgon innan frukost, kan jag då dricka 2-4dl mjölk innan? kommer det att hjälpa mig att förbränna mer då?
Nej, drick det efter promenaden. om du går på tom mage hjälper det kroppen att använda underhudsfett som huvudsakligt bränsle under promenaden.

King Grub
2005-01-16, 15:18
Det är på ett 24-timmarsperspektiv höga halter av främst intracellulärt kalcium har den effekten, inte direkt i samband med själva intaget.

Callister
2005-01-16, 15:28
Kalcium har en stark fettförbrännande effekt.
Hur stor? :)

King Grub
2005-01-16, 15:35
Vill du ha maximal fettförbrännande effekt måste du få kalciumet från mjölkprodukter.

Mjölkprodukter har en kraftfull fettförbrännande effekt, och väljer man magra alternativ behöver man inte tänka på fettet.

Zemel M B, Shi H. Greer B, DiRienzo D & Zemel PC. Regulation of adiposity by dietary calcium FASEB J. 14:1132-1138, 2000.

Zemel M B, Thompson W, Zemel P, Nocton A M, et al. Dietary calcium and dairy products accelerate weight and fat loss during energy restriction in obese adults Am J Clin Nutr 75(suppl. 2):a342S, 2000.

Zemel MB. Mechanisms of dairy modulation of adiposity J Nutr 133:252S-256S, 2003.

Teegarden D. Calcium intake and reduction in weight or fat mass. J Nutr 133:249S-251S, 2003.

E L Melanson et al., Relation between calcium intake and fat oxidation in adult humans. Int Journal of Obesity 27:196-203, 2003.

Utdrag ur fullängdsstudierna:

"Notably, dairy sources of calcium exert markedly greater effects in attenuating weight and fat gain and accelerating fat loss. This augmented effect of dairy vs. supplemental calcium is likely attributable to additional bioactive compounds in dairy that act synergistically with calcium to attenuate adiposity; among these are angiotensin converting enzyme inhibitory peptides, which limit angiotensin II production and thereby limit angiotensin II stimulation of adipocyte lipogenesis. These concepts are confirmed by both epidemiological and clinical data, which similarly demonstrate that dairy products exert a substantially greater effect on both fat loss and fat distribution compared to an equivalent amount of supplemental calcium."

"Calcium in the form of dairy exerted a greater effect on attenuating fat deposition than a comparable quantity of elemental calcium. Consistent with this, a recent randomized clinical trial demonstrated a markedly greater weight loss (7.0 vs. 1.7 kg) in patients maintained on a milk-based diet for 16 wk vs. those maintained on conventional hypocaloric diet at the same level of energy intake (16) . Although this difference was attributed to the novelty of the milk-based diet possibly contributing to a greater level of compliance, data presented herein suggest that this effect may also be attributable to suppression of 1,25-(OH)2-D and adipocyte Ca2+, with a consequent reduction in the efficiency of energy utilization."

Här är fullängdsartiklarna:

http://www.jacn.org/cgi/content/full/21/2/146S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/252S

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/249S

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/full/12/4/582

Callister
2005-01-16, 16:03
Det är gör inget (utan det är bara positivt?) om jag dricker 3dl lättmjölk till varje mål alltså..? Om vi inte ska vara II-hysteriska

Rataxes
2005-01-16, 16:25
Det är gör inget (utan det är bara positivt?) om jag dricker 3dl lättmjölk till varje mål alltså..? Om vi inte ska vara II-hysteriska
Bra, men det vore bättre att koncentrera intaget till ett par måltider än att sprida ut det över hela dagen.

King Grub
2005-01-16, 16:35
Det är gör inget (utan det är bara positivt?) om jag dricker 3dl lättmjölk till varje mål alltså..? Om vi inte ska vara II-hysteriska

Det gör inget, nej, förutsatt (givetvis) att du inte lägger till 120 kcal till varje mål via mjölk.

cosmo
2005-01-16, 17:05
Ska du "deffa" när du väger 70kilo på 185cm?

aliquis
2005-01-16, 19:07
Du har ingen mage, du har bara inga muskler.

Och ska du deffa 2-4kg från nyår till sommaren? ...

x_emir_x
2005-01-16, 20:26
Hejsan!

cosmo:
Jo, det hade jag tänkt! Eftersom jag först och främst vill bli av med fettet,
innan jag börjar bygga muskler.

aliquis:
Jo, du kanske har helt rätt! Jag kanske borde träna och få mer muskler,
då spänns magen åt, eller??
Jag tänkte deffa ca 4 månader (lugnt), för att vara i form till sommaren.
Då tappar jag inte allt för mycket muskler, hoppas jag.

Mvh - Emir