handdator

Visa fullständig version : Fördelning

Prowler
2005-01-14, 15:06
Hur bör fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater vara för att bygga effektivt och försöka hålla förbränningen på en någorlunda låg nivå? Nu ligger jag på: Fett 30 %, Kolhydrater 40% och Protein 30%, är det vettigt eller bör jag ändra något?

TTT
2005-01-14, 15:08
Hur bör fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater vara för att bygga effektivt och försöka hålla förbränningen på en någorlunda låg nivå? Nu ligger jag på: Fett 30 %, Kolhydrater 40% och Protein 30%, är det vettigt eller bör jag ändra något?

% i gram eller E%?

King Grub
2005-01-14, 15:22
Hålla förbränningen på en LÅG nivå? :confused: Är det det du menar, eller skrev du fel?

Prowler
2005-01-14, 15:23
Procent av det jag sammanlagt äter en dag. Procent kalorier av hela dagsbehovet. Är det E%?

Prowler
2005-01-14, 15:25
Hålla förbränningen på en LÅG nivå? :confused: Är det det du menar, eller skrev du fel?

...känns som jag är ute och cyklar...Säg bara hur en normal fördelning kan se ut... Och jag menar HÖG...såklart (fredagstrött)

blekfet2
2005-01-14, 15:43
...känns som jag är ute och cyklar...Säg bara hur en normal fördelning kan se ut... Och jag menar HÖG...såklart (fredagstrött)

det har väl lite med vad för tränings samt hur man är kroppsligt......låg tidigare på 30% protein, 45% kolhydrater samt 25% fett...min kropp tyckte då inte om det så nu kör jag på 55% kolhyd. 20% fett samt 25% protein....känner mig allmänt piggare.....

Prowler
2005-01-17, 08:08
Jag funderar mest på fettet. Känns ibland som att 30% är mycket. Det blir ca 116 g. om dagen för mig, men det kanske är ok. Kommer inte ihåg varifrån jag hört att 30% är lagom. Vet att det är individuellt, men tror ni att det fungerar för en kille på 95 kilo, tränar styrka 4 ggr./vecka, lättare cardio 2 ggr. Vad finns det för riktlinjer? Jag skulle gärna vilja dra ner på fettet men vet ju inte om det försämrar förbränningen. Jag drar i mig matskedar med rapsolja några gånger om dagen för att få i mig de 116 grammen och det vore trevligt att kunna minska ner lite på det...

King Grub
2005-01-17, 08:16
1 gram fett per kilo kroppsvikt räcker säkert för att hålla hormonnivåer och förbränning på en bra nivå.

Högre intag i procent (30-40%) ger högre procentuell fettförbränning (Int J Obes Relat Metab Disord 2002 Feb;26(2):150-6 Habitual fat intake and basal fat oxidation in obese and non-obese Caucasians. Kunz I, Schorr U, Rommling K, Klaus S, Sharma AM.), men samtidigt mindre utrymme för det bättre bränslet kolhydrat, och med mer kolhydrat kanske du orkar träna bättre, förbrukar mer energi då i stället, samt lyckas stimulera proteinsyntes bättre. I syfte att stimulera proteinsyntes är kolhydratintaget av större vikt än fettintaget, efter det att man säkerställt hormonstatus, vitaminupptag och förbränningsstimulans genom adekvat fettintag.

"On the other hand, exercise ability during high-intensity exercise is significantly limited by a high-fat diet. A consideration of importance beyond the aspect of energy balance is the anabolic effect of insulin on muscle protein synthesis after exercise. Provision of carbohydrate after exercise is likely to stimulate muscle protein synthesis to a greater extent than a corresponding amount of fat. Dietary fats may offer practical advantages to the athlete but if fats are consumed at the expense of carbohydrate intake, many established benefits of high carbohydrate intake in terms of performance may be sacrified."

Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S112-9. Physical exercise as a modulator of adaptation to low and high carbohydrate and low and high fat intakes.

Prowler
2005-01-17, 08:24
OK! Då sänker jag mig till 25% (om jag nu ska hålla på med hårklyveri...) Då slipper jag ett par msk rapsolja :) Tack för svaret!