handdator

Visa fullständig version : Träning för "raka" axlar?


cliclock
2005-01-14, 11:22
Tjenare.

Söker övningar för att få raka axlar istället för mina lite sluttande. Har visserlige blivit bättre än de var innan jag började träna. (Jag är smalt byggd tycker jag om det ger bättre info för svar)

Vill ha raka axlar och eftersom jag har rätt lång hals vill jag minska intrycket av att så lång och smal ut. Förståss också bredare axlar, men vem vill inte det.

Förstår att detta inte görs i en handvändning, men man måste ju börja nånstans och det öker motivation på gymmet om man vet vad som ska vara "bra".

Jag har tidigare kört militärpress sittande för att jag tycker att jag böjer på ryggen när jag står. Är det mycket sämre att sitta i nästan 90 grader?

Har också kört en maskin de har (inte ett maskingym, men de har ett par) där man sitter i kanske 70-80 graders lutning och trycker upp handtagenfrån axelhöjd upp till nästan utsträck. Den kör jag max 6 * 4 reps och då tar jag ut mig. Fast då är det maxvikten. Gör jag något fel för jag är inte en sån som kör max?

Har fått för mig att den tar på axlar. Kan ha fel.

Hur som helst. Tipsa på några basic axelövningar för det jag behöver. Länka gärna till den där sidan med .gif-bilderna som visar hur mna gör, eller förklara själv.

Antar att baksida axlar är rätt viktigt för att inte få hängiga och framtryckta axlar. Tipsa om sånna med!

Tack på förhand.

nisnom
2005-01-14, 11:54
ett tips är att kolla in stickyn som heter Övningsbank....

z_bumbi
2005-01-14, 12:03
Vill ha raka axlar och eftersom jag har rätt lång hals vill jag minska intrycket av att så lång och smal ut. Förståss också bredare axlar, men vem vill inte det.[/QOUTE]

Marklyft, rodd, knäböj, axelpressar och bänk/hantelpress är bra för att minska "lång och smal"känslan dvs mer massa på hela kroppen och inte någon specifikt liten del.

[QUOTE]Har också kört en maskin de har (inte ett maskingym, men de har ett par) där man sitter i kanske 70-80 graders lutning och trycker upp handtagenfrån axelhöjd upp till nästan utsträck. Den kör jag max 6 * 4 reps och då tar jag ut mig. Fast då är det maxvikten. Gör jag något fel för jag är inte en sån som kör max?

Lätt maskin eller så kör du fel på något sätt, bla att inte sträcka ut fullt gör att man lyfter mer vikt i vissa maskiner.

Hur som helst. Tipsa på några basic axelövningar för det jag behöver. Länka gärna till den där sidan med .gif-bilderna som visar hur mna gör, eller förklara själv.

Det finns en övningsbank som sticky, leta där men axelpressar och sidolyft är aldrig fel.

Antar att baksida axlar är rätt viktigt för att inte få hängiga och framtryckta axlar. Tipsa om sånna med!

Inte lika viktiga som att köra roddövningar för ryggen och att tänka på att ha en bra hållning konstant och inte bara när man tränar. Baksideaxelövningar finns även det i stickyn.