handdator

Visa fullständig version : Uppvärmning?


Spy148
2005-01-13, 22:49
Om jag tex solat solarium innan träning och är varm behöver jag värma upp då? Eller om det är varmt ute och kommer till gymmet behöver jag värma upp då? Slutligen hur många av er värmer upp?

mystic[-_-]
2005-01-13, 22:51
Ja musklerna blir verkligen varma av solarium! :rolleyes: Jag skulle värma upp :P

mentzer
2005-01-13, 22:55
Om jag tex solat solarium innan träning och är varm behöver jag värma upp då? Eller om det är varmt ute och kommer till gymmet behöver jag värma upp då? Slutligen hur många av er värmer upp?

Eller så kan du träna med vinterjackan, mössa och halsduk på, borde också bli varmt.

Spy148
2005-01-13, 22:59
jag känner mig iafall jävligt varm när jag kommer ut från solariumet är det bara huden som e varm då eller?

n1klas
2005-01-14, 00:28
många äldre personer fast biffigare sådanna...brukar ställa sig i bastun i nån minut för att skippa uppvärmning haha :D...

blekfet2
2005-01-14, 05:24
Om jag tex solat solarium innan träning och är varm behöver jag värma upp då? Eller om det är varmt ute och kommer till gymmet behöver jag värma upp då? Slutligen hur många av er värmer upp?



uhm...hohoho...du skämtar väl??? snälla säg att du gör det!! :laugh:

King Grub
2005-01-14, 07:18
Slutligen hur många av er värmer upp?

Inte jag, annat än högst ett par koordinationsset på förstaövningen.

Sheogorath
2005-01-14, 08:51
Jag värmer upp inför min förstaövning vilket alltid är passets tyngsta basövning. Börjar på strax över 45% av träningsvikten och gör 12 kontrollerade reps, vilar 2 min, gör 10 pumpreps på samma vikt, vilar 1 min, höjer belastningen till strax under 65% och gör 6 kontrollerade reps, vilar två minuter, höjer till strax över 75% och gör 3 kontrollerade reps, vilar två minuter, höjer till strax över 85% och gör en superstrikt repetition, vilkar två minuter och smäller sedan på träningsvikten.

mentzer
2005-01-14, 09:51
Har konstaterat att jag är svagare i första övningen om jag inte är uppvärmd.

Thony
2005-01-14, 10:32
Jag brukar värma ca 10 min (antingen cykel, eller step) så att jag blir lite varm i kläderna.Efter det så kör ja lite med hantlar, å värmer mej upp mot vikten som jag skall köra med.

Thony
2005-01-14, 10:35
Har konstaterat att jag är svagare i första övningen om jag inte är uppvärmd.



Samma här!

hasse36
2005-01-14, 12:06
Hur hög är kroppstemperaturen när man är "uppvärmd"?

Masugn
2005-01-14, 14:10
Passiv uppvärmning (T.ex bastu, sol eller linement) är inte att rekommenderas till hårt fysiskt arbete. Det ökar inte kroppstemperaturen utan gör att blodkärlen i huden utvidgar sig och låter blod strömma mot kroppsytan som då avger värme.

Jag värmer själv upp med lätta vikter på övningen som skall göras

Vastrix
2005-01-14, 16:50
Jag cyklar till gymmet (några km) och inleder med några "discorörelser" samt läta vikter.

/V.

tias
2005-01-14, 19:36
Jag brukar köra 3 minuter cocept 2 rodd. Tycker den är jätte bra eftersom man använder i stort sett hela kroppen. :thumbup:

swarre
2005-01-14, 19:58
Brukar bli 15-20 minuters gång (i vissa fall mer än så) på löpbandet för min del.

Solarium som uppvärming låter mest som ett dåligt skämt om jag ska vara ärlig :)

Allan
2005-01-14, 20:54
Man ska inte blanda ihop förhöjd kroppsvärme med uppvärmning. Ett par minuter på cykeln eller en rask promenad till gymet är inte heller uppvärmning. Uppvärmning innebär tänjningar och översträckningra av muskler och leder man ska använda. Roddmaskin eller snabba löprusher är idealiska som uppvärmning, men glöm inte överkroppen. Trappmaskin eller motionscykel är verkligen värdelösa uppvärmningsredskap. Jag har lite forskning till förfogande som jag ska försöka skriva ihop något kring i ämnet.
Man kan inte värma upp för noggrant. Hävdar man att man blir svagare (!) av att värma upp är man nog inte i så bra form som man tror....

allan

Mccartney
2005-01-14, 22:32
översträckningar vad innebär det?

Lucas
2005-01-14, 22:56
5minuter intervaller "trappmaskin" mest för att det är kul å få lite flås.
5minuter roddmaskin


stretching


sen kör jag typ

20-50-60-70-80-upp till arbetsvikt i bänken
så att det känns bra

Allan
2005-01-14, 23:00
översträckningar vad innebär det?

Att du arbetar vid ledens yttersta läge.

allan

Doctor Snuggles
2005-01-14, 23:34
Tror att uppvärmning inte gör en starkare i sig, utan snarare ger blodgenomströmning och minskar skaderisken. Vad som gör en starkare torde istället vara aktivering av nervsystemet, vilket till viss del sker under uppvärmningen.
Själv så kör jag en, två lätta set med ökande vikt som uppvärmning.
För aktivering av nervsystemet osv kör jag alltid också ett halvtungt set på arbetsvikten.

Lillgrabben
2005-01-14, 23:59
Tror att uppvärmning inte gör en starkare i sig, utan snarare ger blodgenomströmning och minskar skaderisken. Vad som gör en starkare torde istället vara aktivering av nervsystemet, vilket till viss del sker under uppvärmningen.
Själv så kör jag en, två lätta set med ökande vikt som uppvärmning.
För aktivering av nervsystemet osv kör jag alltid också ett halvtungt set på arbetsvikten.


Ett eller två lätta set låter ganska lite i min mening.

Själv brukar jag köra en stege med låt säga 20-30 kg intervall upp till träningsvikten för dagen. Jag brukar börja på 60 kg & stega uppåt, värmer alltid upp i lugnt tempo med kontrollerade lyft & börjar inte "explodera" upp vikterna förrän jag känner mig genomvarm.

MVH

balder
2005-01-15, 00:03
Idag testade jag och polaren att sticka ut i skogen och springa 5km direkt innan gymträningen.. Är detta en bra uppvärmning? :)
Kändes som man blev rejält uppvärmd i alla fall. Ska nog göra samma sak fler gånger, måste fan öka på konditionen en aning :(

Lillgrabben
2005-01-15, 00:07
Idag testade jag och polaren att sticka ut i skogen och springa 5km direkt innan gymträningen.. Är detta en bra uppvärmning? :)
Kändes som man blev rejält uppvärmd i alla fall. Ska nog göra samma sak fler gånger, måste fan öka på konditionen en aning :(


På frågan om det är en bra uppvärmning så blir nog svaret dessvärre NEJ, NOPE, ICKE osv.


Ska du satsa på kondisträning så sköt den biten de dagar då du vilar från gymmet ( alternativt efter gymmandet).

balder
2005-01-15, 00:10
På frågan om det är en bra uppvärmning så blir nog svaret dessvärre NEJ, NOPE, ICKE osv.


Ska du satsa på kondisträning så sköt den biten de dagar då du vilar från gymmet ( alternativt efter gymmandet).

Ok, får köra lite löpning på andra dagar då

Lyset
2005-01-15, 12:11
Självklart värmer man upp ordentligt. Först löpband, roddmaskin eller liknande, sedan tänjer man lite och börjar så småningom med lätta uppvärmningsset. Men erfarenheten säger att man inte fattar det här med uppvärmning förrän man har varit skadad.

IfK
2005-01-15, 12:13
Är beredd att hålla med dig där, Lyset. Uppvärmning är till för att undvika skador och att kunna prestera bättre. Är nog tyvärr så att man inte uppmärksammar uppvärmningens betydelse innan man skadar sig.
Om man inte har en disciplinerad tränare, dvs. ;)

Doctor Snuggles
2005-01-15, 15:47
Ett eller två lätta set låter ganska lite i min mening.

Själv brukar jag köra en stege med låt säga 20-30 kg intervall upp till träningsvikten för dagen. Jag brukar börja på 60 kg & stega uppåt, värmer alltid upp i lugnt tempo med kontrollerade lyft & börjar inte "explodera" upp vikterna förrän jag känner mig genomvarm.

MVH

Jag blir rätt lätt uppvärmd, och isf är det nog viktigare för mig att jag värmer upp stabilisatorer innan basövningar, och att inte köra till absolut koncentrisk failure utan sådan uppvärmning, då jag annars lättast riskerar skada på dette viset. Sen beror det förstås på hur man definierar "lätta set". ;)