handdator

Visa fullständig version : För korta hamstrings?


johnnytex
2005-01-13, 21:13
Jag är orolig över mina hamstrings :(

Det känns som jag korta hamstring alt väldigt stel. när jag kör liggande lårcurl:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html

...kommer ungefär halvvägs sedan tar det stopp. Inte en chans att jag kan sparka mig själv i rumpan. Om jag står rakt upp och ner, och försöker sträcka hälen mot rumpan så kommer jag kanse upp till 90 grader, inte mer, utan jag måste dra upp benet med armen för att tocuha rumpan. Har har relativt grova ben och det tar liksom emot mot musklerna oxå. Dem stoppar liksom att jag kan böja helt.

Är det nåt fel? För korta muskler? Ovig? Strectha bort? Normalt?

Otto GROV
2005-01-13, 21:24
Jag är orolig över mina hamstrings :(

Det känns som jag korta hamstring alt väldigt stel. när jag kör liggande lårcurl:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/LVLyingLegCurl.html

...kommer ungefär halvvägs sedan tar det stopp. Inte en chans att jag kan sparka mig själv i rumpan. Om jag står rakt upp och ner, och försöker sträcka hälen mot rumpan så kommer jag kanse upp till 90 grader, inte mer, utan jag måste dra upp benet med armen för att tocuha rumpan. Har har relativt grova ben och det tar liksom emot mot musklerna oxå. Dem stoppar liksom att jag kan böja helt.

Är det nåt fel? För korta muskler? Ovig? Strectha bort? Normalt?


hmhm är låter som du är stel i framsida ben

johnnytex
2005-01-13, 21:25
hmhm är låter som du är stel i framsida ben

För mkt knäböj och för lite baksida träning? Strecthing för framsida är alltså att rekommendera?

Otto GROV
2005-01-13, 21:35
För mkt knäböj och för lite baksida träning? Strecthing för framsida är alltså att rekommendera?
är ingen expert direkt men stecha mycket framsida,baksida ben samt röven.

testa raka marklyft

johnnytex
2005-01-13, 21:37
är ingen expert direkt men stecha mycket framsida,baksida ben samt röven.

testa raka marklyft

Jag gjorde det på det senaste benpasset. Jag fick usel kontakt med baksida ben, kände endast otyg i korsrygg. Finns inga anna bra övning förutom stela marklyft?

Då är det strecthing som gäller, det går att stretcha bort då?

z_bumbi
2005-01-14, 09:39
Finns inga anna bra övning förutom stela marklyft?



Bencurl

Officer
2005-01-14, 10:31
Stretcha bak- och och framlåren.
Kör liggande lårcurl ett par set, sen testar du stela marklyft i smithmaskin, ha fötterna längre fram som om du skulle typ ramla bakåt, alltså fötterna ska vara cirka en decimeter framför skivstångens bana så att säga. Kan kännas skumt i början. Använd dragremmar också, använd inte tunga vikter, stretcha ordentligt på bottenläget. Ett par set borde räcka. Jag kör aldrig stelmark tungt och som "byggarövning", kör den bara som stretchövning efter lårcurlen då den tar bort den "stela klumpiga" känslan från hamstringen som man får efter curlen, och ökar rörligheten.

jwzrd
2005-01-14, 10:32
Jag känner ingen som kan dra upp hälen till arslet. Många som kör lårcurl fuskar däremot genom att dra upp röven och spjärna upp foten mot knät, då kan man få lårcurl-rullen ända upp mot arslet. Drar man med hamstring med höften tryckt mot bänken så är det oerhört mycket svårare att komma så långt.

Kör lårcurlen som en bicepscurl, tryck ner höften i bänken och försök lyfta knäna/nedre låren från bänken.

Som nån annan redan sa, det är väl framsidan av låren du eventuellt är kort i?

johnnytex
2005-01-14, 13:18
Tack för tipsen!

Det är alltså bara när "cheatar" som man kommer ändå till "röven"?

Ska testa det med smithen som någon sade. Ska köra ben idag så får se hur det går. Men när man liggandelårcurl så ska man alltså "bara" komma en bit från arslet om jag fattat det rätt nu?

jwzrd
2005-01-14, 13:46
Tryck ner höften i bänken, försök lyfta knäna från bänken, kontrahera hamstring så hårt det går. Det tar stopp när det gör det. Ingen undrar varför man inte kan nudda axlarna med stången i en bicepscurl. (även om jag sett en del som lyckas med det på något sjukt sätt)

Mccartney
2005-01-14, 14:32
Minska vikten så kanske du kommer längre......prova kör stående och sittande bencurl.

johnnytex
2005-01-14, 15:03
Ah tack för tipsen! Ska iväg nu och testa :thumbup:

Rockhard
2005-01-14, 19:07
Edit: borde läst hela inlägget....