handdator

Visa fullständig version : väktare


Otto GROV
2005-01-13, 21:06
nån har som jobbar som väktare?
funderar på att jobba som de efter skolan kanske till sommaren okså?
hur är det? vilken lön?
bor i en liten stad. Hur ofta stöter man på nån bov :)

hur ser arbetsuppgifterna ut? hur ser en typisk dag ut?

mr ruhl
2005-01-13, 21:09
jobbat som bevakningsväktare, hade då 102kr i lön tror jag, jobbar som värdeväktare nu, har 106.90 i timmen, är väl rätt ok lön med tanke på att man inte behöver nån utbildning innan, företaget utbildar dig..är väl rätt ok, kan vara stressigt ibland, helst på värdet..

palme
2005-01-13, 21:10
Ja.
Lönen suger iförhållande till vad du kan bli utsatt för, men ger bra psyke. Du får runt 100kr dagtid och 135kr nattetid.
Du kan hamna på svetsvakt, alltså sitta och glo så det inte börjar brinna där svetsarn jobbat hela dagen. Så det är inte bara bovar du får tampas med :thumbup: :rolleyes:

obesogen
2005-01-13, 21:11
nån har som jobbar som väktare?
funderar på att jobba som de efter skolan kanske till sommaren okså?
hur är det? vilken lön?
bor i en liten stad. Hur ofta stöter man på nån bov :)

hur ser arbetsuppgifterna ut? hur ser en typisk dag ut?

Lönen är rätt hyfsad, brukar ligga på typ 15500 i ingång o med risktillägg o ob tider kan man hamna rätt högt.
beror helt på vad för väktartjänst du har, du kan jobba som butikskontrollant (mest skador) rondering, värdetransport (bra tillägg, inte så utsatta men om det händer nått är det ofta allvarligt) kurtjänst (soft, ofta natt) flygplatskontrollant, tunnelbanan, osv osv osv. Helt ok jobb med tanke på den lilla utbildning som krävs jämfört med lönen, ännu bättre extrajobb om man pluggar.

palme
2005-01-13, 21:12
jobbat som bevakningsväktare, hade då 102kr i lön tror jag, jobbar som värdeväktare nu, har 106.90 i timmen, är väl rätt ok lön med tanke på att man inte behöver nån utbildning innan, företaget utbildar dig..är väl rätt ok, kan vara stressigt ibland, helst på värdet..

Skulle inte palla glida runt med ett par mille i bilen som inte var mina...

Yankeee
2005-01-13, 21:12
Lönen är inge vidare iaf. Kollektivavtal med transport, vilket gör att man tjänar som mest ~105kr / h (om jag kommer ihåg rätt). Hur det är beror på var du jobbar. Personligen skulle jag säga långtråkigt, ostimulerande. Men det beror självklart på arbetskamrater, plats osv.

Otto GROV
2005-01-13, 21:21
vad finns de för olika väktar tjänster då. o vilka olika arbetsuppgifter hör till dom olika tjänsterna.
pratade med en snubbe på gymmet han åkte omkring med bil o kollade på olika ställen om de va låst osv, fans bara halvtidsjänster också sa han, men de passar mig ganska bra.
bor också i en väldigt liten stad (säffle i värmland)

palme
2005-01-13, 21:24
Vi har nämnt de flesta, du kan bevaka, gå i gallerior och åka bil, sitta vid ingången på olika företag, vara civilväktare och kolla efter snattare, åka värdetransport etc.

Otto GROV
2005-01-13, 21:29
de är väl mest att åka omkring i bil o kolla så allt är låst osv som ja är intriserad av bevaknings-väkare kanske de heter.

ingen som kan beskriva en vanligt dag som detta
tack för alla svar :thumbup:

MiNaX
2005-01-13, 21:37
Har också funderat på detta yrke! Verkar ju vara ett bra extraknäck! Får väl se till att fylla 18 först bara. I vissa fall har jag hört att man ska vara 20 också...

palme
2005-01-13, 21:39
de är väl mest att åka omkring i bil o kolla så allt är låst osv som ja är intriserad av bevaknings-väkare kanske de heter.

ingen som kan beskriva en vanligt dag som detta
tack för alla svar :thumbup:


Dag? Det är nattjobb du beskriver.

Du har en runda med X antal företag, anläggningar du ska kolla varje timme. Du kollar så det är lungt, sen drar du vidare.
Mycket, mycket falsklarm. Man träffar sina kollegor på ett bestämt ställe (här i stan är det vid biografen) vid varje rast och snackar lite skit och dricker kaffe. Thats it.

palme
2005-01-13, 21:42
Har också funderat på detta yrke! Verkar ju vara ett bra extraknäck! Får väl se till att fylla 18 först bara. I vissa fall har jag hört att man ska vara 20 också...

Ja t.ex värdetransport bör man va minst 20 för.

Otto GROV
2005-01-13, 21:48
Dag? Det är nattjobb du beskriver.

Du har en runda med X antal företag, anläggningar du ska kolla varje timme. Du kollar så det är lungt, sen drar du vidare.
Mycket, mycket falsklarm. Man träffar sina kollegor på ett bestämt ställe (här i stan är det vid biografen) vid varje rast och snackar lite skit och dricker kaffe. Thats it.

jo ja vet att de är nattjobb
grabben på gymet sade att man åker till nå ställe när man börjar jobba stämplar in o sen när man slutar jobba åker man till samma ställe o stämplar ut.
man träffar altså sina arbetskamrater bara lite hastigt när man börjar o slutar sa ham.

Otto GROV
2005-01-13, 21:50
en fråga till, vet att de är nattjobb, men vilka arbetstider är det hur långt är ett skift? men de kanske varierar?

palme
2005-01-13, 21:52
Räkna med 11 timmars pass.

Otto GROV
2005-01-13, 21:55
Räkna med 11 timmars pass.

o fan så jävla långa. men då är man väl ledig en hel del sen också är ju halvtid vi snackar om.
blir väl mest jobb på helger osv eller?

palme
2005-01-13, 21:58
Jobbar man natt en vecka är man ledig nästa osv. Brukar vara så iaf.

obesogen
2005-01-13, 22:07
Våran utbildningsledare hade haft fem väktarpolare som dött, alla jobbade med rondering. Och det är tydligen inget sammanträffande utan rätt vanligt, gissa varför

palme
2005-01-13, 22:08
Var utbilda du dig? Jakobsberg?

obesogen
2005-01-13, 22:10
Var utbilda du dig? Jakobsberg?
nepp men ganska nära :) Kungsängen, livgardet. Fick gratis väktarutbildning genom lumpen.

Edde_1
2005-01-14, 08:08
Jag har jobbar både dag och natt, larmryck och stationär och ronderande.

En dag kan se ut så här:

05.00 Vaknar...nu e det 14h tills man e hemma igen :(
05.50 kliver ur bilen går in på kontoret, hämtar radio, bilnycklar, mm. uniformsjackan åker på utanpå overallen. Nu har man ungefär en axelbredd på 120cm :D
05.59 man sätter sig med en kopp kaffe och snackar med nattväktarna.
06.02 man har precis börjat röra i kaffekoppen. Radiojävelen tutar...någon idiot drar larmet när han/hon ska gå hem från sitt jobb :furious:
06.20 på plats på objektet, återställer allt och lite jadajada med larmcentralen. Tjejen man pratar med låter :kinky: bar, man fantiserar lite om det...
06.22 Man rycks från sina tankar, telefonen ringer. Tjejen från larmcentralen ringer. Man skiner upp som en sol, tänkte hon på samma sak som jag?
06.44 Man anländer till en trappuppgång, här ligger ett av stans mindre laglydiga och ännu mer hemlösa kille och har idkat toalett mm innan han somnat. Det var det som tjejen från larmc ville meddela. Ut med drägget, och sen vidare...

Hela förmiddagen går åt till att återställa larm som idioter drar när dom går från och till sina jobb.

12.14 middagen är klar, du ska precis börja äta. Då var det dags igen. En hiss har stoppats i en av stans galleria, Meddelar tjejen på larmc, att jag är ingen jävla hissreparatör, arg, ledsen och hungrig med mat i tankarna åker man till sagda galleria.
Jaha, då är det ännu en gång stadens uteliggare som har stoppat hissen. och idkar sexuella aktiviteter. Efter att ha skrikigt på dom en stund, med ett glatt gäng åskådare runt omkring, ramlar dom tre ut, männen mer eller mindre tandlösa med nöjda leende. Kvinnan lite mindre nöjd, frågar om hon e okej? Varpå hon säger -Jag kunde väl fått suga klart först...
Återvänder till kontoret nu e maten kall och aptiten har man tappat.

Hela eftermiddagen glider smärtfritt förbi ända till arbetena slutar. Då är det samma visa med larm som inte går igång, och larm som går igång fast dom inte skulle...

19.00 Hemma, känns som det var en vecka som passerat

21.37 Rasar i säng med tjejen* från Larmc i tankarna.... :kinky:

mr ruhl
2005-01-14, 11:55
obesogen: bra tillägg när man kör värde??!!! vi har 1kr!!! i risktillägg, ett riktigt hån skulle jag vilja säga att det är..


yankeee: kan inte vara som mest 105kr efter som jag har nästan 107kr i grundlön sen tillkommer det ob och lite andra tillägg.


palme: ibland sneglar man på pengarna och tänker: undra hur långt jag skulle hinna innan nån märker att det fattas lite=) nädå man tänker inte så, känns som att det är skräp eller nåt, man stänker inte på värdet i dom, slänger påsarna och ibland när man är sur så sparkar man på dom=) skulle nog behandla dom lite mer varsamt om det hade varit mina egna..

Yankeee
2005-01-14, 12:22
yankeee: kan inte vara som mest 105kr efter som jag har nästan 107kr i grundlön sen tillkommer det ob och lite andra tillägg.



Jag skrev ~105. Och med det menade jag grundlönen.

obesogen
2005-01-14, 12:59
obesogen: bra tillägg när man kör värde??!!! vi har 1kr!!! i risktillägg, ett riktigt hån skulle jag vilja säga att det är..

Ojdå det var ju helt värdelöst. Jag hade en kompis som körde värde o han hade ca 2500 extra i månaden, kommer inte ihåg vilket bolag det var men det var inte något av dom större har jag för mig.

obesogen
2005-01-14, 13:02
Om du f.ö inte vill ha något slappt men ändå med hyfsat betalt kan jag rekommendera flygplatskontrollant. Typ 10 pers från min pluton jobbar som det. Jädrigt långtråkigt verkar det vara, men de flesta jobbar typ 6 dar ledig 3, har lite över 18000 i månaden med ob.

Johan
2005-01-14, 13:10
Har en polare som är väktare, han fick också sin utbildning genom lumpen(militörpolis).
Han tjänar väldigt bra, plockar säkert ut runt 17-19000 rent i månaden, men då jobbar han ganska obekväma tider oftas, men vissa månader tycker jag inte han alls jobbar mycket men ändå får ut så mycket pengar. Han åker mest runt och rondar, återställer nått larm osv. Men å andra sidan så händer det inte så mycket här ute i småstäder.

Mindek
2005-01-14, 15:25
Som väktare kan man ofta jobba över en del... ett pass på 12h med 50% extra för övertid gör då att man drar in ~2000.

Rockhard
2005-01-14, 19:01
Våran utbildningsledare hade haft fem väktarpolare som dött, alla jobbade med rondering. Och det är tydligen inget sammanträffande utan rätt vanligt, gissa varför

Nej varför? :confused:

obesogen
2005-01-14, 19:11
Nej varför? :confused:

Efter ett långt pass händer det att folk somnar vid ratten...

Garnax
2005-01-14, 21:30
Efter ett långt pass händer det att folk somnar vid ratten...

Jobbigt det där...

Man är pigg pigg pigg pigg pigg och BANG så sover man och kör ihjäl sig...

Tänk om man kände sig seg och tröttare och när ögonen nästan tvingas igen så skulle man då kunna stanna och ta en lur innan man fortsätter...