handdator

Visa fullständig version : Filosofi!


Sven_b
2005-01-13, 19:32
Är det någon här som känner till filosofen Buber?
Har nämligen en filosfi läxa och jag har fått hjärnsläpp så jag tänkte att det så allmänbildade kolo skulle kunna hjälpa mig!?

Frågan jag har fått är: Hur skulle du tolka Bubers mening "Känslor bor i människan; men människan bor i sin kärlek"

Kan förstå om det är svårt att svara på om ni inte läst nått från Buber, men om ni vill så kan ni skriva ner eran syn på citatet!

Tricklev
2005-01-13, 19:51
Har inte läst Bauber, men har ändå en teori vad han menade.

Orkar bara inte dra den :)

Sven_b
2005-01-13, 19:53
Jo, orkar du lyfta en massa skrot så orkar du säkert trycka på några tangenter också :)

Tricklev
2005-01-13, 19:58
Lite snabbt före maten då, och kom ihåg att jag inte har någon som helst kunskap om Bauer, så mycket möjligt att han talar om bananer för allt jag vet.

Vad han menar med att känslor bor i folk krävs ju inget geni för att förstå, så går direkt till "nästa".

Får dra ett exempel för att visa vad jag tror han menar med det "andra".

Tex en 14årig flicka som nyss blivit dumpad av killen och har det allmänt jobbigt hemma ser hela livet igenom sin deppresion, hon är deprimerad, och hon vet det, tänker på det, allt hon ser och går igenom gör hon igenom ett "fönster" av deppresion.

En människa som är tillräkligt lessen och sitter hemma och tänker på det kommer bli lessnare och lessnare, dvs, "bo" i sina känslor, och ha svårt att se resten av världen med friska ögon.


Väldigt dåligt formulerat och dåligt argument, men med enormt mycket fantasi kanske ni kommer fram till vad jag försökte säga ;)


Edit: oj, såg nu att det stog Kärlek, i slutet och inte känslor, aya, där ser man, men vågar hävda att det jag sa kan överföras till kärlek, även om det inte blir riktigt samma sak då.

Trance
2005-01-13, 20:01
Jo, orkar du lyfta en massa skrot så orkar du säkert trycka på några tangenter också :)

Ja för att använda google måste vara jättejobbigt.

Sven_b
2005-01-13, 20:02
Lite snabbt före maten då, och kom ihåg att jag inte har någon som helst kunskap om Bauer, så mycket möjligt att han talar om bananer för allt jag vet.

Vad han menar med att känslor bor i folk krävs ju inget geni för att förstå, så går direkt till "nästa".

Får dra ett exempel för att visa vad jag tror han menar med det "andra".

Tex en 14årig flicka som nyss blivit dumpad av killen och har det allmänt jobbigt hemma ser hela livet igenom sin deppresion, hon är deprimerad, och hon vet det, tänker på det, allt hon ser och går igenom gör hon igenom ett "fönster" av deppresion.

En människa som är tillräkligt lessen och sitter hemma och tänker på det kommer bli lessnare och lessnare, dvs, "bo" i sina känslor, och ha svårt att se resten av världen med friska ögon.


Väldigt dåligt formulerat och dåligt argument, men med enormt mycket fantasi kanske ni kommer fram till vad jag försökte säga ;)


Edit: oj, såg nu att det stog Kärlek, i slutet och inte känslor, aya, där ser man, men vågar hävda att det jag sa kan överföras till kärlek, även om det inte blir riktigt samma sak då.

Okej :)..tack att du tog dig tid iaf...vore intressant med fler synpunker från andra också!

Lizard
2005-01-13, 20:11
Har för mig att han har en tes om att det finns i grunden två relationer:

Jag - Det. Att alla relationer till allt utgår från egennyttan och det styr hela ens handlande.

Jag - Du. Allt du gör saknar förväntningar på något tillbaka. Du ger kärlek, pengar, tid etc men utan att göra det med baktanken att du ska få samma sak tillbaka eller om du tar något så tar du bara det du behöver.

Sven_b
2005-01-13, 20:27
Har för mig att han har en tes om att det finns i grunden två relationer:

Jag - Det. Att alla relationer till allt utgår från egennyttan och det styr hela ens handlande.

Jag - Du. Allt du gör saknar förväntningar på något tillbaka. Du ger kärlek, pengar, tid etc men utan att göra det med baktanken att du ska få samma sak tillbaka eller om du tar något så tar du bara det du behöver.


Okej, kan mycket väll stämma! texten som citatet är taget ifrån heter "Du och Jag"

Kan citera lite från hans text:
"Känslor ägs; kärleken äger rum. Känslor bor i människan; men människsan bor i sin kärlek. Detta är ingen metafor utan vekligheten: kärlek är icke bunden till Jaget, så att den bara skulle ha Duet till "innehåll", till föremål;den är "mellan" Jag och du.
Den som inte vet detta, vet det med sitt väsen, känner inte kärleken, även om han till den hänför de känslor han upplever,erfar,njuter och ger uttryck åt. Kärlek är ett verkande i världen. Den som står i den, ser med dess ögon,
för honom lösgör sig människorna ur sin insnärjhet i det mekaniserade livet; goda och onda, kloka och och dumma, vackra och fula, den ena efter den andra blir för honom verklig och till ett DU,
det betyder till någon som har lösgjort sig och trätt fram, särpräglad och levande som han motpart; den särskildes relation uppstår på ett underbart sätt gång på gång- och så kan han verka, kan hjälpa,läka,uppfostra,lyfta upp förlösa.
Kärlek är ett Jags ansvar för ett DU: häri består likheten mellan alla älskande, den likhet som inte kan bestå i något slag av känsla- hos alla älskande från den minste till den störste och från den lyckligt trygge, vars liv är inne slutet i en älskad människas , till den livet igenom vid världens kors naglade, som förmår och vågar det oerhörda: att älska människorna------ osv