handdator

Visa fullständig version : Bänkpress till Hantelpress!


stenis
2005-01-13, 19:18
Tjenare!

Finns många trådar om detta, dock hittade jag inget om just denna fråga jag tänkte ställa.

1. När man kör Hantelpress, hur går själva utförandet till, ska man i toppläget vinkla hantlarna o slå dem ihop typ "handflata mot handflata"? Eller ska man bara köra upp ned, upp ned osv. med handflatorna pekandes mot benen så att säga?

2. Jag gillar verkligen bänkpressen, kommer jag tappa i bänken om jag går över till hantlar i ett par 5 månader? Eller kommer hantlarna hjälpa mig bli starkare i bänken när jag kommer tillbaka?

Var väll de frågor jag hade om Hantelpress! Tills vidare iaf! :)

// tack

sork
2005-01-13, 19:22
vinklingen av hantlarna är väl om du kör med så stora hantlar så att de annars slår ihop i toppläget? jag kör iaf handflator nedåt. men en mer cirkulär rörelse. tror inte du kommer tappa i bänken, jag har ökat rejält sedan jag började med hantlar. tror det är för att jag aktiverar bröst mer i hantelpressen. föredrar den absolut p.g.a djupet. superövning

stenis
2005-01-13, 19:43
okey, tack :)

Några fler tips/trix och erfarenheter? =)

stenis
2005-01-14, 10:17
Någon? :)

Scratch89
2005-01-14, 10:19
Någon? :)


Varför ska du bli stor o stark i bänken om du vill köra tunga hantelpressar?
Jag föredrar faktiskt hantlar, eftersom man kan köra tungt där utan passare... ;)

Men testa du att köra hantlar i stället för bänk ett tag. Du kommer inte bli svagare i bänken. Lassa på TUNGA hantlar, så du klarar runt 6 reps. Då ska du få se på träningsvärk grabben :kickass:

jwzrd
2005-01-14, 10:20
Rörelseplanet för mig är rakt över bröstet, jag vrider inte in handflatorna mot varandra påväg upp, däremot vinklar jag insidan av hantlarna ner mot bröstkorgen, då fladdrar dom inte utåt från mig när jag pressar. Känslan blir tightare och mindre fladdrig, och jag kan pressa på rejält hårt utan att något drar iväg snett. Jag tycker inte man behöver vinkla in hantlarna, jag skulle oroa mig för var hantlarna tar ivägen, vilka vridkrafter som ska genom diverse leder osv.

stenis
2005-01-14, 11:46
Tack för svaren!! Kanonsvar! Tack :bow:

Droog
2005-01-14, 12:08
Tjenare!

2. Jag gillar verkligen bänkpressen, kommer jag tappa i bänken om jag går över till hantlar i ett par 5 månader? Eller kommer hantlarna hjälpa mig bli starkare i bänken när jag kommer tillbaka?



Du ska träna det du vill bli stark i. Är du relativ nybörjare kanske du kan komma tilbaka till bänken starkare men inte annars.

bonydrop
2005-01-14, 12:23
Du ska träna det du vill bli stark i. Är du relativ nybörjare kanske du kan komma tilbaka till bänken starkare men inte annars.

Men kan det inte vara så att om man kört mycket bänkpress och nästan inga hantelpressar ett bra tag att det kan vara bra med variation? Det kanske ger mer med den variationen för själva bröstmuskulaturen även om man kanske blir klenare i just bänkpress? Och att det man kanske tappat i bänk borde man väl isf ta igen ganska fort?

stenis
2005-01-14, 12:29
Men kan det inte vara så att om man kört mycket bänkpress och nästan inga hantelpressar ett bra tag att det kan vara bra med variation? Det kanske ger mer med den variationen för själva bröstmuskulaturen även om man kanske blir klenare i just bänkpress? Och att det man kanske tappat i bänk borde man väl isf ta igen ganska fort?

jo de är ju så.. känner ju att jag kommit till en platå i bänken.. o kanske vore variation med hantlar ett alternativ för att komma över denna platå i bänken.. skulle tro att de är så iaf så jag ska försöka ett par månader så får vi se! :)

Droog
2005-01-14, 12:35
Men kan det inte vara så att om man kört mycket bänkpress och nästan inga hantelpressar ett bra tag att det kan vara bra med variation? Det kanske ger mer med den variationen för själva bröstmuskulaturen även om man kanske blir klenare i just bänkpress? Och att det man kanske tappat i bänk borde man väl isf ta igen ganska fort?

Ja, om man är byggare så kan det nog stämma att variation kan vara bra för bröstmuskelns utveckling. Men vill du bli stark i bänken måste man köra bänk.

Någon platå kommer man inte över på det sättet, i så fall är det något annat som felar.

Dav0d
2005-01-14, 12:41
Själv så kör jag ibland både bänk och hantelpress på samma dag. Eller varför inte köra varannan ? Variation är viktigt, sätt inte in dig på att "NU ska jag enbart köra hantelpress i 5 månader"...

Byt mellan dom övningarna varannan vecka.

swarre
2005-01-14, 20:14
jo de är ju så.. känner ju att jag kommit till en platå i bänken.. o kanske vore variation med hantlar ett alternativ för att komma över denna platå i bänken.. skulle tro att de är så iaf så jag ska försöka ett par månader så får vi se! :)

Tveksam till om et rent styrkemässigt kan hjälpa dig över någon platå, däremot tycker jag helt klart att du ska gå över till hantlarna ett tag, 5 månader är kanske lite långt, men det känner du bäst själv. Däremot tror jag att den psykologiska biten kan vara viktig, att du får något nytt att koncentrera dig på och att suget efter bänken kommer tillbaka efter ett tag och att du känner "nu j****r ska jag öka". Tycker som sagt att du ska ge det ett försök.

Lycka till :thumbup:

bubbe
2005-01-14, 20:50
Variation är bra vid en platå, helst ska du inte komma till någon platå utan öka hela tiden lite grann. Och om det är bänk du vill upp i, kör bänk men ändra din metod så du kommer vidare.

Jag kör just nu varannan bänkdag lätt, ca 60% men ändå med få reps och explosivt, samt smalbänk. varannan bänkdag kör jag "tunga" övningar periodiserade i steg, finns många scheman på internet och säkert här på kolozzeum att få inspiration ifrån. du får väl pm'a stahlberg, han har säkert någon experttips.

mr_ping2
2005-01-15, 01:17
Hantelpress är för dom som är för veka för bänkpress.

tp_88
2005-01-15, 11:12
Hantelpress är för dom som är för veka för bänkpress.

Utgår ifrån att du spöar coleman i bänk då!?!

2001 gjorde han iaf en lätt 12a med 92kg hantlar.
Du kan ju försöka göra en 12a med 184kg på stången, lyckas du kan jag hålla med dig!

lauria
2005-01-15, 11:18
Utgår ifrån att du spöar coleman i bänk då!?!

2001 gjorde han iaf en lätt 12a med 92kg hantlar.
Du kan ju försöka göra en 12a med 184kg på stången, lyckas du kan jag hålla med dig!

Gjorde han inte oxå en 8a på 112kg hantlarna?

stenis
2005-01-15, 11:39
Utgår ifrån att du spöar coleman i bänk då!?!

2001 gjorde han iaf en lätt 12a med 92kg hantlar.
Du kan ju försöka göra en 12a med 184kg på stången, lyckas du kan jag hålla med dig!

kanon exempel där.. coleman som vi alla vet är clean..

obs! säger ingenting om vilket av bänk o hantelpress som är effektivast, din jämföring till coleman jag tyckte var knepig.. :)

tp_88
2005-01-15, 11:59
Men va fan, detta ständiga snack om sterioder.

Det funkar inte så att bara för att du kurar får du samma massa som coleman.
Alla som kurar kommer knappast göra 12or med 92kg hantlar..

Sen lär det ju finnas MÅNGA rena hobbytränande som spöar mr. ping så fett i skivstångsbänk fast att de bara tränar hantelpressar. Jag kör nästan bara med skivstång, men att säga att hantelbänk är för "de veka" är ju rent skitsnack!

Håller du inte med om det stenis? :S

Med all respekt för mr. ping, men var det inte du som gjorde en 6a i bänk på 110 i din film? Jag är 16 och gör mer, så man kan ju fråga sig om det inte är du som är vek...

stenis
2005-01-15, 12:08
som sagt, jag säger ingenting om vilket av bänk o hantlar som "smiskar" den andra.. jag startade tråden för att få svar på något helt annat.. Givetvis finns det hobbytränande personer som smiskar ping i bänken.. smiskar honom totalt! men de skiter jag i.. Tycker han att bänk smiskar hantlar så fine, e väll hans beslut..

Dock började du jämföra med coleman o hans 12reps med hantlar på 92kg lr vad det nu var.. Som om jag skulle börja jämföra VM mästaren i bänkpress och coleman.. då ska du få se vem som gör en 12 med 184kg lr den vikt du nu tidigare beskrev!

Som sagt, skiter i vilket, var jämförelsen med coleman jag tyckte var korkad!

mr_ping2
2005-01-17, 08:28
Ja, jag gjorde en strikt 6:a på 110 på filmen... men gör en ostrikt 8:a på 120 om man ska jämföra.

Sen tycker jag att man ser alltför många på gymmen som säger "jag får så ont när jag kör bänkpress" så kör dom hantelpress istället. Jag har försökt och försökt få till det med hantelpress men tycker inte det tar ett skit förutom på triceps...

PopEye2
2005-01-17, 09:53
tricepsen e svagare än brösten då? ;)

Thony
2005-01-17, 10:22
Personligen tycker ja hantlar tar bättre, mer djup, mer kontakt. Men vem vet ja kanske är vek ? *cry*

Stab
2005-01-17, 10:23
Jag har försökt och försökt få till det med hantelpress men tycker inte det tar ett skit förutom på triceps...

Då är det väl du som sitter på teknik problem och dålig muskelkontroll :booty:

jwzrd
2005-01-17, 10:42
Hantelpress är för dom som är för veka för bänkpress.

Och för dom som inte nöjer sig med att enbart spela alla på gymmet med sin berömda corn flake-flinga :D

Medusa
2005-01-17, 10:44
Ja, jag gjorde en strikt 6:a på 110 på filmen... men gör en ostrikt 8:a på 120 om man ska jämföra.

Sen tycker jag att man ser alltför många på gymmen som säger "jag får så ont när jag kör bänkpress" så kör dom hantelpress istället. Jag har försökt och försökt få till det med hantelpress men tycker inte det tar ett skit förutom på triceps...

Jag gör en strikt 5:a på 120 kg med skadade axlar, utan att regelbundet tränat bänk de senaste 3-4 månaderna....Hantelpressen kräver mer stabilitet och balans, dessutom kan man gå djupare eftersom det inte finns någon stång som tar emot vid bröstkorgen...

Karl_alfred
2005-01-17, 10:51
Personligen tycker ja hantlar tar bättre, mer djup, mer kontakt. Men vem vet ja kanske är vek ? *cry*
Håller fullständigt med, män bänken e bra för egot :notme:

Salle
2005-01-17, 11:01
Jag tror på den principen att man kör en övning tills man inte ökar i vikt eller reps, då byter man till en annan övning. När du senare går tillbaka till din ursprungsövning börjar du på en lägre nivå men bör lättare kunna öka i övningen. För mig funkar det bra i alla fall,.

Medusa
2005-01-17, 12:03
Jag tror på den principen att man kör en övning tills man inte ökar i vikt eller reps, då byter man till en annan övning. När du senare går tillbaka till din ursprungsövning börjar du på en lägre nivå men bör lättare kunna öka i övningen. För mig funkar det bra i alla fall,.

Dogcrapp någon? :sleep:

Spiffy
2005-01-17, 12:39
Dogcrapp någon? :sleep:

Ja det var nog de som kom på det :sleep:

tp_88
2005-01-17, 15:06
Ja, jag gjorde en strikt 6:a på 110 på filmen... men gör en ostrikt 8:a på 120 om man ska jämföra.

Hur i helvete lyckas du med det? :S
Sen vad var så jävla strikt med filmen? Det var ju inte med stopp direkt...
Som du kör på filmen är väl vanligt träningsutförande som de flesta kör på.
Inte speciellt strikt skulle jag säga..

jwzrd
2005-01-17, 15:12
Hur i helvete lyckas du med det? :S
Sen vad var så jävla strikt med filmen? Det var ju inte med stopp direkt...
Som du kör på filmen är väl vanligt träningsutförande som de flesta kör på.
Inte speciellt strikt skulle jag säga..

Det var övningen han körde striktast i filmen, det var så han menade :)

stahlberg
2005-01-17, 16:22
Denhär frågan har varit på tapeten i olika varianter förut.

Från början var det inte tal om att Stenis skulle råkat ut för en platå, men det kom ju fram senare. Däremot är det fortfarande oklart för mig vad Stenis´primära mål med träningen är.

En platå kan bero på flera olika saker. Om platån beror på vad jag brukar kalla "stagnation pga ensidig träning", så gäller det att ändra programmet eller hitta på något helt nytt i det program man har. Det tycks vara populärt här att föreslå att man byter ut bänkpress mot lutande hantelpress för att få denna variation.

Det är klart att byte från bänkpress till hantelpress är en variation. Av flera orsaker tycker jag inte att det är den bästa variationen, det finns många bättre.

Jag tycker man borde attackera problemet på ett lite annorlunda sätt. Man borde börja med att fundera på vad som ORSAKAR platån, och sedan arbeta vidare.

jwzrd
2005-01-17, 16:34
Man borde fundera på vad som fungerade innan platån. Slutar det, träningen alltså, fungera så har man antingen svävat iväg från det som fungerade förut, eller så har förutsättningarna ändrats. Men man måste fundera på vad det var som faktiskt fungerade. Innan man vet det så har man ju två okända. Både vad som fungerar och vad som gör att det inte fungerar, vad ska man ändra på då?

Jag försöker alltid söka mig tillbaka till det jag vet fungerar någorlunda när nånting skiter sig, ett sätt att börja om från baslägret.

mr_ping2
2005-01-17, 16:38
Vad jag menade var att jag inte lyfte på röven som alla andra gör utan att tänka på det kanske... Men men, när du visar mig ett tävlingsresultat så kanske jag bugar :) ?

Min polare rickard gjorde 145kg på tävling utan tröjja då var han var 18 så visst finns det stjärnskott. Däremot är jag 2 viktklasser under dig och får väl skylla på att jag tog 47.5kg när jag började träna och vägde då runt 50kg.

Men tävlingslyft med domare är en HELT annan grejj än när du maxar med polaren i källaren

PopEye2
2005-01-17, 16:43
hantellpressar lutande/plana e bra att köra oxo inte bara bänk, om nu inte stenis tänkte börja tävla i bänkpress eller nånting, och allt för många vanliga tränande har skippat lutande pressar. Brösten blir fina nertill men upptill ser de lite lustigt ut enligt min mening, man ger ett mkt grymmare helhetsintryck av ett par bröst som e köttiga från under nyckelbenet å ner.

pings bänk var klart striktast i hela filmen, även nåra rep i latsdrag var bra

jwzrd
2005-01-17, 17:14
Vad jag menade var att jag inte lyfte på röven som alla andra gör utan att tänka på det kanske... Men men, när du visar mig ett tävlingsresultat så kanske jag bugar :) ?

Min polare rickard gjorde 145kg på tävling utan tröjja då var han var 18 så visst finns det stjärnskott. Däremot är jag 2 viktklasser under dig och får väl skylla på att jag tog 47.5kg när jag började träna och vägde då runt 50kg.

Men tävlingslyft med domare är en HELT annan grejj än när du maxar med polaren i källaren

Kan jag få börja köra styrkelyft innan jag knäcker dig iallafall? :angel:

(Vad har du för max utan bänktröja då, så jag vet vad jag har att gå på)

physique
2005-01-17, 17:29
Jag lånar tråden med en fråga angående hantelpressar.

Hur får ni upp vikterna till startläget? Har sett att vissa sätter hanteln på knäet och sedan när man lägger sig ned så följer man med bena upp. Jag är rädd att jag ska "rulla" i golvet vid det utförandet :em:

Sen när ni e klara dunsar ni bara vikten i golvet eller vad?

jwzrd
2005-01-17, 17:34
Sätter mig med hantlarna på låren, sen reser jag mig halv, slänger mig bakåt och trycker hantlarna med benen direkt upp på raka armar. Omvänt påvägen ner. Tilläggas bör kanske att jag kör hantelpressen med fötterna på bänken. Bara fjollor som slänger hantlarna i golvet, seriösa styrketränande orkar bära tillbaka hantlarna också.

Mart|n
2005-01-17, 17:35
Jag lånar tråden med en fråga angående hantelpressar.

Hur får ni upp vikterna till startläget? Har sett att vissa sätter hanteln på knäet och sedan när man lägger sig ned så följer man med bena upp. Jag är rädd att jag ska "rulla" i golvet vid det utförandet :em:

Sen när ni e klara dunsar ni bara vikten i golvet eller vad?

Jag gör så som du beskriver, men jag slänger aldrig hantlarna i golvet... Reser mig upp med dom, liggandes i knät och sen ställer tillbaka dom i stället.

Halib
2005-01-17, 17:42
1. När man kör Hantelpress, hur går själva utförandet till, ska man i toppläget vinkla hantlarna o slå dem ihop typ "handflata mot handflata"? Eller ska man bara köra upp ned, upp ned osv. med handflatorna pekandes mot benen så att säga?


Vet inte om någon svarade på din fråga. Det är inte nödvändigt att vinkla hantlarna, om du inte kör med 10 plattor på varje. Rotation i underarmarna har inget med brösten att göra, då de inte går över samma leder.

RobbeliRobban
2005-01-17, 17:54
Men tävlingslyft med domare är en HELT annan grejj än när du maxar med polaren i källaren

ja på tävlingslyft har du troligtvis värmt upp riktigt, har en kunnig coach eller flera som peppar och ger tips, har troligtvis toppat i veckor innan, har utvecklat en bra teknik, och hör och häpna, har krängt på dig en bänktröja.

z_bumbi
2005-01-17, 18:11
Vet man vad man håller på med så är det ju inte så svårt att immitera ett tävlingslyft på gymet, det är ju inte alla som har totalt usel teknik utanför tävlingsflaket. :)

tp_88
2005-01-17, 18:35
Vad jag menade var att jag inte lyfte på röven som alla andra gör utan att tänka på det kanske... Men men, när du visar mig ett tävlingsresultat så kanske jag bugar :) ?

Min polare rickard gjorde 145kg på tävling utan tröjja då var han var 18 så visst finns det stjärnskott. Däremot är jag 2 viktklasser under dig och får väl skylla på att jag tog 47.5kg när jag började träna och vägde då runt 50kg.

Men tävlingslyft med domare är en HELT annan grejj än när du maxar med polaren i källaren

Tävlade i mitten av december för första gången, tog hur lätt som helst 125 då tävlings lyft med "SM-domare" ( möjlighet att sätta sv. rekord ).
Så 130 borde upp nu godkänt.

Men egentligen hör inte det hit.
Tycker fortfarande att ditt uttalande om att hantelpressar är för de "veka" är helt fel.

EDIT: Utan tröja, ingen toppning och teknik jag lärt mig helt själv INGEN har visat mig NÅGOT :D

mr_ping2
2005-01-18, 07:55
Jag tycker bara det är så där jag varit... alltid samma ursäkter.

Sen får jag väl säga också att jag är fruktansvärt dålig i hantelpress, det är inte många kg ifrån vad jag kör på i arnoldflyes... Däremot finns andra som är betydligt mycket starkare i hantelpress och kör på 40kg kanske, men klarar knappt en 6:e på 60 i bänkpress.

Tacka vet jag vanlig bänk och sen snebänk :)

Scratch89
2005-01-18, 08:27
Dogcrapp någon? :sleep:
Vad är dogcrap? :confused:

F-$
2005-01-18, 10:30
Jag provade och gå över helt till hantelpress istället för benken när jag kände att de tog stopp i benken. de va nog de dumaste jag gjort! när jag kom till backa till benken hadde jag tapa lite +att balansen och utfarandet va inge viade. De som funkar bäst för mig är att köra antingen hantel/benkpress på samma pass eller variera typ vanan vecka! när jag började med det så fick jag mycket goda ökningar i både benk och hantell press

PUMPISH
2005-01-18, 10:38
Jag tycker att både stång och hantlar tar lika bra på sitt sätt, för min del blir nog variationen som är bäst!

Det där med att folk har ont att köra bänk tyder bara att dom gör fel, har själv inte kunnat köra bänk förut innan jag träffade en styrkelyftare som har gjort så att redan efter bara nån vecka jag kunde lasta på hur mycket jag vill och glömde helt bort vad "ont" är för nåt *rolleyes*

jwzrd
2005-01-18, 10:46
Jag tycker att både stång och hantlar tar lika bra på sitt sätt, för min del blir nog variationen som är bäst!

Det där med att folk har ont att köra bänk tyder bara att dom gör fel, har själv inte kunnat köra bänk förut innan jag träffade en styrkelyftare som har gjort så att redan efter bara nån vecka jag kunde lasta på hur mycket jag vill och glömde helt bort vad "ont" är för nåt *rolleyes*

Jag har gjort ungefär samma. Förvisso inte träffat något styrkelyftare som har hjälpt mig stuva om bänken, men med ny kunskap så kör jag mycket mer likt en styrkelyftare. Plötsligt har jag inte alls samma problem. För mig handlar det bland annat om att låta armbågarna röra sig närmare höften än huvudet. Speciellt i snedbänken.

PUMPISH
2005-01-18, 11:15
ja men oftast så får folk ont i axlarna på grund av fel muskelbalans i axlarna att baksidan är för svag och axlarna blir mer och mer framlutade.

Jag fick sluta köra framsida av axlar helt ett tag och öka på baksidan istället, 2 gånger i veckan, en gång fick man köra riktigt tugnt på bröstdagen innan man gick på bänk, man blev helt slut i baksidan och helt blodfyld i dom så att axlarna åkte bakåt automatiskt. Andra gången fick man köra dom på ryggdagen, precis som på bröstdagen så fick man börja passet med baksidan.

Oftast körde man på lutande bänk liggandes på magen och då började man köra strikt och ökade vikt varje set till man körde några fusk set på slutet.
Så meningen var att inte bara värma upp baksidan innan bänk och att verkligen köra slut på dom.

Sen sa han att man inte skulle glömma att magna på ordentligt på bänk och maxa då och då för att få fart på lederna. Med massa repande blir inte lederna speciellt starka. Så större chans att skada sig att aldrig köra tungt.

Jag litar fullständigt på killen för jag har läkt helt på bara några veckor i både axlar och armbågar helt och det var nästa mitt livs lyckligaste period där man verkligen kunde köra vilka övningar man vill och hur tungt man vill :D

Killen jag pratar om är en gammal styrkelyftare från england och har t.o.m tränat en del med dorian :hbang:

jwzrd
2005-01-18, 11:18
Låter bra som fasen. Ska nog testa att lägga in lite baksida axlar innan bänkpassen jag med. Brukar bara köra lite lätta laterals med 2.5-5kgs-skivor.