handdator

Visa fullständig version : träning under deff


Mons
2005-01-13, 17:05
Hej!
det finns tusen trådar om deff men de flesta handlar om mat.
Tänkte börja min första seriösa deff i april och fortsätta till jni/juli, beroende på hur bra det går. Vet inte exakt hur mycket jag ska tappa, tänkte gå och göra en kroppsfettsmätning på ngn klinik precis innan jag börjar deffa och utgå från resultaten.

Först undrar jag vilken %bf som är sunt att sikta på under en deff. Hur många % har de som tävlar?

Och sen undrar jag hur man ska bygga upp träningen. Jag vet att jag ska öka cardio och fortsätta styrketräna, men hur mycket och vad ska jag satsa på när jag lyfter? Ska jag köra på hårt för att öka eller ska jag träna på samma nivå för att bevara det jag redan har? Sets& reps?

Just nu tränar jag styrka 4 gånger i veckan och cardio max en gång/veckan.

z_bumbi
2005-01-13, 17:23
Först undrar jag vilken %bf som är sunt att sikta på under en deff. Hur många % har de som tävlar?

Sunt är minst 17-20% för tjejer, exakt siffra varierar från person till person.

Tävlande byggartjejer ligger runt 9-13% i verkliga siffror.

Och sen undrar jag hur man ska bygga upp träningen. Jag vet att jag ska öka cardio och fortsätta styrketräna, men hur mycket och vad ska jag satsa på när jag lyfter? Ska jag köra på hårt för att öka eller ska jag träna på samma nivå för att bevara det jag redan har? Sets& reps?

Just nu tränar jag styrka 4 gånger i veckan och cardio max en gång/veckan.

Styrkan bör vara så lik det det du kör nu som möjligt, i slutet när orken börjar tryta så kommer den att mattas men det är långt till det problemet.

Lägg till lite konditionsträning i taget vartefter som din viktnedgång avstannar, växla gärna mellan olika typer av träning så du förbättrar din kondition via högintensiv träning vilket höjer andelen fett du använder vid all träning och gör av med mycket kalorier samt lågintensiv träning som är skonsamt för kroppen och därmed går att hålla att göra lite oftare.

Mons
2005-01-13, 18:19
Sunt är minst 17-20% för tjejer, exakt siffra varierar från person till person.

Tävlande byggartjejer ligger runt 9-13% i verkliga siffror.

oj, jag trodde det var lägre än så. En pt sa att jag nog ligger på 8%, då vore det jättelågt ju. alltså borde jag egenligen inte deffa alls, trots att jag inte känner mig deffad. vad är absoluta min gränsen?

jag har svårt för att tro att jag skulle ligga så lågt jämfört med det "normala". Kan han ha haft fel?

tack för ett jättebra svar, precis vad jag sökte.

King Grub
2005-01-13, 18:25
Är du stendeffad nu? Annars hade din PT helt fel i sin... gissning. :)

Mons
2005-01-13, 18:36
Är du stendeffad nu? Annars hade din PT helt fel i sin... gissning. :)

hehe, nej jag är inte stendeffad, men det är ju relativt. här är de senaste bilderna.

z_bumbi
2005-01-13, 18:44
vad är absoluta min gränsen?

Döden?

En tjej under 8% och under längre tid än 1-3 dagar bör tänka på att äta en hel del mat för att inte må väldigt dåligt väldigt snart, vissa som har väldigt mycket muskler kan säkert komma lägre i tävlingsform (Läs proffsbyggare.) men det är inget att rekommendera att försöka.

Jag gissar att din PT har mätt totalt fel eller så har han inte angett din kroppsfettnivå utan bara mätt underhudsfettet, vissa har inte koll på skillnaden verkar det som då det ofta dyker upp samma underliga siffror på fettprocenten.

King Grub
2005-01-13, 18:52
hehe, nej jag är inte stendeffad, men det är ju relativt. här är de senaste bilderna.

Minst 15%, men "låg normalnivå" och fullständigt normalt och sunt. Du räknas garanterat till att redan vara i bra form och behöver inte deffa om det inte är tävling på gång. :)

blunder
2005-01-13, 18:56
Grub har nog rätt, runt 15-16% ser det ut att ligga. Som sagt, du behöver inte gå under det om du inte ska tävla. Bara att fortsätta att träna och äta och må bra! Om du vill gå ned i vikt, så öka på cardion lite och fortsätt träna på samma vikter och repetioner som tidigare.