handdator

Visa fullständig version : pasta.

hassezilla
2005-01-13, 15:48
nu har jag käkat 55 gram fullkornspasta och ska räkna ut energiinnehållet i den. hur är det med energideklarationen på paketen, om det t ex står "energivärde per 100 gram" innebär det då färdigkokt pasta eller okokt? om det är okokt så har jag räknat fel en låååång tid. :confused:
det skiljer ju en del i vikt på okokt och kokt pasta.
Har använd denna http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=244 för att räkna ut energi innehåll i allt jag äter under dagen, tror ni denna baserar energivärde på potatis och pasta i okokt eller kokt form??

abjorn
2005-01-13, 15:49
energivärdet är i okokt tillstånd om inte annat anges.

Prankie
2005-01-13, 15:51
55 gram kokt pasta är ju typ en tugga. Via normal kokning brukar pasta öka vikten med 2.5 gånger. Näringsdeklaration per 100 gram när det gäller mat är alltid i otillagad skick.

hassezilla
2005-01-13, 15:53
55 gram kokt pasta är ju typ en tugga. Via normal kokning brukar pasta öka vikten med 2.5 gånger. Näringsdeklaration per 100 gram när det gäller mat är alltid i otillagad skick.
hmm... jo jag tyckte det verkade lite lite... :em:
Hur fasen blir det om jag ska räkna baklänges. 55 gram pasta blir hur mycket i okokat skick? :confused:

King Grub
2005-01-13, 15:56
hmm... jo jag tyckte det verkade lite lite... :em:
Hur fasen blir det om jag ska räkna baklänges. 55 gram pasta blir hur mycket i okokat skick? :confused:

Varför bry sig? Väg pastan innan du kokar den så kan du gå direkt efter angivelserna på förpackningen.

Officer
2005-01-13, 16:02
Men Grub fan vilka irrelevanta skitsvar då, försök hjälpa killen med hans fråga istället :D

Testa köra 55 / 2.5 för att få fram ungefärlig okokt vikt på din kokta pastajävel

hassezilla
2005-01-13, 16:02
Varför bry sig? Väg pastan innan du kokar den så kan du gå direkt efter angivelserna på förpackningen.
jo, men jag ville bara räkna ut vad jag ätit idag. om jag ätit 55 gram pasta och tänkt räkna ut kcal på det så måste jag ju veta vad det vägt i okokt form. naturligtvis räknar jag ju ut i förväg nästa gång jag kokar. :thumbup:
Brukar kokat en stor laddning pasta när jag väl kokar, sen värmer jag upp pastan i vatten sen.. enkelt och bra. hursom helst så verkar det som att vikten dubblas när man har kokat den.
haha. årets första och största tabbe. här har man räknat fel på¨kalorierna i 6 veckor. :smash: