handdator

Visa fullständig version : Hantelpressar vs. Bänkpressar


Markus H
2005-01-13, 11:32
Jag kör bara Hantelpressar pga att jag inte får till samma kontakt och det känns inte lika bra att köra med stång.

Är det något viktigt jag missar genom att bara köra med hantlar?

Jag har faktiskt tänkt börja köra Bänk också men inte riktigt ännu, (går så pass bra med Hantlarna jhust nu.)

HenrY
2005-01-13, 11:54
Man kommer inte lika djupt med bänken som man gör med hantlar, därför föredrar jag hantlar före stång. Men variation är också bra, därför kör jag bänk ibland med!

jwzrd
2005-01-13, 11:54
Kör på med hantelpress bara, det är en mycket bra bröstövning. En av dom bästa tycker jag själv. Den enda riktiga skillnaden jag kan komma på är att bänkpress är bättre anpassat till att träna med riktigt tunga vikter, det är lättare att få en "enklare" pressväg, alltså ingen energi till att balansera och styra. Men för att bygga upp en bra bröstkorg tror jag man kommer fortare fram i utvecklingen med hantlar än med bänkpress. När man lagt en bra grund med starka och vältränade bröstmuskler så kan man testa bänkpress igen.


Henry>> Jag kör ungefär lika djupt med hantlar som med bänkpress (om man ser till hur stretchat bröstet blir), men däremot får jag en hård kontraktion av hantelpressen, det är omöjligt utan att smalt grepp i bänken.

Arnesson
2005-01-13, 11:55
Jag varierar en hel del mellan hantlar, fritt och smith. Roligt med lite variation. Kör med hantlar om du gillar det, men du kan ju även försöka lära dig och köra fritt, så du får kontakt.

Markus H
2005-01-13, 12:28
Tack för svaren. :kinky:

aliquis
2005-01-13, 15:16
Man kommer inte lika djupt med bänken som man gör med hantlar, därför föredrar jag hantlar före stång. Men variation är också bra, därför kör jag bänk ibland med!
Å andra sidan får man mer vikt med stång.

HenrY
2005-01-13, 15:21
Å andra sidan får man mer vikt med stång.

Joo, men jag tycker att mycket mer av arbetet läggs över på axlarna då.
Tycker iaf jag!