handdator

Visa fullständig version : Gröt vs myssli


Slartibartfast
2005-01-13, 11:12
Vet att en liknande tråd varit uppe förr, men jag hittar den inte. Hur får man annars till tyska U (Y)?

Finns det någon bra orsak till att man ska äta gröt då det finns myssli som är både godare och har mera näring?

LunaSpice
2005-01-13, 11:14
Det är en smaksak som allt annat. :)

Tryck på tangenten till höger om Å och sedan på U så får du tyska Y:n.

"ü" :D

Slartibartfast
2005-01-13, 13:48
Det är en smaksak som allt annat. :)

Tryck på tangenten till höger om Å och sedan på U så får du tyska Y:n.

"ü" :D

Tack! :thumbup:

skaparn
2005-01-13, 16:58
Vet att en liknande tråd varit uppe förr, men jag hittar den inte. Hur får man annars till tyska U (Y)?

Finns det någon bra orsak till att man ska äta gröt då det finns myssli som är både godare och har mera näring?

"Har mera näring"? Då jämför du väl bara gröt = havregryn mot müsli = fruktmüsli med nötter och grejer? Menar du makro- eller mikronutrienter?

aliquis
2005-01-13, 20:56
Jadu, oavsett om havregrynsgröten skulle ha mer av vad du nu tänker dig.... så lär ju müsli innehålla mer "näring" om den är skapligt sammansatt, och är den inte det kanske det inte är mer men iaf bra mycket mer varierat.

Nackdelen skulle väl vara högre gi osv, jag skulle hellre käka müsli, godare ;D

Beast
2005-01-13, 21:01
Jag bytade bort gröten mot felix branmusli. Helt klockren i filmjölk!
Käkar dock gröt ibland trost smaken,
eat for performance not pleasure :)

Slartibartfast
2009-06-28, 17:20
Bumpar en gammal tråd.

Hur kass är egentligen denhär müsslin? Klart mera socker än nån torr basmüssli, men var går gränsen för när det börjar bli dålig mat?

http://www.topfood.fi/sport.asp

Den är sjukt god iaf.

Sverker
2009-06-28, 17:27
2/3 havregryn, 10 % socker och 6 - 7 % tillsatt fett. Troligen härdad för att inte flingorna ska smeta ihop.

Nyttigt ? knappast men säkert gott.

King Grub
2009-06-28, 18:21
Även om den inte kan klassas som nyttig, är den inte onyttig heller, för den som tillhör målgruppen dom beskriver: högenergiförbrukaren. Den som däremot har ett energibehov på kanske 2000 kcal och börjar dagen med en rejäl tallrik sådan müsli lämnar inte så mycket utrymme för utsvävningar resten av dagen.

skaparn
2009-06-28, 18:39
Men ändå. Knappa halva sockermängden jämfört med Start!. Så om man bara tittar till hur sötad den är är den som en helt vanlig flingsort.

Jag var tvungen att kolla lite på de vanliga. Kellogs All-Bran Regular innehåller 22 gram socker per 100 gram. Det är mer än Start! En sådan detalj gör att jag verkligen undrar varför jag skulle välja All-Bran.

mikaelj
2009-06-28, 19:57
Titta även på K-special "med bara 1% fett". Hur mycket fett innehåller vanliga majsflingor?

stridis
2009-06-28, 20:14
Varför inte göra en hemmagjord müsli på helgen som man sedan har som frukost under veckan?

skaparn
2009-06-28, 20:26
Titta även på K-special "med bara 1% fett". Hur mycket fett innehåller vanliga majsflingor?

lol! Kör de verkligen med "amagahd!!11 1% fett!" fortfarande? Nästan oavsett var man placerar sig i debatten om fett i kosten så torde väl den faktan vara mer skrattretande än säljande.

mikaelj
2009-06-28, 20:39
lol! Kör de verkligen med "amagahd!!11 1% fett!" fortfarande? Nästan oavsett var man placerar sig i debatten om fett i kosten så torde väl den faktan vara mer skrattretande än säljande.

Närå, inte om du har en snygg jänta i röd baddräkt som häller upp en skål kall kojuice och pressad majs. Särskilt om hon precis kommit upp från ett svalkande bad i Fun Light. Sånt säljer.

Fast jag har faktiskt inte sett någon av de reklamerna på evigheter nu.

Scratch89
2009-06-28, 21:22
lol! Kör de verkligen med "amagahd!!11 1% fett!" fortfarande? Nästan oavsett var man placerar sig i debatten om fett i kosten så torde väl den faktan vara mer skrattretande än säljande.

Favoriten är "99% fat free!".

austria
2009-06-29, 09:01
Jag har aldrig varit mycket för havregryns gröt, men i helgen testade jag ett recept jag hittade på nätet:

1 dl Havregryn
2,5 dl. vatten
1 st. rivet Äpple
2 matskedar Linfrö
1 matsked kanel
1 nypa salt

Blanda allt i kastrull och koka på låg värme i ca. 10 min.
Ät sedan med mjölk.

Blev kanon gott. Frugan som hatar havregrynsgröt blev helt frälst.
Barnen tyckte också om det, så helt plötsligt skall alla ha havregryns gröt :)

skaparn
2009-07-14, 16:16
Titta även på K-special "med bara 1% fett". Hur mycket fett innehåller vanliga majsflingor?

Jag måste bumpa den här för att roida lite. Jag tittade nämligen på mitt K-Specialpaket hemma, och jämförde med Start!-paketet.

Det skiljer några gram socker, och ca 70 kcal, som mest kommer från Starts högre fetthalt. Men vafaaaaan. Kan någon ge mig en enda anledning att man inte äter Start! istället för K-Special? Och nej, INGEN tycker att Start! inte är det godaste man kan borra ner ansiktet i.

Start! (http://axaweb1.lantmannen.episerverhotell.net/sv/produkter/produkt/?product=347)
K-Special (http://www.kelloggs.se/spk/Products/SPECIAL%20K.aspx)

Frumpish
2009-07-14, 17:55
Jag måste bumpa den här för att roida lite. Jag tittade nämligen på mitt K-Specialpaket hemma, och jämförde med Start!-paketet.

Det skiljer några gram socker, och ca 70 kcal, som mest kommer från Starts högre fetthalt. Men vafaaaaan. Kan någon ge mig en enda anledning att man inte äter Start! istället för K-Special? Och nej, INGEN tycker att Start! inte är det godaste man kan borra ner ansiktet i.

Start! (http://axaweb1.lantmannen.episerverhotell.net/sv/produkter/produkt/?product=347)
K-Special (http://www.kelloggs.se/spk/Products/SPECIAL%20K.aspx)


Tycker special K är hästlängder godare än start :em:

special K med red berries.. gg

vicarious
2009-07-15, 13:53
Start är utan tvekan det godaste alternativet på frukostbordet. Däremot är det både dyrare och onyttigare än t ex havregrynsgröt eller müsli.

Sniggel
2009-07-15, 15:29
Jag måste bumpa den här för att roida lite. Jag tittade nämligen på mitt K-Specialpaket hemma, och jämförde med Start!-paketet.

Det skiljer några gram socker, och ca 70 kcal, som mest kommer från Starts högre fetthalt. Men vafaaaaan. Kan någon ge mig en enda anledning att man inte äter Start! istället för K-Special? Och nej, INGEN tycker att Start! inte är det godaste man kan borra ner ansiktet i.

Start! (http://axaweb1.lantmannen.episerverhotell.net/sv/produkter/produkt/?product=347)
K-Special (http://www.kelloggs.se/spk/Products/SPECIAL%20K.aspx)

Lite för söt för min smak (start), men jag förstår ditt resonemang kring den och Special-K

Morty
2009-07-15, 16:16
Start:en väger mer och har lägre densitet än Special-K, därför föredrar jag Special-K.

mikaelj
2009-07-15, 18:17
Start:en väger mer och har lägre densitet än Special-K, därför föredrar jag Special-K.

Väger 500g start mer än 500g Special-K? Det var som fasen.

(du menar inte högre energitäthet, snarare än lägre?)

vicarious
2009-07-15, 19:19
Hursomhelst, det han menar är att han får mer "volym" av K-Special flingor på samma vikt? Precis som att man får mer lösviktsgodis i påsen om man köper marshallows än sega råttor för samma vikt/pris.

Sniggel
2009-07-15, 20:26
Å andra sidan är marshmallows tråkigt godis och bör ej köpas. :D

Tabbe
2009-07-16, 10:35
Äter inte mussli för att där äter jag 6 dl utan problem men gröt får det bara plats max 2 dl av =)

Men mussli är ju klart godare men finns risk att jag blir tjock då, kan lätt äta 1 paket start! med 1,5 liter mjölk till frukost...mhmm start *drool*
Fan frukost mat äger :D

skaparn
2009-07-16, 10:52
Tycker special K är hästlängder godare än start :em:

special K med red berries.. gg

Lite för söt för min smak (start), men jag förstår ditt resonemang kring den och Special-K

Jo, jag raljerade nog i överkant. Jag tänkte på det där i morse när jag åt flingor, att ibland är inte det sötaste alltid det godaste. Jag växlar ibland till Finax osötade variant som i all sin enkelhet kan vara riktigt god.

Men det är nog mest det där att Start! skulle vara så onyttigt(TM) som jag vill komma åt.

D-Crawler
2009-07-16, 11:28
Bumpar en gammal tråd.

Hur kass är egentligen denhär müsslin? Klart mera socker än nån torr basmüssli, men var går gränsen för när det börjar bli dålig mat?

http://www.topfood.fi/sport.asp

Den är sjukt god iaf.

Vart köper du den :O?

Eddie Vedder
2009-07-16, 11:33
Jo, jag raljerade nog i överkant. Jag tänkte på det där i morse när jag åt flingor, att ibland är inte det sötaste alltid det godaste. Jag växlar ibland till Finax osötade variant som i all sin enkelhet kan vara riktigt god.

Vanliga cornflakes är helt klart gott. Men det känns som att käka ett halvt Medelhav av salt när jag gör det. Fast du är ju å andra sidan ganska saltskadad vad jag förstått så det problemet upplevs kanske inte.:D

Men faktum är att cornflakes innehåller VÄLDIGA mängder salt. Det tror man kanske inte rent spontant.

stridis
2009-07-16, 11:44
Jag har i lite cornflakes i min hemmagjorda müsli så är den saltad och klar.:hbang:

Frumpish
2009-07-16, 12:26
om vi ändå drar iväg OT så tipsar jag om "turkisk yoghurt på 1ks burk!" till frullen! Smakar sjukt gott och kan användas till allt möjligt, i mitt fall frukost tillsammans med en skivad frukt eller två, stats per 100g är typ 3.5g prot, 3.5g kolh och 10g fett.