handdator

Visa fullständig version : USA import


Nemesis
2005-01-12, 23:37
Hej

Nu är det som så att jag hade tänkt att köpa en MChjälm från USA. I swe kostar den nära 6000:- men i USA går den loss på runt 3,5-4000:-


Om jag beställer den direkt därifrån måste jag ju betala tull, moms och frakt. Men nu är det som så att jag har en polare som studerar i staterna nu och som kommer hem till swe i sommar.

Jag hade tänkt att han ska köpa hjälmen och ta med den då han återvänder hit.

Men måste han/jag på något sätt betala moms och tull avgift på hjälmen då? Han stoppar ner den i sin resväska eller dylikt..

Jag menar, de kan väll inte avgöra om hjälmen är sprillans ny eller inte och om min polare hävdar att det är hans sedan några månader tillbaks borde man inte behöva betala någon moms eller tull osv va?

Det handlar ju ändå om runt 2-2500 billigare i inköp så varför då köpa den i swe?

Red gärna ut detta för mig är ni snälla :)

(hoppas inte tråden klassas som bedrägeri eller nått..)

Löjtnant Blank
2005-01-12, 23:42
Givetvis. Av egen erfarenhet vet jag att det fungerar alldeles utmärkt.

Nemesis
2005-01-12, 23:43
Ok, tack! Då kanske jag oroar mig för mycket mao.

Är man snål byggare så är man.. 2500:- ger mycket protein :)

scythe
2005-01-13, 00:11
Nu är det som så att jag hade tänkt att köpa en MChjälm från USA.
Dyker nog snart upp på McDonald's i Sverige med, ska du se. Brukar inte dröja länge.





Förlåt.

Skämt åsido. Jag vet inte hur det är med hjälmar och sådant, men som musiker har jag blivit avrådd från att låta folk "smuggla in" instrument (i mitt fall en bas) åt mig, då tullen är väääldigt petiga med sådant. Det fungerar tydligen inte ens att lägga basen i en gammal gigbag osv. De kollar ändå. Lås bryter de upp.
Men som sagt, jag vet inte vad som gäller för det du är ute efter. Dessutom är det ju lättare att obemärkt få med sig en hjälm än en bas.

Prankie
2005-01-13, 00:22
Är det elektonik räcker det med det är uppackad... Fast jag har aldrig nånsin i hela mitt liv stoppad av tullen i sverige.

MacLeod
2005-01-13, 00:39
Du ska väl inte köpa en av dom där olagliga hjälmarna som man inte kan se ut igenom?

Nemesis
2005-01-13, 00:47
Ok tack för svaren.

Men vad jag vill komma fram till är ju i stort sett att hjälmen har ju inte någon som helst förpackning. Det är ju bara en hjälm + ett kvitto i polarens ficka. Så tullen kan ju inte avgöra om den är ny eller inte. Min polare kan ju ha haft den i flera månader.. Precis som du skrev prankie, öppnade elektronikprylar går ju igenom tullen gratis, så det lär ju inte vara några större skillnader här..

Det borde ju vara samma sak med diverse kläder. Om jag beställer kläder från USA måste jag ju betala tull osv, men om jag köper de där borta o packar ner de i min resväska kan de ju knappast tulla dem.

Men trots det så är ju inte en hjälm (av alla saker;)) lika "osynlig" som ett klädesplagg. Men vafan.. Jag får väll chansa :)

Nemesis
2005-01-13, 00:49
Du ska väl inte köpa en av dom där olagliga hjälmarna som man inte kan se ut igenom?

Jag antar att du har haft dålig erfarenhet av hjälmar? Testa sätta på den åt rätt håll och prova lyckan :)

I övrigt vet jag inte vilka du menar.


Men efteråt ska hjälmen iaf lackas :)

MacLeod
2005-01-13, 01:12
Finns en hel del hjälmar i Sverige som får säljas, men inte användas pga dålig sikt. Mest populära bland snubbar som åker HD´s. Du kanske har sett hur "Ghostrider" ser ut? Kan vara värt att kolla upp om du orkar bry dig.

Nemesis
2005-01-13, 02:17
Det enda jag har hört talas om är att man inte får köra omkring med svart visir, dvs mörkt tonat. Att vissa hjälmar är olagliga pga sikten har jag ingen aning om, och den hjälmen jag troligtvis kommer köpa är fullt laglig :)

Dock tror jag inte GR är så dum att han väljer en hjälm som har taskig sikt.

Garnax
2005-01-13, 02:25
En hjälm för 6000kr svenska kronor?

Weeee

Är man snål byggare kanske man ska se sig om efter något annat :)

Nemesis
2005-01-13, 02:40
En hjälm för 6000kr svenska kronor?

Weeee

Är man snål byggare kanske man ska se sig om efter något annat :)

Jag hade ju inte tänkt att köpa den i swe heller till det svenska priset:)

Ok då, så snål kanske jag inte är. Sen är det inte bara byggare som poserar, även hojåkare måste se bra ut :thumbup: