Visa fullständig version : Tränar men det händet inget...
Hejsan!, Vet inte om denna tråd passar in i denna forumsdel.. jaja
Det är så att jag har nu tränat sen i slutet av sommaren. Tränar ca 3-4 gånger i vecken. Till en början körde jag 10rep*4, har nu på senare tid börjat köra 5-8reps*4. Grejen är den att det händer ju ingenting kroppsligt. Ser fortfarande ut som en tanig 12 åring trots att jag snart är 18år. :cryout:
Visst, jag har blivit mycket starkare, kanske upp imot en 20kg om inte mer i de flesta övningar. Kanske inte just hantelpress, men ni förstår nog.
Har också nu på senare tid börjat käka SuperGainer Fuel.. Men inte!, går inte upp ett gram. Väger 55 kg och är snart 18 år, vilket känns ganska så fel. :confused:
Är trött på att göra dubbelt så många armhävningar som alla andra, nu vill jag fan gå upp i vikt och få muskler som syns, vilken dom knappt gör.
Någon som har några tips..
Skriv hur du käkar en normal dag.
Kebab-Arne
2005-01-12, 23:05
Är bara att äta en väldans massa bra mat!! :eating:
Det värsta som kan hända är att magen blir tjock. ;)
RobbeliRobban
2005-01-12, 23:11
Kosten? Att käka bra mat är säkert en tredjedel av resultatet, och att käka rejält mycket en annan tredjedel. Nu snackar vi inte kosttilskott, utan just stora mängder vettig mat, med betoning på mycket proteinrika livsmedel. Keso, ägg, fisk, kött, bönor, mjölk. Låt detta utgöra c:a en hel tredjedel av kostintaget, resten baserar du på bra kolhydrater och fett, rejält med fett (jordnötter, oliver, avocado är bra fettkällor). Ät Gärna oftare, mat 5-6ggr/dag.
Överträning? Du kanske tränar alldeles för mycket (eller lite, inte tillräckligt hårt), testa och skär bort så gott som all cardio, vila (inte aktiv vila-vi snackar rena sengångarmentaliteten) ordentligt mellan passen. Sluta med festandet, 12hs datasessioner utan mat är också bannlysta.
En vanlig dag (när jag är i skolan dvs, mitt i veckorna)
Mat: Farsan gör oftast en middag när han kommer hem från jobbet.
Kvällsmat: Som frukost ungefär.
ivandrago
2005-01-12, 23:21
Med den maten blir det garanterat inga resultat. Ät MER.
kalle_banan
2005-01-12, 23:21
Träning: Oftast såpass hårt att jag känner det dagen efter. (samt Protein)
kör alltid så hårt att det känns en vecka efter :thumbup:
det är värt ett försök! :hbang:
Då finns det bara 2 alternativ. Antingen ökar du antalet mål eller så äter du mer vid varje tillfälle. Gärna en kombination av båda :) :thumbup:
Okey, ska försöka äta lite mer/oftare...
En sak jag undrar är:
Det är så att jag har kört motocross i 4år. Motocross är som alla kanske veta en fruktansvärt fysiskt hård sport. Man kan jämföra en tävling på 20min med 4mil på skidor. Det är både muskler och kondition. Jag löptränar ibland och undrar nu om det kan vara därför jag inte går upp i vikt för att jag har kondition och tränar kondition...?
btw: ska käka nu :) :eating:
trubaduren
2005-01-13, 00:04
Okey, ska försöka äta lite mer/oftare...
En sak jag undrar är:
Det är så att jag har kört motocross i 4år. Motocross är som alla kanske veta en fruktansvärt fysiskt hård sport. Man kan jämföra en tävling på 20min med 4mil på skidor. Det är både muskler och kondition. Jag löptränar ibland och undrar nu om det kan vara därför jag inte går upp i vikt för att jag har kondition och tränar kondition...?
btw: ska käka nu :) :eating:
Nej, konditionsträning är bara positivt för ditt muskelbyggande (inom rimliga gränser!!) Att du tidigare har haft überbra kondition har ingen påverkan.
Sen tvivlar jag starkt till att skumpa 20 min på en mc är som en maraton på skidor .. tränaren måste sluta ljuga för dig ;) .... men fortsätt för all del med motocrossen!
Vidare är jag inne på samma spår som tidigare skribenter... du äter som min farmor... lägg till både mer mat å fler mål. Annars ser jag inga problem med din träning... LYCKA TILL !!
racePete
2005-01-13, 10:54
Sen tvivlar jag starkt till att skumpa 20 min på en mc är som en maraton på skidor .. tränaren måste sluta ljuga för dig ;) .... men fortsätt för all del med motocrossen!
Om du liknar motocross med att skumpa runt så har du inte en aning om vad motocross är...:nono:;)
Shadow Warrior
2005-01-13, 12:46
Jag ska bara säga att man blir inte grov bara för att man går på gym... jag har tränat i 7år men är fortfarande en liten skit, skilldnaden nu är att jag har ont lite här och där och såklart så är man lite starkare än förr :D :thumbup:
Ungtuppen
2005-01-13, 14:04
aspen-. Först och främst, hur ser ditt schema ut?
Du måste äta MKT mer, försök att få i dig runt 110gram protein per dag, 2gram per kroppskilo alltså. Börja dagen med en rejäl talrik gröt, 2-3ägg, några mackor. Ät ordentligt i skolan. Så fort du kommer hem ska du käka något nyttigt och proteinrikt (gärna någon proteindrink?). Träna sedan. Efter träning ska du i med mer proteiner och kolhydrater, ta gärna en gainer och tryck även i dig mer käk. Låt det gå någon timma innan du äter igen, 3-4 timmar kanske och då ska du trycka i dig ännu mer, lägg gärna till en proteindrink nu också. Iallafall, se till att få i dig minst 100gram protein per dag.
Detta kanske låter lite väl mycket? Vill du bli större så måste du helt enkelt äta, träna stenhårt och ha en intensivitet som Dorian Yates.
Följer du detta så SKA du växa.
Fatalist
2005-01-13, 14:06
Jamen.. ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄT.
Släng i dig flera mål extra varje dag. Börja äta havregrynsgröt till frukost! Drick mkt mjölk när det bjuds (skolan t ex)! Börja dricka gainer direkt efter träningspassen, och ät en ordentlig måltid efter varje träning också!
Så blir du större. Det är nyckeln till framgång.
Nu var jag kanske lite väl tydlig :notme:
har samma problem som skaparen av denna tråd, dock väger jag mer men vill ändå gå upp 10 kilo.. så jag väger 80-85 iaf.
skulle vatt kul om folk skrev vad dom äter en vanlig dag och när dom äter. ifall dom tar gainers/proteindrinkar.. och vad för gainers och proteindrinkar?
själv äter jag för lite, d vet jag redan men det ser ut såhär
frukost, 7.00: mackor, oboy, kanske flingar
lunch, 12.00: skolmat
middag, 17.00: pasta, kött, fisk, det som läggs fram på bordet helt enkelt
träning, 19.00, fotboll/innebandy
kvällsmål, 21.00: filmjölk
ni får gärna kommentera vad jag bör lägga till i mina mål, eller ta bort.
Då det blivit en ren mattråd så hamnar den här istället.
King Grub
2005-01-13, 17:35
har samma problem som skaparen av denna tråd, dock väger jag mer men vill ändå gå upp 10 kilo.. så jag väger 80-85 iaf.
skulle vatt kul om folk skrev vad dom äter en vanlig dag och när dom äter. ifall dom tar gainers/proteindrinkar.. och vad för gainers och proteindrinkar?
själv äter jag för lite, d vet jag redan men det ser ut såhär
frukost, 7.00: mackor, oboy, kanske flingar
lunch, 12.00: skolmat
middag, 17.00: pasta, kött, fisk, det som läggs fram på bordet helt enkelt
träning, 19.00, fotboll/innebandy
kvällsmål, 21.00: filmjölk
ni får gärna kommentera vad jag bör lägga till i mina mål, eller ta bort.
Du bör inte ta bort så mycket, utan börja äta. Du har bara två vettiga mål och verkar inte ens äta efter träning.
Till frukost bör du få i dig rejält med kolhydrat från gröt, müsli eller grovt fullkornsbröd, någon frukt, mjölk och något proteinrikt pålägg eller några ägg.
Sedan bör du äta minst 3 mål till som liknar middagsmålet.
Whoho, idag vägde jag mig efter träning 59,5 ungefär. Klar förbättring :thumbup:
Jag har alltid tyckt att jag ätit lagom mycket mat, tex. en av mina tränings kompisar äter mycket mindre än jag, löper mer än jag (långdistansare). Ändå väger han runt 70, MEN jag är starkare än honom. Detta är så märkligt!!??
Jag kan helt enkelt inte gjord för att kunna bli större.
Ska börja följa era råd så gott det går och äta MYCKET MER! Hoppas på att gå upp till iaf en 65 till sommaren, om det nu är möjligt. ;)
Det var faktiskt Sveriges landslagstränare som använde just det där citatet :) "En tävling på 20 min kan jämföras med 4 mil på skidor". Kanske inte stämmer helt, men det ligger nått i det. Jag vet inte hur man känner sig efter ett maraton på skidor, men jag vet dock hur man känner sig efter en crosstävling.
Motocross är verkligen inte att skumpa runt på en mc.. :), som sagt då vet du nog inte vad motocross är!! :smash:
Du bör inte ta bort så mycket, utan börja äta. Du har bara två vettiga mål och verkar inte ens äta efter träning.
Till frukost bör du få i dig rejält med kolhydrat från gröt, müsli eller grovt fullkornsbröd, någon frukt, mjölk och något proteinrikt pålägg eller några ägg.
Sedan bör du äta minst 3 mål till som liknar middagsmålet.
okej, frukosten ska förbättras men eftersom jag inte gillar gröt eller müsli så får d bli mer bröd.. vad räknas som proteinrikt pålägg då?
lunchen likar middagsmålet, det e alltid fisk, kött, pasta o annan husmanskost.
sen eftersom jag går i skolan o kommer typ hem halv 5 varje dag så e d svårt lägga in fler middagstider.. kanske borde lägga in en vid 21.00 istället och flytta kvällsmaten? fast jag undrar om man inte blir för pigg av all mat o inte kan somna på kvällen?
Köra cross är definitv en av mina favorit träningsmetoder!
Jag bor nån km från en crossbana så då brukar jag få rulla crossen genom villaområdet, och efter man har kört en stund och ska hem så blir man rätt så frestad att bränna hela vägen hem istället för att rulla, så himla tokslut i armarna.
Jag kör dessutom väldigt sällan så jag har inte hunnit träna upp uthåligheten i armarna som de flesta aktiva crossåkare.
Hoppas att det blir flera tillfällen den här våren att köra lite, längtar som fan efter det nu på vinter.
Hur jag äter på en dag (ungefärligt):
08:00 - 2-3dl gröt + proteinshake + juice + två mackor grovt bröd med pålägg
10:00 - MASSA pasta/ + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
13:00 - MASSA nyttig/halvnyttig restaurangmat ute
14:00 - proteinshake + två mackor grovt bröd + pålägg
16:00 - MASSA pasta + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
18:00 - pasta + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
19:00 - vassleprotein+maltodextrin före och efter träningen
21:30 - Vitt bröd med kyckling
22:00 - Ris med kyckling
24:00 - kesellla + fun light
Ibland lyxar jag till det och byter ut pastan mot ris, men det händer inte så ofta.
Hur jag äter på en dag (ungefärligt):
08:00 - 2-3dl gröt + proteinshake + juice + två mackor grovt bröd med pålägg
10:00 - MASSA pasta/ + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
13:00 - MASSA nyttig/halvnyttig restaurangmat ute
14:00 - proteinshake + två mackor grovt bröd + pålägg
16:00 - MASSA pasta + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
18:00 - pasta + tonfisk/köttfärssås/kycklingfilé + olivolja
19:00 - vassleprotein+maltodextrin före och efter träningen
21:30 - Vitt bröd med kyckling
22:00 - Ris med kyckling
24:00 - kesellla + fun light
Ibland lyxar jag till det och byter ut pastan mot ris, men det händer inte så ofta.
tjockis? ;) nä skämt o sido
hur ser din proteinshake ut?
hur får du i dig vassleprotein+maltodextrin? (helt ny inom allt detta, vissa frågar kan verka lite dumma men d e för jag inte vet bättre)
King Grub
2005-01-13, 18:13
hur får du i dig vassleprotein+maltodextrin?
Blandar i vatten och dricken. Mjölk fungerar också.
Blandar i vatten och dricken. Mjölk fungerar också.
som en gainer?
tjockis? ;) nä skämt o sido
Japp. I like food and I cannot lie. :/
hur ser din proteinshake ut?
hur får du i dig vassleprotein+maltodextrin? (helt ny inom allt detta, vissa frågar kan verka lite dumma men d e för jag inte vet bättre)
Jag köper vassleprotein från ett kosttillskottföretag, finns ju proteinpuler. Det säljs t.ex. massa bra vassleprotein här på kolozzeum. www.kolozzeum.com - klicka på proteiner/aminosyror.
Maltodextrin kan man också köpa från kolozzeum eller från affärer ute. Det är bara att blanda i antingen vatten eller mjölk i en shaker och dricka!
King Grub
2005-01-13, 18:22
som en gainer?
Det är en gainer.
Jag köper vassleprotein från ett kosttillskottföretag, finns ju proteinpuler. Det säljs t.ex. massa bra vassleprotein här på kolozzeum. www.kolozzeum.com - klicka på proteiner/aminosyror.
Maltodextrin kan man också köpa från kolozzeum eller från affärer ute. Det är bara att blanda i antingen vatten eller mjölk i en shaker och dricka!
men man ska blanda detta seperat? tycker det verkar bli väldigt mkt att dricka..
King grub: okej, i see!
King Grub
2005-01-13, 18:27
men man ska blanda detta seperat? tycker det verkar bli väldigt mkt att dricka..
Separat från vad? :) Ja, det är en drink för sig. Passar direkt före och direkt efter träning.
okej, vad gör och hjälper Maltodextrin till med? antar att det inte gör samma som proteinpulver eftersom man dricker både och.
edit: tänkte till lite, i en gainer av nån tillverkare så e protein och kolhydraterna bara blandat.. kan maltodextrinet kanske vara kolhydraterna fast seperat?
King Grub
2005-01-13, 18:46
okej, vad gör och hjälper Maltodextrin till med? antar att det inte gör samma som proteinpulver eftersom man dricker både och.
edit: tänkte till lite, i en gainer av nån tillverkare så e protein och kolhydraterna bara blandat.. kan maltodextrinet kanske vara kolhydraterna fast seperat?
Maltodextrin är snabba kolhydrater; stämmer. Till skillnad från druvsocker är det en stärkelseprodukt, men båda ger samma effekt. I en färdigblandad gainer har tillverkaren blandat proteinet och maltodextrinet/druvsockret redan. Nackdelen här är att du inte kan bestämma förhållandet protein/kolhydrat själv.
Maltodextrin är snabba kolhydrater; stämmer. Till skillnad från druvsocker är det en stärkelseprodukt, men båda ger samma effekt. I en färdigblandad gainer har tillverkaren blandat proteinet och maltodextrinet/druvsockret redan. Nackdelen här är att du inte kan bestämma förhållandet protein/kolhydrat själv.
gör det stor inverkan i sina resultat om man kan bestämma det själv? så som du lägger fram det så verkar det rätt viktigt iaf.
King Grub
2005-01-13, 18:53
gör det stor inverkan i sina resultat om man kan bestämma det själv? så som du lägger fram det så verkar det rätt viktigt iaf.
Inte för en nybörjare. I ditt fall verkar det 100 ggr viktigare att få ordning på kosten än att börja laborera med antal gram ditten och datten på en viss minut.
Inte för en nybörjare. I ditt fall verkar det 100 ggr viktigare att få ordning på kosten än att börja laborera med antal gram ditten och datten på en viss minut.
okej, jo har börjat tänkt ut ett nytt matschema för mig.. men lite klydd eftersom man går i skolan o kan inte börja göra pasta mitt under lektionen :)
fast en fråga angående bolios schema, vad är en proteinshake? bara proteinpulver antar jag?
King Grub
2005-01-13, 19:02
Möjligt, men han äter kolhydrater till, som du ser. I samband med träning skall det vara snabba (maltodextrin, t ex) kolhydrater tillsammans med proteinet, men om man använder proteinpulver som mellanmål eller annat (vilket man inte på något sätt måste - det är bara praktiskt), måste man äta kolhydrat till för att kunna utnyttja proteinet maximalt, men då skall det vara långsamma kolhydrater.
Kosten? Att käka bra mat är säkert en tredjedel av resultatet, och att käka rejält mycket en annan tredjedel. Nu snackar vi inte kosttilskott, utan just stora mängder vettig mat, med betoning på mycket proteinrika livsmedel. Keso, ägg, fisk, kött, bönor, mjölk. Låt detta utgöra c:a en hel tredjedel av kostintaget, resten baserar du på bra kolhydrater och fett, rejält med fett (jordnötter, oliver, avocado är bra fettkällor). Ät Gärna oftare, mat 5-6ggr/dag.
Överträning? Du kanske tränar alldeles för mycket (eller lite, inte tillräckligt hårt), testa och skär bort så gott som all cardio, vila (inte aktiv vila-vi snackar rena sengångarmentaliteten) ordentligt mellan passen. Sluta med festandet, 12hs datasessioner utan mat är också bannlysta.
Detta är riktigt bra skrivit, och alla som inte går upp utav träning borde ta till sig det.(inklusive mig)
Möjligt, men han äter kolhydrater till, som du ser. I samband med träning skall det vara snabba (maltodextrin, t ex) kolhydrater tillsammans med proteinet, men om man använder proteinpulver som mellanmål eller annat (vilket man inte på något sätt måste - det är bara praktiskt), måste man äta kolhydrat till för att kunna utnyttja proteinet maximalt, men då skall det vara långsamma kolhydrater.
okej, eftersom jag ser att han äter grovt bröd till antar jag att det e långsamma kolhydrater..
jag har gjort upp ett litet schema
07.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg + juice + oboy(mjölk)
10.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg(medtages till skolan)
12.00 - resturangmat, oftast bestående pasta, kött, fisk
14.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg(medtages till skolan)
17.00 - middag hemma. fisk, pasta, kött med tillbehör
18.30 - gainer före träning
20.00 - gainer efter träning
21.00 - non sorts mat, vet ej vilken än faktist.. förslag?
23.00 - grovt bröd med pålägg + mjölk
ser detta ut som en bra start? förutom vid 21.00 men vill ha förslag vad man kan äta där
Jorå, det ser bra ut. Däremot tror jag du får svårt att äta sådär mycket direkt. Öka i små steg i stället annars kommer du vara jäkligt trött på mat efter några dagar.
Edit : Såg inte att de flesta målen var bröd och proteindrink. Kanske funkar ändå, det märker du ju själv om du orkar äta allt.
Jorå, det ser bra ut. Däremot tror jag du får svårt att äta sådär mycket direkt. Öka i små steg i stället annars kommer du vara jäkligt trött på mat efter några dagar.
Edit : Såg inte att de flesta målen var bröd och proteindrink. Kanske funkar ändå, det märker du ju själv om du orkar äta allt.
jo, d blir inga stora mängder ibörjan.. skrev bara vad som skulle ätas =)
jo jag vet d blir mkt bröd och proteinshake, men har varken kök eller micro i klassrummet så jag har inte så mkt annat o göra åt saken =) non gång då och då kanske brödet byts ut mot pastasallad.. d måste väl funka bra?
okej, eftersom jag ser att han äter grovt bröd till antar jag att det e långsamma kolhydrater..
jag har gjort upp ett litet schema
07.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg + juice + oboy(mjölk)
10.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg(medtages till skolan)
ser detta ut som en bra start? förutom vid 21.00 men vill ha förslag vad man kan äta där
Behöver du verkligen så mycket protein, blir inte det lite onödigt dyrt?
jo, d blir inga stora mängder ibörjan.. skrev bara vad som skulle ätas =)
jo jag vet d blir mkt bröd och proteinshake, men har varken kök eller micro i klassrummet så jag har inte så mkt annat o göra åt saken =) non gång då och då kanske brödet byts ut mot pastasallad.. d måste väl funka bra?
Pastasallad är grymt! Man kan komponera de så de blir enormt nyttiga, man kan komponera hur mycket protein, nyttigt fett eller kolhydrater du vill ha. Man har grönsaker i som är bra..dessutom är det grymt gott :-)
Pastasallad är grymt! Man kan komponera de så de blir enormt nyttiga, man kan komponera hur mycket protein, nyttigt fett eller kolhydrater du vill ha. Man har grönsaker i som är bra..dessutom är det grymt gott :-)
ja, det e riktigt gott
ändrade schemat lite, ser ut som följande nu
07.00 - proteinshake + grovt bröd med pålägg + juice + oboy (mjölk)
10.00 - grovt bröd med pålägg / pastasallad (+ lättdressing) (medtages till skolan)
ser bättre o bättre ut, men problemet e fortfarande mat vid 21.00.. kommer inte på nått vettigt att äta där
Du bör få in mycket kolhydrat vid 21:00-målet iaf. Pasta och tonfisk, ris kyckling, pasta och köttfärsås. Bara några förslag!
Eftersom du lär vara rätt trött på bröd så kan du ju byta ut sista målet mot nåt lite roligare proteinalternativ, typ kesella, makrill eller liknande.
Du bör få in mycket kolhydrat vid 21:00-målet iaf. Pasta och tonfisk, ris kyckling, pasta och köttfärsås. Bara några förslag!
okej, e rädd för att jag blir pigg av sånn mat o inte kan somna senare.. men värt o prova iaf!
Eftersom du lär vara rätt trött på bröd så kan du ju byta ut sista målet mot nåt lite roligare proteinalternativ, typ kesella, makrill eller liknande.
gillar inte makrill.. =/ vad e kesella för nått?
tack så mkt för förslagen, d uppskattas!
Kesella är en slags färskost som används till bl.a. bakning egentligen. Innehåller mycket protein, lite kolhydrater, och nästan inget fett om du tar lätt kesellan. Blir rätt gott om du blandar med konc. funlight. Smakar lite som youghurt då, naturell är det inte så värst gott :)
Kesella (http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2114&ProductID=61)
okej, låter faktist rätt gott.. lägger in den i schemat så får vi se hur d går :D
edit: kan man inte använda den som pålägg tro? =)
okej, låter faktist rätt gott.. lägger in den i schemat så får vi se hur d går :D
edit: kan man inte använda den som pålägg tro? =)
Det går att använda som pålägg men jag tror inte att du vill det:) Jag gjorde det innan någon sa att man kunde blanda i konc. funlight och skulle aldrig "gå tillbaka"
Lycka till med allt :cheers:
apropå proteiner och tex. macka till mellanmål, kommer kolhydraterna vara "snabba nog" för att ge ett snabbt protein en skjuts med in i systemet, eller kommer proteinerna hinna oxidera innan en större del hunnit med kolhydraterna ut?
(liten fundering, iom att det inte talades om snabba kolisar till vassle/macka--mellanmål här innan)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.