handdator

Visa fullständig version : Allergisk mot proteinpulver? eller...


Pontus
2005-01-12, 22:49
På senaste tiden har det börjag klia i munnen/halsen efter att jag druckit mitt proteinpulver. Jag får även nån enstaka blåsa på läppen och så känns det som en klump runt halsen/bröstet.

Kan jag vara allergisk mot något i proteinpulvret? (whey-80 från GG, choklad). Jag blandar det i mjölk.... mjölk dricker jag en hel del annars om dagarna, mellan 0-2 liter per dag kanske och då märker jag inget.

Eller kan det vara nåt annat måtro...? Jag åt jordnötter idag, men det var vid 15-tiden och det var kl 22 idag jag fick kliandet. Jordnötter är ju många allergiska mot, och jag har faktiskt börjat äta lite mer sånt på sistonde... men i samband med att jag äter det känner jag inget. Det är DIREKT när jag dricker min proteindrink blandad i mjölk som jag får symptom :confused:

:cryout:

Sverker
2005-01-13, 07:52
Kanske inte allergisk men överkänslig mot något.
Behöver inte vara vassleproteinet utan kan vara något arom/färgämne också.
Men sluta FÖRST med nötter, där är största risken :nono:

Enklast är ju sedan att sluta med proteinpulvret för att se ifall besvären försvinner. Du får dricka mer mjölk en vecka.

Byt sedan till annat proteinpulver eller smak.

Är det så illa att du reagerar på vassleproteinerna så finns ju alternativet med hydrolysat kvar. När ett protein hydrolyseras försvinner ofta också de egenskaper som gör att man reagerar allergiskt på det.

LunaSpice
2005-01-13, 11:17
De symtom du beskriver låter definitivt som nötallergi/överkänslighet och beror inte på proteinet. Jag föreslår samma sak som Sverker...avstå från nötter och mandlar och se om besvären går över. Allergi mot proteiner är väldigt ovanligt i vuxen ålder även om komjölksallergi är vanligt förekommande hos barn upp till 4-5 års åldern. Överkänslighet kan dock finnas men då är det främst magtarmbesvär du märker av.

Pontus
2005-01-13, 17:09
Men kan man verkligen få reaktionen 6 timmar efter att man ätit nötterna? Åt resten av påsen tidigare idag och känner inget nu... Ska dricka proteinet i vatten ikväll och se om det blir skillnad.

Får för övrigt samma utslag, men mycket kraftigare, om jag äter kaviar. Det är det enda jag vet som jag är känslig mot annars. KAN också vara så att jag får lite, liiiite känningar om jag äter vanliga ägg, men kanske bara är inbillningar. Nämner det bara för att det kanske innehåller samma ämnen som nåt annat...

Ska jag dricka mängder med mjölk för att se om det är mjölk jag är känslig mot, eller varför?


Kan man bli känslig om man "kombinerar" två ämnen, i detta fall antingen proteinpulvret med antingen mjölk eller nötter (som jag åt 6 timmar tidigare...). Jag får det "bara" i en timma eller så max.

LunaSpice
2005-01-13, 17:30
Ang kaviar så är det säkerligen färgämnet du är allergisk mot.

Om du intar ett ämne som du är allergisk mot så blir sk. hypersensibiliserad, vilket innebär att en immunologisk reaktion har startat och du får en ökad känslighet mot allergener. Detta kan vara en orsak till att man kan bli känslig om man intar två ämnen samtidigt trots att de enskilt kanske inte ger någon reaktion.

Du får helt enkelt köra uteslutningsmetoden och skriva ner det du ätit, hur mkt du åt, när du åt det, när du fick en ev. reaktion, vilka symtom du fick etc etc. Då är det också lättare för oss eller en ev. läkare att hjälpa dig.

Tolkia
2005-01-13, 22:55
Brukar inte överkänslighetsreaktioner, typ urticaria, komma ganska fort? 6 timmars fördröjning tycker jag låter länge, men det kanske är annorlunda om det rör sig om någon typ av synergieffekt?
Jag tycker att det låter otroligt att det skulle vara mjölken, vad jag vet brukar mjölkallergiker reagera väldigt kraftigt (och tämligen omedelbart). Sverker menar nog snarast att du får dricka mer mjölk för att kompensera för proteinet du går miste om ifall du håller upp med proteinpulvret ett tag.

Fråga: Är du allergisk/överkänslig mot något annat, d.v.s. något annat än ett föroämne? Det är ju inte helt ovanligt med korsreaktioner; björkpollenallergiker brukar t.ex. kunna reagera på nötter och äpplen. Tål du skaldjur? Jag skulle kunna tänka mig att den som är överkänslig mot skaldjur eller fisk kan reagera på kaviar, och man kan då även reagera på ägg om hönsen ätit fiskmjölsfoder (inte så ovanligt om man inte köper krav-ägg).

F.ö. kan det vara värt att kolla vilka färg-, arom- och konserverignsämnen som ingår i kaviaren och proteinpulvret (tittade på GG:s hemsida, men de behagade inte specificera mer än ungefär "färg- och aromämnen"; på burken kanske det står tydligare). Det skulle ju kunna vara t.ex. ett gemensamt rött/rödbrunt färgämne.

Sverker
2005-01-14, 07:33
Tillverkare och importörer MÅSTE uppge allt som är tillsatt i produkten. Märkningen skall vara på svenska och tydlig. Gäller alla förpackninar mellan 25 gram och 25 kg :nono:

Ta kontakt igen.




Färgämnen behöver inte vara deklarerade som E-nummer. Sveriges mest sålda kaviar har tomatpure tillsatt som färgämne. Finns proteinpulver med rödbetsextrakt också.
Tomat är en typisk tillsatts som folk kan reagera på och skall deklareras det också.

Kryddor och aromämnen deklareras som kryddor och aromämnen. Just för att tillverkaren skall slippa lämna ut hela receptet.

mangs
2005-01-14, 12:07
Hej,

intressant läsning.

jag kapar tråden lite grand och vill berätta att jag under hösten kände mig lite trång i halsen periodvis. vet faktiskt inte fortfarande vad det var men det var väldigt otäckt. Jag kände emelanåt pulsen slå mot struphuvudet på vänster sida. Tänkte ibland att det skulle kunna vara en tumör eller något men jag kände ingenting om jag kände efter med handen. Det kan ha något samband med en infektion men på slutet märkte jag ett samband med intaget av Diet-Pro från ovan nämnda tillverkare. Några timmar efter jag tagit en sådan fick jag ofta denna känsla. Efter det att jag slutat med Diet Pro har jag peppar peppar inte känt av någonting. I övrigt äter jag likadant så var det något kostrelaterat så bör det vara något jag fick i mig via den.



Är inte mig veterligen allergisk mot någonting.

pinata
2005-01-19, 23:41
På senaste tiden har det börjag klia i munnen/halsen efter att jag druckit mitt proteinpulver. Jag får även nån enstaka blåsa på läppen och så känns det som en klump runt halsen/bröstet.

Kan jag vara allergisk mot något i proteinpulvret? (whey-80 från GG, choklad). Jag blandar det i mjölk.... mjölk dricker jag en hel del annars om dagarna, mellan 0-2 liter per dag kanske och då märker jag inget.

Eller kan det vara nåt annat måtro...? Jag åt jordnötter idag, men det var vid 15-tiden och det var kl 22 idag jag fick kliandet. Jordnötter är ju många allergiska mot, och jag har faktiskt börjat äta lite mer sånt på sistonde... men i samband med att jag äter det känner jag inget. Det är DIREKT när jag dricker min proteindrink blandad i mjölk som jag får symptom :confused:

:cryout:

Själv använder jag gg's gainer pro choklad (är väl deras whey-80 i den), och kände precis som du att det kliade i hela halsen och det vart som en klump. Har aldrig märkt det förut utan det vart nu när jag skaffade en ny burk, ska testa imorrn och se om jag känner samma sak.

Pontus
2005-01-20, 13:15
Gör det, interessant om fler har samma sak...
Kände inte heller något i början, däremot kände jag det på slutet av min förra jordgubbs-hink, och nu hela tiden med choklad-smaken.
Har inte tränat regelbundet så jag har inte hunnit testa så mycket ännu, men sist drack jag med vatten istället. Förutom att det löste upp sig väääldigt mycket bättre så kliade det inte lika mycket som sist. Om det berodde på att jag drack upp den fortare än förut eller nåt annat vet jag inte. Nötter åt jag bara kvällen innan, ungefär 24 timmar innan proteinet, känns som lite väl länge för att dom skulle ha någon betydelse.