handdator

Visa fullständig version : Åsikter om mitt kostschema? (ovanligt? :) )

ZLTN
2005-01-12, 22:36
Halloj, mitt första inlägg i forumet.. Har suttit o spanat nån månad dock, men iaf här kommer ett såntdär ovanligt kostschema :eating: .

Kanske skulle ta o presentera mig när jag ändå e igång..
Man?, nyligen fyllda 24. Tränat 2 veckor :em: efter ett uppehåll? på cirkus 7år ehhe :D .. 191cm över havet, belastar jorden med ca 96kg och dallrar omkring med ca 22% bf..... :whipped: Men det problemet tar jag tag i senare... Ska tydligen stoppa i mig runt 3800kcal om dagen osså..

0600 Frukost: 1-2dl havgregrynsgröt m. 1dl minimjölk. Proteinshake m 3dl minimjölk.

0820 Mellanmål: 50g jordnötter, 2grova mackor m. skinka el. kaviar osv.

1200 Middag: 1-2 port pasta m. tonfisk/nötkött/kyckling osv. o lite grönt

1540 Mellanmål: 1-2dl havgregrynsgröt m. 1dl minimjölk. Proteinshake m 3dl minimjölk.

1900-~2030 Träning: Direkt efter d en gainer med 3dl minimjölk

~2130 Middag: 1-2 port pasta m. tonfisk/nötkött/kyckling osv. o lite grönt
·kanske borde byta pastan mot snabbare kolhydrater här?

2100 Bedtime: Keso

Stoppar oxå i mig nån frukt te nåt/nåra av målen. Smeker osså i mig
multivitaminer och omega-3.

Nåra bra smidiga ändringar som skulle görat bättre? Lr sere ok ut?

peace out / Zlatan :cheers:

the OnE
2005-01-12, 23:06
Ett råd är att käka ca 1 timme före träning om det är styrketräing o ca 2timmar innan träning om d e kondition...

o hålla ca 3timmar mellan mål...

ZLTN
2005-01-12, 23:11
Hoppsan sängen skulle va 23 o inte 21... Va ere som gäller en timma innan då? Har alltid trott att det va snabba kolhydrater som gällde en liten stund innan träning, men läste på nån kosttillskotts tillverkares hemsida att det var slöa kolisar som gällde =I Jag blir mest yr i huvudet av vad som ska ätas när o hur osv ;D O tiderna går inte tumma på så möe med tanke på att jag måste tima d mesta med rasterna på jobbet..

King Grub
2005-01-13, 06:21
Hoppsan sängen skulle va 23 o inte 21... Va ere som gäller en timma innan då? Har alltid trott att det va snabba kolhydrater som gällde en liten stund innan träning, men läste på nån kosttillskotts tillverkares hemsida att det var slöa kolisar som gällde =I Jag blir mest yr i huvudet av vad som ska ätas när o hur osv ;D O tiderna går inte tumma på så möe med tanke på att jag måste tima d mesta med rasterna på jobbet..

Det är snabba kolhydrater som gäller, men det är direkt före: en "gainer" med t ex maltodextrin eller druvsocker och proteinpulver. Äter du en timme före är det lågglykemiska kolhydrater - en vanligt måltid.

ZLTN
2005-01-13, 16:37
Thnx!
Förresten gainersen DIREKT före/efter passet, kan jag lika gärna ta dom hemma när jag går ner te gymmet och när jag kommit hem? Är ca 10min gångväg enkel tur.. Eller ska jag ta med mig dom? Tack på förhand!

King Grub
2005-01-13, 16:39
10 minuter är ingen katastrof, även om det är bättre ju närmare inpå det är. OM du tar med dem, skall de inte vara färdigblandade, utan vatten fylls på på plats.

ZLTN
2005-01-13, 16:56
mjölk>vatten
Men vafan, får la offra smaken för några extra mikrometer! :bpump:
Tack för hjälpen :thumbup:

King Grub
2005-01-13, 16:59
Mjölk går också bra; inga problem. Det är fortfarande inte lämpligt att blanda i förväg, dock - det var mer det jag syftade på - och låta färdigblandad drink stå i rumstemperatur.

prime^
2005-01-13, 18:08
king grub: märkt att du e som en guru här så frågar dig, men alla får givetvis svara.. o ja jag e väldigt nybörjare på sånt här :)

en "gainer", är det nått man köper? eller man blandara själv?
som jag har förstått d så kan det vara både och? vissa blandar havre o sånt tillsammans med proteinpulvet.. o vissa kör ren gainer?
och en sista fråga, går d bra o köra en gainer före och efter träning? istället för t.ex en måltid, eller man ska ta båda?

King Grub
2005-01-13, 18:12
king grub: märkt att du e som en guru här så frågar dig, men alla får givetvis svara.. o ja jag e väldigt nybörjare på sånt här :)

en "gainer", är det nått man köper? eller man blandara själv?
som jag har förstått d så kan det vara både och? vissa blandar havre o sånt tillsammans med proteinpulvet.. o vissa kör ren gainer?
och en sista fråga, går d bra o köra en gainer före och efter träning? istället för t.ex en måltid, eller man ska ta båda?

En gainer är snabba kolhydrater (vanligtvis druvsocker eller maltodextrin eller en kombination) och protein (vanligtvis vassle). Står det gainer på burken har tillverkaren blandat åt dig, men du kan också köpa rent vassleprotein och blanda själv med Dextropur eller maltodextrin. Rent praktiskt blir det samma sak.

Direkt före och direkt efter träning är det utmärkt med ovanstående blandning (runt 0.8-1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och 15-20 gram protein både före och efter). Dessa skall vara "rena". En timme före passet passar en vanlig måltid bra, och 30-60 minuter efter passet är det dags för mat igen. Gainern skall inte ersätta någon mat, utan bara tas direkt i anslutning till träning.

prime^
2005-01-13, 18:19
En gainer är snabba kolhydrater (vanligtvis druvsocker eller maltodextrin eller en kombination) och protein (vanligtvis vassle). Står det gainer på burken har tillverkaren blandat åt dig, men du kan också köpa rent vassleprotein och blanda själv med Dextropur eller maltodextrin. Rent praktiskt blir det samma sak.

Direkt före och direkt efter träning är det utmärkt med ovanstående blandning (runt 0.8-1 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och 15-20 gram protein både före och efter). Dessa skall vara "rena". En timme före passet passar en vanlig måltid bra, och 30-60 minuter efter passet är det dags för mat igen. Gainern skall inte ersätta någon mat, utan bara tas direkt i anslutning till träning.

okej, börjar bli mer och mer klart för mig nu.. och gainer använder man för att det underlättar och bygga upp muskler?
vad e skillnad på proteinpulver och gainer då?
finns det någon gainer du rekomenderar ?

King Grub
2005-01-13, 18:23
okej, börjar bli mer och mer klart för mig nu.. och gainer använder man för att det underlättar och bygga upp muskler?
vad e skillnad på proteinpulver och gainer då?
finns det någon gainer du rekomenderar ?

Jag skrev ju att skillnaden är att en gainer är färdigblandad. Proteinpulver är rent protein. Då får du tillsätta den mängd kolhydrat du vill ha själv.

Tillgång till lättillgängligt protein och kolhydrat vid träning stimulerar proteinsyntes (nybildandet av muskelprotein), ja.

ZLTN
2005-01-13, 23:00
Hmm tänkte eftersom att man ska ha någolunda snabba kolhydrater efter träningen. Och eftersom jag inte orkar göra nå annat än pasta, vore det bättre för mig o byta plats på eftermiddags mellisen o maten jag äter på kvällen. O dra te med en redig portion micrad havregrynsgröt efter träningen ist???

Tack på förhand..

n1klas
2005-01-14, 07:10

Så om jag har vassle och dextropur till exempel och väger typ 68-70kg..
ska jag ha typ 60-70g dextropur och totalt 15-20g vassle?

King Grub
2005-01-14, 07:13
Så om jag har vassle och dextropur till exempel och väger typ 68-70kg..
ska jag ha typ 60-70g dextropur och totalt 15-20g vassle?

I både före- och efterdrinken om du tar båda, ja, inte i varje. Och 60 gram dextropur innehåller inte 60 gram kolhydrat, och 20 gram vassle innehåller inte 20 gram protein. Det finns några gram fukt i dextropur och kolhydratmängden är väl strax över 90%, medan mängden protein i 100 gram vassleproteinpulver kan vara från 80 gram eller så och uppåt. Kolla på din förpackning.

King Grub
2005-01-14, 07:16
Hmm tänkte eftersom att man ska ha någolunda snabba kolhydrater efter träningen. Och eftersom jag inte orkar göra nå annat än pasta, vore det bättre för mig o byta plats på eftermiddags mellisen o maten jag äter på kvällen. O dra te med en redig portion micrad havregrynsgröt efter träningen ist???

Tack på förhand..

Visst kan du det. Och det skadar ju inte heller att variera sig och inte äta exakt samma mat varje mål, dag efter dag. Du tar ingen skada av pastan heller, om du vill ha det. ;)

n1klas
2005-01-14, 07:23
tack för hjälpen där grub...finns det något annat än vassle som går bra att använda?

King Grub
2005-01-14, 07:31
tack för hjälpen där grub...finns det något annat än vassle som går bra att använda?

Allt fullvärdigt protein stimulerar proteinsyntes efter träning, men vassle är det enda med riktigt snabbt upptag, vilket är en fördel vid just det tillfället.

n1klas
2005-01-14, 07:41
Skulle typ Gainer pro vara något som är samma sak som typ vassle och dext/malto...
snabbfakta om gainer pro

Innehåll per 100 g:
398 kcal
24 g vassleprotein
67 g kolhydrater
2 g fett

och om jag skulle köpa detta..."OM"...så får man 0,5kg kreatin på köpet...när är det nödvändigast att dricka?

King Grub
2005-01-14, 07:42
när är det nödvändigast att dricka?

Direkt före och direkt efter träning, aldrig annars. Det där är en färdigblandad gainer med snabba kolhydrater och snabbt protein, ja.

n1klas
2005-01-14, 07:44
ooooh...så både gainer pro och kreatin före och efter av båda...
Grub vette fan hur jag ska kunna tacka dig :love:

n1klas
2005-01-14, 07:50
Min sista fråga Grub...ska jag typ använda slut på det ligga halvkilot med kreatin först eller ska jag köra på båda samtidigt, före och efter?

lessen att jag typ tagit över tråden :cryout: