handdator

Visa fullständig version : Xtravaganza


Lopezzo
2005-01-12, 21:54
Tja! Gick på en kurs om Xtravaganza nyligen. För er som inte vet vad det är så är det ett viktminskningsprogram där man lägger sig på otroligt låga 500 kalorier per dag i pulverform (med alla mineraler och vitamienr man behöver) för att komma i en sk ketos där man efter at ha tömt sin glukogendepåer inte längre skulle känna några hungerkänslor. Man skulle dessutom i detta stadie känna sig piggare och BIBEHÅLLA sin muskelmassa! Detta går emot allt vad jag har fått lära mig. Det handlar om en Very low calorie diet.

Någon som har en kommentar???

Kan tilläggas att studier har gjorts på tränande styrkelyftare i Norge. Resultaten var att muskelmassan ökade på en diet på 500 kalorier. Kroppen använder fettet som energi istället för kolhydraterna!!!

Halib
2005-01-13, 00:57
En fråga bara... jobbar du på ngt gym?

B-jay
2005-01-13, 09:02
Du kan inte vara seriös när du påstår att styrkelyftare kan prestera bra och öka muskelmass på 500 kcal per dag!

Jag anser personligen att ska lågkaloridieter i pulverform är skit för styrketränande.
Visst känner jag många (Främst tjejer) som gått ner mycket på sådana dieter, men dom är inte heller intresserade av att behålla muskelmassa och har oftast haft ganska stor övervikt.

z_bumbi
2005-01-13, 09:29
Någon som har en kommentar???

Kan tilläggas att studier har gjorts på tränande styrkelyftare i Norge. Resultaten var att muskelmassan ökade på en diet på 500 kalorier. Kroppen använder fettet som energi istället för kolhydraterna!!!

Ja, jag vill se studierna.

500 kcal är extremt lite även för att vara lågkaloridiet och de flesta utgår numera från 750 kcal bara för att hälsoproblemen blev så stora när man låg runt 500 kcal, I alla fall borde de göra det..

Protein som motsvarar 500 kcal är ungefär den mängd protein en lagom stor styrkelyftare behöver äta per dag om han befinner sig i ketosis.

King Grub
2005-01-13, 09:44
Det enda som fanns under "Referenser" på hemsidan var ju uttalanden av typen "Jag heter Hanna Eriksson och är en snart 27-årig tjej som bor med min sambo Micke och två katter i en bostadsrätt i Uppsala. Jag har fått ett helt nytt liv tack vare xtravaganza". :rolleyes:

Trytter
2005-01-13, 14:30
Det enda som fanns under "Referenser" på hemsidan......

Kanske gör bort mig fullständigt nu men jag är nyfiken.
Vad är adressen till hemsidan?
Så vitt jag kan se finns det inga länkar i den här tråden?

King Grub
2005-01-13, 15:33
Vad är adressen till hemsidan?

Tänker jag inte skriva, för då kanske jag får ge mig själv en varning. ;) Inte för jag tror att någon här skulle vara lättlurad nog att beställa...

Trytter
2005-01-13, 16:19
ehehe givetvis, lite dumt av mig att inte tro att de har alla hjälpmedel man behöver för att genomföra dieten till ett ytterst förmånligt pris. :D


Inte för jag tror att någon här skulle vara lättlurad nog att beställa...

Nej absolut inte! Det här är ett forum fullt av ytterst förnuftiga, kritiskt analyserande, självständigt tänkande människor som absolut inte låter sig påverkas eller inrättar hela sin vardag efter de senaste dieterna eller rönen vare sig de kallas xtravaganza, II eller GI..
:angel: :booty:

Lopezzo
2005-01-13, 16:29
En fråga bara... jobbar du på ngt gym?

Ja det gör jag.... Tänkte faktiskt motvilligt pröva detta under en veckas tid för att uppleva hur det är att komma in i den fasen då man otroligt nog bibehåller muskelmassa bränner maximalt med fett samt blir piggare.

Jag kan ju återkomma med feedback om ni vill.....

Honn
2005-01-13, 16:32
Hur bibehåller man sin muskelmassa på 500Kcal?

Lopezzo
2005-01-13, 16:32
Ja, jag vill se studierna.

500 kcal är extremt lite även för att vara lågkaloridiet och de flesta utgår numera från 750 kcal bara för att hälsoproblemen blev så stora när man låg runt 500 kcal, I alla fall borde de göra det..

Protein som motsvarar 500 kcal är ungefär den mängd protein en lagom stor styrkelyftare behöver äta per dag om han befinner sig i ketosis.


Tycker likadant som du gör men jag blir hela tiden nerargumenterad då jag invänder ;) som sagt jag skall prova...

z_bumbi
2005-01-13, 18:33
Tycker likadant som du gör men jag blir hela tiden nerargumenterad då jag invänder ;) som sagt jag skall prova...

Be att få se på studierna som de refererar till, det är alltid intressant att se hur de reagerar på sådana frågor. :D

Btw Vilket gym skickar iväg sina anställda på en sådan utbildning?

CroCop
2005-01-13, 19:16
Tycker likadant som du gör men jag blir hela tiden nerargumenterad då jag invänder ;) som sagt jag skall prova...

Återkom om en vecka med utvärdering!

clabbe
2005-01-13, 21:09
Låter som en cambridgekuren-kopia? Den ligger ju på 470 kallorier om dagen (eller om det var ännu mindre?). Bara soppor eller mjölkdrinkar,rent vansinne., Vet visserligen en mkt överviktig brud som käkade de i 3månader, o tappade 30kg , o de syntes verkligen,o hon sa själv att hon mådde bättre än nånsin, pigg o inte hungrig o så.

Själv skulle ja nog vara på ett jävla humör genom o leva på mellanmål hela dagarna :P

Trytter
2005-01-13, 21:10
Återkom om en vecka med utvärdering!

Eller be akutmottagningen återkomma med en statusrapport :D

Lopezzo
2005-01-15, 23:46
Be att få se på studierna som de refererar till, det är alltid intressant att se hur de reagerar på sådana frågor. :D

Btw Vilket gym skickar iväg sina anställda på en sådan utbildning?

Jag skall fixa fram studierna... Jag har reda fått bekräftelse från en del pTar på olika gym..... Tänker inte säga vilket gym jag kommer ifrån :)
Jag hör av mig med en status rapport!

Beast
2005-01-16, 00:11
Berätta HUR dom nerargumenterar dig.. typ "jo detta är superbra.. asså min liksom syster hade typ asså värsta övervikten men efter denna dieten har hon liksom ba tappat allt.. det e la gött." eller nåt sånt?
Tror inte på 5 öre över denna produkten.

Callister
2005-01-16, 00:27
De funkar nog för vissa. Vad en del förstår så handlar det om en helt annan sak när man är grovt överviktig. Ens högsta önskan då är ju inte heller att behålla 1 kg muskler när man kan förlora 20 kg fett i motsats till det..

När jag började så gick jag ner cirka 7-10kg på Nutrilett á 800 kalorier om dagen. Och det gick bra, men tro inte att det är lätt att INTE gå upp den där vikten igen efteråt.. Jag lyckades dock rätt bra med det.. :) Varje sommar kör jag även en 12 dagars period där jag äter cirka 1000 kalorirer om dagen och tränar i princip hela dagen (är iaf ute) och när man kommer hem så har man gått ner cirka 5kg och det syns verkligen. Sköter man sig är den viktnedgången kvar dessutom och det handlar inte om vätskeminskning eftersom man dricker cirka 5 liter vatten om dagen.. men det är inget som ni någonsin kan tänka er på det här forumet.. :P

Sverker
2005-01-16, 08:16
Sköter man sig är den viktnedgången kvar dessutom och det handlar inte om vätskeminskning eftersom man dricker cirka 5 liter vatten om dagen.. men det är inget som ni någonsin kan tänka er på det här forumet.. :P


...eftersom kalorierna är för få och arbetet för stort kommer muskelmassa att ryka all världens väg :(

Första dagen tömmer man glykogendepåerna och går ned 2 - 3 kg. Därefter finns det inget mer kolhydrat att ta av och proteinet omvandlas till energi.

Callister
2005-01-16, 11:33
...eftersom kalorierna är för få och arbetet för stort kommer muskelmassa att ryka all världens väg :(

Första dagen tömmer man glykogendepåerna och går ned 2 - 3 kg. Därefter finns det inget mer kolhydrat att ta av och proteinet omvandlas till energi.
Jo så är det teoretiskt, men i praktiken? Muskler som används vill ju kroppen helst inte bryta ned. Men ja, det är mina erfarenheter och jag har märkt skillnad själv. Nu behövs det dock inte längre, nu kör jag vanlig viktnedgång

King Grub
2005-01-16, 13:05
Muskler som används vill ju kroppen helst inte bryta ned.

Krävs ju mer stimulans än att bära hem matkassarna för att motverka den processen i o f s; tung belastningsträning, samt ett inte alltför stort underskott. De livsnödvändiga metabola processerna tillfredsställs trots allt först, och är intaget av näringsämnen för lågt... blir det inte mycket, om något, kvar efter det.

Lopezzo
2005-01-16, 14:53
...eftersom kalorierna är för få och arbetet för stort kommer muskelmassa att ryka all världens väg :(

Första dagen tömmer man glykogendepåerna och går ned 2 - 3 kg. Därefter finns det inget mer kolhydrat att ta av och proteinet omvandlas till energi.

Som jag förstått det så är det fettet som omvandlas till energi inte proteinerna eller musklerna eller har jag fel? Jag förstå inte annas hur en utbildad PT som hjälpt flera till bra prestationer i olika tävlingar på elitnivå i sverige annars skulle säga så! Sverker och Grub ni borde väl kunna detta?? Ni kan ju allt annat!

Callister
2005-01-16, 15:04
Det är faktiskt så att ligger man på för högt underskott så tar kroppen energin ifrån musklerna (bryts ned) istället för fettet.
Det jag försöker säga är dock att det kanske inte alltid är så, med det är ju bara mina egna erfarenheter.

Sverker
2005-01-16, 15:07
Du har hela tiden en omsättning av protein i kroppen. Varje dygn bryts 300 - 500 g protein ned till aminosyror och 300 - 500 g byggs upp på nytt till nya protein. Har vi tur så byggs det upp några gram mer protein än som bryts ned och vi får en tilväxt.

Dessa 300 - 500 g kallas för en aminosyra-pool och till den kommer också de 60 - 250 g aminosyror vi får från maten.

När aminosyrorna " simmar fritt " så kan de få två olika öden. Antingen byggs de in till protein eller också omvandlas de till energi.

Arbetar vi hårt och äter lite finns det ett stort underskott av energi i kroppen och mindre protein byggs upp pga ren energibrist och mer aminosyror omvandlas till energi. Just bara därför att det behövs energi.

Dessa aminosyror som utnyttjas för energi, omvandlas till kolhydrat och går rakt in i citronsyracykeln och gör det möjligt att bränna fettet.

Fett brinner ju i kolhydraternas ( aminosyrornas ) låga.

King Grub
2005-01-16, 15:16
Som jag förstått det så är det fettet som omvandlas till energi inte proteinerna eller musklerna eller har jag fel? Jag förstå inte annas hur en utbildad PT som hjälpt flera till bra prestationer i olika tävlingar på elitnivå i sverige annars skulle säga så! Sverker och Grub ni borde väl kunna detta?? Ni kan ju allt annat!

Fett bryts ned till fettsyror och glycerol, men det finns ingen mekanism i människocellen som omvandlar fettsyror till glukos. Glycerol kan konverteras till glukos genom glukoneogenesis i levern, och vissa biprodukter av kolhydratmetabolism, pyruvat och laktat t ex, kan konverteras tillbaka till glukos i levern. Mjölksyra kan frisättas i blodet och föras till levern för återomvandling till glukos, och sedan kan denna återupptas i muskulaturen som energikälla eller lagras som glykogen, genom den s k Coricykeln.

Protein kan vara en signifikant källa till blodglukos. Protein bryts ned till aminosyror i kroppen, och vissa av dessa, i synnerhet alanin, kan konverteras till glukos i levern, genom den s k glukos-alanincykeln, men även en del andra aminosyror har den egenskapen.

Fett kan användas som energi; vid vila tas nästan 60 procent av energin från just fett vid en normal kost, men siffran kan också vara högre, som efter en natts fasta. Den mesta fettenergin presenteras till cellerna antingen i form av fria fettsyror i blodet eller fettsyror lagrade som intracellulära triglycerider. Inuti cellen sker metabolismen av fettsyror till acetyl-CoA genom en process som kallas betaoxidation. Acetyl-CoA:n genomgår sedan citronsyracykeln och associerad elektrontransportsystem för produktion till energi i form av ATP.

Cilia
2005-01-16, 18:01
det finns ett annnat problem och det är att man mår så himla dåligt när man ligger på ett sånt lågt kaloriintag iaf i början och de flesta av oss vill väl även ha ett fungerande liv och inte bara gå ner i vikt och vara smala.

Hur kul är det när man har ont i huvudet hela dagarna och känner yrsel. Eller hur kul är det att träna när man känner att kroppen inte har ork att göra övningarna. Inte jag. Man vill ju ha energi att leva och må bra.

Det är inga stora kända gym som erbjuder den här metoden och inget i stockholm utan bara ett ute på Värmdö.

Mollamaja
2010-02-06, 14:13
Jag kan säga så här att jag är på dag 8 med Xtravaganzas helfartsprogram, d.v.s. 3 påsar näringspulver per dag och totalt ca 500 kcal. Jag är egentligen emot sådana metoder, man rasar i vikt, det gör man visst, men när man äter som vanligt kommer ju allt tillbaka och alltid med bonus. (Been there, done that...) MEN. Skillnaden att göra detta med Xtravaganza är ju förstås att man gör det under kontrollerade former med en gruppledaresom fungerar som ens "mentor" och när man gått igenom pulverprogrammet följs det av en övergångsperiod. Men jag är ju inte där än, så hur det blir vet jag ju inte. Men en stor överraskning med pulvervarianten har för mig varit att jag kan träna trots det låga intaget och det går riktigt bra. Tränar nu ca 4-5 gånger i veckan och varvar konditionspass med styrketräning och det går jättebra. Det trodde jag inte innan.

Scratch89
2010-02-06, 15:27
Om du går upp igen, och med råge, så är det inte dietens fel, utan dina dåliga matvanor som du återupptar.

stafh
2010-02-06, 15:45
20 spänn på att Mollamaja jobbar för xtravaganza.