handdator

Visa fullständig version : Proteintyp i Allbran?


T-800
2005-01-12, 21:38
Jag äter Allbran Plus titt som tätt på grund av dess låga GI. Men "flingorna" (eller vad man nu ska kalla dem) innehåller inte bara kolhydrater, utan även 14 gram protein per 100 gram Allbran. Min fråga är vad det är för typ av protein det rör sig om. Kasein? Vassle? Foljdfrågan blir om t ex bröd och havregryn inneåller samma proteintyp.

Tack på förhand!

Frazze
2005-01-12, 21:41
Nu vet jag inte vad allbran är gjorda av, men det står i irediensförteckningen. Bröd, förutsatt att det är vetebröd, alltså bakat på vetemjöl innehåller veteprotein(samt ev vassle+kasein från mjölk och smör som eventuellt används vid baklning). Majs innehåller majsprotein, ärtor ärtprotein osv osv osv. Det finns fler sorters protein än de från mjölk...

King Grub
2005-01-12, 21:42
Kasein och vassle är mjölkproteiner. Du hittar dessa bara i mjölkprodukter.

All-Bran är veteflingor. Svar: veteprotein. Det är inte fullvärdigt i sig.

T-800
2005-01-12, 21:51
Okej, nu är jag med! Har det proteinet några speciella egenskaper, så som är fallet med t ex vassle och kasein. Dvs om det lämpar sig särskilt bra på kvällen eller kanske direkt efter träningen? Jag bör väl understryka att jag inte baserar någon stor del av mitt proteinintag på Allbran, jag är bara nyfiken.

Tack för två snabba svar!

Frazze
2005-01-13, 11:56
Generellt är allt matprotein långsamt, sojaprotein är inte snabbt, men mindre långsamt i alla fall, vassle är det enda som man egentligen kan säga är snabbt. Det intressanta är snarare att se om de är fullvärdiga eller inte. Så länge du ser till att få i dig fullvärdigt protein, eller fullvärdiga proteinkombinationer (1+1=3) så är det lungt och det är egentligen bara vassle som har en sådan funktion att du verkligen kan märka någon skillnad.

Sverker
2005-01-13, 12:03
Så länge du ser till att få i dig fullvärdigt protein, eller fullvärdiga proteinkombinationer (1+1=3) så är det lungt.


Veteprotein + mjölkprotein är en fullvärdig kombination (1+1=3) :thumbup:

DjaN
2005-04-02, 09:39
Är allbran plus något som är värt att äta till frukost? Tror jag lästa att det var mycket socker i det? Jämförde med cornflakes, och då var det betydligt mindra socker i cornflakes :S

King Grub
2005-04-02, 12:01
Är allbran plus något som är värt att äta till frukost? Tror jag lästa att det var mycket socker i det? Jämförde med cornflakes, och då var det betydligt mindra socker i cornflakes :S

All-Bran plus är en av dom få vettiga flingsorterna som finns, åtminstone blodsockermässigt. Rent näringsmässigt är det ingen direkt höjdare: bränt vetekli. Men långd bättre än majsflingor (cornflakes), som är rent undermåliga, och majs har dessutom en bedrövlig aminosyreprofil. Dom flesta müslisorter knäcker både All-Bran och alla slags cornflakes!

Scratch89
2005-04-02, 12:15
All-Bran plus är en av dom få vettiga flingsorterna som finns, åtminstone blodsockermässigt. Rent näringsmässigt är det ingen direkt höjdare: bränt vetekli. Men långd bättre än majsflingor (cornflakes), som är rent undermåliga, och majs har dessutom en bedrövlig aminosyreprofil. Dom flesta müslisorter knäcker både All-Bran och alla slags cornflakes!
Om man tycker att plus sorten smakar sågspån o kör på med de vanliga allbran, syndar man då? ;)

King Grub
2005-04-02, 12:22
Om man tycker att plus sorten smakar sågspån o kör på med de vanliga allbran, syndar man då? ;)

Om det inte gör dig något att All-Bran Regular har ett GI på över 100 spelar det väl ingen roll rent näringsmässigt.

Sparrisen
2005-04-02, 12:26
Om man tycker att plus sorten smakar sågspån o kör på med de vanliga allbran, syndar man då? ;)

Se det så här: Det finns inte en enda flingsort som är "bra"! Allt från cornflakes till allbran och sådana "fitnessflingor" (som jag nu tappat namnet på) är samma värdelösa skit. Många utgör sig för att vara nyttiga men är det ej. Punkt. Både dåligt med näringsämnen och högt GI. Det spelar ingen roll hur snygga flickorna på tv-reklamen är...

Sparrisen
2005-04-02, 12:28
Fasen, det borde finnas en sticky om detta - är ju en av de vanligaste frågorna tillsammans med hur mycket vassle knäckebröd innehåller.

Scratch89
2005-04-02, 12:38
Om det inte gör dig något att All-Bran Regular har ett GI på över 100 spelar det väl ingen roll rent näringsmässigt.
Över hundra? Skojar du med mig? Det är väl inte sant? Vafasen, vitt bröd är väl inte långsammare än All-Bran?

Scratch89
2005-04-02, 12:39
Se det så här: Det finns inte en enda flingsort som är "bra"! Allt från cornflakes till allbran och sådana "fitnessflingor" (som jag nu tappat namnet på) är samma värdelösa skit. Många utgör sig för att vara nyttiga men är det ej. Punkt. Både dåligt med näringsämnen och högt GI. Det spelar ingen roll hur snygga flickorna på tv-reklamen är...
Haha, flickorna har oftast rätt snygga rövar :D

King Grub
2005-04-02, 12:39
Över hundra? Skojar du med mig? Det är väl inte sant? Vafasen, vitt bröd är väl inte långsammare än All-Bran?

Jovisst. Flingorna är krispiga med extremt lätt nedbrytbar struktur.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20787&highlight=sydney

GrayHaven
2005-04-02, 12:52
Hur är det med dom här nya Allbran Bars som har kommit ut nu..kan det vara något att ta som ett mellanmål tillsammans med en frukt och lite vatten? typ frukost -två-tre timmar- allbranbar o frukt osv -två-tre timmar- lunch ?

Scratch89
2005-04-02, 13:05
Jovisst. Flingorna är krispiga med extremt lätt nedbrytbar struktur.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=20787&highlight=sydney
Äsch då. Vad kan man äta till frukost nu då, om man tycker att Plusen smakar mormor ( :D ) och gröt smakar ännu värre?

WHITEFOLKS
2005-04-02, 13:05
Vad menar du med KAN?

Scratch89
2005-04-02, 13:07
Vad menar du med KAN?
Alltså, som är bra i träningssyfte och i dietsyfte.

King Grub
2005-04-02, 13:15
Finns det inte müsli du gillar?

WHITEFOLKS
2005-04-02, 13:18
youghurt/fil med musli borde funka alldeles utmärkt ur alla perspektiv.

Scratch89
2005-04-02, 13:58
Finns det inte müsli du gillar?
Vad för mysli är bra då? Jag menar, de som jag har sett är dränkta i socker och fett. Det är ju inte direkt optimalt ;)
O vart kan man köpa det?

Wooch
2005-04-02, 14:04
Vad för mysli är bra då? Jag menar, de som jag har sett är dränkta i socker och fett. Det är ju inte direkt optimalt ;)
O vart kan man köpa det?

Det finns i nästan alla mataffärer. Prova med en osötad variant som t ex finax "Sunt & Gott".

DjaN
2005-04-02, 14:14
Det finns i nästan alla mataffärer. Prova med en osötad variant som t ex finax "Sunt & Gott".

jag käkar finax sunt och gott "klassisk blandning". Känns som att man bara käkar havregryn med mjölk =P

näringsv. / 100 gr:
340 kcal
11 g protein
65 gr kolh.
- varav sockerarter 1g
4 gr fett
-varav 1 gr mättat fett
11 gr kostfibrer

Bra müsli?

Andyh
2005-04-02, 14:20
Det finns i nästan alla mataffärer. Prova med en osötad variant som t ex finax "Sunt & Gott".
eller gör egen müsli

King Grub
2005-04-02, 14:25
Jag menar, de som jag har sett är dränkta i socker och fett. Det är ju inte direkt optimalt ;)

Crunchy, Start och liknande är kaksmulor. I sig inget vidare, men visst kan dom ingå i en nyttig kost.

Scratch89
2005-04-02, 14:47
Crunchy, Start och liknande är kaksmulor. I sig inget vidare, men visst kan dom ingå i en nyttig kost.
Hehe, det var de jag tänkte på ;)
Tack för svaren, får se när jag kommer iväg o handlar nästa gång :)

Sparrisen
2005-04-02, 16:03
Äsch då. Vad kan man äta till frukost nu då, om man tycker att Plusen smakar mormor ( :D ) och gröt smakar ännu värre?

Rester från gårdagens middag?

aliquis
2005-04-02, 18:35
Är det müslisorter med mycket frukt är det ju ofta socker från frukten också, och inte bara/så mycket vanligt socker. Så bara för att det är 15gram sockerarter per 100g müsli behöver det inte vara värdelöst.

King Grub
2005-04-02, 18:36
På vilket sätt är socker från torkad frukt bättre?

Frukten ger rejält med fina mikronutrienter, men sockret och dess effekt är det ingen skillnad på, vare sig det är naturligt förekommande eller tillsatt.

Max
2005-04-02, 18:41
På vilket sätt är socker från torkad frukt bättre?

Frukten ger rejält med fina mikronutrienter, men sockret och dess effekt är det ingen skillnad på, vare sig det är naturligt förekommande eller tillsatt.Som du säger får man en del näringämnen som finns i frukt, sen är det svårt att få smaken utan att tillsätta något. Som någon uttrycker sig ovan, det blir som att äta havregryn med mjölk.

Max
2005-04-02, 18:43
Hur är det med dom här nya Allbran Bars som har kommit ut nu..kan det vara något att ta som ett mellanmål tillsammans med en frukt och lite vatten? typ frukost -två-tre timmar- allbranbar o frukt osv -två-tre timmar- lunch ?Dom är värdelösa, tittade på dom senast jag var i affären.

King Grub
2005-04-02, 18:43
Men det är fortfarande inte skillnad på metabolisering av naturligt förekommande och tillsatta sockerarter, vilket det (indirekt) nästan påstods. :) Ville bara påtala det.

Max
2005-04-02, 18:49
Ok, jag försökte bara undvika en total svartlistning och häxjakt på fruktmüsli, den lär ju knappast vara boven i dramat :)

Viperman
2005-04-03, 12:14
AXA:s osötade musli blandning knäcker *flex*

Vad är förresten bäst att blanda muslin i? Yoghurt, fil eller bara mjölk?

King Grub
2005-04-03, 12:16
Menar du dom naturella varianterna så har i alla fall fil överlägset lägst GI. Näringsvärdet skiljer sig inte speciellt mycket.

Viperman
2005-04-03, 12:37
Menar du dom naturella varianterna så har i alla fall fil överlägset lägst GI. Näringsvärdet skiljer sig inte speciellt mycket.

Okej så naturell fil är helt okej. thanx :eating:

Scratch89
2005-04-03, 14:32
Menar du dom naturella varianterna så har i alla fall fil överlägset lägst GI. Näringsvärdet skiljer sig inte speciellt mycket.
Så min frukost bestående av All Bran regular med lättmjölk var inte direkt det långsammaste jag kunde få tag på? :D

King Grub
2005-04-03, 14:43
Mjölk är det inget fel på, men flingornas GI är ju redan nämnt.