handdator

Visa fullständig version : Viktökning


prime^
2005-01-12, 19:35
Är helt ny på forumet, försökte söka lite efter det jag letar efter men eftersom jag inte e så hightech på sånt här så hittade jag inte.. därför jag frågar här, så inga klagomål på att andra har postat d o sånt tack :em:

För ca 1-1½ år sen hittade jag en liten drink på något forum, som man skulle dricka 1 glas varje timme så gick man upp i vakt garanterat. Non som har några sånna hemmagjorda drinkar att dela med sig av, som gör att man går upp i vikt rätt snabbt? har svårt o gå upp i vikt av att enbart äta, förstår ej varför. tränar dessutom 4 gånger i veckan.
Den jag gjorde ett tag innehöll:
mjöl, ägg, sirap, jordnötssmör, glass, pulvermjölk av nått slag. kanske nått till, men d minns jag inte. minns inte heller hur mkt av varje därför jag inte provat fixa fram nått själv.

tack på förhand everyone :hbang:

King Grub
2005-01-12, 19:40
har svårt o gå upp i vikt av att enbart äta, förstår ej varför

Då beror det på att du inte orkar äta lika mycket. Du går upp lika mycket av ett energiöverskott i flytande form som av ett energiöverskott från mat du måste tugga - så funger alla - så fort du äter mer än du gör av med lagras överskottet.

prime^
2005-01-12, 19:43
okej, låter ganska vettigt.. du har inga drinkar att rekomendera som man kan laga lätt hemma? genom typ sådana ingredienser jag nämnde i mitt första inlägg. skulle uppskattas väldigt mkt

MyungChul
2005-01-12, 20:03
varför inte köpa någon gainer eller liknande? saft och bullar eller något annat energirikt om du bara "vill gå upp i vikt"

Tomtenisse
2005-01-12, 20:21
Själv körde jag förut med en drink innehållandes mjölk, proteinpulver, banan och havregryn. Mixade detta och hade även i lite psylliumfrön för att få lägre GI. Om du inte är rädd för att lägga på dig fett kan du ju även blanda i lite glass oxå så blir det godare.

King Grub
2005-01-12, 20:26
Om du inte är rädd för att lägga på dig fett kan du ju även blanda i lite glass oxå så blir det godare.

Lägger man lättare på sig fett av, säg, 400 kcal glass än av 400 kcal havregryn?

MyungChul
2005-01-12, 20:43
han menar nog att glass överlag är godare än låt säga havregryn och att det på så sätt blir godare och man kan dricka det lättare

bubbe
2005-01-12, 21:01
Vill man upp i vikt, så är ju fett en utomordenligt bra källa. Jag diggar jordnötssmör, två superanabola jättematskedar ner i kvällsdrinken. ca 75 gr.

Om problemet är att du din mage helt enkelt inte kan få ner mer mat testa även hälla olja över din mat, funkar på många maträtter.

Tomtenisse
2005-01-12, 21:24
Glass innehåller mer socker och dåligt fett än havregryn och vad jag vet gör båda dessa ämnen att man lätt blir fet. Sen är ju samma volym glass klart mer energirik än samma volym havregryn.

King Grub
2005-01-12, 21:29
Glass innehåller mer socker och dåligt fett än havregryn och vad jag vet gör båda dessa ämnen att man lätt blir fet. Sen är ju samma volym glass klart mer energirik än samma volym havregryn.

Jag pratade om energimängd, inte volym. Har du ett energibehov på 3000 kcal, men äter 3500, den ena dagen i form av ris, broccoli och torsk, och den andra dagen i form av glass , går du upp i princip lika mycket. ;) Fast du mår bättre och får bättre resultat av träning på den första menyn.

Tomtenisse
2005-01-12, 21:34
Vet att du inte pratade i termer av volym men samma energimängd havregryn kan nog upplevas som mer än samma energimängd glass, men strunt samma. Nu blev jag undrande, går man inte lättare upp i vikt av samma energimängd socker och härdat fett som av samma energimängd långsamma kolhydrater eller proteiner, eller?

GymTT
2005-01-12, 21:35
har svårt o gå upp i vikt av att enbart äta, förstår ej varför

Då beror det på att du inte orkar äta lika mycket. Du går upp lika mycket av ett energiöverskott i flytande form som av ett energiöverskott från mat du måste tugga - så funger alla - så fort du äter mer än du gör av med lagras överskottet.

Med andra ord om man vill gå ned MÅSTE man nästan räkna på hur många kcal man får i sig per dag osv? annars blir det ganska krångligt att veta?.

MVH TT

King Grub
2005-01-12, 21:40
Vet att du inte pratade i termer av volym men samma energimängd havregryn kan nog upplevas som mer än samma energimängd glass, men strunt samma. Nu blev jag undrande, går man inte lättare upp i vikt av samma energimängd socker och härdat fett som av samma energimängd långsamma kolhydrater eller proteiner, eller?

Nej, det gör man inte, inte på kort sikt. Ett energiöverskott lagras, oavsett varifrån det kommer. Protein i synnerhet har en termogen effekt, men den gör inte så markant skillnad, särskilt inte om "skräpmålet" man jämför med också innehåller protein. På längre sikt kan insulinkänslighet försämras med lättare fettinlagring som följd, men ett energiöverskott är ett energiöverskott, och kalorier in minus kalorier ut gäller fortfarande, men vissa termogena modifikationer.

King Grub
2005-01-12, 21:41
Med andra ord om man vill gå ned MÅSTE man nästan räkna på hur många kcal man får i sig per dag osv? annars blir det ganska krångligt att veta?.

MVH TT

Det är väldigt svårt att gissa en korrekt siffra på hur mycket energi en måltid innehåller, ja.

Tomtenisse
2005-01-12, 21:45
Så man blir inte fetare av ett äta samma energimängd pizza som samma energimängd fullkornsris och lax?

prime^
2005-01-12, 21:49
varför inte köpa någon gainer eller liknande? saft och bullar eller något annat energirikt om du bara "vill gå upp i vikt"

för när jag drack den drinken som jag fixade för några år sen så gick jag upp i vikt ganska snabbt. tyckte den dög bra och hoppades på att non här visste nån liknande drink, men det verkar inte så.. får prova mig fram antagligen

King Grub
2005-01-12, 21:50
Pizzans insulinpåverkan kommer att reglerna ned fettförbränningen efter det målet, men om båda målen bidrar till ett visst energiöverskott som kommer de att ge åtminstone jämförbar viktökning. Om du inte använder eventuell överskottsenergi från rismålet så kommer det också att lagras in som kroppsfett. Energi kan inte bara försvinna. Det är en skillnad på ovanstående mål genom ovan nämnda anledningar, men båda målen kommer att leda till fettinlagring om de ger lika stort energiöverskott, särskilt om energinivån är beräknad efter termogen effekt har tagits hänsyn till. Ett enskilt fettrikt mål innebär ökad fettinlagring, men även ett fettfritt mål bidrar till fettinlagrin, OM energin inte används eller lagras in som muskelglykogen. Använder du energin är det en annan sak: då är det kolhydraterna som lagras in som muskelglykogen, så du kan förbruka dem igen nästa pass, osv. Det är i slutändan AKTIVITETEN det hänger på: om man använder det man äter eller inte, så man får titta bortom själva maten - på individen. Sitter man i soffan och aldrig tömmer sina muskler är det inte svårt att äta sig fet på "nyttig" mat, om man äter för mycket av den. I längden är det naturligtvis bättre både för hälsan och formen att välja bort pizzan. Jag förstår vad du menar, och håller förstås med; det var resonemanget att peka på ingredienserna i en bulkdryck och säga: "Den saken blir du fet av, men inte den", som lät lite roligt, så jag var tvungen att ifrågasätta. :)

Det GÅR att banta på semlor också. :) Men inte är det hälsosamt.

King Grub
2005-01-12, 22:13
Prime: om du har svårt att äta de mängder du behöver i form av mat, visst kan du mixa en drink med t ex de ingredienser du nämnde. Välj näringsrika saker och sådant du tycker smakar gott. Energimängden reglerar du genom att ta större eller mindre mängder.

prime^
2005-01-12, 22:15
efter mkt letande hittade jag receptet på min dryck:
2 l mjölk
3-4 matskedar jordnötssmör
4 matskedar glass
6 matskedar sirap
2 ägg
4 dl skummjölk (brukade skippa detta)

jag brukade dela allt i 2 omgångar o sen köra d i mixer
sen skulle man dricka 1 glas varje timme

ni får gärna kommentera va ni tror o tycker om detta

King Grub
2005-01-12, 22:16
efter mkt letande hittade jag receptet på min dryck:
2 l mjölk
3-4 matskedar jordnötssmör
4 matskedar glass
6 matskedar sirap
2 ägg
4 dl skummjölk (brukade skippa detta)

jag brukade dela allt i 2 omgångar o sen köra d i mixer
sen skulle man dricka 1 glas varje timme

ni får gärna kommentera va ni tror o tycker om detta

Det går du säkert upp i vikt av... Frågan är om det är hälsosamt att trycka i sig hundratals gram socker, om du dricker häxbrygden vid andra tillfällen än kring träning. Jag skulle skippat sirapen.

Arwen
2005-01-12, 22:19
Är helt ny på forumet, försökte söka lite efter det jag letar efter men eftersom jag inte e så hightech på sånt här så hittade jag inte.. därför jag frågar här, så inga klagomål på att andra har postat d o sånt tack :em:

För ca 1-1½ år sen hittade jag en liten drink på något forum, som man skulle dricka 1 glas varje timme så gick man upp i vakt garanterat. Non som har några sånna hemmagjorda drinkar att dela med sig av, som gör att man går upp i vikt rätt snabbt? har svårt o gå upp i vikt av att enbart äta, förstår ej varför. tränar dessutom 4 gånger i veckan.
Den jag gjorde ett tag innehöll:
mjöl, ägg, sirap, jordnötssmör, glass, pulvermjölk av nått slag. kanske nått till, men d minns jag inte. minns inte heller hur mkt av varje därför jag inte provat fixa fram nått själv.

tack på förhand everyone :hbang:

Hmmm, på tal om drinkar som återfunnits på diverse forum, så vill jag minnas att det fanns en variant här på "kollo", var blev hjälten som körde euroshoppers tonfisk i mixern av? Ni minns säker fotodokumentation av detta projekt,,,,,,

prime^
2005-01-12, 22:20
Det går du säkert upp i vikt av... Frågan är om det är hälsosamt att trycka i sig hundratals gram socker, om du dricker häxbrygden vid andra tillfällen än kring träning. Jag skulle skippat sirapen.

okej, men jag tränar ca 4 gånger + match i veckan.. innebandy/fotboll. och jag tänkt börja styrketräna men vill först ha lite mer fett på kroppen som jag kan omvandla.. för just nu e här inte mkt o omvandla

King Grub
2005-01-12, 22:20
okej, men jag tränar ca 4 gånger + match i veckan.. innebandy/fotboll. och jag tänkt börja styrketräna men vill först ha lite mer fett på kroppen som jag kan omvandla.. för just nu e här inte mkt o omvandla

Du kan inte omvandla fettceller till muskelceller. Det är två skilda saker. Proteinsyntes (nybildning av muskelprotein) stimuleras genom överbelastande styrketräning i kombination med tillräckligt med aminosyror och ett måttligt energiöverskott, men det är inte kroppsfettet som "omvandlas" till muskler.

prime^
2005-01-13, 00:06
hmm jaha, vad ska man ha på kroppen för att omvandla d då? :S

Mental
2005-01-13, 00:21
Du ska inte omvandla något alls. utan äta lite mer än vad du förbrukar samtidig som du skall träna hårt.

lätt va? :)

prime^
2005-01-13, 01:02
men eftersom jag e en aning tanig, d som finns på kroppen e d mesta redan muskler.. måste väl finnas nått som ska omvandlas till muskler för att d ska bli muskler? eller jag har fattat d helt fel?

Mental
2005-01-13, 01:09
ja, du har fattat det helt fel.

Det som händer när du tränar är att dina muskler växer. och för att de skall göra det så måste du äta så kroppen har ett överskott att bygga av, annars prioriterar kroppen bort byggandet av muskler. nu är detta mycket föränklat, helt enkelt för att jag inte har kunskap och kompetens nog för att förklara det mer ingående :)

Edit: när du bygger muskler så kommer du att äta mer än kroppen förbränner, detta kommer att leda till att dina muskler växer. ny muskelvävnad bildas och även att din kropp kommer att stoppa energi i dina fettdepåer. Du kommer att få både fett och muskler, fettet tar du sedan bort med en deff om du vill det. men då ryker det lite muskler med. det kan dock motverkas till stor del genom att äta och träna rätt

King Grub
2005-01-13, 06:27
Vilken önskedröm; tänk om det bara var att "omvandla" kroppsfettet så kunde man sumobulka i ett par år och sedan bli både stor som ett hus och stenhård samtidigt. :D

MyungChul
2005-01-13, 06:59
Vilken önskedröm; tänk om det bara var att "omvandla" kroppsfettet så kunde man sumobulka i ett par år och sedan bli både stor som ett hus och stenhård samtidigt. :D

dead on :D

prime^
2005-01-13, 12:48
haha okej, då tror jag att jag förstår nu :)

e d bra och göra som jag då fundera på lite igår:
först käka pasta eller annat nyttigt, sen gå och styrketräna. efter träningen dricka proteinpulver. sen några dagar även dricka min drink(utan sirapen) för att gå upp lite extra i vikt?

och jag vill veta vilket proteinpulver ni rekomenderar också

MyungChul
2005-01-15, 01:17
jag vet att du inte ska köpa fairings mintchoklad iallafall... smakar blaskvatten med en chokladbit i :l

Bigbulka
2005-01-15, 10:08
Hmmm, på tal om drinkar som återfunnits på diverse forum, så vill jag minnas att det fanns en variant här på "kollo", var blev hjälten som körde euroshoppers tonfisk i mixern av? Ni minns säker fotodokumentation av detta projekt,,,,,,
Hehe..kör oxå tonfisk i mixer tillsammans med cola-light...slipper man äta skiten..tar ju bara ett par sekunder att dricka det istället..smakar ju mest cola iallafall :cheers:

Wayfaerer
2005-01-15, 15:06
efter mkt letande hittade jag receptet på min dryck:
2 l mjölk
3-4 matskedar jordnötssmör
4 matskedar glass
6 matskedar sirap
2 ägg
4 dl skummjölk (brukade skippa detta)

jag brukade dela allt i 2 omgångar o sen köra d i mixer
sen skulle man dricka 1 glas varje timme

ni får gärna kommentera va ni tror o tycker om detta
En stor anledning till att skummjölkpulvret ska vara där är väl att det är proteinrikt? Det sista jag skulle hoppa över om jag ändå skulle dricka monsterdrinkar är proteinkällorna...

prime^
2005-01-17, 13:49
En stor anledning till att skummjölkpulvret ska vara där är väl att det är proteinrikt? Det sista jag skulle hoppa över om jag ändå skulle dricka monsterdrinkar är proteinkällorna...

haha men då fick inte allt plats i mixern :em:
sen visste jag inte riktigt att d va proteinrikt =)

Garnax
2005-01-17, 16:06
Jag blandar:

Mjölk
havregryn
banan
proteinpulver
druvsocker

Den tar jag efter träningen, smakar kanon :)

Du kan t.ex göra "nyttiga" gainers...måste inte ha en massa socker som kolydratkälla.